Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-30 18:22

razor skrev:Håller helt och hållet med DTH. Det verkar som om den stora "subjektiva" massan har svårt att se vad som är "vägen framåt". I datorbranschen kan man relativt enkelt mäta bättre prestanda, bilar blir bränslesnålare och säkrare.

Hifibranschen då? Nja.. på sin höjd låter sakerna lite olika. Den här prylen lät väl trevligt, och den där saken passar säkert i någon anläggning. Men vad är bra och bättre? I tidskrifterna är ju stagnationen total, och det är egentligen bara på forum som detta där man försöker nå fram med kunskap om förbättrad återgivning.

Sedan så vet jag inte om jag saknar resereportage så mycket här på faktiskt. De flesta sådana på grannforumen är plågsamt förutsägbara:

Bild på vägskylt. Bild på landskap. Bild på kaffebröd. Bild på kaffemugg. Bild på utdragen cd-släde i 45 graders vinkel. Bild på lyssningsfåtölj. Bild på kaffebröd. Bild på värden. Bild på anläggningen.

Och så några rader däremellan om hur fantastiskt bra det låter och hur fantastiskt gemytligt det har varit. Vad har man fått ut efter att ha läst ett sådant?

snacka om hånfullt. Det är väl trevligt att se ett bildrepotage från ett musikträff. Men jag håller med att man kunde variera bilderna och säga även negativ kritik, det är ju bara bra för värden så att han eller hon kan förbättra sitt ljud. Dock skall vi inte köra med tramsiga hånfulla besserwisser kritik.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-30 18:35

Manzarek: "Sist jag kollade fanns det inte en enda regel rörande hur man använder citationstecken och kursiv text när man skriver om en bok/film/författare/artist o.s.v. på nätet."

Kolla igen! Och om du på någon webbsajt av det seriösare slaget (där fölk skriver korrekt) lyckas hitta ett enda exempel på en boktitel som i löptext inte är skriven kursivt eller inom citationstecken, så berätta var!

"Men jag är en snäll kille, så du ska också få ett boktips: Idioten, Fjodor Dostojevskij, Brombergs bokförlag AB."

Tack för tipset, bra bok, dock har jag redan läst den.

lasselite: Om du fortfarande vill bli Journalist så kan kanske Carl-Adam Nycops "Väcka,oroa,förarga" vara något.

Mitt tips till Lasselite, om han vill bli journalist, är nog först och främst att sluta hänga här hela dagarna.

Slutligen Manzarek: Sådana fullkomligt oprovocerade personangrepp som du genom ditt (tydligen ironiska?) boktips till Mayro gjorde dig skyldig till är verkligen under all kritik. Om det är inlägg av den här typen som har fått LTS-are att bli avstängda från hififorum.nu kan jag inte annat än att nicka förstående.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-30 18:36

Blue skrev:Självklart har också hela kedjan, utom källan, varit densamma, och fått spela i samma rum, då jag jämfört med andra spelare).

Hmmm... "Jämfört med andra spelare", skriver du.

Och det är nog det som gör att folk reagerar på det. För det du säger kan inte rimligen tas som belägg för att du med det du hänsvisar till som grund kan bedöma 668:s återgivningsförmåga. Och även om det inte är viktigt för dig, så är det nog så att många av dem som reagerar tycker att återgivning är något man vill veta något om.

Av samma skäl som jag är mera intresserad av att få veta om en kopieringsapparat släpper ifån sig kopior som är "svåra att skilja från originalet". Jag skulle inte känna mig så stärkt i mitt köpval av kopiator, av att få läsa i en tidning - att de valt att strunta i att titta på originalet(!), för att istället känslomässigt redovisa sina intryck av kopian...

"-Jag gillar den här kopiatorn för kopiorna ser så härligt fylliga ut, och de har en fantastisk återgivning av bokstäver som är rent vacker, för att inte tala om det levande sätt bilder kommer ur kopiatorn. Det som gör att jag gillar denna kopiator mest är dock att texten verkligen talar till mig när jag läser från kopian, och de skira nyanser som man kan se i serifferna är verkligen läckra..."

Då känner jag:
-MEN HUR SÅG ORIGINALET UT DÅ???? Varför valde tidningen att inte ens titta på hur signalen (originalet) såg ut som skickades in i apparaten? Att bortse ifrån det är ju rent befängt. Och vad menar de när de skriver "återgivning av bokstäver". Kan man verkligen använda språket på det viset?

Bli inte upprörd över att jag skriver det nu, utan låt mig försöka förklara (en sista gång? :o ) med ännu en liknelse:

En person, låt säga en snubbe, som befinner sig i ett rum högt upp i en byggnad med 20 fönster som alla vetter i samma riktning, han kan bedöma vilket fönster av de 20 som han föredrar att titta ut igenom.

Men - han kan inte uttala sig om något av dem är helt transparent, ej heller vilket av dem som är "mest" transparent. Han kan eventuellt bedömma grovt vilket som ser ljusast ut, men inte vilket som släpper igenom de mest naturliga färgtonerna.

Tillpåköpet kan han inte med säkerhet bedöma ens vilket fönster han kommer att föredra nästa dag, som kanske erbjuder ett annat väder och kanske lite nymålade byggnader i blickfånget (andra skivor).

Om LTS hade genomfört samma test av fönster skulle vi valt att skippa ett av de 20 fönstrena, för att istället bara testa 19 fönster, och lämna en av öppningarna tomma. Då kan man titta ut där, utan glasruta i vägen och se hur objektet bakom de 19 fönstrena faktiskt ser ut. Då kan man plötsligt se vilket fönster av de övriga 19 som är det som visar objektet (fonogrammet) som det verkligen är. Huruida den som gör studien har glasögon eller inte spelar ingen större roll, trots att det är ytterligare ett fönster "ivägen" - för testobjekten (de 19) jämförs ändå, tack vare metoden, mot "inget fönster".

Ibland har man inte möjlighet, tid eller lust att F/E-lyssna. Då kan man jämföra med en apparat som F/-lyssnats tiigare isätllet. Så gjorde vi om jag minns rätt med 688. Så jag har för mig att det var. Det hela finns redovisat i MoLt i olika nummer och artiklar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-30 18:39

Mayro skrev:För ämnen debateras ju på andra forum med bredd. ÄVEN samma saker som här debateras. Men skillnaden är att här knappt NÅGOT annat skrivs om andra saker.
Tycker inte att du har rätt i det du säger, är det möjligen så att du ser det du ser och drar slutsatser utifrån dina fördommar? Själv har jag skrivit om många produkter här på faktiskt som inte haft NAD eller Pioneer på skrivet framsidan. Dessutom är detta forum det som jag personligen lärt mig absolut mest på och där flest intressanta ämnen tas upp. Möjligen har du inte själv märkt detta eller så kanske du inte kan tillvarata den informationen som ges. Det är ju så att vissa diskussioner ligger på en ganska hög nivå och jag själv fattar inte alltid allting som skrivs även om jag har en hel del förförstålse av mina studier. Utifrån det kan jag förstå att utsagor som "denna nätkabeln höjde markant upplösningen i ljudet" eller "prova de här apparatunderläggen" är mer lättkonsumerat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 18:43

hifirocker skrev:Razor wrote:
Hifibranschen då? Nja.. på sin höjd låter sakerna lite olika. Den här prylen lät väl trevligt, och den där saken passar säkert i någon anläggning. Men vad är bra och bättre? I tidskrifterna är ju stagnationen total, och det är egentligen bara på forum som detta där man försöker nå fram med kunskap om förbättrad återgivning.

Sedan så vet jag inte om jag saknar resereportage så mycket här på faktiskt. De flesta sådana på grannforumen är plågsamt förutsägbara:

Bild på vägskylt. Bild på landskap. Bild på kaffebröd. Bild på kaffemugg. Bild på utdragen cd-släde i 45 graders vinkel. Bild på lyssningsfåtölj. Bild på kaffebröd. Bild på värden. Bild på anläggningen.

Och så några rader däremellan om hur fantastiskt bra det låter och hur fantastiskt gemytligt det har varit. Vad har man fått ut efter att ha läst ett sådant?

Hehe...detta var det skönaste inlägg jag läst på länge!
Lite väl generaliserande tolkning men ack vilken frän och underhållande kritik!
8) :)

Formuleringar som "bild på kaffebröd", "bild på..." osv. gjorde humorn och sarkasmen total :P . Tack Razor!

Klart. OM man läser reserepotagen som du gör och får applåder för så.... Ja då har man inte förstått så mycket av vitsen direkt att vara medverkande till att dela med sig..

I reserepotagen får man se andras rum. deras ideer om hur man kan förbättra. Man kan finna nya vänner. för att inte tala om se andras väg fram till sina ideal...Sedan står ofta även framförd kritik mot ljudet. Det är klart ofta förekommande.. tex skrivs det om mitt då draken var här att han önskade mer krispighet... Tog mitt system som exempel så ingen blir utpekad.. 8) . Men kritik framförs väldigt ofta..

Men det finns alltid "panelhönor" som inte vill vara på dansgolvet. Bara så synd att dom försöker få dom som gillar att dansa verka fåniga samt okunniga.Samt därmed sluta dansa.. Igen så träffar man redan i denna tråden på just det som JAG är övertygad om skapar just denna smala bredd. Samt att en del förmodligen känner sig sågade och därmed inte deltar aktivt i större utsträckning...

Bara att självkritiken är SÅ svag så man inte kan med egna ögon SE detta "fenomen" är beklämmande.

Att såga folk är enda sättet att skapa en smal bredd av saker som diskuteras. Att såga produkter skapar endast debatter...samt fleras åsiker kommer...

Och JAG ser inte folk som skriver om i stort sätt annat än få saker här. Vilket med enkel slutledning blir att man "sågat" bort dom som skulle kunnat tillföra bredd...

Bevisen finns redan på trådarna där man vill "bortsortera" folk som inte "passar" in för en del "proffs"......Bortsorteringen skulle då ske med "ignoreknappar" osv... :lol:

Rätt slående att då se trådar som denna där man IGEN gör exakt detsamma...Försöker såga i stället för att se o förstå att det faktiskt KAN ligga nåt bakom ord som tex jag ger utryck för ÄVEN om dom kan kännas obehagliga ...
Även en minoritet kan ibland ha rätt ju... :lol: :lol: Större under har faktiskt hänt...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-30 19:07

Öppna dina egna ögon, Mayro.

Att det finns mycket folk på transparenssidan på detta forum har sina orsaker* men det innebär inte att forumet blir likriktat och stagnant.

Jag får känslan av att du inte ser skogen för alla träd. 8O

* Påfallande ofta för att folk på denna sidan av hobbyn blivit utslängda från andra forum. Det kallar jag nivellering om något. Här är ordet fritt och det enda som behövs är att folk skriver inlägg precis som du gjort med miragetråden.

PS Av de svenska hififorumet upplever jag faktiskt.se som det minst likriktade av dem alla.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 19:13

Rydberg skrev:
Mayro skrev:För ämnen debateras ju på andra forum med bredd. ÄVEN samma saker som här debateras. Men skillnaden är att här knappt NÅGOT annat skrivs om andra saker.
Tycker inte att du har rätt i det du säger, är det möjligen så att du ser det du ser och drar slutsatser utifrån dina fördommar? Själv har jag skrivit om många produkter här på faktiskt som inte haft NAD eller Pioneer på skrivet framsidan. Dessutom är detta forum det som jag personligen lärt mig absolut mest på och där flest intressanta ämnen tas upp. Möjligen har du inte själv märkt detta eller så kanske du inte kan tillvarata den informationen som ges. Det är ju så att vissa diskussioner ligger på en ganska hög nivå och jag själv fattar inte alltid allting som skrivs även om jag har en hel del förförstålse av mina studier. Utifrån det kan jag förstå att utsagor som "denna nätkabeln höjde markant upplösningen i ljudet" eller "prova de här apparatunderläggen" är mer lättkonsumerat.

maken till besserwisserstil va länge sen jag såg rydberg... Lägg av med denna stil är du bussig . Den kommer INTE främja vänskapliga relationer direkt...

Om du tror jag är så kass i skallen så jag inte förstår saker har du jävligt fel.. Att inte stava rätt innebär inte man är korkad vet du. Jag såg dig "mästra" mats nyss också på liknade sätt.. bedrövligt...

Att sitta o ta åt sig då du själv VET jag INTE menat ens dig tyder på en del annat som INTE ingick i dina "utbildningars självkänsla" tydligen..DU om någon här har väl breda vägar framöver. Så att du av alla kommer med så puckat självgott inlägg förvånade mig rent av...

För övrigt så har jag sagt mitt i tråden. Och som vanligt då jag ser att saker inte leder någon stans så lämnar jag ämnet..

Och då skoj går över till rent otrevligt så skippar jag i stället...

Gör så här med tjugo medlemmar så kan jag garantera 19 av dom inte skriver igen efter två försök att ge SIN åsikt... Här syns väldigt tydligt exakt det JAG talat om... SÅGANDE av folk o inte produktersom topic handlar om..

Man sågar mäniskan och inte produkter.. Via kritisera skrivande.. Ordval.. O utbildning... Redan i denna tråden finns några samlade med era skitsätt mot andra...

Jag skiter fullständigt i era lågvattenmärken. Det rinner enbart av mig eftersom jag inte har problem med era sk kunskaper.. Men en oerfaren kan bli knäkt för mindre...

Ha en fin kväll
Tobbe

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-30 19:21

Öhman: Just detta ditt senaste inlägg gör mig faktiskt inte ett dugg upprörd, det var riktigt trevligt. Dessutom inte felaktigt på något sätt.

:)

Jag är högst medveten om att den typen av "testförande" som vi ägnade oss åt då vi lyssnade på 668:an inte säger huruvida den ger "hörbara färgningar" eller ej. Det enda testet med säkerhet säger är att jag, och dom andra som då var med, föredrog det ljud som kom ut ur högtalarna med de andra cd-spelarna som källa, än med 668:an.

Och som jag sa tidigare, detta kan bero på olika saker. Det kan vara så att vårt "ljuideal" marginellt (för det är subjektivt inte fråga om några jätteskillnader skulle jag säga) avviker från det "neutrala". Men det KAN också vara så att 668:an faktiskt inte är fri från "hörbara färgningar", att er F/E-testning har misslyckats i detta fall. Men observera, jag säger inte att så är fallet, för det kan jag omöjligen veta.

Till syvende och sist handlar det här mest om olika synsätt. Jag har ju inte precis lyckats undgå att ni på LTS har den "korrekta återgivning" som utgångspunkt. Och förmodligen har du å din sida också insett att jag inte är riktigt lika fixerad vid den korrekta återgivningen som ni är. Gillar det jag hör är jag ganska nöjd. Är prylarna dessutom söta att titta på och trevliga att använda så börjar det bli riktigt kul. Och, om det då i något test skulle visa sig att anläggningen jag lyssnar på är en liten smula färgande, så bryr jag mig helt enkelt inte särskilt mycket, eller rättare sagt, inte ett dugg.

:)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-08-30 19:29

Mayro:

Jag tyckte mest det var ett kul inlägg, inget man bör ta åt sig av gravallvarligt, vilket jag inte heller tror att Razors syfte var.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-08-30 19:32

Hifirocker:

Tack för dina vänliga ord! Jag får väl blygsamt påpeka att det inte är jag som står för humorn, utan snarare de som skriver dessa reportage. Jag är blott en betraktare.

Men.. jo, visst ska inlägget ses med glimten i ögat :wink:
Jag tycker dock att dessa likformade reportage börjar stå mig upp i halsen. Där var faktiskt Mayros Stockholmsresa en frisk fläkt (utan att ta i beaktande den debatt som följde).

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-30 19:32

Bill50x skrev:Det finns ju massor med saker som kan förbättras utan att det har med processorfart eller bensinförbrukning att göra. Ergonomi för att ta ett exempel. Och när det gäller ljudåtergivning finns det fortfarande massor att göra även på elektroniksidan. Fortfarande är apparaterna för många, för stora, för fula och för krångliga att använda. Jag pratar nu inte om ett Sentec försteg utan när normalfamiljen kommer hem med senaste 7.1-flaggskeppet och ska konfigurera hela rasket. När det ligger 8 fjärrkontroller på bordet och när surroundanläggningen låter kass för att den är felkonfigurerad. Här finns massor att göra, det finns en väg framåt fortfarande!

Håller med om att det finns massor att göra:

- Design och estetik är ett område som kan förbättras i all oändlighet och där det finns mycket potential. Det funkar ju på andra mogna teknikområden som klockor eller lampor t.ex. Skönt vore dock om man kunde sälja detta på de estetiska meriterna utan lögnaktiga påståenden om ljudpåverkan. (Funkar ju för B&O)

- På hembioreceiversidan är det f.n. intressant att följa utvecklingen m.a.p. integrerad bildbehandling.

- PC-n som ljud- och bildkälla är ett annat intressant område som har mycket audiofil potential.

- Digital signalbehandling för rumskorrektur är ett intressant område där det börjar hända saker som definitivt har hörbar verkan och potentialt dessutom utlovar reella förbättringar.

- Ett närbesläktat område är digitala delningsfilter i samband med aktiva högtalare och de möjligheter detta öppnar.

- På högtalarsidan finns mycket potential och det händer en hel del intressant som man kan följa och diskutera.

Självfallet min personliga uppfattning och utifrån detta subjektiva perspektiv om vad som är intressant kunde jag hållit med om att mycket av detta nya och intressanta inte diskuteras på faktiskt.se. För mig är det största värdet av faktiskt.se de intressanta diskussionerna kring Ino-produkterna och den djupa sakkunskap om ljudåtergivning man får del av på ett utomordentligt objektivt och sakligt sätt. Detta gör för mig faktiskt.se till ett av de intressantaste forumen överhuvudtaget på nätet och det ENDA svenskspråkiga forumet som är läsvärt.

Tidigare talare har på ett utomordentligt sätt hanterat frågan om sågningar och jag tycker det förtjänar att upprepas:

MichaelG skrev:Personligen tycker jag att det finns tillräckligt mycket nyfikenhet på detta forum. Varje gång det dyker upp något nytt som verkar underligt/annorlunda/kontroversiellt så finns det flera medlemmar här som nyfiket fågar:

- Hur vet du att detta verkligen fungerar?
- Finns det någon logisk/vetenskaplig förklaring?
- Är det testat (på sådant sätt så att placeboeffekter etc. kan uteslutas)?

Min uppfattning är att flertalet som ställer dessa frågor gör det för att de vill veta.

Om svaren på frågorna blir (typ):

- Tillverkaren säger det!
- Eftersom Mars och Uranus stod i zenith så påverkas longirongerna och elektronstammen vrids därmed moturs.
- Min döva moster hörde skillnad fast hon stod i köket....

...så är det inte brist på nyfikenhet som gör att frågeställarna rycker på axlarna och återgår till sina sysslor.

När det sedan finns några personer som ilsket undrar varför ingen här vill ta astologi (eller vilken "vetenskap" de nu åberopar) på allvar och ibland på ett minst sagt oförskämt sätt kräver att en idéell förening minsann borde ägna sig åt att lägga ner tid och pengar på att seriöst testa varje form av hokus-pokus som råkar vara på modet, så blir åtminstone inte jag förvånad över att vissa av föreningens medlemmar hemfaller åt raljerande kommentarer!

Att då börja grina och gnälla över sågningar och intolerans finner jag tämligen lågt!

Som sagt, de sågningar Mayro talar om handlar väl snarare om sågningar av osubstantierade påståenden och tyckaden än om personerna bakom dem. Dessa "sågningar" är bra och värdefulla för att upprätthålla någon form av kvalitet på forumet.

Summa summarum: det finns många intressanta områden att följa och diskutera m.a.p. bättre ljudåtergivning. Vissa av dessa behandlas på faktiskt.se, och de behandlas på ett fantastiskt kompetent och insiktsfullt sätt. Andra behandlas på andra forum (HydrogenAudio, ProSoundWeb, et.al).

Man kan bara vara tacksam att det finns ett forum där ofunderat nonsens ställs till svars (och ofta till och med bemöts med betydligt mer saklighet än det för det mesta förtjänar).

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-30 19:36

8O Mayro, ärligt talat så var det inte menat som ett beserwisseruttalande. Har man inte förförståelse så blir vissa diskussioner icke givande. Kunskap handlar inte, som du vet, om huruvida man är dum i huvet eller inte. Jag skulle nog inte fatta speciellt mycket på ett kemiforum eller liknande, detta betyder ju inte att jag är dum i huvet utan saknar förkunskapen som behövs för att jag ska kunna ta till mig det som skrivs. Fattar du vad jag menar? Hoppas det..........o du, tagga ner lite :wink:

Edit: Tala främst om det eminenta teknikforumet så att det inte blir några fler missförstånd Mayro :)
Senast redigerad av Rydberg 2005-08-30 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-30 19:40

verkar som om den stora "subjektiva" massan har svårt att se vad som är "vägen framåt".

Jag tror faktiskt den stora massan (alltså inom gruppen "HiFi-intresserade") skiter i om det finns en väg framåt eller inte. Det är själva fipplandet med apparater, koner, korkmattor och kablar som är det roliga. Inte målet.

Den stora massan (s.k. "Vanligt folk") skiter också i vägen. Dom vill ha enkla, billiga apparter som fungerar och gör det dom ska. Inte tjafsa med kablage hit och dit och tåkoner på tvären under CDn. Låter det anständigt räcker det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-30 19:40

Manzarek wrote:
Mayro: Jag har ett boktips åt dig!

Om konsten att läsa och skriva, Olof Lagercrantz (1997), Wahlström & Widstrand.

8O Detta är ett TYDLIGT lågvattenmärke som tyvärr anses helt okej av de flesta medlemmar här 8O tolkar det så eftersom ingen utom Blue ragerar på det.........
Detta är både förolämpande, nervärderande, hånfult och en rejäl sågning av mayro som person och att skriva något sådant!
Men det är ju lätt att vara otrevlig och stöddig bakom ett tangentbord........

dimitri wrote:
Min uppfattning är att folk inte sågas här.

Läser du verkligen inläggen som skrivs här.......

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-30 19:40

Manzarek wrote:

8O Detta är ett TYDLIGT lågvattenmärke som tyvärr anses helt okej av de flesta medlemmar här 8O tolkar det så eftersom ingen utom Blue ragerar på det.........
Detta är både förolämpande, nervärderande, hånfult och en rejäl sågning av mayro som person och att skriva något sådant!
Men det är ju lätt att vara otrevlig och stöddig bakom ett tangentbord........

dimitri wrote:
Min uppfattning är att folk inte sågas här.

Läser du verkligen inläggen som skrivs här.......

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-30 19:43

fbk skrev:Manzarek wrote:

Jag reagerade, men skrev inget. Dom flesta här har väl sedan länge märkt att jag egentligen inte kan stava. Även om det går i perioder. Vissa dagar hamnar liksom alla bokstäver bara fel. Svårt att göra något åt. Väldigt trist dock att folk kommer upp med boktips enligt ovan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 19:44

hifirocker skrev:Mayro:

Jag tyckte mest det var ett kul inlägg, inget man bör ta åt sig av gravallvarligt, vilket jag inte heller tror att Razors syfte var.

det var nog inte razors inlägg jag reagerade till sist på Utan rydbergs mästrande som till sist kom som sista spiken...

Tidigare kom lågvatten märket om att läsa böcker om skrivande. Och nu att jag inte skulle förstå den "höga nivå folk här har...
:lol: :lol:

Det va länge sedan jag såg maken till självgodhet... Eller omvänt såg så nedsättande om andra mäniskor..
Vilket ger ansikte åt "fenomenet" att få ens säger ett ord här om annat än dom FÅ saker som diskuteras. titta själva bara...I

Dessa typer av inlägg mot personer är det som gör att man "sågar" folk och inte produkter. Vilket skapar en rätt smal kedja av saker som kommer upp.

Men jag har sagt mitt. sedan får andra tycka vad dom vill. Att "ignorknappar" samt "sågningar" inte medför att folk frodar sina tankar med större bredd står utom allt tvivel tror jag.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 19:45

moi tror att den stora massan är intresserad av musiken som spelas (och filmer m.m.) ska låta så bra som möjligt på alla vis och kosta lite. Om ljudet som kommer ur systemet är väldigt bra så räcker det i alla fall för mig att lyssna och slippa fippla med kablar och sånt. 8) Utvecklingen kanske kommer igång igen lite om någon genmodifierar en människa som kan höra upp till 100khz.. eller något.

edit: viva el commendante
Senast redigerad av Pinnick 2005-08-30 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-30 19:49

hifirocker wrote:
Razor wrote:
Quote:

Hehe...detta var det skönaste inlägg jag läst på länge!
Lite väl generaliserande tolkning men ack vilken frän och underhållande kritik!

Formuleringar som "bild på kaffebröd", "bild på..." osv. gjorde humorn och sarkasmen total . Tack Razor!

Här håller jag med mats, snacka om hånfullt..... ännu ett lågvattenmärke :roll:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-08-30 19:52

Vilken tur att det finns fler forum som man kan hänga på om man inte gillar vad trådarna avhandlar eller om man uppfattar att folk blir sågade majoriteten av forumets medlemmar hela tiden.

Men vad är eg. meningen med att sitta och gnälla på hur dåligt faktiskt.se(på faktikst dessutom) är när det uppenbarligen finns alternativ som passar bättre och där fler likasinnade är aktiva?

Man umgås ju inte med folk man inte gillar bara för att få tjaffsa hela dagarna så... Eller gör folk det? :? :)

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 19:55

Rydberg skrev:8O Mayro, ärligt talat så var det inte menat som ett beserwisseruttalande. Har man inte förförståelse så blir vissa diskussioner icke givande. Kunskap handlar inte, som du vet, om huruvida man är dum i huvet eller inte. Jag skulle nog inte fatta speciellt mycket på ett kemiforum eller liknande, detta betyder ju inte att jag är dum i huvet utan saknar förkunskapen som behövs för att jag ska kunna ta till mig det som skrivs. Fattar du vad jag menar? Hoppas det..........o du, tagga ner lite :wink:

Edit: Tala främst om det eminenta teknikforumet så att det inte blir några fler missförstånd Mayro :)

Jag vill markera att detta ÄR ett forum för ljudproduker .. Och inte en direkt främmande produkt för mig i alla fall...

MÖJLIGEN sina tekniska kunskaper. Där kan en del imponera.. Ifråga om stereo så är forumet så likriktat så det snuddar vid ren "inavelsyndrom" .

Och inavel är ju inte det som mest främjar livskraft kanske....

Men men Hoppas NÅGON av er ändå kan "se" lite av mina ord värda att betänka. För det ligger en hel del "sanning" i dom oavsett vad man VILL tro..Detta är jag rätt säker på. Annars skulla jag inte skrivit dom här ens i tråden..

Såvida man VILL skapa ett forum för flera tankar iofs.. Annars är ju allt frid o fröjd som det nu är..... Och det tycks ju vara så medlemmarna ser saken..

tyvärr..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 19:58

Baltazar skrev:Vilken tur att det finns fler forum som man kan hänga på om man inte gillar vad trådarna avhandlar eller om man uppfattar att folk blir sågade majoriteten av forumets medlemmar hela tiden.

Men vad är eg. meningen med att sitta och gnälla på hur dåligt faktiskt.se(på faktikst dessutom) är när det uppenbarligen finns alternativ som passar bättre och där fler likasinnade är aktiva?

Man umgås ju inte med folk man inte gillar bara för att få tjaffsa hela dagarna så... Eller gör folk det? :? :)

Mvh

om du inte viste det Baltazar så är kritik av godo. och om man genom kritik ser om saker o ting så förbättras oftast sakerna också..Du vet. Man kritiserar INTE för att snacka skit om ett forum som här. Man tar upp baksidorna för att ev kunna göra en förbättring.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-30 20:11

Den totala tystnaden ifrån alla förutom Max_Headroom, om mina 2 sista inlägg säger det mesta. Det är helt okej att häva ur sig vad som helst mot andra tyvärr! :roll:
Mycket trist!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-30 20:19

fbk skrev:Den totala tystnaden ifrån alla förutom Max_Headroom, om mina 2 sista inlägg säger det mesta. Det är helt okej att häva ur sig vad som helst mot andra tyvärr! :roll:
Mycket trist!

Det kan ju vara som så att ett bra sätt att få folk att inte 'trolla' så mycket är att inte kommentera det. Nu menar jag inte dig utan den du citerade. Men i o m att du citerade det så kommenterar man det så är det dessutom en kommentar till ursprungsinlägget.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-30 20:20

fbk skrev:Den totala tystnaden ifrån alla förutom Max_Headroom, om mina 2 sista inlägg säger det mesta. Det är helt okej att häva ur sig vad som helst mot andra tyvärr! :roll:
Mycket trist!

Att jag valde att inte kommentera det innebär inte att jag tyckte det var okej. Tvärtom.

Dra inte alla över en kam.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-08-30 20:24

fbk:

Vad är det då vi ska skriva? Vi är inte skyldiga att kommentera varje inlägg du skriver. Du tycker att ett av mina inlägg är ett lågvattenmärke, men jag ångrar inte ett ord av vad jag skrivit. Det vore ryggradslöst.

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-30 20:34

Mayro skrev:Dessa typer av inlägg mot personer är det som gör att man "sågar" folk och inte produkter.

Det är synd och beklagansvärt att vissa bemött dig på ett sätt som inte hör hemma i en bildad diskussion. Dock är detta imho inte betecknande för majoriteten av deltagandet på forumet.

Mayro skrev:Vilket skapar en rätt smal kedja av saker som kommer upp.

Nja. På faktiskt.se har en stor del av deltagarna verklig teknisk kompetens genom relevant utbildning och/eller praktisk verksamhet. Att denna kunskap leder till en "smal kedja" genom att ofunderat nonsens filtreras bort har nog i sig inget med den emellanåt kärva tonen i diskussionen att göra. Du måste skilja på detta.

Det vore säkert inte helt fel att överväga att ibland ifrågasätta sig själv: "Hur mycket fackkunskap besitter jag inom detta område?", "Har jag en civ.ing inom elteknik?", "Har jag yrkesefrarenhet inom elektroteknisk forskning och utveckling?", osv.

Om inte borde man vara "öppen och nyfiken" på vad människor med denna kunskap och erfarenhet har att säga. Att dessa människor "sågar" ofunderade påståenden om t.ex. strömkablars verkan borde leda till eftertanke snarare än upprörda känslor.

Hela vår tekniska omgivning är ett direkt resultat av århundraden av vetenskaplig kunskap och metod. Utan detta hade du varken haft ett Internet att diskutera på eller förstärkare att diskutera om. Överväg därför noga varför denna i dina ord "s.k. kunskap" som duger till att skapa varenda pryl i din förstärkare inte duger till att förklara för dig att det du tror dig uppleva med all säkerhet är inbillat.

Mayro skrev:Man tar upp baksidorna för att ev kunna göra en förbättring.

Det är den enda anledningen till att jag bemödar mig, föföfö (förvisso förmodligen förgäves), att skriva detta. I ett litet hopp om att kunna övertyga Dig om att den vara värt ett försök att se bortom tonen och öppet ifrågasätta i sak baserat på de mycket välfunderade argumenten från personer med en djupare tekniskt kunskap.

Annorlunda uttryckt: bakom mycket av de upplevda "sågningarna" ligger ingen personlig antipati eller emotioner utan en kunskap i sakfrågan.

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-30 20:42

Mayro skrev:Jag vill markera att detta ÄR ett forum för ljudproduker .. Och inte en direkt främmande produkt för mig i alla fall...

Det du skrev här visar verkligen på skillnader på våra synsätt och kanske varför vi uppskattar faktiskt olika mycket. Detta är inget ljudproduktforum i den meningen utan handlar om hifi och återgivningen, själva apparaterna är bara en liten del i det.

Så du har rätt i att vill du diskutera specifika apparater så är hififorum antagligen ett bättre forum (lite hårdraget).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-30 21:08

fbk skrev:Detta är ett TYDLIGT lågvattenmärke som tyvärr anses helt okej av de flesta medlemmar här tolkar det så eftersom ingen utom Blue ragerar på det.........

Öh? Man kanske kan få läsa tråden först också... Snacka om lågvattenmärke att dra alla över en kam på det sättet, förresten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-30 21:21

Nu förs ju den här diskussionen här på detta forum för att möjligen kunna förbättra det. Om man nu tycker att folk skall lämna forumet just i denna tråd så är ju något riktigt fel. Tvärtom tycker jag folk kanske skall fundera på vad som menas och ha en lite mera nyfiken attityd till vad som skulle kunna förbättras. Om man skulle jobba på ett företag, tror ni att det bästa man kan göra är att nonchalera alla andra konkurrenter eller möjligen ha en viss nyfikenhet på vad andra gör. Återigen alla gör som dom vill men Rydberg är väl en som faktiskt varit nyfiken länge och berättat om sina erfarenheter.
Att många har betydande kunskaper betyder inte att utvecklingen står still. Förde själv en diskussion via PM men en person här som uttryckt enligt mig lite förutfattade meningar utifrån andra apparater och generaliserat lite för mycket. Bjöd hem personen och fick till svar typ att "ja, jag har ju inte hört så mycket av sånt men jag är inte intresserad".
Begär inte att folk skall ha tid eller intresse för allt, men då skall man kanske inte heller i mån av sin utbildning för fram åsikter som uppfattas som sanningar av andra om man inte gör det tydligt att det är en åsikt. Och där finns det en del brister med faktiskt sätt att fungera.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi