Moderator: Redaktörer
nikeb skrev:Dom kanske har lite snäv sweetspot typ 3 myggor på rad slåss om att få sitta i mitten
Bagaget skrev:Måste vara jobbigt att inte få ta ett djupt andetag ens utan att komma ur sweetspot
paa skrev:Om man spelar ett stycke musik, sedan ändrar på något, och sedan spelar samma stycke igen varefter man frågar: Visst hörs det mer detaljer nu, eller; Visst svänger det mer nu, ja eller nästan vad som helst?
Då kan man ju gissa utgången.
Var det så det gick till?
paa skrev:Om man spelar ett stycke musik, sedan ändrar på något, och sedan spelar samma stycke igen varefter man frågar: Visst hörs det mer detaljer nu, eller; Visst svänger det mer nu, ja eller nästan vad som helst?
Då kan man ju gissa utgången.
Var det så det gick till?
Strmbrg skrev:Nu vet jag inte kvoten, men rimligtvis utgör det indirekta ljudet en såpass stor del av totalenergin att det borde vara svårt (typ omöjligt) att höra en sån här sak.
Sedan finns det sannolikt ett antal ytterligare omständigheter som gör att effekten av en slik förändring blir tämligen meningslös.
PS
Fattar fortfarande inte vad som är så (himla) spännande med de allra minsta förändringarna?
Vad är syftet med att engagera sig i just dem, när det finns massor av andra saker att bry sig i?
Piotr skrev:Skrotprat av stora mått.
/Peter
Bill50x skrev:Piotr skrev:Ja, lagandes kalops i köket på våningen under..Bill50x skrev:Den ultimata testen är väl att även flickvännen/pojkvännen hör skillnaden
Det är viktigt att det är kalops.
/ B
hifikg skrev:Jag är mest intresserad av fenomenet i sig. Att någon verkligen hävdar att 0,8 mm förändring av en relativt stor högtalare skulle förändra ljudet tydligt.
adzer skrev:...men om man pratar om ljudskillnader vid 1mm hit eller dit så sprutar det placebo ur öronen tror jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster