Vad gillar folk här Mirage M1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-30 21:58

Oki mayro men varifrån hittade du då inlägget? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 22:07

En ifrån klubbstugan hittade det....Och tog en del av texten o satte in på en tråd som startades om mirage av Johan B på hf.nu...

Jag har inte en susning om vart detta hittades.. Men rätt intresant läsning kan man säga... 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-30 22:19

Man kan väl säga att principerna är rätt båda två fast på olika sätt. Beroende på vad det är man anser är riktigt. Direktstrålande högtalare är bra i ett live end dead end rum där man vill öppna upp det inspelade rummet in i sitt eget vardagsrum. Rundstrålande kan vara mer rätt om man vill få effekten av att de inspelade ljuden byter rum nästan helt från inspelningslokalen rakt in i sitt eget vardagsrum. Alltså den ursprungliga inspelade rumsinfon byts i större grad ut mot lyssningsrummets akustik.

Sedan finns det såklart konstruktionsrelaterade för- och nackdelar med principerna. Här kan man lugnt säga att rundstrålade högtalare har de största konstruktionsrelaterade nackdelarna (att det inte låter bra pga att man inte får till högtalaren tillräckligt nära det som det är tänkt). Men även att lyssningsrummet i sig inte "låter bra" med de rundstrålande högtalarna spelandes i det. Det är kanske det vanligaste största problemet med bipoler.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-30 22:37

Texten kommer troligtvis från Mirage's hemsida. http://www.miragespeakers.com/omnipolar_tech.shtml

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-30 23:26

Mayro skrev:alexi.

Var hörde du föresten Mirage M1 :?: Blev nyfiken. kanske har jag o du hört samma system.... :)
Jag hörde dom på en mässa på Norra Latin. Allt låter bumligt i lilla lysningsrummet på Reference Audio. Så jag skulle inte bedömma några högtalares basförmåga efter att ha lysnat där. M7 är mycket riktigt större och nyare än dom i trä M6 som var monoblock. Det var alltså biampat med dubla M7:or så rätt mycket effekt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-30 23:32

Har för mig att undersökningen stöddes av Canadensiska staten. Bl.a. så byggde man ett av världens största ekofria rum. Tror att det blev/var/är 7 olika högtalarleverantörer som delade på resultatet av undersökning. Olika företag men samma ägarstruktur.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 00:34

harryup

Du är på spåret... Nu minns jag även detta stog i hifipressen rätt mycket ju.... hade till o med glömt det själv....

Ingen direkt minitest "ala forumblindtest "direkt... :)

Så lite gissar jag att man INTE skall tro ALLT som sägs om dipolers rätt eller fel här o där.. Det finns flera sanningar tydligen här i världen... 8)

Och ord som phykoakustik som ofta näms verkar finns som grund för flera tillverkares alster .. rätt intresant i varje fall...

Och nu behöver man ju inte tro detta som står. Fast ärligt så har jag svårt att tro sådant skulle stå OM det inte stämmer.. Man kan bli stämd för mindre i USA o canada ju... :)

Ska försöka finna mer i ämnet faktiskt... Det var ju som sagt flera tillverkare inblandat i detta.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 01:00

ja mässor är ju alltid den rättaste platsen för att höra högtalare.. Detta har nog ino audio råkat ut för otaliga ggr har jag läst...

Tur att dessa mässlyssningar inte gäller för mer än just mässlyssnande...

För sådana blir aldrig som hemmavid i alla fall hur bra man än får dom..

Men väldigt kul att se lite "samanfattande" om mirage här.. Dom är bumliga.. dom saknar diskant o mellanreg...

Ärligt talat så tror jag inte ni hört mirage :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

någon har lurat er grabbar...det är en förklädd jamo 300 med plastgaller framför diskant o mellareg från 78 ni hört ..

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-31 01:45

Mayro skrev:ja mässor är ju alltid den rättaste platsen för att höra högtalare.. Detta har nog ino audio råkat ut för otaliga ggr har jag läst...

Nej du, det har du nog snarare drömt. :wink:

Jag har aldrig ställt ut på någon mässa någonsin, och vid ett enda tillfälle (så vitt jag vet) har det spelats på någon Ino Audio-högtalare på en mässa, och då var jag alls inte inblandad i uppställningen, annat än att jag rådfrågades om hur de skulle användas, och uppställningen gjordes fullständigt i strid med mina förslag. :o :(

Annars håller jag med dig om att man inte skall dra för långtgående slutsatser från hur något låter på en mässa.

Men, om tillverkaren eller tillverkarens representanter ställer ut själv - så visst kan man dra några slutsatser, omän i vissa fall mera med deras förmåga att få det att bli bra på mässan än om produkternas kvaliteter. Kan eventuellt finnas ett samband dock.

Vad gäller den i tråden aktuella högtalaren (som vad jag förstått inte tillverkas längre, så att jag kan tycka om den utan att tampa någon tillverkare eller återförsäljare på tårna) måste jag dra slutsatsen att många tycks har hört den i skiftande och relevanta miljöer, för beskrivningarna är ju mycket träffsäkra!

Mellanbasområdets överbetoning och bristande artikulation har uppenbart flera reagerat på. Jag skulle inte beskriva dem som påtagligt diskantfattiga dock, utan snarare diffusa och suddiga, illa artikulerade, i diskanten. Men det kanske handar mest om ordval. Ljudbilden har varit stor och djup de gånger jag hört dem, och påtagligt lika oberoende av vilken inspelning som spelats. Svår rumslig sameness alltså.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-31 02:14, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 01:55

njaa. det lirades ino på diy mässan nu i gbg.. o sedan lirade väl veteran på nån mässa..

Sedan har det varit nån mer gång som jag läst om... Orkar inte söka exakt vart den sista gången var.. Är ju lite ointresant också..

För du säger ju ändå desamma som jag Iö... :)

Men det var enbart ett exempel som sagt. inget annat...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 02:00

Lägger ihop..
Bumliga i basen.. Ej bra i mellanreg samt diskant.. o desutom illa artikulrade i diskanten.difusa samt suddiga.. :lol: :lol:

Jag blir mer o mer övertygad mitt skämt om gamla jamo 300 w är verklighet o inte ett skämt... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-31 02:08

"diy-mässa"? :o

Hmmm...

Ja, jag kan ju inte rimligtvis veta vart privatpersoner tar sina högtalare, eller vilka evenemang som någon väljer att kalla "mässa"... Vet inte heller om jag kan påstås ha "råkat ut för" saker som jag inte ens kände till att de har hänt. Eller vad tycker du själv? :wink:

Det enda tillfälle jag talar om är veteran-hifi. Jag känner inte till något annat, och jag har som sagt aldrig ställt ut själv på någon mässa.

Skulle jag göra det så blir det nog (eftersom jag håller med dig Mayro) en "tyst" utställning från min sida. :wink:

Tycker ju att det är bättre att utbyta information, än att göra musikspelningar som inte rimligen kan göra produkterna rättvisa. Även om en erfaren lyssnare naturligtivs kan dra relevanta slutsatser från det man hör på mässor.

Vh, iö

- - - - -

PS. När kommer Johan och jag och lyssnar på din nya anläggning Mayro? :P
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-31 08:06

Mayro skrev:ja mässor är ju alltid den rättaste platsen för att höra högtalare.. Detta har nog ino audio råkat ut för otaliga ggr har jag läst...
Oj vilken sarkasm! Just mässan på Norra Latin, som ju är ett litet slott. Hade gedigna rum med mycket tjocka väggar mellan varje rum. Just rummet där Mirage spelade vill jag minnas hade rätt hygliga mått, någonstans runt 5x6m. Fast placeringen hade dom såklart säkerligen kunnat gjort bätre. Det verkar ju vara praxis på mässor att ställa upp högtalare helt utan invinkling.
Varför frågar du om folk hört dessa högtalare för att sedan håna det dom har att säga om sina upplevelser?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 11:30

Iö..
Om en ino högtalare visas upp på en diy mässa så behöver jag väl inte fråga om detta skall anses som att DU "råkat" ut för något heller?

Jag berättade enbart att ÄVEN ino´s produkter har råkat ut för liknande. Och som sagt. Detta vart enbart ett exempel o inget annat....Så detta bör väl inte behöva debateras tycker jag...

Samt hoppas jag...

Lyssna på min nya anläggning? Ja då den är klar blir väl bäst.. Detta är inte min nya anläggning..

Detta är "tillsvidareanläggning". Dessa högtalare skall inte stå kvar längre än tills min bil sålts. samt att jag "finner" min nya högtalare... :) Då säljs dom bort eller flyttar upp till dotterns rum.. hon har fått upp intresset för bra ljud ... Hennes kille också ..

Det smittar av sig.. :lol: :lol:

Alexi

Mirage är verkligen en högtalare som kräver att ägaren ställer in max.. "Baksidan" av alla bakåtstrålande högtalare detta. Ett synbart bra rum för en vanlig högtalare kan bli en ren katatrof för dipoler.bipoler o liknande..det räcker med att man ställer dom på fel avstånd från bakvägg så kommer dom inte klinga ut.. Basen kommer då låta onyanserad osv osv... Rösterna´s eko kommer låta platt och trist.
framförallt så blir dom rätt hårda o tonala karaktären..Låter väldigt PÅ lyssnaren.. Mirage är mer kritiska än dom andra JAG haft kan tilläggas att JAG anser..

Dom arbetar ju MED rummet som sagt.. MED reflektioner osv. Då blir dom mer krävande rätt självklart på detta område.

Men med nogranna inställningar i rummet blir saken en helt annan..

Så VARFÖR jag frågar VAR osv man hört på mirage då man ger sina omdömmen är väl rätt naturligt? Har man hört denna typen högtalare på mässor så bör man vara en mycket mycket van lyssnare av denna typ av högtalare för att "gilla läget" och höra fördelar.. En ovan skulle troligen till större delen just anse dom som skit.. För dom låter verkligen illa alla dessa typer med lite fel i sin uppställning o rum.

Men med RÄTT 8) Då är dom ofantligt skoj att lyssna musik igenom.

Men om du inte ser humorn i det som jag skriver efter detta om "mässa" osv så var det ju synd o skam.. För att det INTE skulle uppfattas som elakt så skrev jag in detta om jamo från 78 (som jag tror knappt fanns ens då.I alla fall inte dom där stora med galler framför sina element)..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-08-31 11:53

Ang. piP på DIY mässa.;

Tank hade med sig sina piP på DIY träffen här i Göteborg. Det var första gången jag hörde piP. De spelade i ett ganska litet rum som inte var åtgärdat alls vad jag kunde se. Jag hade skyhöga förväntningar efter allt jag läst/hört om dem.
Trots det blev jag helt förbluffad över hur bra det lät. Direkt där bestämde jag mig för att detta ska bli mina nästa högtalare.
Jag har inte hört några andra Ino-högtalare än, men är ganska nyfiken på pi60.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-31 12:09

Sanny_X skrev:Ang. piP på DIY mässa.;

Tank hade med sig sina piP på DIY träffen här i Göteborg. Det var första gången jag hörde piP. De spelade i ett ganska litet rum som inte var åtgärdat alls vad jag kunde se. Jag hade skyhöga förväntningar efter allt jag läst/hört om dem.
Trots det blev jag helt förbluffad över hur bra det lät. Direkt där bestämde jag mig för att detta ska bli mina nästa högtalare.

Vem är inte det :D :?:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-08-31 12:10

:D

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

mike34

Inläggav mike34 » 2005-08-31 12:27

Sanny_X skrev:Ang. piP på DIY mässa.;

Är nyfiken på fler än så :), men vad jag efter en snabblyssning hos Öhman med 40 bilmil trötta öron kunde notera direkt va att de sparkade bättre i häcken.
Säger mer om sätena i bilen kanske än ljudnivån i cupén :lol:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-08-31 12:33

Får nog bli piP + LTS-basar ett tag...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 13:07

Som sagt. det finns alltid olika åsikter om vad man hör ifråga om demosar..

Men denna tråd handlar INTE om ino audio för fem öre.. Så ta era pipdiskutioner o debatera dom på deras plats.... Jag vill INTE få min tråd förstörd av detta evinerliga tjat om pipar osv.. Jag är klart medveten om att en stor del av inospelande finns här. Ino togs endast upp som ett exempel som TYDLIGT skrevs också.. För i denna tråd ta ett märke som MÅNGA vet hur dom beteer sig under felaktiga uppställningar osv..

Men jag vill försöka ge MITT bidrag till mer bredd på forumet.. Så var vänliga att INTE se till att det smalnar av mot ino-nad o övriga rätt hårt debaterade saker på detta forum... :?

Ok hoppas jag... :?:

Lite ironiskt att på den andra tråden där jag markerar hur smalt detta forumet är ifråga om produkter så visar sig SÅÅÅ otroligt få som har hört Mirage bättre modeller som jag efterfrågar i denna tråden...

Desutom så är dessa lyssningar ej ens i situationer av ragnen "tillförlitliga" utan i typ Mässa eller liknande... 8)

Av så stort antal medlemmar torde väl det finnas MER bredd väl?

Så kom igen nu... Jag kunde frågat om SF Amati. Martin Logan. Avalon. Wilson eller what ever... Men tog upp just mina "tillfälliga besökare" här som är Mirage M1... Med då dess lillebröder ifråga. M3 samt M5..

Detta för det förmodligen är SÅ få som ens hört M1órna. Dom var rätt dyra ändå på sin tid och stog inte i varje hem direkt.

Dom mindre såldes betydligt fler av...och bör även haft mer lyssnare därmed...

Så berätta vad era erfarenheter är.. Vart ni hört dom osv.. Med lite om eletroniken osv.. Detta så JAG förstår under vilka former man också delger sina erfarenheter...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-08-31 13:20

Tja, du tog ju upp denna demon, och jag som var där förklarade att det lät bra. Det måste ju inte låta illa på mässor och träffar, även om det oftast gör det.

Ang. din fråga så verkar det lite "udda" att fråga vad folk tycker för att sen förringa deras upplevelser. Om det "nästan alltid" är fel på rum, elektronik m.m. verkar ju högtalarna... svåra?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-31 13:35

Fler intryck kommer här! Efter ett par dagars funderingar kom jag nämligen på att jag också har hört Mirage-högtalarna någon gång för länge sedan. Först mindes jag bilderna och de oerhört entusiastiska recensionerna i någon av hifi-tidningarna. Därefter kom jag på att jag förmodligen hörde dem i samma sammanhang som Alexi - vid mässan på Norra Latin 1991. Det var nämligen den första hifi-mässan som jag besökte. Mitt intryck var ganska exakt det som Alexi förmedlar: bumligt, bashöjd och dovt. Min reaktion var förstås förvåning över de lyriska omdömena, ungefär som att "är det sånt här som folk blir upphetsade över?". Har inget som helst minne av kringutrustningen. Vid den tidpunkten hade jag själv en komplett Quad röruppsättning med ESL och Thorens 124/SME 3012/Ortofon SPU Gold i mitt studentrum i Örebro.

Jag minns också att jag bad en utställare spela Tina Turners "River Deep Mountain High" från Phil Spector-boxen på ett par stora Apogee-högtalare vid samma mässa. Det var inte så populärt, och musiken tonades ned redan efter någon minut. Redan då dominerade den glesa demojazzen och annan trökmusik... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 13:43

Sanny_X skrev:Tja, du tog ju upp denna demon, och jag som var där förklarade att det lät bra. Det måste ju inte låta illa på mässor och träffar, även om det oftast gör det.

Ang. din fråga så verkar det lite "udda" att fråga vad folk tycker för att sen förringa deras upplevelser. Om det "nästan alltid" är fel på rum, elektronik m.m. verkar ju högtalarna... svåra?

ingen har föringat någons upplevelser.. Men även du bör väl kunna läsa vad jag skriver ovan :?:

och just denna gbg demo så har jag sett att en del INTE tyckte det fungerade sååå bra. Även om andra säkert tycker det.. ALLA mässor är besvärliga att få till.. detta är rätt välkänt faktum.

Och att efterfråga VAR man fått erfarenheten man berättar om är nog helt i sin ordning..

Annars kan man ju i prinsip hört en högis under vilka former som helst o sedan säga vad som helst...

Om en skriver så här-

" jag hörde mirage m1 1999. Och det var absolut det bästa jag någonsin hört"

Då skulle jag läsa detta som att wow.. vilken högis det måste va som ger han denna upplevelse...

MEN. Skriver han sedan att. Elektroniken som användes var en maratz 17 w stärkare. I ett rum på 14 kvadrat. Cd var en philips.. du vet den där första fina som kom"..

Ja då renderar hans målande beskrivning först se rätt komisk ut...

tror du fattar läget va?

Så att berätta en totalsågning eller totalhöjning utan någon bakgrund alls blir nog rätt fel.

Samt att ha en visning av en TYP av högtalare som dessa är på olika ställen är väldigt svårt att få till..
Det kan i ett eget rum vara ett helvete rent ut sagt. Så att därvid tro det endast är att ställa in o lira är en önskedröm.
Detta gäller ALLA i stort sätt bakåtspelande typer av högtalare..

Fast ÄVEN andra märken har SINA egenskaper att möta som sagt. Inget unikum direkt..

Så därför så drar jag själv inga större växlar av mässor eller olika stereorum hos olika snabbvisande av tex högisar.
Sådant kan verkligen bli hur som helst..

Men igen o igen. exemplet var o är endast just ett exempel.. inget annat.. skrev detta direkt också.. Du behöver nog inte försvara ino audio här på denna tråden. Jag kan om du mår bättre byta ut ino mot annat märke så slipper du fortsätta hacka här..

Har du något att tillföra i tråden tex? har du hört mirage osv.. säg då din mening...annars ber jag dig debatera ino audio på annan plats. vänligt men bestämt..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-08-31 14:04

Fattar läget. 8)

De man ska lyssna på är de som kör med Denver DVD och Yamaha PA-slutsteg, såklart.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 14:40

tror du helt missar saker o ting. samt enbart söker bråk.. jag spelar med classe Ca 300. Muse model three med separat power del...

Samt en moddad denver o massa kablar osv.. insatt i ett enbart rum för stereo o inget annat...

Och JAG har inte sagt vad Jag tycker. utan frågat om andras uppfattningar samt hur dom då hört det dom berättar om..

Tror det är dax för dig till en rejäl skärpning nu. :evil: Du kanske inte ser det själv. Men du begår just det som jag i annan tråd talar om.. Enbart förstör. Sågar och skapar skit vilket gör att folk INTE skriver om något annat än fåtaliga produkter här..

Så ge dig är du snäll.. du tillför verkligen noll och ingenting till min tråd..

bifogar länk till mitt system så ser du lite mer o slipper gissa vad som gör vad här...
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39604

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-31 14:51

Mayro inte för att jag vill sparka på den som ligger ner men du har ju bråkat med rätt många här på faktiskt nu och många tar illa vid sig av det du skriver, exempelvis Alexi i denna tråden. Istället för att uppmana alla andra att ändra sitt skrivande kanske du skulle ta en tankeställare själv, hur kan det komma sig att du kommer i konflikt med så många?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 14:56

Rydberg skrev:Mayro inte för att jag vill sparka på den som ligger ner men du har ju bråkat med rätt många här på faktiskt nu och många tar illa vid sig av det du skriver, exempelvis Alexi i denna tråden. Istället för att uppmana alla andra att ändra sitt skrivande kanske du skulle ta en tankeställare själv, hur kan det komma sig att du kommer i konflikt med så många?

har du något att tillföra i tråden rydberg? Och jag har inte bett någon att ändra sitt skrivsätt. Jag ber om att hålla sig till topicen...
gäller även dig Rydberg..

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-31 14:59

Verkar rätt uppenbart att vissa vill mucka med Mayro i denna tråd :lol: Lite töntvarning på det tycker jag ! :wink:

Taskigt och barnsligt ! De dära tiderna har vi väl lämnat bakom oss nu !
NN

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-31 15:03

Sitt skrivande och skrivsätt är inte samma sak. Det ena är vad man skriver om det andra hur man skriver, frapperande skillnad ellerhur?!

Ok jag ska hålla mig on topic, som handlade om M1, hmm det får mig osökt att tänka på BMW. Vad tycker ni om BMW's senaste..... :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-31 15:09

Sanny_X skrev:De man ska lyssna på är de som kör med Denver DVD och Yamaha PA-slutsteg, såklart.

Jag skall börja köra med Denver DVD! När jag hade bytt däck på bilen häromdan och skulle till att betala, lyfte däcksgubben plötsligt fram en kartong till mig. "En sån här får alla som bytt alla fyra däcken".

Det var en Denver DVD! 8)

(Ursäkta OT Mayro. :oops: )

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi