Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-30 14:24

Mayro - du har väl inte blivit sågad för att du tog upp det heller? Uppfattar inte det så. Feedback från dem som lyssnat men inte gillar är ju inga sågningar.

Så fortsätt du med att tillföra bredd.

Själv tycker jag bredden är utmärkt, men då räknar jag ju t.ex. med DIY delen när jag bedömmer det.

Ta t.ex. (*huga*) kablar... där har ju diskutterats från EKK till Transparent.... hur mycket bredare kan det bli?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-08-30 14:28

När jag började här fràgade jag om det fanns nàgon som gillade horn. Och det skulle enligt Markih visst finnas medlemmar i LTS som hàller pà med SET och horn. Men var är dom?

Visst finns det folk innom LTS som sysslar med horn och andra obskyra grejer som kvartsvågspipor odyl. .....bland annat min svärfar 8O
Han skriver dock inte på forumet.

// Jonas

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-30 14:35

Men herregud, varför gör vi inte slag i saken och träffas ännu mera. För i grund och botten har vi samma intresse, det hade bara varit kul. Ni hade varit välkomna till mig, tel: 046-706201, brukar vara hemma efter 17:00 och lördagar passar bra för mig. Ni är hjärtligt välkomna

En sågnings typ som jag tycker är obehaglig är när vissa tar fram hela tiden att föra fram och håna dom som tex har shakti (som vissa tror de har så gudomligt rätt), eller skriva att de som har tjockare nätkablar tror på voodoo osv osv.

Måhända att ni har rätt, men det blir ju bara en massa käbbel och bråk. Leder det till något bra?

Nu menar jag inte att vi skall stryka allta med hårs. Nej jag gillar det kritiska här, och de flesta gör det bra. Men det finns vissa. Tex om någon är berättar om att shakti har kommit, så kan man skriva så här negativt (men ändå hålla en trevlig ton)

En snubbe Hubertus de la coin har lanserat en shaktisten som skall göra ljudet oerhört mycket bättre, fast jag tvivlar starkt.

En samma innebörd fast otrevligare och kan skapa en massa onödigt bråk är. En voodootyp Hubbe de la peng påstår den voodoo idioten, att en fånig shaktisten skall göra ljudet bättre.

Nu är jag inte så mycket bättre... :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-30 14:35

Nattlorden:
Nädà, är inte känslig för personers tyckande och smak.
Och jag själv fick ocksà lite nytändning när det gäller musikàtergivning för nàgra àr sedan.
à är schweiziska à eftersom dom inte har à här sà blir det till att làna en annan bokstav.
Men visst är det väl lite trist om man làter testavdelningens resultat styra helt. Hur bra testerna än är sà kan dom ju inte hinna med att testa särskilt mycket. Det är där jag efterlyser nyfikenhet snarare än eftersom nàgon annan hittat vad som är bäst av allt sà köper jag det och sneglar inte pà annat. Men sen fàr alla göra som det passar dom själva förstàs men det innebär ju ocksà att dom som sitter med anläggningar som dom inte valt själva kanske inte skall fördömma andra grejor rakt av vare sig pà teoretiska grunder eller pà hörsägen. Däremot sà om det finns erfarenhet av lyssning sà fàr man ju tycka vad som helst. Sen kan man ju tro ocksà och det tycker jag ocksà att man skall ha rätt till förstàs.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 14:43

OINTRESSE samt EJ NYFIKENHET...

Grundpelarna för stagnation...

Och det värsta av allt. Som då man växte upp o fick höra att dom äldre "visste minsan" osv.. Dom var 30 bast o gamla gubbar redan i sin stagnerade bild av hur saker "skall vara"..."dom har ju gjort misstagen" osv osv..

Sätt en bunt LIKASINNADE på ett forum o försök komma med nyheter att världen rör sig där ute... :lol: :lol:

LITE tillsptsat här nu. Och inget elakt menat.

Men liknelsen är oundviklig anser jag...

DET FINNS KANONGREJOR där ute. Och man kan ha skoj i att debatera dom samt testa dom och delge sina åsikter..

Kolla bara in denna hifidel av forumet...

Snudd på dödande trist. ino.. rum... pioneer.. nad.. Knappt ett enda skit annat...titta med era ögon och se.. att få in info om saker här är ju dödsdömt... FAST stor kunskap finns...

Detta forum påminner inte knappt om ett forum där man ventilera allt mellan himmel o jord. Man ventilera INO-NAD- EEK o lite rummsakustik..
Annat är dömt till att bli rent sågat omgående ju...såsom krap från oseriösa intresenter som endast vill stjäla ens pengar...

orden denna "kunskap" här säger om o om igen ÄR utslitna för länge sendan...Detta är det som "sågar" allt annat i prinsip på faktiskt.se anser o tror jag.

Man får den där känslan av "det var bättre förr då lastbilarna hade träbritsar att sitta på"..... :)

Jag tror faktiskt.se skulle må bra av att folk tog handen från munnen o började ventilera mer saker än dom gänse. Samt att den sk "kunskapen" förhöll sig lite mer ödmjuka inför att dom faktiskt kanske inte har "rätt". Utan att "rätt" är våra allas åsikter.

Sedan bestämmer man sig för vad man själv FÖRDRAR. Då skapas UTRYMME för åsikter...

Men igen så är det vad JAG tycker. Samt "tror" på. För skoj debatter finns utrymme för här på faktiskt... :)

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-30 14:45

Nattlorden skrev:Sen har det ju blivit ett antal mässor under årens gång, men slutsatsen är väl att alla mässor är sig lika, så efter en 3-4 stycken så behöver man inte gå igen.

En hifimässa bjuder oftast på massvis med anläggningar man vill höra, både hajpade och sådana man känner sen innan, men på så lite tid. Det pressade tidsschemat gäller även för utställare som inte kan optimera likt hemma i affären. Sedan brukar det alltid finnas några rum det låter extra kasst i (p.g.a. rummet).

En musikfestival bjuder oftast på massvis med band man vill höra, både hajpade och sådana man känner sen innan, men på så lite tid. Allt packa upp/packa ner på scenerna ger stress för scenarbetare och svårighet för artister att kunna optimera likt i de vanliga idrotthallarna och pubarna. Sedan brukar det alltid finnas några scener det låter extra kassa på (Odeon på Roskilde någon?)

Hifimässa = musikfestival 8)
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 14:47

och nattlorden

JAG bryr mig ju inte om jag sågas.. Jag kör ju på mitt race i alla fall ju.. :lol: :lol:

man blir ju förhärdad med åren i olika hifibråk ju... 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-30 14:52

Har faktiskt.se ett par kvartsvågspipor hemma också, fast de spelas aldrig på längre. Skulle dock kunna tänka mig att byta element i dem någon vacker dag bara för en kul grej, som de är just nu är filtren helt off - riktigt dåligt amatörbygge...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-30 14:55

Mayro skrev:DET FINNS KANONGREJOR där ute. Och man kan ha skoj i att debatera dom samt testa dom och delge sina åsikter..

Kolla bara in denna hifidel av forumet...

Snudd på dödande trist. ino.. rum... pioneer.. nad.. Knappt ett enda skit annat...titta med era ögon och se.. att få in info om saker här är ju dödsdömt...

Det är väl ingen som tvingar dig att varken skriva eller läsa på detta forumet. Vill du diskutera strömkablar samt den bästa xxxx-apparaten för minst xxxxx-pengar så kanske hififorum är en bättre plats för dig, det dryper formligen av sådana trådar....... :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-30 14:56

Mayro/Tobbemannen. Bra skrivit :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-30 14:56

Mayro: Jag har ett boktips åt dig!

Om konsten att läsa och skriva, Olof Lagercrantz (1997), Wahlström & Widstrand.

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 15:04

Manzarek skrev:Mayro: Jag har ett boktips åt dig!

Om konsten att läsa och skriva, Olof Lagercrantz (1997), Wahlström & Widstrand.

Som vanligt då man komenterar folks handikap så säger det mer om den som komenterar än den som komenteras...

Rydberg.

tråden handlar om debatt om "sågningar".. och då delger jag MINA tankar.. Skoj DU endast hade åsikter om MINA tankar att delge.. Men kunde va skoj att läsa om DINA tankar ifråga i stället..

För att komma med tips osv som kan bredda samt göra ett forum bättre är väl inte farligt.. :?:

Eller så är det kanske just det. "farligt" att få in bredd... :) :)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-30 15:24

Manzarek: "Mayro: Jag har ett boktips åt dig! Om konsten att läsa och skriva, Olof Lagercrantz (1997), Wahlström & Widstrand."

Mazarek: Jag har ett boktips till dig: "När Robert hade barnvakt", Margareta Lööf Eriksson (1970), Litteraturfrämjandet.

PS. Boktitlar skrivs antingen kursivt eller inom citationstecken.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-30 15:43

Det kan vara ett tips i all välmening. Kanske Manzarek också haft problem, och fått hjälp av boktipset.

För det är ibland onödigt svårläst med oavsiktliga(?) dubbla negationer och liknande. Och Mayro har ju onekligen blivit bättre. Det är ju ett tecken på att det skulle kunna bli ännu bättre.

Min son har bekymmer med koncentrationen, och att bara skita i det funkar inte, men det gör inte tjat heller. En svår balansgång :)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-30 15:58

Blue skrev:Mazarek: Jag har ett boktips till dig: "När Robert hade barnvakt", Margareta Lööf Eriksson (1970), Litteraturfrämjandet.

PS. Boktitlar skrivs antingen kursivt eller inom citationstecken.

Yo blue!

Sist jag kollade fanns det inte en enda regel rörande hur man använder citationstecken och kursiv text när man skriver om en bok/film/författare/artist o.s.v. på nätet.

Men jag är en snäll kille :D , så du ska också få ett boktips:

Idioten :wink: , Fjodor Dostojevskij, Brombergs bokförlag AB.

Ludwig Wittgenstein

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2005-08-30 16:03

Börjar inte denna tråd spåra ut? Jag tycker nivån verkar riktigt låg nu på en annars intressant tråd. :?

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-30 16:07

lasselite: Om du fortfarande vill bli Journalist så kan kanske Carl-Adam Nycops "Väcka,oroa,förarga" vara något.

P/S Ingen ironi menad här. Vilket har varit fallet i tidigare boktips. 8)

Ludwig Wittgenstein

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-30 16:23

Mayro skrev:

Stagnationen, som du upplever den, beror kanske på något annat än ointresse eller brist på nyfikenhet?

En produktstagnation! (Med avseende på hörbara förbättringar)

Ljudkedjan mellan fonogram och högtalare kan ju inte bli mer än transparent. Är den redan transparent kan den alltså knappast bli "ännu mera transparent".

Detta är kanske problemet i ett nötskal: vi har nått ett tekniskt utvecklingsstadium (sedan ett hyfsat tag) där det på elektroniksidan i princip inte går att uppnå hörbara förbättringar längre. Avspelare, förstärkare och ledningar kan avkoda, förstärka och vidarebefordra en signal helt transparent redan i ganska låga prisklasser.

En någorlunda bra analogi vore kanske klockor. Sedan länge existerar kunskapen och teknologin att göra klockor som visar rätt tid med en noggrannhet som inte kan förbättras. Utvecklingen handlar därför bara om design och marknadsföring men inte funktion eftersom denna redan är fullkomlig för ändamålet.

Detta är inte bara ett problem för forumsdiskussioner mellan folk som intresserar sig för transparent ljudåtergivning, det är ett problem för hela HiFi-branschen inklusive HiFi-fackpressen.

För de som intresserar sig för transparent ljud blir diskussionen inskränkt till högtalare och rumsakustik samt gnäll om fonogrammens ofta erbarmliga kvalitet, då dessa är de enda återstående områden där hörbara förbättringar är möjliga.

För HiFi-branschen och HiFi-fackpressen är det inte möjligt att acceptera detta. Man måste ju komma med nyheter för att överleva och utvecklas ekonomiskt. Detta är säkert en av huvudanledningarna till att branschen och pressen drivit fram subjektivitetsfilosofin till ett sådant fenomen som den är idag. Det går ju inte att säga "Vår produkt är fortfarande transparent och lika transparent som föregångaren samt alla produkter vi kommer att kunna ta fram i framtiden.". Det blir ju inte heller mycket intressant läsning av "Japp. Det här låter precis likadant (dvs. inte alls, om den är transparent för då är det ju bara fonogrammet som låter) som allt annat."

Vad är resultatet? En fullständigt kritiklös och subjektiv press där omdömena styrs av reklambudgeten och där "dyrare låter bättre" till och med när det inte låter alls (kablar, etc.), samt produkter som antingen medvetet avviker från transparensidealet (vilket är den tekniska motivationen för HiFi-standarden - High Fidelity = Hög Trohet) eller som är helt verkningslösa och säljes med rena lögner.

Där är vi idag...

Mvh

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-08-30 16:39

Håller helt och hållet med DTH. Det verkar som om den stora "subjektiva" massan har svårt att se vad som är "vägen framåt". I datorbranschen kan man relativt enkelt mäta bättre prestanda, bilar blir bränslesnålare och säkrare.

Hifibranschen då? Nja.. på sin höjd låter sakerna lite olika. Den här prylen lät väl trevligt, och den där saken passar säkert i någon anläggning. Men vad är bra och bättre? I tidskrifterna är ju stagnationen total, och det är egentligen bara på forum som detta där man försöker nå fram med kunskap om förbättrad återgivning.

Sedan så vet jag inte om jag saknar resereportage så mycket här på faktiskt. De flesta sådana på grannforumen är plågsamt förutsägbara:

Bild på vägskylt. Bild på landskap. Bild på kaffebröd. Bild på kaffemugg. Bild på utdragen cd-släde i 45 graders vinkel. Bild på lyssningsfåtölj. Bild på kaffebröd. Bild på värden. Bild på anläggningen.

Och så några rader däremellan om hur fantastiskt bra det låter och hur fantastiskt gemytligt det har varit. Vad har man fått ut efter att ha läst ett sådant?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-30 16:44

Börjar inte denna tråd spåra ut? Jag tycker nivån verkar riktigt låg nu på en annars intressant tråd.
Du borde inte bli förvånad planetaryice,Så är det här :?
Och sedan så tycker jag att mayro "Faktiskt" har en och annan poäng i det han skriver.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-30 16:45

Mayro skrev:OINTRESSE samt EJ NYFIKENHET...

(...)

Detta forum påminner inte knappt om ett forum där man ventilera allt mellan himmel o jord. Man ventilera INO-NAD- EEK o lite rummsakustik..
Annat är dömt till att bli rent sågat omgående ju...såsom krap från oseriösa intresenter som endast vill stjäla ens pengar...

Personligen tycker jag att det finns tillräckligt mycket nyfikenhet på detta forum. Varje gång det dyker upp något nytt som verkar underligt/annorlunda/kontroversiellt så finns det flera medlemmar här som nyfiket fågar:

- Hur vet du att detta verkligen fungerar?
- Finns det någon logisk/vetenskaplig förklaring?
- Är det testat (på sådant sätt så att placeboeffekter etc. kan uteslutas)?

Min uppfattning är att flertalet som ställer dessa frågor gör det för att de vill veta.

Om svaren på frågorna blir (typ):

- Tillverkaren säger det!
- Eftersom Mars och Uranus stod i zenith så påverkas longirongerna och elektronstammen vrids därmed moturs.
- Min döva moster hörde skillnad fast hon stod i köket....

...så är det inte brist på nyfikenhet som gör att frågeställarna rycker på axlarna och återgår till sina sysslor.

När det sedan finns några personer som ilsket undrar varför ingen här vill ta astologi (eller vilken "vetenskap" de nu åberopar) på allvar och ibland på ett minst sagt oförskämt sätt kräver att en idéell förening minsann borde ägna sig åt att lägga ner tid och pengar på att seriöst testa varje form av hokus-pokus som råkar vara på modet, så blir åtminstone inte jag förvånad över att vissa av föreningens medlemmar hemfaller åt raljerande kommentarer!

Att då börja grina och gnälla över sågningar och intolerans finner jag tämligen lågt! (Men kanske inte lika lågt som Glocalnet...)

Jag tycker det är bra att om jag skulle hävda att jag minsann hör skillnad på ljudet beroende på vilket väderstreck jag lägger fjärrkontrollen så möts jag inte av "o vad spännande, det måste jag testa" utan av "eh, är du verkligen säker på det?!".

Sund skepsism är den bästa grogrunden för utveckling!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-30 16:53

razor skrev:Håller helt och hållet med DTH. Det verkar som om den stora "subjektiva" massan har svårt att se vad som är "vägen framåt". I datorbranschen kan man relativt enkelt mäta bättre prestanda, bilar blir bränslesnålare och säkrare.

Problemet är just som DTH beskriver. För den breda massan finns det knappt någon "väg framåt" (i form av ljudkvalité). Precis som det påpekas, det är fonogrammen och högtalare/rum som fortfarande kan förbättras i stor omfattning. När det gäller fonogrammen kan vi inte göra någonting själva, ljudkvalité som försäljningsargument är helt passé (oavsett vad man säger). Högtalare, men framför allt rumsakustik, är för krångligt att göra något åt. Vem vill ha ett vardagsrum belamrat med absorbenter och 12 högtalare?

Men allt är inte prestanda, vare sig inom datorvärlden eller bland bilar. Det finns ju massor med saker som kan förbättras utan att det har med processorfart eller bensinförbrukning att göra. Ergonomi för att ta ett exempel. Och när det gäller ljudåtergivning finns det fortfarande massor att göra även på elektroniksidan. Fortfarande är apparaterna för många, för stora, för fula och för krångliga att använda. Jag pratar nu inte om ett Sentec försteg utan när normalfamiljen kommer hem med senaste 7.1-flaggskeppet och ska konfigurera hela rasket. När det ligger 8 fjärrkontroller på bordet och när surroundanläggningen låter kass för att den är felkonfigurerad. Här finns massor att göra, det finns en väg framåt fortfarande!

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 16:55

"Stagnationen, som du upplever den, beror kanske på något annat än ointresse eller brist på nyfikenhet? "

Njaa. Jag upplever inte stagnation... Så här gäller nog inte begreppet :) . Mina vyer breddas varje dag / vecka med nya intresanta frågeställningar ... Via forum eller eget upplevt lyssnande på olika saker. Samt besök av goda vänner här eller hos dom. Och har dessutom funnit en ny bekantskapskretts via forum...Efter flytten...

Och jag ser inte problem med att det kommer "nya saker" direkt. Jag värdesätter som bekant äldre saker och springer inte benen av mig för det kommer en ny sak på marknaden..läser inte ens hifipressen idag.... 8)

Däremot så följer jag rätt noga händelserna som sker via internet. För att hålla mig ifrån just stagnation o hemmablindhet...

Men topic handlar om sågningar på faktiskt.se. Och den totalt avsaknaden av bredd medför en stor stagnation...oavsett man här på faktiskt tror detta eller ej.

Igen säger jag. LÄS bara på hifisidorna här vad som debateras i stort...

herregud. Inte kan väl det vara så att det finns några få märken enbart i hela världen. LÄS själva..

Detta ÄR stegnation i stor skala.. Och bakom ligger självklart skäl till fenomenet... det har ju inte blivit så av en ren slump.. "Något" har ju gjort bredden så smal...

DÄR finns alla dessa sk "kunniga´s sågande" som stor "bov" tror jag.

Skriver "tror" fast jag är formligen övertygad till 100 %...

Att tillrättavisa samt läxa upp och LÄRA andra är nog rätt fel metoder om man vill ha en öppen debatt. Sådant fungerar endast i samfund av olika slag. Men där blir även folk rätt "liksidiga"

Och ALLA där vet "sanningen".... :lol: och alla andra är "okunniga" som bör läras ..

INGEN behöver tro mina ord. Men alla kan väl läsa själva vad som skrives om här på hifisidorna..

Fattigare kan det inte bli direkt...Så OM man tittar kritiskt på INNEHÅLLET i forumet så ser man rätt tydligt vilka skador forumet ändå lider av denna rätt hårda likriktning.

Jag skriver INTE för att skada folk. Men för att lite påvisa effekterna av detta sågande som sker här ..

ojoj vad skoj det vore om det vore produkter man testade o sågade.. Men så är ej fallet. Man sågar FOLKET som vill testa o delge sina åsikter.. DÄR är skillnaden som JAG ser den..

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-30 17:22

Skitsnack! Här sågas inte folk (ofta). Testmetoder sågas det däremot friskt i.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 17:29

lasselite skrev:Skitsnack! Här sågas inte folk (ofta). Testmetoder sågas det däremot friskt i.

Jodå folk sågas till den grad att detta SYNS till o med. VARFÖR tror man att det endast handlar om fåtalet produkter här men inte på andra forum :?:

Självklart finns där skäl till att det blivit så. Det är INTE en ren slump enbart.

och ifråga om "testmetoder".. På min tråd om mirage efterfrågade jag om någon läst metoder osv bakom Mirage.. Hade det stått annat märke än mirage hade det haglat in inlägg i frågan...

Men nu gäller det inte annat märke. Utan mirage... Det roliga är att mirage Ian P har deltagit i en av dom största undersökningar som någonsin skett i ämnet ljud osv med högtalare. Som torde vara av stort intresse om mätningar samt testmetoder är intresant... Inte ett ljud om detta har kommit... :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-30 17:32

Min uppfattning är att folk inte sågas här.
Men, sågningar förekommer. Folk sågar sig själva.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 17:48

dimitri skrev:Min uppfattning är att folk inte sågas här.
Men, sågningar förekommer. Folk sågar sig själva.

:?: självsågande... :?:

Det verkar knappas troligt väl.. i alla fall inte insiktsfullt... :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-30 17:50

Kom gärna med exempel mayro.

Med testmetoder, så avsågs framför allt den relativt godtyckliga "lyssna å tyck"-metoden. Inte avhandlingar.

Ta exempelvis Sampix test på HF som även fick genomslag här. Väl genomfört :arrow: ingen sågning.

Som en motpol kan väl nämnas Hetsporrens 668 test, som sågades av både den ena och den andra anledningen.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-08-30 18:02

Razor wrote:
Hifibranschen då? Nja.. på sin höjd låter sakerna lite olika. Den här prylen lät väl trevligt, och den där saken passar säkert i någon anläggning. Men vad är bra och bättre? I tidskrifterna är ju stagnationen total, och det är egentligen bara på forum som detta där man försöker nå fram med kunskap om förbättrad återgivning.

Sedan så vet jag inte om jag saknar resereportage så mycket här på faktiskt. De flesta sådana på grannforumen är plågsamt förutsägbara:

Bild på vägskylt. Bild på landskap. Bild på kaffebröd. Bild på kaffemugg. Bild på utdragen cd-släde i 45 graders vinkel. Bild på lyssningsfåtölj. Bild på kaffebröd. Bild på värden. Bild på anläggningen.

Och så några rader däremellan om hur fantastiskt bra det låter och hur fantastiskt gemytligt det har varit. Vad har man fått ut efter att ha läst ett sådant?

Hehe...detta var det skönaste inlägg jag läst på länge!
Lite väl generaliserande tolkning men ack vilken frän och underhållande kritik!
8) :)

Formuleringar som "bild på kaffebröd", "bild på..." osv. gjorde humorn och sarkasmen total :P . Tack Razor!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 18:17

lasselite skrev:Kom gärna med exempel mayro.

Med testmetoder, så avsågs framför allt den relativt godtyckliga "lyssna å tyck"-metoden. Inte avhandlingar.

Ta exempelvis Sampix test på HF som även fick genomslag här. Väl genomfört :arrow: ingen sågning.

Som en motpol kan väl nämnas Hetsporrens 668 test, som sågades av både den ena och den andra anledningen.

njaa. Mirages undersökning innefattade en 300 högtalare och 2000 personer... Så det var inte direkt en godtycklig liten test man gjort... :)

men jag har inte själv sett denna test i sin helhet.. tyvärr.
Men denna tråd handlade inte om mina burkar eller test. Det var enbart ett exempel på hurvida man har intresse eller ej för saker UTANFÖR den smala bredd av saker man anser bra här av en del.. Dessa saker har snuddande HELA forumet såsom plan. Och inget nästan finns om annat. Vilket självklart INTE skett av forumets förskyllan. Utan för att man inom en grupp mer eller mindre "sågat" folk självklart...

För ämnen debateras ju på andra forum med bredd. ÄVEN samma saker som här debateras. Men skillnaden är att här knappt NÅGOT annat skrivs om andra saker.

Men titta själva i stället för att be mig visa. Öppna ögon ser grabbar.. Slutna ser noll... :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi