Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:
AlNiCo skrev:En rätt berömd metod för att grilla förstärkare.
Man kan annars använda typ en "växlingsdosa" som man kan välja vilken förstärkare högtalarna ska vara kopplade till. Med denna metod kan inte båda kopplas in samtidigt.
GrosvenorAudio skrev:Jag har två stereoanläggningar med olika förstärkare som jag skulle vilja koppla till samma högtalarpar. Förstås skulle jag bara använda ena anläggningen åt gången men som sagt koppla högtalarkablarna från båda förstärkarna till samma högtalare. Undrar över om detta på något sätt påverkar impedansen eller ställer till andra problem om signalen går "bakvägen" så att säga via högalarkablarna in i den andra förstärkaren som då inte är i användning. Och om jag i misstag skulle ha på båda anläggningarna samtidigt och mata högtlaren med dubbla signaler vad händer då?![]()
GrosvenorAudio skrev:Men det löste sig och jag har nu två högtalarpar stående här och är riktigt nöjd just nu. Men vardagsrummet börjar snart likna en studio/Hi-Fi affär från sjuttiotalet
GrosvenorAudio skrev: ... så det hade varit bekvämt att kunna testa olika anläggningar till samma högtalarpar.
Svante skrev:Det finns iofs en variant till. Avdelningen hempulare.
Koppla ihop förstärkarnas jordar (svart). Koppla högtalaren mellan förstärkarnas plusuttag (röd).
Båda förstärkarna måste vara påslagna för att det ska funka.
Jag gissar att chansen är kanske 90 % att förstärkarna överlever.
paa skrev:Svante skrev:Det finns iofs en variant till. Avdelningen hempulare.
Koppla ihop förstärkarnas jordar (svart). Koppla högtalaren mellan förstärkarnas plusuttag (röd).
Båda förstärkarna måste vara påslagna för att det ska funka.
Jag gissar att chansen är kanske 90 % att förstärkarna överlever.
T.ex Sentec PA9 överlever inte detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster