Blue skrev:Öhman: Just detta ditt senaste inlägg gör mig faktiskt inte ett dugg upprörd, det var riktigt trevligt. Dessutom inte felaktigt på något sätt.
Jag är högst medveten om att den typen av "testförande" som vi ägnade oss åt då vi lyssnade på 668:an inte säger huruvida den ger "hörbara färgningar" eller ej. Det enda testet med säkerhet säger är att jag, och dom andra som då var med, föredrog det ljud som kom ut ur högtalarna med de andra cd-spelarna som källa, än med 668:an.
Och som jag sa tidigare, detta kan bero på olika saker. Det kan vara så att vårt "ljuideal" marginellt (för det är subjektivt inte fråga om några jätteskillnader skulle jag säga) avviker från det "neutrala". Men det KAN också vara så att 668:an faktiskt inte är fri från "hörbara färgningar", att er F/E-testning har misslyckats i detta fall. Men observera, jag säger inte att så är fallet, för det kan jag omöjligen veta.
Till syvende och sist handlar det här mest om olika synsätt. Jag har ju inte precis lyckats undgå att ni på LTS har den "korrekta återgivning" som utgångspunkt. Och förmodligen har du å din sida också insett att jag inte är riktigt lika fixerad vid den korrekta återgivningen som ni är. Gillar det jag hör är jag ganska nöjd. Är prylarna dessutom söta att titta på och trevliga att använda så börjar det bli riktigt kul. Och, om det då i något test skulle visa sig att anläggningen jag lyssnar på är en liten smula färgande, så bryr jag mig helt enkelt inte särskilt mycket, eller rättare sagt, inte ett dugg.

Hej Blue.
Ditt senaste inlägg störde mig verkligen inte ett dugg!
Inte ett ord av missunnsakhet eller förrakt.
Kompis!
Påpekandet om att mitt inlägg inte innehöll några felaktigheter kan förvisso påminna (liksom mitt härovan) en del om påpekandet att kaptenen var nykter idag. Men detta utgår jag ifrån var en tillfällig lapsus från din sida. Du vet ju att jag praktiskt taget
alltid skriver inlägg helt utan några fel.
Jag håller hur som helst med om varje ord av det du skriver. Enda påpekandena jag känner att jag vill göra är dessa tvenne:
1. Ber att få påminna om att 668 strikt tekniskt inte är F/E-lyssnad, utan bara blint jämförd med andra apparater som är väldigt väl kartlagda med dylika F/E-lyssningsmetoder.
2. Att skriva
"Men det KAN också vara så att 668:an faktiskt inte är fri från "hörbara färgningar", att er F/E-testning har misslyckats i detta fall. Men observera, jag säger inte att så är fallet, för det kan jag omöjligen veta", utan att åtminstone teoretisera om vad man menar, eller varför man skriver det, känns ungefär lika meningsfullt (-löst) som att utan argument kritisera till exempel en person genom att (till synes utan orsak) skriva
"Men det KAN också vara så att du är kvinnomisshandlare, men alla i din närhet har misslyckats att upptäcka det i detta fall. Men observera, jag säger inte att så är fallet, för det kan jag omöjligen veta".
Förstår du vad jag menar? Spekulationer som är
menade att misstänkliggöra något eller någon, utan att innehålla några argument för den man antyder, de är svåra, ja nästan omöjliga att försvara sig mot. Nu var det väl inte så allvarligt att du skrev att F/E-lyssningen kan ha misslyckats i och för sig, med vad tjänar det till att skriva det?
F/E-lyssningens begränsningar är ju välkända för alla som känner mig även LTS eftersom de avhandlats både fram- och baklänges i MoLt, liksom på otaliga forum. De har ju sin grund i den första av alla vetenskaplig teser, som även den väl har ältats till leda, således att alla läskunniga människor vid det här laget kan den utantill?
Det intressanta borde således inte vara huruvida F/E-lyssning kan
bevisa frånvaron av fel, utan det är dess förmåga att PÅVISA fel, i jämförelse med alla andra existerande metoder som är så fantastisk.
Därvidlag tror jag inte att jag överdriver om jag säger att det är en metod som är hundrafaldigt bättre på att vaska fram de apparater som släpper igenom musik utan att skada den, än alla vanliga försök till lyssning på
en apparat i en kedja, som består av flera andra apparater som man inte heller vet hur de färgar musiken...
Och 100 ggr bättre räcker för det mesta bra för mig, och när det inte gör det, ja då har jag andren methoden....
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).