Test av cd kontra dator som källa...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Test av cd kontra dator som källa...

Inläggav overture » 2005-08-30 23:50

Jag testade att se hur pass bra ljud jag kunde få ur min dator idag. Jag har tidigare dömt bort den som oanvändbar för hifi men tänkte att jag skulle ge den en chans igen. Det som testades var en Apple Powerbook med dess interna ljud via miniplug->RCA in i en Arcam a80. Dessutom provade jag att ansluta en M-Audio Firewire 410 som är ett "externt ljudkort" där DACarna sitter i en låda som matas via firewire. Kablaget var det mest basala man kan hitta som passade i ingångarna.
Som referenssignalkälla användes en Arcam cd73.
Jag började med att rippa en CD i lossless för att inte låta komprimeringen påverka reslutatet. Därefter nivåmatchade jag ingångarna på förstegsdelen av förstärkaren så att jag vid snabbt byte av källa inte tyckte mig märka någon skillnad i ljudtryck. Högtalarna var ett par Sonus Faber Grand Piano Home. Rummet var modernt sparsamt möblerat och egentligen för dåligt dämpat och diffuserat men representerar ändå den verklighet som utrustningen skulle användas i. Försöktet var inte vetenskapligt och ingen mätutrustning användes. Syftet var i första hand att se(!) om jag märkte någon tydlig skillnad. I sådana fall hade jag tänkt att gå vidare med nogrannare undersökningar. Som ni säkert anar pga mitt val av tempus så blev inte resultaten riktigt vad jag hade trott i förväg.
Min gissning var att CD skulle låta bäst, följt av det externa ljudkortet som borde ligga i samma kvalitetsnivå. Därefter räknade jag med att det interna ljudet skulle komma på en skamlig sistaplats.
Till min hjälp hade jag en vän som är skolad musiker och duktig på musik i allmänhet.

Det kortfattade resultatet är att vi kunde inte på ärligt sätt skilja mellan de olika ljudkällorna när vi väl lyckats matcha dem i ljudnivå.
Jag blev förbluffad och först lite nedslagen då jag hade hoppats att min ändå ganska dyra CD skulle spela bättre med sin fina dac och strömsförörjning via sin dyra signalkabel än min laptop via ett sladdrigt lakritssnöre. Å andra sidan så kan jag numera njuta musik smidigt via datorn med en ljudkvalitet som jag trodde mig behöva specialutrustning för förut.

Är det någon annan som har haft liknande erfarenheter? Är min övriga utrustning för klen/dålig/saknar guldbeläggning/etc för att kunna påvisa skillnader eller vad är det jag har upplevt egentligen?

Min hastiga slutsats av testen är att källan i dagsläget är ett mer eller mindre löst problem som man inte ska ligga sömnlös över. Det som påverkar ljudet är i första hand ett par högtalarna och hurvida man har en förstärkare som orkar driva dem. Resten kan man lika gärna köpa så billigt som möjligt eller bara gå efter utseende på.

Åsikter? Kommentarer?

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-31 00:34

Intressant tråd och intressanta resultat!

Jag har gjort väldigt liknande försök (moderkortet vs. dyr CD-spelare vs. CD-växlare, den senare både med den interna och en extern DAC). Resten av kedjan var relativt bra, schyst förstärkare och B&W 801'or, till och med dyra kablar (man har varit naiv... :oops: ).

Inget blindtest i och för sig, men jag kunde trots det inte höra några skillnader.

Jag vill inte utesluta att jag hör dåligt eller är okänslig för små skillnader, men jag lutar åt samma slutsats som du. Jag tror också att kedjan fram till högtalaren är löst och redan bättre än det mänskliga örats förmåga. De få blindtester jag hittat på förstärkare och annan elektronik stöder för mig denna slutsats.

Att lägga allt på högtalarna och rummet verkar riktigt. Ett annat område som kan vara intressant är DRC (Digital Room Correction), vilket dock inte behöver vara dyrt. Freeware: http://drc.wildgooses.com/index.php/Main_Page

Mvh

DTH

Inläggav DTH » 2005-08-31 00:47

En annan observation: det som slog mig mest under detta lyssnande var hur stor skillnad i kvalitet jag upplevde mellan olika inspelningar. Detta fascinerade mig så pass att jag slumpvis valde ut 300 av mina CD's, lyssnade igenom och betygsatte dem. En blandning av, rock, pop, blues, r&b, jazz, country och klassiskt inklusive ett antal audiofila plattor.

Runt 270 lät i mitt tycke mer eller mindre undermåligt. Eftersom jag samtidigt inte kunde höra skillnad mellan de olika avspelningsapparaterna fick det mig verkligen att börja fundera.

Hur lönt är det att överhuvudtaget bekymra sig om anläggningen när det mesta materialet låter skit?

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-31 01:12

Mycket intressanta iaktagelser. Jag är inte såååå förvånad eftersom alltmer av vår elektronik är datoriserad. Egentligen är ju en cd-spelare en liten dator, vad som gör dess uppgift lite enklare är att den bara har EN uppgift - nämligen att spela av cd´s.

High-Fidelity har ju i sin test i senaste numret noterat samma sak, de fann att det krävs en mycket kompetent (och dyr) cd-spelare för att klå en dator när det gäller avspelning.

Och tanken kittlar, istället för 10 hyllmeter cd-askar så ryms 1000 cd okomprimerat på två 300 GB hårddiskar i en HTPC.... Komprimerar man i ickeförstörande Flac ryms det 2000 cd.

Som någon skrev i en annan tråd (ej ordagrant återgivet), musik spelas in på dator numera så visst kan den spelas upp på samma sätt.

Någon mer som har testat detta eller har synpunkter?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-31 04:53

Skulle vara intressant att veta vilka läsfel som genereras och hur väl dessa korrigeras. HiFi spelare snurrar ju långsammare och bl.a. Meridian använder data drive i sina DVD och CD eftersom dom enligt deras uppfattning ger ett bättre resultat eftersom skivan hinner läsas om ett antal ggr innan ljudet måste skickas iväg rättat eller rätt ifrån början. Skall själv böeja med HTPC snart, väldigt snart.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-31 07:30

:oops: :oops: :oops: :oops: Jag hörde skillnad ifrån köket :oops: :oops: :oops: :oops: :lol:

Det är faktiskt sant. På en fest satt vi å spelade kort å snacka skit. Vi gled in på hifi, ochjag hävdade att jag kunde höra skillnad på mp3 < 192. Så kompisen drog in i vardagsrummet och började växla mellan, vad jag trodde mp3/cd. Men han ville luras och hade växlat mellan cd i dator och cd i digitalt ansluten dvd.

Skillnaden var tydlig, och jag hade rätt, men fel :oops: varje gång.

Slutsats, alla datorer låter inte lika bra som din :)

Följdfråga: om man kopplar digitalt in i förstärkaren, spelar datorns ljudkort då mindre roll?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-31 08:05

lasselite skrev::oops: :oops: :oops: :oops: Jag hörde skillnad ifrån köket :oops: :oops: :oops: :oops: :lol:

Det är faktiskt sant. På en fest satt vi å spelade kort å snacka skit. Vi gled in på hifi, ochjag hävdade att jag kunde höra skillnad på mp3 < 192. Så kompisen drog in i vardagsrummet och började växla mellan, vad jag trodde mp3/cd. Men han ville luras och hade växlat mellan cd i dator och cd i digitalt ansluten dvd.

Skillnaden var tydlig, och jag hade rätt, men fel :oops: varje gång.

Slutsats, alla datorer låter inte lika bra som din :)

Följdfråga: om man kopplar digitalt in i förstärkaren, spelar datorns ljudkort då mindre roll?

Slutsatsen av detta och trådens första inlägg ihop skulle ju kunna vara att Apple har bättre standardljudkort än PC i allmänhet.

Det tror jag är sant, faktiskt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2005-08-31 08:32

håller med er till fullo. jag kör all musik via datorn för att det är enklare att lagra och sortera på det sättet

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-08-31 08:46

Mycket intressant, kul med lite praktiska tester. Själv har jag försökt få
någon klarhet i detta rent teoretiskt men utan några egentliga resultat.

Det vore onekligen intressant att se ett F/E test av datorbaserad
uppspelning, både via digital och analog utgång från ljudkortet.
Nån som vet om det gjorts eller om det finns planer på det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 08:50

lasselite skrev:Slutsats, alla datorer låter inte lika bra som din :)

Inte för att på något sätt vilja misstänkligöra ditt resultat, enbart en undran innan någon annan ställer samma fråga... var det nivåmatchat?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-31 10:01

Nope, det var inte nivåmatchat. Nivån åkte både hit och dit (det var ju fest), men det var orenheten och bristen på upplösning i ljudet jag knep datorn på, varje gång.

Som sagt, inga anspråk på seriöst test. Ta det för vad det var. Det roliga var att jag hörde skillnaden från köket. Hade jag varit någons fru/moster/dotter hade jag varit den perfekta klychan :lol:

Nivåmatchat och i sweetspot hade kanske gjort det svårare :wink:

BTW, jag kan nog göra om testet hemma. HP laptop Vs Digitalt kopplad Noname DVD.

Men det går nog inte, datorn genererar lite oljud som jag tror jag kommer att höra bums, så det blir nog inte rättvist.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-31 10:13

Min erfarenhet av ljudkort är att de flesta är helt oanvändbara för musikåtergvning och/eller mätändamål. Det värsta kort jag träffat på är ett Yamaha, vars distorsion var av sådan dignitet att den var synlig på ett oscilloskop. Att det lät riktigt illa behöver näppeligen nämnas. Även det Soundblaster jag hade lät illa.
Vill även minnas att dessa tvenne kort hade på tok för små kopplingskondensatorer, varför undre gränsfrekvens var för hög.

För något år sedan köpte jag ett RME-ljudkort och detta låter faktiskt riktigt bra, men det är inte lika tyst som en högklassigt CD-spelare. Tyvärr kostar RME-kortet cirka 10 ggr mer än Yamaha och Sundblaster-korten
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-31 10:19

Externa ljudkort av firewiretyp skulle vart mer intressanta. Inne i en dator har man ju så mycket störningar omkring korten.
NN

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-08-31 10:19

Morello skrev:Min erfarenhet av ljudkort är att de flesta är helt oanvändbara för musikåtergvning och/eller mätändamål.

Jag antar att du pratar om att köra via analog utgång från ljudkoret,
har du testat med digital ut och har du isåfall några synpunkter på det?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-08-31 10:21

Jag kör själv HTPC som signalkälla, med analoga utgångar från ljudkortet som är ett RME digi 96/8. Jag är mycket nöjd, vågar sätta mina slantar på att det är precis lika bra som en cd-spelare av god kvalitet* - men med en helt annan flexibilitet. Jag kan kolla på film, lagra tusentals skivor på hårddisk, använda mig av digital rumskorrigering, mycket smidigt ändra spelordningen på en cd-skiva mm. Så fort folk slutar basera sina åsikter på att ha lyssnat på en dåligt rippad mp3:a på ett gammalt soundblaster 16 så kommer fler och fler att gå över till dator som signalkälla. Utanför hifikretsar är det redan ett faktum.

*Utmana mig gärna!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-31 13:49

iffe skrev:...så kommer fler och fler att gå över till dator som signalkälla. Utanför hifikretsar är det redan ett faktum.

Jag känner flera unga som just nu håller på och flyttar hemifrån, samtliga har sin dator i vardagsrummet (vare sig det är en liten laptop eller bamse med 21"-skärm) för dom har sin musik där och vill gärna kombinera datoranvändning med tv-tittande, musiklyssnande, kompisbesök och liknande. Rekordet är väl en tjej som fyttat ihop med sin kille och har två kompletta burkar i vardagsrummet på ett långt arbetsbord. Dom spelar mot varandra (och andra) över nätet och chattar också fast dom sitter bredvid varandra! Är det någon som tänker "nörd" här? :-D

/ B

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-08-31 14:17

Jo, det är väl lite ett extremfall. Själv har jag lite svårt att övertyga flickvännen om att vi borde ha både skrivbordsdator, htpc och serverdator ;)

Men det börjar bli svårare och svårare att hitta folk som har en skivsamling eller cd-spelare överhuvudtaget. Det är datorn som gäller, och har man egna idéer om vad som ska lyssnas på är det ladda hem som gäller. Ganska förståeligt egentligen, det är ju så mycket enklare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-08-31 14:34

Hur modern dator behövs för att hysa CD-samlingen? Duger något gammalt härke från blocket.se som får ett nytt ljudkort?

Att räkna ut storleken på skivminnet klarar jag själv, men hur är det med CPU-klockfrekvens och internminnesbehov?

Jag har också sett snygga lådor (*) som ställs tillsammans med apparattraven i lyssningsrummet, men får sin signal via WLAN från en lämpligt placerad server-dator, som verkar lovande. Ställer detta andra krav på datorn (lägre/högre?), än om man matar försteget direkt från datorn som innehåller skivorna?

Per.

(*) Exempel som dock bara klarar MP3/WMA: Sound Blaster® Wireless Music

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-08-31 14:40

Min HTPC är absolut studentbudget. En gammal pentium 2 på 450MHz (tror jag) och 128 mb ram. Funkar både att spela musik och film på den med ett nvidia FX5200 grafikkort som inte är direkt dyrt heller. Skulle dock rekommendera en något snabbare dator. Musikfilerna ligger på en annan dator, men kommunikationen är inte trådlös.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-31 14:40

perstromgren skrev:Hur modern dator behövs för att hysa CD-samlingen? Duger något gammalt härke från blocket.se som får ett nytt ljudkort?

Du behöver normalt sett inte ens en så bra dator som du får för någon hundring på blocket, i alla fall inte om du ska hålla dig till mp3. Då duger t.ex. en Pentium 1 på 200Mhz med 64Mb minne alldeles utmärkt.

För att spela upp okomprimerad wav lär det inte gå åt någon värre maskin heller, men ska du ge dig på oförstörande komprimerande format (flac, wavepack etc) är jag mer osäker.

En sak är säker i alla fall, köper du dig någon gammal Pentium 3 på 500Mhz eller mer kommer det gå utmärkt att spela all musik du vill spela. Maskiner i den klassen brukar gå att hitta gratis ibland, eller för några hundringar på närmaste annonsmarknad.

Edit: Som ljudkort rekommenderar jag vilken dag i veckan som helst M-audio Transit USB. Billigt och bra! Gav själv 995:- för 1½ år sedan på Apples webshop, borde vara billigare idag.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-14 19:21

Har precis kopplat in datorn till stereon för att göra lite seriösa utvärderingar om hur pass bra den egentligen är rent ljudmässigt. Datorn är en IBM thinkpad på 1.1ghz,384 mb RAM. Ljudkortet är ett externt Soundblaster Extidgy som är anslutet via USB.
Rippade av några skivor med Exact audio copy till Flac, och spelar upp dessa via Winamp inställd på directsound.
Ljudkortet skickar sinalen optiskt till Tacten, och jämförelseobjektet(Pioneer 668) via coax. Alltså helt och hållet en jämförelse i den digitala domänen och inget annat.
Nu är jag visserligen jäkligt förkyld, så seriösare tester får vänta lite. Men ändå måste jag få säga att det låter mycket bättre än vad jag förväntat mig. Nästan lite för bra! Blundar jag och skiftar mellan digitalingångarna på Tacten så kan jag inte såhär direkt påpeka några uppenbara skillnader.
Intressant :D , hade räknat med en skillnad typ som MP3.. men icke!

Detta är som sagt ett första intryck, får återkomma om några dagar då förkylningen lagt sig.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-14 19:31

intressant 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-14 19:44

David_A skrev:Har precis kopplat in datorn till stereon för att göra lite seriösa utvärderingar om hur pass bra den egentligen är rent ljudmässigt. Datorn är en IBM thinkpad på 1.1ghz,384 mb RAM. Ljudkortet är ett externt Soundblaster Extidgy som är anslutet via USB.
Rippade av några skivor med Exact audio copy till Flac, och spelar upp dessa via Winamp inställd på directsound.
Ljudkortet skickar sinalen optiskt till Tacten, och jämförelseobjektet(Pioneer 668) via coax. Alltså helt och hållet en jämförelse i den digitala domänen och inget annat.
Nu är jag visserligen jäkligt förkyld, så seriösare tester får vänta lite. Men ändå måste jag få säga att det låter mycket bättre än vad jag förväntat mig. Nästan lite för bra! Blundar jag och skiftar mellan digitalingångarna på Tacten så kan jag inte såhär direkt påpeka några uppenbara skillnader.
Intressant :D , hade räknat med en skillnad typ som MP3.. men icke!

Detta är som sagt ett första intryck, får återkomma om några dagar då förkylningen lagt sig.

Håller med, intressant. Jag har själv lekt lite med att rippa mp3´or i olika komprimering för att sedan köra tillbaka dem till wav och bränna en cd. Många gånger är det tufft att höra någon skillnad. I alla fall vid direkt typ A/B-test. Vid lite längre lyssning brukar små skillnader krypa fram såsom lite matt ljud, mer dist i diskanten osv. Viss dynamikkomprimering kan också höras. Men absolut inte så dåligt som många hävdar.

Ibland känns det lite verklighetsfrämmande att diskutera skin-effekt i kablar och liknande samtidigt som man med behållning lyssnar på komprimerade format där 75% av all information är bortrensad... :-)

Jag har en bekant som med ett par 4 W rörsteg via ett par Carlsson 2212´or njutit av en liveplatta - utan att veta att den var bränd från en 320 kb-fil :-)

/ B

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-09-14 22:57

Kul att du kommit till skott David :)

Ska bli intressant att höra ditt omdömme när du lyssnat mer.
Vet du om ditt ljudkort samplar om signalen till 48 kHz eller skickar 44.1 kHz?
Det kanske står på TacT'en när du börjar spela?

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-09-15 00:31

detta är inresant .och jag har liknande resultat . högtalarna är viktigast och därmed även rummet.

det som även är intresant är att testa hur olika uppspelnings program låter och dess skilnader.
ex hur det låter att spela maxad pop i Wavelab gämfört med media spelaren.

God natt
mvh Stefan

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-09-15 10:03

det var väl trevligt, jag får hit en firewire 410 innan lunch som jag bl.a. ska ha till min Powerbook.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-09-16 08:09

overture: du har PM

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-09-16 15:44

Tänkte rippa av mina CD och köra dem från min dator.

Men jag kan inte tänka mig att ha en PC i lyssningsrummet, håller därför på att kolla upp några trådlösa mediaspelare.

Har någon testat eller lyssnat på DSM-320 ??

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-09-17 10:14

Har bestämt mig nu !

Det får bli en sån här Jens of sweden

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-18 14:56

Det alla tycks ha glömt i den här tråden är den enskilt mest ljudkvalitetsbegränsande faktorn i CD ljud via High End CD-spelare eller CD-ljud via dator. Det är inte hårdvaran i sig. Det är CD:n. Den är ju för tusan bara inspelad i 16 bitar/44.1kHz! Det är i själva verket ett ganska hårt stympat ljud jämfört med originalet från allra första början, som modern hårdvara inte har minsta problem att återge med alla dess brister.

Om ni börjar prata DVD-Audio, då kan ni börja prata om tydligt hörbara skillnader såvitt jag kan förstå.

Hur kan jag då veta detta? Tja, jag spelar in en hel del musik själv och det är ingen snack om att när jag mixar ner mina råmaster från 24 bitar/96kHz till 16 bitar/44.1kHz så är det en sabla massa som försvinner. Så mycket att det till och med är hörbart i bättre datorhögtalare. Man kan jämföra CD-ljud vs 24-bitar med mp3/128kbps vs CD-ljud. Ungefär så tydlig är skillnaden.

Antagligen är skillnaden nästan lika stor mellan 24-bitar och real time livemusik om den kunde återges över en icke bandbreddsbegränsande anläggning.

Nu ska skall man ju inte heller glömma att alla CD-skivor man köper är kraftigt multibands-komprimerade, så ljudet påminner inte ens om en 16-bitars master, det är anpassat för att låta bra i normalt mycket färgade högtalare.

Det finns alltså tydligt utrymme för att förbättra hemmaljudet ytterligare, tråkigt bara att det går så otroligt långsamt för tex DVD-Audio att slå igenom :(

Ang. dator, nu har ju min stereo varit kass rätt länge, jag lagade den igår så jag har av naturliga skäl nästan bara lyssnat på dator väldigt länge. Men nu när stereon är lagad är det självklart att sladden ut till vardagsrummet och stereon kommer att användas mer än CD/DVD-spelare för musiklyssning. 400GB i datorn tar väldigt mycket mindre fysisk plats än CD-skivor.

Jag skulle iofs gärna ha en HTPC också om den var absolut tyst, hade en bra fjärrkontroll och en inbyggd display så man slipper ha en bildskärm på för att se vad man gör. Det blir väl en sån med tiden, iofs kan jag styra min dator via bluetooth och ha en filhanterare på telefondisplayen, men jag har inte vant mig riktigt vid det än.

Jag är ganska säker på att mitt M-Audio Audiophile 2496 knäcker dom flesta lösa CD-spelare även fast det är så billigt, synd bara att det inte finns något programmaterial att köpa med den ljudkvaliteten som kortet är kapabelt att återge. Hoppas skivbolagen snabbar på lite med att lansera "nästa stora musikformat" så snabbt som möjligt, nu verkar det ju tyvärr som om trenden går mot sämre ljudkvalitet med alla DRM-skyddade mp3-stores på nätet ..

Nästa

Återgå till Generellt om hifi