Moderator: Redaktörer
lasselite skrev::oops:![]()
![]()
Jag hörde skillnad ifrån köket
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är faktiskt sant. På en fest satt vi å spelade kort å snacka skit. Vi gled in på hifi, ochjag hävdade att jag kunde höra skillnad på mp3 < 192. Så kompisen drog in i vardagsrummet och började växla mellan, vad jag trodde mp3/cd. Men han ville luras och hade växlat mellan cd i dator och cd i digitalt ansluten dvd.
Skillnaden var tydlig, och jag hade rätt, men felvarje gång.
Slutsats, alla datorer låter inte lika bra som din![]()
Följdfråga: om man kopplar digitalt in i förstärkaren, spelar datorns ljudkort då mindre roll?
lasselite skrev:Slutsats, alla datorer låter inte lika bra som din![]()
Morello skrev:Min erfarenhet av ljudkort är att de flesta är helt oanvändbara för musikåtergvning och/eller mätändamål.
iffe skrev:...så kommer fler och fler att gå över till dator som signalkälla. Utanför hifikretsar är det redan ett faktum.
perstromgren skrev:Hur modern dator behövs för att hysa CD-samlingen? Duger något gammalt härke från blocket.se som får ett nytt ljudkort?
David_A skrev:Har precis kopplat in datorn till stereon för att göra lite seriösa utvärderingar om hur pass bra den egentligen är rent ljudmässigt. Datorn är en IBM thinkpad på 1.1ghz,384 mb RAM. Ljudkortet är ett externt Soundblaster Extidgy som är anslutet via USB.
Rippade av några skivor med Exact audio copy till Flac, och spelar upp dessa via Winamp inställd på directsound.
Ljudkortet skickar sinalen optiskt till Tacten, och jämförelseobjektet(Pioneer 668) via coax. Alltså helt och hållet en jämförelse i den digitala domänen och inget annat.
Nu är jag visserligen jäkligt förkyld, så seriösare tester får vänta lite. Men ändå måste jag få säga att det låter mycket bättre än vad jag förväntat mig. Nästan lite för bra! Blundar jag och skiftar mellan digitalingångarna på Tacten så kan jag inte såhär direkt påpeka några uppenbara skillnader.
Intressant, hade räknat med en skillnad typ som MP3.. men icke!
Detta är som sagt ett första intryck, får återkomma om några dagar då förkylningen lagt sig.
Användare som besöker denna kategori: Mats och 20 gäster