Låter alla högtalare bra i ett "perfekt/bra" rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-18 20:27

Man kan ju undra om högtalarkonstruktörer i gemen egentligen bemödar sig om att få högtalare att låta bra överhuvudtaget.

Detta eftersom de flesta högtalare jag lyssnat på inte har låtit sådär jättebra. Helt acceptabelt för det mesta förvisso, men sällan jättebra.
Jag har aldrig akustikbehandlat mina rum annat än med konventionell möblering i olika konfigurationer.

Å andra sidan kanske dessa konstruktörer har andra uppfattningar än jag om vad som "är" bra...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-18 20:47

Strmbrg skrev:Man kan ju undra om högtalarkonstruktörer i gemen egentligen bemödar sig om att få högtalare att låta bra överhuvudtaget.

Det var ett ganska saftigt påhopp, kan jag väl tycka.
Däremot tror jag att ekonomerna på många företag kanske har lite för mycket makt ... ;)

Strmbrg skrev:Detta eftersom de flesta högtalare jag lyssnat på inte har låtit sådär jättebra. Helt acceptabelt för det mesta förvisso, men sällan jättebra.
Jag har aldrig akustikbehandlat mina rum annat än med konventionell möblering i olika konfigurationer.

Det andra kanske ger det första ...? :D

Strmbrg skrev:Å andra sidan kanske dessa konstruktörer har andra uppfattningar än jag om vad som "är" bra...

Så är det kanske, de flesta tycker inte likadant, som det verkar ...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-18 21:24

aisopos skrev:
Strmbrg skrev:Man kan ju undra om högtalarkonstruktörer i gemen egentligen bemödar sig om att få högtalare att låta bra överhuvudtaget.

Det var ett ganska saftigt påhopp, kan jag väl tycka.
Däremot tror jag att ekonomerna på många företag kanske har lite för mycket makt ... ;)

...

Ja, de kanske BEMÖDAR sig förvisso.
Men det behöver ju inte alls betyda att RESULTATET blir bra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-18 21:29

aisopos skrev:Eller kan man tänka sig att alla presterar bra, - och som konstruktören tänkt sig, i något generellt rum?

Vissa högtalare fungerar bra i mer dämpade rum medan vissa andra, exempelvis Magneplanarer, mår bättre av diffusion och inte så mycket dämpning.
Generellt sett kan man väl säga att de, ofta stora, toppmodellerna kräver stora rum för att fungera optimalt. Även om ett 20 kvm rum är akustikbehandlat enligt konstens alla regler så tror jag inte att ett par Alexandrior eller liknande skulle prestera i närheten av vad de skulle kunna i ett stort akustikbehandlat rum.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-18 21:48

Man skall ju kanske inte tro att ett svenskt ynkligt vardagsrum är vad som är standard om man köper högtalare för flera hundratusen uti i världen.
Kommer man ner en bit i europa så är det massor med klinker i salonger och stenväggar. En del mattor men inte så fantastiskt mycket och inte särskilt tjocka. I England heltäckande små rum övermöblerade. I Usa stora salar igen men med tjocka heltäckningsmattor.
Så vad skall konstruktören gissa att folk har hemma?
Historiskt så pratade man ofta om att det fanns lite olika högtalarljud, i europa var det Tyskt och Engelskt mest utmärkande, sen fanns det japansk och amerikansk och lite kanadensiskt pratade man om också.
Jag tror också att det är väldigt bra att ekonomer styr vilka segment man skall tillverka högtalare för sen så får ingenjörerna optimera för respektive prisklass. Trots allt så vet marknadsmänniskor väldigt mycket mer om vad som kommer att säljas än konstruktörer som inte har marknadskontakt.
Om ingenjörer skall optimera högtalare fritt så lär dom säkert i regel vilja bygga något stort som slår konkurrenternas största modeller. Man kanske inte siktar på bästa högtalaren för 15' till kund så gärna.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-18 22:03

Strmbrg skrev:...
Ja, de kanske BEMÖDAR sig förvisso.
Men det behöver ju inte alls betyda att RESULTATET blir bra.

Kloka ord. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-18 23:00

Finns det månne någon högtalare som är anpassad efter det som har varit mode här i Sverige några år nu; det avskalade "ljust och fräscht"? :wink:

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-10-18 23:21

Panelguy skrev:Finns det månne någon högtalare som är anpassad efter det som har varit mode här i Sverige några år nu; det avskalade "ljust och fräscht"? :wink:

Carlsson?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-18 23:35

Pontus91 skrev:
Panelguy skrev:Finns det månne någon högtalare som är anpassad efter det som har varit mode här i Sverige några år nu; det avskalade "ljust och fräscht"? :wink:

Carlsson?

Japp :) eller andra ortoakustiska högtalare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-19 00:16

petersteindl skrev:
Pontus91 skrev:

Carlsson?

men självfallet e de så :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-10-19 00:20

"Låter alla högtalare bra i ett perfekt rum".

Nej!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-19 07:30

micromodular skrev:"Låter alla högtalare bra i ett perfekt rum".

Nej!

Kort och kärnfullt. :)

Du kan inte utveckla det hela något?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-19 07:31

Panelguy skrev:
aisopos skrev:Eller kan man tänka sig att alla presterar bra, - och som konstruktören tänkt sig, i något generellt rum?

Vissa högtalare fungerar bra i mer dämpade rum medan vissa andra, exempelvis Magneplanarer, mår bättre av diffusion och inte så mycket dämpning.

Fast även Magneplanarer gör sig bättre i rum med inte alltför lång efterklang. I USA har kanske rummen kortare efterklang eftersom det ofta har tjock heltäckningsmatta och stora stoppade möbler? Lång efterklang ger mycket "gammalt ljud" som IÖ brukar säga! I många rum ekar det betänkligt redan vid vanliga samtal och det låter sällan bra att reproducera musik i de rummen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-19 10:35

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:

Fast även Magneplanarer gör sig bättre i rum med inte alltför lång efterklang. I USA har kanske rummen kortare efterklang eftersom det ofta har tjock heltäckningsmatta och stora stoppade möbler? Lång efterklang ger mycket "gammalt ljud" som IÖ brukar säga! I många rum ekar det betänkligt redan vid vanliga samtal och det låter sällan bra att reproducera musik i de rummen.

"Inte alltför lång efterklang", JA. Döddämpade rum, panelerna "dör".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-19 10:49

aisopos skrev:
micromodular skrev:"Låter alla högtalare bra i ett perfekt rum".

Nej!

Kort och kärnfullt. :)

Du kan inte utveckla det hela något?

Lyssnarens smak kan knappast rummet kompensera bort i alla lägen. Utom efter lång inspelning förstås, inspelning av själva lyssnaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-19 10:50

Panelguy skrev:"Inte alltför lång efterklang", JA. Döddämpade rum, panelerna "dör".

Döddämpade rum är väldigt ovanliga och jag har ännu inte stött på det hemma hos någon. Mer eller mindre lång efterklang är det vanliga. I vilket fall är det slående hur stor skillnad det kan bli när man flyttar högtalare mellan olika rum. De skillnader man kan hitta mellan olika elektronik är ju obetydlig vid jämförelse. Kablage behöver inte ens nämnas i det sammanhanget...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-19 10:56

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:"Inte alltför lång efterklang", JA. Döddämpade rum, panelerna "dör".

Döddämpade rum är väldigt ovanliga och jag har ännu inte stött på det hemma hos någon. Mer eller mindre lång efterklang är det vanliga. I vilket fall är det slående hur stor skillnad det kan bli när man flyttar högtalare mellan olika rum. De skillnader man kan hitta mellan olika elektronik är ju obetydlig vid jämförelse. Kablage behöver inte ens nämnas i det sammanhanget...

Dock lättare att byta kabel än rum :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-19 11:01

Högtalare kan låta väldigt olika i olika rum. Jag brukar förfäkta åsikten att tex gamla trähus med oregelbundna väggar är bra. Och det är dom oftast. Men, jag lånade en gång att par no-name-högtalare (har inte lyckas lista ut fabrikat/modell, finns ingen indikation) av min sambos syster ett tag för att ha på landet. Dessa lät väldigt bra, speciellt med tanke på storleken (som piP men halva höjden, ca). Dessa blev senare utbytta mot ett par B&W DM3 från sent70, tidigt 80-tal. Dessa låter bättre naturligtvis.

Men, de andra no-name-högtalarna flyttades till ett liknande hus (50 meter bort), också byggt runt 1850 eller så. Men med en helt annan drivning (någon sunkig 70-tals reciever) och placerade uppe i hörnet/taket, detta beroende på ägarens önskemål. Det låter otroligt illa. Placering eller receiver? Båda gissar jag, men skillnaden är grym.

Och vad vill jag säga med detta? Jo, att de flesta seriösa konstruktioner (av högtalare) har sin potential men det krävs mycket anpassning av miljö och kringutrustning för en del av dem. Personligen föredrar jag högtalare som fungerar optimalt i ett vanligt rum. Vad som är vanligt rum är väl ungefär lika luddigt som vad ett optimalt rum är :-)

/ B

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-19 11:19

Bill50x skrev:Men, de andra no-name-högtalarna flyttades till ett liknande hus (50 meter bort), också byggt runt 1850 eller så. Men med en helt annan drivning (någon sunkig 70-tals reciever) och placerade uppe i hörnet/taket, detta beroende på ägarens önskemål. Det låter otroligt illa. Placering eller receiver? Båda gissar jag, men skillnaden är grym.

Oavsett hur bra rummet är har jag svårt att se att någon högtalare kan låta bra med den placeringen :wink: . Minns att jag hade ett par Tandberg högtalare placerade på det viset i en gillestuga (på 70-talet förståss) och maken till basbummel har jag aldrig hört vare sig förr eller senare :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-19 11:23

Panelguy skrev:Oavsett hur bra rummet är har jag svårt att se att någon högtalare kan låta bra med den placeringen :wink: . Minns att jag hade ett par Tandberg högtalare placerade på det viset i en gillestuga (på 70-talet förståss) och maken till basbummel har jag aldrig hört vare sig förr eller senare :D

Böjd att hålla med. Trots att det inte är frågan om något basbummel, det hade nog varit positivt i detta fallet :-)
Ljudet är helt enkelt instängt, trist och det svänger absolut nada.

Men visst är placeringen kass, högtalare måste nog vara konstruerade för detta för att ha en chans.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-19 11:27

Undrar om inte reglade gipsskiveväggar är bland det mest musikdödande i alla fall. Verkar kunna döda dynamiken rejält lämnat med trycklöst skrik och skrän kvar. Öhhh 1/2-ot.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-19 11:51

Bill50x skrev:Och vad vill jag säga med detta? Jo, att de flesta seriösa konstruktioner (av högtalare) har sin potential men det krävs mycket anpassning av miljö och kringutrustning för en del av dem.

Därför borde konstruktionerna åtföljas med en beskrivning av vilken sorts miljö de är gjorda för att fungera i... så att man redan innan köp kan välja bort modeller som gjorts för en helt annan typ av omgivning än vad man har.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-19 11:52

Flint skrev:Undrar om inte reglade gipsskiveväggar är bland det mest musikdödande i alla fall. Verkar kunna döda dynamiken rejält lämnat med trycklöst skrik och skrän kvar. Öhhh 1/2-ot.

Böjd att hålla med här också :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-19 11:57

Nattlorden skrev:Därför borde konstruktionerna åtföljas med en beskrivning av vilken sorts miljö de är gjorda för att fungera i... så att man redan innan köp kan välja bort modeller som gjorts för en helt annan typ av omgivning än vad man har.

Mycket bra idé.

- Denna modell passar bäst för sunkiga övermöblerade 70-tals hem med betongväggar.

- Denna modell passar bäst för vitkalkade nästan omöblerade hem på Östermalm.

- Denna modell passar bäst de som inte gillar musik men gillar design.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-19 12:07

:lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-19 12:17

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Därför borde konstruktionerna åtföljas med en beskrivning av vilken sorts miljö de är gjorda för att fungera i... så att man redan innan köp kan välja bort modeller som gjorts för en helt annan typ av omgivning än vad man har.

Mycket bra idé.

- Denna modell passar bäst för sunkiga övermöblerade 70-tals hem med betongväggar.

/ B

Kul.
Fast det var mer fysiska betingelser jag syftade på dock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-19 12:26

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:

Mycket bra idé.

Kul.
Fast det var mer fysiska betingelser jag syftade på dock.

Ja, det var vad jag skrev, dock inte i tekniska termer. Vilken vanlig konsument har koll på sådana?

/ B

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2012-10-19 12:34

roggaro skrev:
petersteindl skrev:
Pontus91 skrev:

Carlsson?

men självfallet e de så :)

Mina oa14 låter fruktansvärt dåligt i ett avskalat, ljust och fräscht rum. Däremot presterar de riktigt bra i en gillestuga med heltäckningsmatta ala 70-talet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-19 12:38

VladDrac skrev:Mina oa14 låter fruktansvärt dåligt i ett avskalat, ljust och fräscht rum. Däremot presterar de riktigt bra i en gillestuga med heltäckningsmatta ala 70-talet.

Men det var väl då de konstruerades?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-19 12:43

Bill50x skrev:Ja, det var vad jag skrev, dock inte i tekniska termer. Vilken vanlig konsument har koll på sådana?

Hur brett rum man har?
Hur långt från högtalarna man tänker sitta?
Om man har normal, ovanligt låg eller jättehög takhöjd?
Om man har gipsväggar eller betong?
Om man har heltäckningsmatta eller stengolv?

Jag tror nog den vanliga konsumenten har hyffsad koll på hur de bor...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi