Hörde du skillnad på Arken i Göteborg? (1/32")

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Hörde du skillnad på Arken i Göteborg? (1/32")

Inläggav hifikg » 2012-10-13 01:41

Läser i den glättade hifi-tidskriften att Genesis konstruktör, Gary Koh, under Arkenmässan "vippade högra högtalaren 1/32 dels tum till höger och den skillnaden gick faktiskt att höra rätt enkelt". Jag är hyperskeptisk till att det går att höra skillnader på så små förflyttningar av högtalare, var det någon där som kan verifiera det HiFi & Musik skriver, eller vederlägga det?

Om det stämmer. Är det ett konstruktionsfel då? Hur i helv... ska man kunna leva med högtalare som inte får rubbas knappa 0,8 millimeter? Eller är det kanske helt normalt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-13 01:52

alltså, VAD hördes? så klart att flyttning av högisar hörs..
men vad hände med åhörarna.. ? föll de i trans eller uppnåddes nirvana? "Gu va skönt att den disten försvann, typ"

ne, va inte där!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-10-13 08:10

Dom kanske har lite snäv sweetspot typ 3 myggor på rad slåss om att få sitta i mitten 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-13 09:43

nikeb skrev:Dom kanske har lite snäv sweetspot typ 3 myggor på rad slåss om att få sitta i mitten 8O

Ja, typ, fast även om det inte låter dåligt pga 0,8 mm flytt så är jag riktigt häpen över att någon påstår sig höra skillnad ö h t. Tillverkas ens de flesta högtalare med så små toleranser?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2012-10-13 09:49

Måste vara jobbigt att inte få ta ett djupt andetag ens utan att komma ur sweetspot :oops:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-13 09:50

Bagaget skrev:Måste vara jobbigt att inte få ta ett djupt andetag ens utan att komma ur sweetspot :oops:

En del millimeterlyssnare brukar hävda att de hör skillnaden t o m i angränsande rum, så på något magiskt sätt påverkas inte sweetspot, trots viktiga skillnader pga 1/32" förflyttning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-13 10:11

Om man spelar ett stycke musik, sedan ändrar på något, och sedan spelar samma stycke igen varefter man frågar: Visst hörs det mer detaljer nu, eller; Visst svänger det mer nu, ja eller nästan vad som helst?
Då kan man ju gissa utgången.
Var det så det gick till?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-10-13 10:15

Skrotprat av stora mått.

/Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-13 18:10

Nu vet jag inte kvoten, men rimligtvis utgör det indirekta ljudet en såpass stor del av totalenergin att det borde vara svårt (typ omöjligt) att höra en sån här sak.
Sedan finns det sannolikt ett antal ytterligare omständigheter som gör att effekten av en slik förändring blir tämligen meningslös.

PS
Fattar fortfarande inte vad som är så (himla) spännande med de allra minsta förändringarna?
Vad är syftet med att engagera sig i just dem, när det finns massor av andra saker att bry sig i?
8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-13 18:16

Piotr skrev:Skrotprat av stora mått.

/Peter
:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-10-13 18:25

paa skrev:Om man spelar ett stycke musik, sedan ändrar på något, och sedan spelar samma stycke igen varefter man frågar: Visst hörs det mer detaljer nu, eller; Visst svänger det mer nu, ja eller nästan vad som helst?

Nä-men-fan paa nu är du ute på djupt vatten. :)

Var verkligen Linn på mässan 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-13 18:41

paa skrev:Om man spelar ett stycke musik, sedan ändrar på något, och sedan spelar samma stycke igen varefter man frågar: Visst hörs det mer detaljer nu, eller; Visst svänger det mer nu, ja eller nästan vad som helst?

Det var väl ungefär så som xtz gjorde på mässan, flertalet av lyssnarna föredrog det icke processade ljudet.

Så kan det gå.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-13 19:45

Strmbrg skrev:Nu vet jag inte kvoten, men rimligtvis utgör det indirekta ljudet en såpass stor del av totalenergin att det borde vara svårt (typ omöjligt) att höra en sån här sak.
Sedan finns det sannolikt ett antal ytterligare omständigheter som gör att effekten av en slik förändring blir tämligen meningslös.

PS
Fattar fortfarande inte vad som är så (himla) spännande med de allra minsta förändringarna?
Vad är syftet med att engagera sig i just dem, när det finns massor av andra saker att bry sig i?
8O

Jag är mest intresserad av fenomenet i sig. Att någon verkligen hävdar att 0,8 mm förändring av en relativt stor högtalare skulle förändra ljudet tydligt. Ännu mer impad blir jag av de som hävdar att någon millimeters förskjutning av en subwoofer skulle höras vida omkring i en lägenhet t ex. Jag skulle vilja uppleva det för att kunna tro på det. Nyfiken helt enkelt. Själv sitter jag nöjd i mitt lyssningsrum och är helt säker på att det krävs en mindre jordbävning för att rubba den känslan. Några centimeter hit eller dit kommer inte att störa.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-10-13 20:33

Piotr skrev:Skrotprat av stora mått.

/Peter

På Arken lät det enligt MIG sammeness på det mästa som spelades upp.

Det kanske är meningen, men inte specillt raffineradnde 8O
Transparant här gjort, sitt tycker jag.
Min Ajfån låter lika för liten peng. Tidernsns melodi ?? känske.
.
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-13 21:04

Vad lyssnade ni på; mässjazz ? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-13 21:16

Jag har testat hemma med små förflyttningar av högtalarna och det ger faktiskt skillnader. Inte stora omvälvande skillnader men tillräckligt stora för att man ska föredra det ena framför det andra. Bland annat blir (blev hos mig alltså) sweetspot större samtidigt som ljudbilden blev mer homogen och bred/rumsfyllande.

Nu var det inte riktigt så små förändringar som 1/32" men säg typ ett par millimeter i alla fall.

Varför det blir så? Jag vet inte men jag kan gissa att det blir skillnad i kvoten mellan direkt- och reflekterat ljud, att det blir ytterst små skillnader i frekvensgång, att det blir små skillnader i fas (beroende på kanske det annorlunda reflekterade ljudet?). Vad vet jag, jag är vare sig akustiker eller högtalarkonstruktör. Men hörde skillnad gjorde jag.

Att små skillnader i högtalarplacering beror på högtalarens egenskaper i samklang med rummets akustik tror jag är en möjlig anledning till varför det även låter bättre i köket... Den ultimata testen är väl att även flickvännen/pojkvännen hör skillnaden ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-10-13 21:23

Bill50x skrev:. Den ultimata testen är väl att även flickvännen/pojkvännen hör skillnaden ;-)

Ja, lagandes kalops i köket på våningen under.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-13 21:30

Ja, kommer de samtidigt, är det fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-13 21:31

Piotr skrev:
Bill50x skrev:Den ultimata testen är väl att även flickvännen/pojkvännen hör skillnaden ;-)

Det är viktigt att det är kalops.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-13 22:41

Bill50x skrev:
Piotr skrev:
Bill50x skrev:Den ultimata testen är väl att även flickvännen/pojkvännen hör skillnaden ;-)

Det är viktigt att det är kalops.

/ B

Noterar, kalops o flickvänner... nu har jag bara en mikro i mitt lyssningsrum, så det är inte ofta det lagas kalops där, hmmm...

OldNugget

Inläggav OldNugget » 2012-11-05 20:36

hifikg skrev:Jag är mest intresserad av fenomenet i sig. Att någon verkligen hävdar att 0,8 mm förändring av en relativt stor högtalare skulle förändra ljudet tydligt.

En annan blir mest paranoid när jag läser sånt, skall jag behöva montera mikrometerskruvar på fötterna för att kunna hitta rätt högtalarplacering. (För att inte tala om hitta tillbaks till den förra positionen men någorlunda säkerhet) 8O

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-11-05 20:57

Hur gör man för att hitta rätt placering? Det kommer ju att ta en evighet om man skall flytta två högtalare i steg om 0,5-1 mm för att hitta optimal placering.
Sedan måste man betänka att man för varje högtalarplacering ska hitta rätt lyssningsposition i xyz-led. Även detta då i steg om 0,8 mm, eller?

Om man definierar en yta på ca 1*1 meter för varje högtalare som möjlig placering får man drygt 1,5 miljoner möjligheter för varje högtalare. I det läget kommer jag då att bestämma mig för att placera högtalarna helt symetriskt i rummet, så jag slipper 1500000*1500000 möjligheter. Det räcker nog med att för varje 1500000 positioner ha ett antal invinklingsmöjligheter och lyssningspositioner.

Man kommer nog att vara hyfsat trött på stycket man lyssnat på. Stor risk för sådan där skjorta med knäppning bak samt åktur i den vita bilen med rött plus på sidan. :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-05 21:01

Nog för att högtalarnas position och vinkel mot lyssnaren kan göra mer än vad många tror, men om man pratar om ljudskillnader vid 1mm hit eller dit så sprutar det placebo ur öronen tror jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-05 21:04

adzer skrev:...men om man pratar om ljudskillnader vid 1mm hit eller dit så sprutar det placebo ur öronen tror jag.

:mrgreen:

F ö +1.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi