Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-30 21:45

Dra inte alla över en kam
Öh? Man kanske kan få läsa tråden först också... Snacka om lågvattenmärke att dra alla över en kam på det sättet, förresten.

Ursäkta om ni tog illa upp,var lite för snabb att dömma.
razor wrote:
fbk:

Vad är det då vi ska skriva? Vi är inte skyldiga att kommentera varje inlägg du skriver. Du tycker att ett av mina inlägg är ett lågvattenmärke, men jag ångrar inte ett ord av vad jag skrivit. Det vore ryggradslöst.
Nej, ingen är skyldig att komentera mina inlägg, långt ifrån. Men på andra forum så brukar folk reagera på sådana lågvattenmärken som du håller på med.

Och menar du på blekaste allvar att det vore ryggradslöst att ångra något som är fel efter närmare eftertanke 8O Herre gud säger jag bara!! Så även om du nu inser att det inte var så bra, så skulle du aldrig erkänna det, för det är ryggradslöst.... 8O Hur gammal är du egentligen :?:
Det är en styrka att kunna erkänna att man har haft fel eller gjort något fel.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-30 21:49

Mayro och fbk.

Vad vill ni? Missionerar ni? Försöker ni omvända? Eller bara jiddra?

Jag är ju medlem i Hififorum (om än passiv numera). Men inte attackerar det med att ständigt hoppa in och prata skit om allt och alla på det sättet ni gör här. Nej jag respekterar att man har annorlunda syn och värderingar än vag jag har.

Så fort det dyker upp ett ämne som gör att ni kan spy galla på faktiskt.se så tar det några timmar så är ni på plats... :x

Mayros Miragetråd är dock ett trevligt inslag. Ingen regel utan undantag

8O
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-30 21:51

Harryup wrote:
Nu förs ju den här diskussionen här på detta forum för att möjligen kunna förbättra det. Om man nu tycker att folk skall lämna forumet just i denna tråd så är ju något riktigt fel. Tvärtom tycker jag folk kanske skall fundera på vad som menas och ha en lite mera nyfiken attityd till vad som skulle kunna förbättras. Om man skulle jobba på ett företag, tror ni att det bästa man kan göra är att nonchalera alla andra konkurrenter eller möjligen ha en viss nyfikenhet på vad andra gör. Återigen alla gör som dom vill men Rydberg är väl en som faktiskt varit nyfiken länge och berättat om sina erfarenheter.
Att många har betydande kunskaper betyder inte att utvecklingen står still. Förde själv en diskussion via PM men en person här som uttryckt enligt mig lite förutfattade meningar utifrån andra apparater och generaliserat lite för mycket. Bjöd hem personen och fick till svar typ att "ja, jag har ju inte hört så mycket av sånt men jag är inte intresserad".
Begär inte att folk skall ha tid eller intresse för allt, men då skall man kanske inte heller i mån av sin utbildning för fram åsikter som uppfattas som sanningar av andra om man inte gör det tydligt att det är en åsikt. Och där finns det en del brister med faktiskt sätt att fungera.

Klockrent inlägg :) Detta med att bjuda hem folk tycker jag personligen är ett mycket bra sätt att få folk att vidga sina vyer. Det bästa sättet att få erfarenhet inom Hifi är att lyssna på andras annlägningar, mycket mer läroroikt än att springa i butiker tycker jag personligen.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-08-30 21:58

Det vore säkert inte helt fel att överväga att ibland ifrågasätta sig själv: "Hur mycket fackkunskap besitter jag inom detta område?", "Har jag en civ.ing inom elteknik?", "Har jag yrkesefrarenhet inom elektroteknisk forskning och utveckling?", osv.

Jag är en av de som inte har det. Då har man som jag ser det tre val.

1. Skaffa sig den kunskap som är nödvändig för att förstå de variabler som påverkar ljudåtergivning. Säkert svårt och mödosamt, men för den som har intresset och kapiciteten, också tillfredställande.

2. Strunta i att inhämta den kunskapen och då hamna i den positionen att man får lita på dom som kan mer än en själv. Istället kan man ägna sig åt sånt som man uppfattar som intressantare, lyssna på musik t.ex. eller diskutera hur man subjektivt uppfattar olika maskiner man lyssnat på.

eller

3. Strunta i att inhämta adekvat kunskap och stoppa huvudet i sanden för vad som verkligen påverkar ljudåtergivning och istället hänge sig åt flum.

Jag valde tvåan. Val tre tror jag sällan gör någon lyckligare.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-30 22:01

Manzareks rekommendation gällde inte stavning eller grammatik. O Lagerkrantz berör inte detta ämne (nåväl, nästan inte). Boken handlar om språket.

Jag måste framhålla, att de som sågas, själva ser till att det sker. Inte minst med stöd av inläggen efter mitt förra inlägg.

Utgångsläget är att folk är snälla och välvilliga, vilket de är.

D
P.S. Förresten så är den bästa anläggningen den jag hört hos Preben. Bernt, hjälp mig med länken.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-30 22:13

Mayro och fbk.

Vad vill ni? Missionerar ni? Försöker ni omvända? Eller bara jiddra?

Jag är ju medlem i Hififorum (om än passiv numera). Men inte attackerar det med att ständigt hoppa in och prata skit om allt och alla på det sättet ni gör här. Nej jag respekterar att man har annorlunda syn och värderingar än vag jag har.

Så fort det dyker upp ett ämne som gör att ni kan spy galla på faktiskt.se så tar det några timmar så är ni på plats...

8O jiddra, prata skit, omvända,spy galla 8O Ja du har ju rätt att ha din syn på det också, jag vill bara försöka att få folk att se hur det är på forumet och kanske försöka att vara lite mer trevliga i tonen mot andra. Man behöver inte håna,trycka ner, vara sarkastiskt, förolämpa som en "del" gör alldeles för ofta. Som tur är så finns det också TREVLIGA och KUNNIGA personer på detta forum, och det är därför som jag ibland läser lite här också :)

Nu ska jag förbereda lite för morgondagen då jag ska koppla in stereon igen, har varit utan signalkälla och kablar i en månad. Så musik begäret är STORT nu:)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-30 22:22

fbk> Allfarligt talat, du är ju inte helt rätt man att prata om sarkasm och förolämpningar. En snabb sökning på HF visar tydligt detta :wink:

fbk skrev:Det bästa sättet att få erfarenhet inom Hifi är att lyssna på andras annlägningar, mycket mer läroroikt än att springa i butiker tycker jag personligen.
Ja visst var det lärorikt att komma hem till farbror Rydberg :D

(Jag, fbk o Sampix hade en jädrigt trevlig dag med bla besök hos Ultimate i Vimmerby)
Senast redigerad av Rydberg 2005-08-30 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-30 22:22

fbk skrev:...jag vill bara försöka att få folk att se hur det är på forumet...

Dvs hur du tycker att det är på forumet. En åsikt, inte fakta.

Dessutom tycker jag man ska städa framför egen dörr först. Jag tänker dock inte förklara vad jag menar med det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 22:22

Jag tror en del drar aldeles för höga växlar på utbildning här.. Jag har ännu inte hört en enda stereo byggd på betyg ifrån skolor. Eller chattande på forum.jag har däremot hört produkter sammansatta av kunniga personer i teknik. Som sedemera via vana duktiga lyssnare avlyssnats osv osv..

Som sedemera sätts ihop av dedikerade hifimäniskor runt om i Sverige o världen....till system.

Men inget någonsin har med betyg ifrån någon skola någonsin satt ihop detta som JAG hört..

Alla har behövt lyssningar osv för intrimmande....Och en rad folk runtom för detta utlyssnande...

Så att sitta ock orera över sina skolor på ett forum har inget med ljud att göra. Teknikforum finna nog en bunt av...

Men kanske ÄR faktiskt i första hand ett forum för tekniker föresten.. I så fall har varenda inlägg JAG lagt varit helfel ju...Ska förbaskemig kolla på forumstadgarna om detta är ett dedikerat teknikforum enbart... Så det är tekniken o inte ljud o musik via olika alster som sklaa debateras här...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-30 22:25

Mayro skrev:kan någon förklara för mig vad karln menar med texten??

Jag fattar inte ett smack...

8) :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-30 22:27

Hittat länken till det bästa systemet jag hört:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37399
Dimitri
Edit: vem orerar om sina skolor?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-30 22:31

Harryup skrev:Nu förs ju den här diskussionen här på detta forum för att möjligen kunna förbättra det.

Inte säker på om det är därför diskussionen förs... :wink:

...men det är väl den förnuftigaste utgångspunkten.

Har försökt bena ut några kärnsynpunkter map detta:

1. Vissa deltagare upplever att man ofta bemöts på ett nedlåtande och mästrande sätt.

Not: Kanske värt att tänka på tonen ibland. Det kan väl ibland vara svårt men sällan fel att försöka vara respektfull och saklig.

2. Vissa deltagare önskar mer "öppenhet" för nya produkter.

Not: Kanske värt att diskutera i en separat tråd. Hur mycket "nya produkter" finns det egentligen att ta upp utifrån perspektivet ökad transparens i ljudåtergivningen?

En del av den problematik som leder till konflikter i debatten illustreras av nedanstående:

Harryup skrev:...men då skall man kanske inte heller i mån av sin utbildning för fram åsikter som uppfattas som sanningar av andra om man inte gör det tydligt att det är en åsikt.

De "åsikter" som jag tror åsyftas är ofta slutsatser, förklaringar och analyser baserade på vedertagen kunskap och vetenskapliga metoder. Man måste skilja på kunskapsbaserade slutsatser och rena åsikter. Som jag upplever det gör de kunniga medlemmarna på faktiskt.se ett mycket bra jobb i det avseendet och skiljer tydligt och explicit på de objektiva slutsatser och subjektiva åsikter de för fram. Problemet är snarare att en del deltagare inte klarar av att göra denna distinktion utan anser att allt är åsikter.

Mvh

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-08-30 22:31

fbk- Flera gånger när jag skrivit något "på det andra forumet" så har du dykt upp som gubben i lådan och skrivit nedlåtande saker om mig och rena personangrepp. Är det skillnad på folk och folk? Får du kasta dynga i kring dig medans andra är förbjudna? Vad är det för skillnad på dina angrepp på mig och några till som du gärna hoppar på och de som sker här?
För övrigt så kommenterade du inte mitt inlägg efter sista gången du blev modererad på HF. Inget svar? Vågade inte? Du kanske vågar här när du slipper bli modererad?
/Jonas

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-30 22:37

fbk: det finns en "knapp" nere i högra hörnet Profil därifrån kan man gå vidare till läs alla inlägg av... Det gör det lätt att se vilka trådar folk gör inlägg i och hur de utrycker sig...

Jag kommenterade Manzareks inlägg tidigare, med ett förbehåll. I efterhand kan jag hålla med tobbe. Men jag kommenterade inte det, liksom jag inte kommenterat M & Blås felaktiga antaganden

(mycket kommenterat blev det, trots att jag inte kommenterar det vissa anser borde kommenteras :wink: )
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 22:44

Rydberg skrev:
Mayro skrev:kan någon förklara för mig vad karln menar med texten??

Jag fattar inte ett smack...

8) :wink:

Jaha.. Nu hämtar du text ifrån Hf.nu där jag frågar om en text som förmodligen väldigt få vet vad den säger.. Du finner nöje i att försöka bravera med DINA kunskaper... Som sagt rydberg.. Du går rätt långt i dina förlöjliganden av folk.. Även så långt att det inhämtas ifrån andra forum osv...

Du ÄR duktig rydberg.. Känns det bättre för dig.. :lol:

Här under står iofs... 8) jag fetmarkerar en del som tydligen missas av en del här.. En STOR del faktiskt...

1. Öppet för alla!
Det primära syftet med Faktiskt.se forumsdel är att det ska finnas ett forum som är öppet för alla och alla inriktningar inom hifi och där alla aspekter av hifi-hobbyn ska kunna diskuteras. För att försöka säkerställa att det verkligen inte bli ett forum bara för vissa grupper så är administratörerna och moderatorerna hämtade från alla falanger . Vi har naturligtvis olika synpunkter på saker och ting och favoriserar olika leverantörer, teknologier och/eller andra synsätt.Vi är "Hifi-consultare", "Linnare", "LTS-are" eller bara glada oberoende hifi-entusiaster.

2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningskiljaktligheter på fourmdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningskiljaktligheter INTE uttrycks på ett civilicerat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknade uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.

Jag KAN bara inte se VAR det står att det endast är tekniker som bör o får utala sig..tvärtom så står det enligt mitt läsande att det skall finnas en bred mångfalld...Men inte att det gällde teknisk utbildning denna mångfalld...

Jag ser heller INTE var det står att Rydberg med flera kan obehindrat kränka folk o fä utan ens ett ord sägs ifrån moderatorer...

Men men.....En del gäller tydligen inte reglerna för...Inte ens om dom grovt träds över.. moderatorerna är kanske inte så olika som det står dom skall vara i "synsätt".. vad vet jag. Det syns i alla fall inte..

Men konstuktiv kritik i syfte att förbättra är INTE intresant här.. Då anses det ju man spyr skit o galla..

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-30 22:50

hmmm kom bara på en ot-fråga nu, Mayro, var det inte du som skulle blindtesta kablar och peka ut dom med signifikans hemma hos Lindros? Om det är gjort redan så är jag jäkligt nyfiken på om det var så lätt som du trodde men det kanske redan finns någon tråd om detta?

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-30 22:52

Mayro skrev:Jag tror en del drar aldeles för höga växlar på utbildning här.. Jag har ännu inte hört en enda stereo byggd på betyg ifrån skolor. Eller chattande på forum.jag har däremot hört produkter sammansatta av kunniga personer i teknik. Som sedemera via vana duktiga lyssnare avlyssnats osv osv..

Som sedemera sätts ihop av dedikerade hifimäniskor runt om i Sverige o världen....till system.

Men inget någonsin har med betyg ifrån någon skola någonsin satt ihop detta som JAG hört..

Alla har behövt lyssningar osv för intrimmande....Och en rad folk runtom för detta utlyssnande...

Så att sitta ock orera över sina skolor på ett forum har inget med ljud att göra. Teknikforum finna nog en bunt av...

Men kanske ÄR faktiskt i första hand ett forum för tekniker föresten.. I så fall har varenda inlägg JAG lagt varit helfel ju...Ska förbaskemig kolla på forumstadgarna om detta är ett dedikerat teknikforum enbart... Så det är tekniken o inte ljud o musik via olika alster som sklaa debateras här...

OK. Jag nappar :wink:

Basen för hela vår civilisation är kunskap och vetenskap. Utan elteori, signalbehandlingslära, matematiska modeller, osv hade det inte funnits vare sig CD-spelare, förstärkare eller kablar att koppla ihop dem med. Eller tror du att sånt "bara finns"?

Vad jag försöker förklara, med en dåres envishet, är att denna kunskap som krävts för att skapa dessa prylar också är relvant för att förklara och analysera hur de funkar. Rimligt?

Utifrån sådan kunskap kan man mycket väl dra funderade slutsatser kring den teknik man behärskar.

Det finns inget i detta som tar negativ ställning till lyssnande. Subjektiv utvärdering är en vedertagen vetenskaplig metod. Om den utförs på ett sätt som utesluter placeboverkan...

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 22:53

tyvärr...Om du läst sthlm tråden på hf.nu så ser di tiden vart alldeles för kort...

Men även att hans system INTE tillåter dyliga saker. Det är liksom ett antal kablar där .. och så många har jag inte ens ju... :oops:

så tyvärr... det gick inte 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-30 22:56

Mayro, hur kan jag kränka dig med dina egna ord? 8O

Konstaterar även att du inte vill förstå vad jag menar så du och jag kan droppa denna diskussionen tills du lugnat ner dig igen, ok?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 23:04

DTH...
Läser du inte ens vad folk skriver? eller chansar du enbart då du ser ett nick som mitt?

Läs första orden i quatade du tog med.. Sedan dina första ord så inser du nog hur korkat detta blev...

För att avsluta inledningen med "eller tror du bara sånt finns" blir rätt dumt om jag ska va ärlig..

Men du hade nog mer brådis att ge en liten gliring än att va lite städad...

Kanske för mycket tekniker o för lite läsande av vad folk verkligen SÄGER..

Ok grabbar. NU får detta va slut för min del.. Har liksom inget att tillföra mer. Har sagt MINA åsikter.. Hoppas NI har egna åsikter att delge. och inte enbart åsikter om andras åsikter som inte passar er..

DÅ kunde tråden blir rolig o främjande för debatt...

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-08-30 23:05

Alla inskränkningar av yttrandefriheten är av ondo. Så länge utsagorna inte står i strid med lagen.

Jag har svårt att se att folk skulle sågas på detta forum. Var finns exempel på sågningar? Ännu svårare har jag att se att likriktningen på detta forum ens skulle kunna mäta sig med likriktningen på systerforat. En handfull skribenter här verkar tycka så. Det är märkligt tycker jag.

Faktiskt är i mina ögon en eminent mötesplats där alla får komma till tals. Naqref, Ranefjord m fl styr rodret på ett föredömligt sätt.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 23:06

civilingenjörer kan också bygga högtalare
Bild
det var inte meningen att vara elak åt något håll men kan inte utbildade bygga högtalare? :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-30 23:12

DTH skrev:Basen för hela vår civilisation är kunskap och vetenskap. Utan elteori, signalbehandlingslära, matematiska modeller, osv hade det inte funnits vare sig CD-spelare, förstärkare eller kablar att koppla ihop dem med.

Vad jag försöker förklara, med en dåres envishet, är att denna kunskap som krävts för att skapa dessa prylar också är relvant för att förklara och analysera hur de funkar. Rimligt?

Utifrån sådan kunskap kan man mycket väl dra funderade slutsatser kring den teknik man behärskar.

Det finns inget i detta som tar negativ ställning till lyssnande. Subjektiv utvärdering är en vedertagen vetenskaplig metod. Om den utförs på ett sätt som utesluter placeboverkan...

Självklart är det så att utan teknisk kunskap blir det inte mycket gjort. I alla fall inte när det gäller teknisk utveckling :-)

Vi ska dock inte glömma att basen till all teknisk utveckling består av, bland annat, kreativitet, kunskap i vid bemärkelse och så vidare. Det kan vara förmåga att definiera ett problem, en önskan att lösa ett bekymmer, att göra livet enklare, mer rättvist - eller vad det nu kan vara. Även utan en teknisk kunskap kan man definiera ett problem, formulera en tänkt lösning och även utvärdera den lösning som tas fram (av andra, duktiga tekniker).

Det är ibland lite irriterande när man vid diskussioner inte blir tagen på allvar när man har en (välgrundad) åsikt om något ljudmässigt utan bara blir nerslagen med att "det är nämligen såhär" och så kommer en lång teknisk harang som berättar hur det verkligen är och att man själv är ute och cyklar eftersom man inte har någon relevant teknisk förklaring på saken.

Placeboverkan är tex inte så dum som man kan tro, man kan lära sig massor av denna. Visar det sig att det till exempel är en apparats röda färg som gör att folk föredrar denna framför en annan - tja, då är det väl bara att måla apparaterna röda... :-)

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-30 23:31

Mayro skrev:DTH...
Läser du inte ens vad folk skriver? eller chansar du enbart då du ser ett nick som mitt?

Kanske missförstod. Tolkade ditt uttalande
Mayro skrev:Jag tror en del drar aldeles för höga växlar på utbildning här.. Jag har ännu inte hört en enda stereo byggd på betyg ifrån skolor.

som ett ifrågasättande av värdet av kunskap. Kändes rimligt då utbildning och kompetens endast framförts som en korrekt utgångspunkt för funderade uttalanden om teknik.

Detta intryck förstärktes av:
Mayro skrev:Så att sitta ock orera över sina skolor på ett forum har inget med ljud att göra.

Eftersom ingen orerat över "sina" skolor utan bara framfört värdet av kunskap, läste jag detta som att du inte anser att en kunskapsbaserad analys har något att göra med utvärderingen av den teknik som skapats med hjälp av denna kunskap.

Mayro skrev:Läs första orden i quatade du tog med.. Sedan dina första ord så inser du nog hur korkat detta blev...

För att avsluta inledningen med "eller tror du bara sånt finns" blir rätt dumt om jag ska va ärlig..

Skönt att vi håller detta sakligt...

Mayro skrev:Kanske för mycket tekniker o för lite läsande av vad folk verkligen SÄGER..

Nog anstränger jag mig att läsa vad folk SKRIVER, men det är kanske inte alltid man förstår vad de MENAR...

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-30 23:42

Fast vad man borde tänka på är också att tekniker som kanske unisont eller ifrån enskilt håll fördöms, eller förkastas eller möjligen t.o.m. förlöjligas är också konstruerade av ingenjörer med motsat uppfattning men med samma typ av utbildning. Nu tänker jag inte på en massa stenar och annat bråte, utan mera "normala" tingestar och apparater. Undvik nu att dra paralleller till dom mest extrema tweaksen.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-30 23:49

Alltså det verkar nästan för mig som om det satt ett gäng klimakteriekossor här, och som har som största nöje att markera stort så fort det inte passar galoscherna.

Om vi inte tillsammans kan glädjas åt att det faktiskt finns folk som gillar det här med ( ja va f_n ska vi kalla det för?) hifi, ljudbilder, återgivning, stereo, DD, DTS, 5-ch stereo o.s.v...så vad gör vi här då?

Här på faktiskt.se har det öppnat en separat del för Carlsson soundet och på HF har man en egen Ino del, är enda sättet att få rätsida och slut på dravlet att ha separata delar inom forumena för varenda intresseinriktning?

Jag är ganska ny här (erkänner) men det betyder också att man ser saker med nya ögon, och allt som oftast (allt för ofta) så läser man sätt att uttrycka sig på i skrift som jag bara kan hänföra till 5-åringar i sandlådan eller ett gäng kärringar som kommit ihop sig på symötet.

Vi är väl alla här för att vi har ett intresse (tror jag var meningen) och då kan vi väl hjälpa varandra eller att de som har något positivt konstruktivt att tillföra gör det, men bara då.

Alla har vi så småningom kommit fram till vad vi själva anser är rätt för oss själva vad gäller hur det skall låta eller vilka grejer som är bra (åtminstone för stunden) så då är det väl bara att njuta och f.ö. hjälpa eller tippsa varandra med samma inriktning och mål.

Den som inte vet vad målet är ännu ger sig ändå till känna, och får då förmodligen goda råd av alla falanger ,(t.ex. jag) sen är det bara att ta ställning eller hur?

Många av er har fina och i vissa fall mycket dyra anläggningar att njuta av, och har kommit så pass långt i uppfattningen om hur just ni vill att det ska låta att det är meningslöst att försöka tillrättavisa en annan med lika långt gånget system av annan karaktär som har sin uppfattning klar.

Jag tycker det är synd att det spills sida upp och ned på så mycket onödigt när det ändå inte leder ett enda steg framåt, vilket jag tror är mångas önskan inkl. min egen.

Vi skulle ju kunna fara runt till varandra mycket mer och förundras respektfullt över allas olika sound, ta en öl eller fika och snacka lite över en bit mat och njuta i.s.f. detta va? Måste vara mycket trevligare med konstruktivt tankeutbyte under ornade former eller?

Nu har jag "rookien" sagt hur jag ser på allt detta och kommer inte att medverka i annat än som av rent intresse för denna hobby gangnar mig eller någon av er, och det endast om det kan ske under trevliga former med intresset för ögonen.

Väll mött gott folk och njut för du kan inte ta ljudbilden med dig i graven, där brusar det inte ens = låg dist. :D

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-31 00:02

Bill50x skrev:
Självklart är det så att utan teknisk kunskap blir det inte mycket gjort. I alla fall inte när det gäller teknisk utveckling :-)

Vi ska dock inte glömma att basen till all teknisk utveckling består av, bland annat, kreativitet, kunskap i vid bemärkelse och så vidare. Det kan vara förmåga att definiera ett problem, en önskan att lösa ett bekymmer, att göra livet enklare, mer rättvist - eller vad det nu kan vara. Även utan en teknisk kunskap kan man definiera ett problem, formulera en tänkt lösning och även utvärdera den lösning som tas fram (av andra, duktiga tekniker).

Väl uttryckt!

Bill50x skrev:Det är ibland lite irriterande när man vid diskussioner inte blir tagen på allvar när man har en (välgrundad) åsikt om något ljudmässigt utan bara blir nerslagen med att "det är nämligen såhär" och så kommer en lång teknisk harang som berättar hur det verkligen är och att man själv är ute och cyklar eftersom man inte har någon relevant teknisk förklaring på saken.

När kunskap kombineras med trångsynthet leder den inte nödvändigtvis framåt. Kunskap är nödvändig men kan vara kontraproduktiv om man tror man vet allt. Det finns dock förstås många områden där man definitivt vet tillräckligt för att kunna göra ett funderat ställningstagande.

Bill50x skrev:Placeboverkan är tex inte så dum som man kan tro, man kan lära sig massor av denna. Visar det sig att det till exempel är en apparats röda färg som gör att folk föredrar denna framför en annan - tja, då är det väl bara att måla apparaterna röda... :-)

Eller kränga tjocka strumpor på kablar... :wink: Många i HiFi-branschen har fullt grepp om placebo.

Mvh

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-31 00:14

Mr_Ekan skrev:Alla inskränkningar av yttrandefriheten är av ondo. Så länge utsagorna inte står i strid med lagen.
Vh

Hm! 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 00:22

Mayro skrev:Jag tror en del drar aldeles för höga växlar på utbildning här.. Jag har ännu inte hört en enda stereo byggd på betyg ifrån skolor. Eller chattande på forum.jag har däremot hört produkter sammansatta av kunniga personer i teknik. Som sedemera via vana duktiga lyssnare avlyssnats osv osv..

Jag får tydligen quota mig själv samt markera MINA ord så man inte via sönderklippande tar ut orden...

Märkligt beteende.. Verkar som man till VARJE pris ska få "rätt" på nåt sätt...

Om nu man läser så ser man rätt tydligt det står kunniga i teknik ..
tror detta innefattar en ingenjör eller ev rent av professorer eller forskare till o med..
Ok hoppas jag...Menar så ALLA förstår vad som skrivs. Har ärligt väldigt svårt att se VAD i denna text som ens gör den missförståbar om man inte medvetet VILL missförstå...

Men detta ÄR inget ovanligt tyvärr ..

Jag tänker i varje fall INTE falla i fällan att gå för långt ifråga om besvara dumma inlägg. Så inlägg av den karaktären får inga svar helt enkelt. Tystnaden ifråga om denna typen av inlägg talar ifrån min sida sitt eget tydliga språk from nu... Så VILL man ha trevlig debatt i ämnet angående sågande osv så finns MINA åsikter i ämnet redan nerskrivna här. har inget att tillföra detta mera...

Och faktiskt.se ÄR ett forum med MYCKET MYCKET smal begränsat utbud av saker som debateras. Detta behöver man inte vara ens utbildad för att se. Det är verkligen en total uttorka på annat än det gängse i tester o debatter.. Såvida det inte gäller att tysta ner eller fördumma folk med egna åsikter som INTE är förankrade på nåt sätt av flertalet här...

det är bara att beskåda trådarna så ser man mycket klart VAD jag menar. Kan omöjligt vara så svårt...

Och att förbättre miljön för dylig breddning borde inte vara SÅ otroligt motstånd emot som här är. Man drar sig inte ens för att kränka samt förlöjliga folk för att uppnå nåt konstigt syfte att framhålla att mina ord tex är fel..

Men kläcker man ur sig att "brachen" är skruvad o tidningarna korumperade så får man applåder i rader.. Men egenkritik som är för att få ut mer av ett forum där man själv är en av parterna är motstånd emot...Väldigt konstigt på en tråd där topicen frågar om ens åsikt i fråga att det sågas här...,.

Men kanske är topic helt ointresant :?: . Kanske är försvaret om sin egen person mer intresant... För deltagare här i tråden är även deltagare i att se till att folk sågas. Vilket redan tydligt här visats exempel på..

Och att säga moderatorer gör ett bra jobb då dom inte ens går in vid tydliga överhopp av regler är inget JAG direkt anser ok.. Fast mats samt underteknad är väl helt ok att bete sig emot...
LITE övertramp kan va ok. Men att kalla folk för tönt även om man lite lindar in är fan inte ok...

Eller att kränka folks handikap osv.. JAG personligen skiter i detta då jag bara anser den som beter sig vara en ren skitstövel.. Men jag VET att mats tex blir förbannat ledsen o mår skit efter dyliga saker... Jag VET säger jag. PGA att mats utrycker detta på trådar där han kränker sin egen person med att säga han är för dum för att ens bry sig om ..osv...

Men sådant känns väl skitbra för utbildade mäniskor att fixa till.. Att se till att en svagare blir skadad i sin själ.. Bara för han ev inte är lika brigt som en del andra enligt dessa..

Jag för min del anser mats en klart finare mäniska med betydande mer kunskaper än dom flesta här som beteer sifg så som sker......

Han vet i alla fall SINA begränsningar. Och accepterar dom.. En del här anser sig förmer och anser sig ha rätten att rent skada folk i sina vägar fram....

Heja.. heja.. Mig som sagt är detta skit samma för.. Men en del tar väldigt illa vid sig... Mats är en god hifivän till mig och många andra på hf.nu i vår klubbstuga. Och att se han kränkas retar skiten ur mig...

Att sedan se samma skitstövelstil utbredd hos flera anser jag denna tråd visar.. TOPIC är att såga.. JA här på faktiskt.se sågas folk som inte passar in för liksidigheten ..

men jag har verkligen sagt mitt nu. Och är aldeles för less på att debatera mer i ämnet med folk som ändå inte har minsta intresse av att se delar av konstruktivt tänkande i att INTE betee sig som jag anser många gör..

Nu har man lite mer att klippa ut o klistra o vrida runt.. varsegoda.. Jag bjuder på det grabbar..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-31 00:22

:D
Senast redigerad av distad 2005-08-31 00:32, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi