Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
18
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%

Antal röster : 88

joseph

Inläggav joseph » 2012-10-15 22:53

Ja visst! :) Saknar mina gamla 52.3or. OD-11 har jag aldrig hört men skulle vilja ha ett par där inte andra får plats. Fast mest spännande tyckte jag nog att oa6x var, alltså närmaste storebror till oa58-oa60.

Så gärna bra auktoriserade, färdigbyggda Carlssonhögtalare i snygga fanér på marknaden igen. Kloner får för min del gärna stanna på forumen.

vh Josef

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-15 23:01

Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben. :)

De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.

Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys. Den enda högtalare som Stig sa att han inte var tillfreds med och egentligen ville uppdatera var OA-14 och det sade han väldigt sent i sitt liv. I samband med Stigs flytt från bottenvåningen i huset pratade vi om detta och det var 1993 om jag minns rätt. Den senaste gången Stig nämnde problemet med OA14 var 1996 om jag minns rätt. Det var vid den tidpunkten lättare att prata angående de gamla modellerna än att försöka prata nya modeller. Stig hade fyllt 70 år året innan. Jag tror inte Stig ändrade sig därefter, även om Stig månaderna innan han dog fick ett arv från sin bror som dog och därigenom hade lite finansiella resurser. Då kan motivation för en kort period spira, men åldern tar ut sitt.

Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra. Stig, med emfas verkligen ogillade att ha två diskanter i direktljudet pekandes åt samma håll d v s mot lyssnaren då diskanterna var på avstånd sinsemellan som i fallet OA-14. Det är den högtalare Stig ångrade och ville förändra. Stig ångrade inte att den fanns men han ångrade att han inte optimerade den då den fanns. Jag hade samtal med Stig om just hans syn på sina högtalare, så där i efterskott.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-15 23:12

petersteindl skrev:...
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra.
...

Hm.. men det var väl exakt samma placering som i OA-5 och OA-6?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-15 23:46

Liten fråga.

Formverktygen till plasten på tex OA-12 finns dessa kvar och vem har dom i så fall ?

Ska man nytillverka högtalarna med plastbaffel krävs det nog att verktygen finns kvar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-16 01:12

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:...
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra.
...

Hm.. men det var väl exakt samma placering som i OA-5 och OA-6?

Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
Du kan kolla in bilden på OA-14 så kan du se att de två diskanterna för direktljudet (d v s de som pekar i samma riktning som basen) sitter med stort avstånd från varandra och det är just detta som Stig Carlsson ogillade. Det är två diskanter som pekar åt samma håll och som skall ge direktljudet och de har ett stort avstånd sinsemellan. Det är en synnerligen ogynnsam kombination.

Dessutom kan du även se att samtliga 4 diskanter har annan vinkel än de hade på OA-5.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-16 02:01

flathead skrev:Liten fråga.

Formverktygen till plasten på tex OA-12 finns dessa kvar och vem har dom i så fall ?

Ska man nytillverka högtalarna med plastbaffel krävs det nog att verktygen finns kvar.

Samtliga verktyg som fanns till 70-talshögtalarna var statsföretags egendom och den information jag då fick var att de skrotades direkt då Stig sade upp avtalet med Olle Mirsch. Verktyg väger ton och har ett skrotvärde eftersom de kan återvinnas. De skrotades alltså omedelbart. Jag var med på de möten med Stig Carlsson, Wilhelm Lilliehöök och Sonabs distributörer som gällde att säkerställa nya serier med befintliga verktyg. Det var bara några veckor efter sammanbrottet men det var redan för sent. Distributörerna hade kunnat lösa ut verktygen för mer än dess skrotvärde. Jag kollade upp sådant direkt och blev varse om att det var för sent.

Informationen var att även om statsföretag fått mer betalt för verktygen och verktygen funnits kvar så hade de likväl skrotat verktygen. Det var ett principbeslut. De var på intet sätt villiga att hjälpa Stig, utan det verkade vara snarast tvärtom. Det var för mig häpnadsväckande.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-16 02:23

joseph skrev:Så gärna bra auktoriserade, färdigbyggda Carlssonhögtalare i snygga fanér på marknaden igen. Kloner får för min del gärna stanna på forumen.
vh Josef

Jo men vad är auktoriserade? Det är ju det som är den springande punkten. Vem skall ta fram och auktorisera dem?

Är det av SSC auktoriserade? De har inget auktoriseringsprogram vad jag vet?
Skulle SSC upplåta sitt godtycke mot ersättning via licenser?
SSC äger ju tydligen heller ingen formell rätt till mer än vissa namn kombinationer? Överhududtaget känns hela den organisationen väldigt inaktuell.

Är de konstruktioner som redan gjorts av Naqref (de olika Larsenmodellerna) och Peter S ägghögtalare inte att betrakta som utvecklingar av Stig Carlssons ideer?

IÖ har ju föresatt sig att erbjuda en mängd olika ersättningselement och nya modeller? Det kan läsas på Carlssonplanet. De utfästa tidsramarna är bara färska om de vore besläktade med twinkiebars...

Skall IÖ börja göra OA högtalare via LTS?

Överhuvudtaget så känns egentligen det hela som en icke-fråga. Det finns som jag ser det ingen officiell organisation eller person som kan "auktorisera" något som helst. En enskild tillverkare kan hävda saker men i detta fall är det upp till marknad att recensera om det verkligen uppfyller kraven.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-16 07:16

petersteindl skrev:
flathead skrev:Liten fråga.

Samtliga verktyg som fanns till 70-talshögtalarna var statsföretags egendom och den information jag då fick var att de skrotades direkt då Stig sade upp avtalet med Olle Mirsch. Verktyg väger ton och har ett skrotvärde eftersom de kan återvinnas. De skrotades alltså omedelbart. Jag var med på de möten med Stig Carlsson, Wilhelm Lilliehöök och Sonabs distributörer som gällde att säkerställa nya serier med befintliga verktyg. Det var bara några veckor efter sammanbrottet men det var redan för sent. Distributörerna hade kunnat lösa ut verktygen för mer än dess skrotvärde. Jag kollade upp sådant direkt och blev varse om att det var för sent.

Informationen var att även om statsföretag fått mer betalt för verktygen och verktygen funnits kvar så hade de likväl skrotat verktygen. Det var ett principbeslut. De var på intet sätt villiga att hjälpa Stig, utan det verkade vara snarast tvärtom. Det var för mig häpnadsväckande.

Mvh
Peter

Surt, då lär det inte bli aktuellt med dessa modeller om inte nån har en rejäl sudd pengar över.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 07:24

petersteindl skrev:
Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben. :)

De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.

Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys. Den enda högtalare som Stig sa att han inte var tillfreds med och egentligen ville uppdatera var OA-14 och det sade han väldigt sent i sitt liv. I samband med Stigs flytt från bottenvåningen i huset pratade vi om detta och det var 1993 om jag minns rätt. Den senaste gången Stig nämnde problemet med OA14 var 1996 om jag minns rätt. Det var vid den tidpunkten lättare att prata angående de gamla modellerna än att försöka prata nya modeller. Stig hade fyllt 70 år året innan. Jag tror inte Stig ändrade sig därefter, även om Stig månaderna innan han dog fick ett arv från sin bror som dog och därigenom hade lite finansiella resurser. Då kan motivation för en kort period spira, men åldern tar ut sitt.

Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra. Stig, med emfas verkligen ogillade att ha två diskanter i direktljudet pekandes åt samma håll d v s mot lyssnaren då diskanterna var på avstånd sinsemellan som i fallet OA-14. Det är den högtalare Stig ångrade och ville förändra. Stig ångrade inte att den fanns men han ångrade att han inte optimerade den då den fanns. Jag hade samtal med Stig om just hans syn på sina högtalare, så där i efterskott.

Mvh
Peter

Ah, låter klart vettigt. Förvånar mig faktiskt att man skulle vara totalt missnöjd med hela serien "70-talare", dvs OA12, 14, 116 och 2212, man faktiskt lagt ned mycket tid och svett på. Och de låter ju de facto över lag väldigt bra. Tror Stig var tillräckligt klyftig att inte sitta alltför länge i någon slags nattmössa och göra misstag.

Minns när Tux hade med ett par OA12 (kan ha varit Ekan också) till DIY Gbg, ställde upp dem i ett relativt litet rum och poppade Daft Punk - Technologic på avsevärd volym. Ursäkta kraftuttrycket, men satan i gatan, det var ett förjävla bra tryck i de små askarna. Oavsett om de kan räknas till hifi längre eller ej; den spelglädjen borde komma fler kunder till gagn än de få OA12:or som finns begagnade.

Om man leker med tanken att bygga en ny reviderad oa12 så behövs tyvärr ngt slags plastverktyg igen. Hur dyrt det är vet jag inte, det var länge sen jag pysslade med plastkonstruktion. Men, om man ser till konstruktionen så kan man med lite vilje hålla sig till endast ett verktyg. Tror det är på OA116 så sitter basen i en vändbar platta. Beroende på hur man vrider den så får man rätt vinkel in mot mitten av rummet. Ponera att resten av baffeln för diskanterna kan göras av en platt mdf så borde en sån lösning vara görbar. Sen kan samma verktyg användas till od11, oa14 och oa116.

Men som sagt, ett plastverktyg, oavsett om det är en träplugg för småserier eller stora manicker så kostar det skjorta per såld enhet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-16 08:11

Med tanke på att det är lågserier vi talar om och rätt stora ytor blir det dyrt verktyg som dessutom kräver en stor formspruta (ton/cm2 i stängningstryck).

Bearbetning i fleraxlig fräs är nog ett mer genomförbart alternativ.

Baffel fräst i MDF kanske ?

Har inte koll på vilka hållfastheter eller krav på plastkvalite som behövs men mycket prototyper görs idag genom 3D utskrift med plast.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-16 08:28

flathead skrev:Med tanke på att det är lågserier vi talar om och rätt stora ytor blir det dyrt verktyg som dessutom kräver en stor formspruta (ton/cm2 i stängningstryck).

Har inte koll på vilka hållfastheter eller krav på plastkvalite som behövs men mycket prototyper görs idag genom 3D utskrift med plast.

Tror det går att gjuta i PU i epoxiformar för så små serier som det kan vara aktuellt med här.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-16 08:34

petersteindl skrev:[Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
Du kan kolla in bilden på OA-14 så kan du se att de två diskanterna för direktljudet (d v s de som pekar i samma riktning som basen) sitter med stort avstånd från varandra och det är just detta som Stig Carlsson ogillade. Det är två diskanter som pekar åt samma håll och som skall ge direktljudet och de har ett stort avstånd sinsemellan. Det är en synnerligen ogynnsam kombination.

Vad tror du om att flytta den inre "direktdiskanten" till den yttre och sätta dessa i en mild v-formation? Då får man mindre problem med kamfiltereffekter samtidigt som man får en något högre kvot direktljud. Den kvarvarande bakre diskanten kan sedan flyttas något mot mitten för att reflexmönstret vid lägre diskanten ska bli gynnsammare.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 08:35

Naqref skrev:
flathead skrev:Med tanke på att det är lågserier vi talar om och rätt stora ytor blir det dyrt verktyg som dessutom kräver en stor formspruta (ton/cm2 i stängningstryck).

Tror det går att gjuta i PU i epoxiformar för så små serier som det kan vara aktuellt med här.

Man kan ju göra en plugg av originalet, dvs en avgjutning.

Flathead:
Som jag skrev så kan ju de plana ytorna byggas av bearbetad mdf.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-16 08:38

Det pratas mycket om gamla tider och samtidigt produktionsmetoder.

Jag tror ändå den springande punkten är acceptansen från marknaden. Och hur stor är marknaden för högtalare i plus 20-30 tusen kronors-segmentet? Jag menar, det är knappast någon brist på högtalarmodeller som det ser ut idag.

Men det finns några goda förutsättningar för konceptet. Gör en exklusiv design (sämre förebilder än Apple och Guru kan man ha...) som inte är så placeringskänslig, inte så stor och som tex låter bra till bio med enbart ett par frontar. Och backa upp med en massiv marknadsföring. Skapa ett sug, en snackis.

Men billigt med en sådan satsning blir det inte... Det vet väl PS om inte annat... :-)

Att bara kopiera de gamla utförandena och modernisera element och filter tror jag knappast är rätt väg att gå. Men tänk er ett par OA12:or med lite mer rundade kanter, i högblank vitt/matchande (svart?) galler och med omsorg om alla detaljer. Det ska osa kvalitet så de passar även i de snyggaste våningarna, där priset spelar mindre roll men ändå bör vara någorlunda modest.

Men det handlar ju förstås om ambitionerna. De kanske inte sträcker sig längre än till några tiotal av av varje modell, sålda till de som inte orkar meka själva?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-10-16 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-16 08:39

petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.

Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-16 08:42

Bill50x skrev:Det pratas mycket om gamla tider och samtidigt produktionsmetoder.

Jag tror ändå den springande punkten är acceptansen från marknaden. Och hur stor är marknaden för högtalare i plus 20-30 tusen kronors-segmentet? Jag menar, det är knappast någon brist på högtalarmodeller som det ser ut idag.

Men det finns några goda förutsättningar för konceptet. Gör en exklusiv design (sämre förebilder än Apple och Guru kan man ha...) som inte är så placeringskänslig, inte så stor och som tex låter bra till bio med enbart ett par frontar. Och backa upp med en massiv marknadsföring.

Men billigt med en sådan satsning blir det inte...

/ B

Med tanke på hur få exemplar som tillverkades av t.ex. OA-51 och OA-52, lär det väl knappast vara aktuellt med en stor lansering uppbackad med massiv marknadsföring?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-16 08:43

Naqref skrev:Tror det går att gjuta i PU i epoxiformar för så små serier som det kan vara aktuellt med här.

Eller kolfiberepoxi i PU-formar, eller fiberbetong i polyester-glasfiberformar, eller ja vad som helst.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 08:44

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.

Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.

Man kan väl summera att Stig, i egenskap som konstruktör, inte var nostalgisk (och det är i det fallet helt rätt). Vilket vi som högtalarromantiker har en stark dragning åt att vara.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-16 08:49

Om det inte är några uppenbara nackdelar med en MDF istället för plast skulle jag nog valt det.

1: Går att 3D skanna och CAM bereda för en relativt låg kostnad.

2: Möjlighet för olika diskant placeringar utan ombyggnad av verktyg (både original och ny konfiguration kan levereras efter kunds önskemål)
olika baselement kan bearbetas för.

3: Hög bearbetnings hastighet.

4: Precisionen behöver inte vara super då ytan kan slipas/sprutspacklas/målas.

Att tillverka i flera moment och delar kostar oftast mer så idealet är en bit med snabb bearbetningstid.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-16 09:12

Bill50x skrev:Men billigt med en sådan satsning blir det inte...

Det blir det inte vilket säkert många har räknat på tidigare. En av få högtalare som har bedömts som rimligt kommersiellt gångbar är OD-11 men den är ju inte ortoakustisk.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-16 09:15

flathead skrev:3: Hög bearbetnings hastighet.

Det är sant men mängden MDF som ska fräsas bort är betydande vilket gör att bearbetningstiden går upp och det ändå inte blir speciellt kostnadseffektivt. Jag tror på modellen som V8 för fram. En standarddetalj som gjuts och sedan resten i MDF.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-16 09:23

Trevägaren.

Allt annat är nostalgi. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 09:24

flathead skrev:Om det inte är några uppenbara nackdelar med en MDF istället för plast skulle jag nog valt det.

1: Går att 3D skanna och CAM bereda för en relativt låg kostnad.

2: Möjlighet för olika diskant placeringar utan ombyggnad av verktyg (både original och ny konfiguration kan levereras efter kunds önskemål)
olika baselement kan bearbetas för.

3: Hög bearbetnings hastighet.

4: Precisionen behöver inte vara super då ytan kan slipas/sprutspacklas/målas.

Att tillverka i flera moment och delar kostar oftast mer så idealet är en bit med snabb bearbetningstid.

1. Behövs inte, och att göra laseravbildningar är tämligen dyrt. Enklast och mest exakt är att göra en helt ny konstruktion i CAD utifrån de parametrar som tarvas för en "70-talare". Där kan man också ta hänsyn till de tillverkningsmetoder som man tänker använda idag, vilket den gamla konstruktionen inte är avsedd för (typ släppvinklar, materialtjocklek, stagning för att förhindra vridning och sjunkning, verktygsdelningslinjer etc).

2. Detta är ju en fråga vid utformning av specen; vad skall högtalaren användas till, till exempel. Ser ingen större skillnad på plast eller MDF. Man kan som sagt innan använda båda; plast för bas-mid, MDF för diskanterna.

3. Att tillverka småserier i fräsmaskin ur MDF-ämnen kan vara försvarbart, men maskintiden är rätt mastig. Det tar som sagt tid och kostar.

4. Efterbearbetning kostar pengar. Bra tumregel är att artiklarna görs färdiga för montering snabbt och med få produktionssteg så tidigt i kedjan som möjligt.

I min tankevärld vore en helgjuten basbaffel det mest optimala, men det alternativet har en enskild och fast hög verktygskost. Lösningen är att hitta ett billigt sätt att bygga verktyg som heller inte behöver dyr utrustning att användas.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 09:27

Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.

Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 09:33

KarlXII skrev:Trevägaren.

Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.

Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-16 09:33

Vee-Eight skrev:

Det kan du få senare. Nu ska jag iväg och dricka sprit. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-16 09:33

Vee-Eight skrev:

Är alla högtalare där elementen (mellan/diskant) inte är direkt riktade mot lyssnaren att anses som OA?

/ B

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2012-10-16 09:37

KarlXII skrev:Trevägaren.

+1 !

Om trevägarn fanns på marknaden som färdigbyggd eller i byggsats skulle jag allvarligt överväga att skaffa ett par. Ngt av det sjukt coolaste i högtalarväg jag sett (men tyvärr aldrig hört).

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-16 09:38

Naqref skrev:
flathead skrev:3: Hög bearbetnings hastighet.

Det är sant men mängden MDF som ska fräsas bort är betydande vilket gör att bearbetningstiden går upp och det ändå inte blir speciellt kostnadseffektivt. Jag tror på modellen som V8 för fram. En standarddetalj som gjuts och sedan resten i MDF.

Vad skulle det kosta att gjuta plus fräsa detaljer och montera ?

Finessen med att fräsa är att initialkostnaden är låg på bekostnad av en högre detaljkostnad.

Det blir som du skriver rejält med spillmaterial som ska bort, dock ganska billigt och går snabbt att skrota bort.

Tids åtgången är beroende på hur stora steg man tillåter sig att ha i dom böjda ytorna.

Skulle gjärna se en gjuten baffel lik originalet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 09:39

Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:

Är alla högtalare där elementen (mellan/diskant) inte är direkt riktade mot lyssnaren att anses som OA?

/ B

Det skulle isf passa in på INO Pi60, tex, med tanke på invinklingen. Diskanten på OD11 är inte riktad mot lyssnaren, vad jag vet.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati