Behöver 2 mediaspelare till.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Behöver 2 mediaspelare till.

Inläggav steveo1234 » 2012-10-22 10:06

I nuläget kör jag en hemmabio på en stationär dator med några hårddiskar. För att hålla koll på allt material (filmer, tv-serier, musik) så använder jag XBMC som bibliotekshanterare och det funkar utmärkt. Jag skulle nu vilja ha möjlighet att köra samma material till tv apparaterna i huset.

Jag har köpt hem och provat popbox v3 och wester digital live 3 men ingen av dem verkar ha ett vettigt användargränssnitt på samma sätt som XBMC har. Så, hur får jag lättast (och billigast) igång två burkar med XBMC?

Önskemål:
Klarar blurayfiler
Kör XBMC
Kan streama från hårddisk genom nätverket.
Klarar spotify (genom XBMC om det finns)
Inte allt för dyr och gärna liten storlek.
HDMI ut.
Trådad eller trådlöst spelar ingen roll.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-10-22 10:16

Raspberry Pi med XBMC och Spotifyaddon?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-22 10:22

UrSv skrev:Raspberry Pi med XBMC och Spotifyaddon?

Funderade på den lösningen. Men raspberry pi finns inte att köpa (3-5veckors leveranstid på hemsidorna och jag vågar inte tro på att det stämmer..) och dessutom krävs om jag förstått det rätt en del linuxkunskap för att få igång det. Jag är inte heller säker på att raspberryn klarar av bluray, men där kan jag ha fel.

I övrigt är det en perfekt lösning men jag är villig att betala mer för att få en lösning som fungerar snabbt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-22 10:25

Raspberryn rekommenderar jag inte ifall du inte tycker det är skoj att sitta och leka i linux conf-filer.
Den klarar heller inte 1080p laggfritt.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-22 10:29

Det finns lite olika vägar att gå, men du skrev lättast innan billigast :)

Lättast torde vara tex. Zotac AD10 med Openelec som bootar från USB-minne. Har själv kört en Shuttle XS35GT med Openelec i två år utan större problem. Den är fläktlös också, så (o)ljudet är inget att oroa sig för (Shuttlen alltså).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=960215

Lite billigare och något som jag själv inte provat kan vara någon Android låda.
Tex. http://androidtvbox.us/products/g-box-midnight/
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=140327
Senast redigerad av Empa 2012-10-22 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-22 10:31

En MacMini så kan du köra MacOsX eller Win 7/8 om du hellre vill det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-22 10:36

Macmini eller annan motsvarande PC skulle fungera fint, men om de räknas som "billiga" vet jag inte.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-10-22 10:38

Det krävs idag inte någon direkt Linuxkunskap att tala om och 1080p har jag inte haft problem med. Via SMB kan det dock tydligen vara lite si och så. Sen jag köpte har de utökat minnet till 512 MB.

Leveranstiden är nog ungefär 2-3 veckor dock.

Jag har dock inte testat med BD-filer.

Installation av en RPi går till så här:

1. Starta installern för Raspnmc och skapa SD-kortet.
2. Starta din RPi och välj inställningar enligt menyerna.
3. Logga in via t.ex. WinSCP (eller PuTTY om man är lite bekant med Linux) och lägg til en eventuell Mpeg2-licens.
4. Starta om.
5. Klart.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-22 10:38

MacMini är ju knappast billig, den kan inte heller hantera 24P korrekt om det är något man önskar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-22 10:39

Empa skrev:MacMini är ju knappast billig, den kan inte heller hantera 24P korrekt om det är något man önskar.

Kan den inte det?

Så vitt jag vet är den inte sämre än någon annan dator.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-22 10:57

adzer skrev:Kan den inte det?

Nja iofs så är det inte hårdvaran som det är fel på utan OSX, kör man Windows eller Linux blir det bättre men OSX har inte stöd för 23.976 vilken de flesta filmer körs i.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-22 10:59

Empa skrev:
adzer skrev:Kan den inte det?

Nja iofs så är det inte hårdvaran som det är fel på utan OSX, kör man Windows eller Linux blir det bättre men OSX har inte stöd för 23.976 vilken de flesta filmer körs i.

Ja du menar så. Ja jag tror att drivrutinerna för både Windows och Linux är bättre ur den aspekten, men det är få grafikkretsar som når den uppdateringsfrekvensen oavsett OS tyvärr.

Som tur var har XBMC funktioner för att fixa uppspelning trots detta :)

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-10-22 11:33

Xtreamer har väl haft ett lite vingligt rykte men ett par av de nya modellerna ser intressanta ut. Jag känner folk som har köpt och är nöjda.

Vill du köra XBMC så blir det oftast via HTPC. Här är Xtreamers version:
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/xtreamer-ultra2deluxe/171399.5077/

Annars så klarar man sig med en Sidewinder 3. Tycker gränssnittet är rätt trevligt.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/mediaspelare/xtreamer-sidewinder3/168105.3141/

---

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-22 11:42

adzer skrev:Ja du menar så. Ja jag tror att drivrutinerna för både Windows och Linux är bättre ur den aspekten, men det är få grafikkretsar som når den uppdateringsfrekvensen oavsett OS tyvärr.

Som tur var har XBMC funktioner för att fixa uppspelning trots detta :)

Ja precis, enligt rapporter jag har sett så ligger grafikkorten (Intel, AMD & nVidia) mellan +0.002 och -0.003s från 23.976.

Jag har inte koll på OSX längre så det kan ju hända att det har fixats under det senaste året också, men är man känslig mot oflyt i bilden så borde man inte köra OSX. Sedan är det inte heller så prisvärt 11K mot 4,5K för två datorer som ska spela upp film.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-22 11:45

Ja de är nära men inte perfekt sas.

Håller helt med de är för dyra för att köpa två stycken och endast ha till XBMC imo.

Finns billigare alternativ om man letar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-22 11:59

rylandes skrev:Xtreamer har väl haft ett lite vingligt rykte men ett par av de nya modellerna ser intressanta ut. Jag känner folk som har köpt och är nöjda.

Vill du köra XBMC så blir det oftast via HTPC. Här är Xtreamers version:
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/xtreamer-ultra2deluxe/171399.5077/

Kan man lägga in filmerna på hårddisk från sådan också, eller behöver man göra det via en annan dator?

(Dvs, klara sig en sådan här + extern lagring ensamt, utan att behöva nätas med resten?)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-22 12:49

Oj med svar. Kul!

From the top.

Adzer: Jag varken kan eller vill leka i linux så det alternativet går bort. Att det inte funkar med 1080 på en Raspberry diskvalificerar den också.

Empa: Det är ett alternativ såklart. Nackdelen är att det är onödigt kompetent hårdvara och mycket inställningar som ska göras. Men, visst, det skulle nog vara alternativet som funkar bäst när det väl är igång.

Harryup:En minimac känns inte aktuellt, det blir totalt 11k för hårdvaran och det tycker jag är för mycket.

Korrekt avspelning är inte särskilt viktigt. Jag skulle nog kunna tänka mig att allt spelas upp både i fel frekvens och upplösning. Däremot så ska det funka oavsett vilket format som trycks in i burken, även om det bara är 720p som kommer ut.

rylandes: Bra tips, tackar. Samma invändning som mot minimac dock, det blir onödigt dyrt. Den WDTV jag har är hårdvarumässigt tillräckligt bra och kostar 700spänn. XBMC är gratis. Jag hade hoppats att landa någonstans runt 2k för allt.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-10-22 12:57

Nattlorden.

Ja man kan koppla en hårddisk direkt till spelaren om man vill. Ävenså en DVD/BD spelare.

---

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-22 13:16

steveo1234 skrev:Empa: Det är ett alternativ såklart. Nackdelen är att det är onödigt kompetent hårdvara och mycket inställningar som ska göras. Men, visst, det skulle nog vara alternativet som funkar bäst när det väl är igång.

Tänkte du på att det var mycket inställningar med Shuttle/Zotacen eller Android lådan?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-22 13:30

Empa skrev:
steveo1234 skrev:Empa: Det är ett alternativ såklart. Nackdelen är att det är onödigt kompetent hårdvara och mycket inställningar som ska göras. Men, visst, det skulle nog vara alternativet som funkar bäst när det väl är igång.

Tänkte du på att det var mycket inställningar med Shuttle/Zotacen eller Android lådan?

Både ock faktiskt då de är "öppna" datorlösningar. Egentligen så hade nog den perfekta lösningen för mig varit en WDTV-hårdvarulösning som laddats med XBMC mjukvara.
Hmm, undrar om det finns någon hårdvara som klarar av att köra XBMC på något sätt. Det hade nog varit optimalt.. Får leta lite.

EDIT: Feltänk av mig. G-Box Midnight klarar såklart av XBMC och verkar helt rätt tänkt. Dags att läsa recensioner!
Senast redigerad av steveo1234 2012-10-22 14:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-22 14:04

rylandes skrev:Nattlorden.

Ja man kan koppla en hårddisk direkt till spelaren om man vill. Ävenså en DVD/BD spelare.

Det var den biten jag var säkrast på... Det var DVD/BD->hårddisk biten jag var orolig över...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-22 14:22

Det är nog bara att inse att denna tekniken fortfarande är en bit ifrån välfungerande konsumentlösning.
Hitta en spelare som verkade riktigt bra, "pivos aios", och funderade på att beställa en på prov. Tills jag hittade en recension:

http://www.hardocp.com/article/2011/12/ ... r_review/5

Får nog leta vidare...

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-10-22 15:05

Varfor flera spelare? Vill du kolla pa olika saker samtidigt? Om inte, varfor inte bara en lang HDMIkabel och en splitter?
De mest populara protokollen (smb och nfs) for lokal fildelning over natverk ar inte speciellt imponerande nar det kommer till att skyffla mycket data i realtid, aven pa riktigt snabba natverk. Ar inte tillrackligt insatt i nat DNLA-protokoll for att kunna saga om det ar bra nog for full 1080p over gigabit ethernet.
__
/ony

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-22 15:36

steveo1234 skrev:Både ock faktiskt då de är "öppna" datorlösningar. Egentligen så hade nog den perfekta lösningen för mig varit en WDTV-hårdvarulösning som laddats med XBMC mjukvara.
Hmm, undrar om det finns någon hårdvara som klarar av att köra XBMC på något sätt. Det hade nog varit optimalt.. Får leta lite.

EDIT: Feltänk av mig. G-Box Midnight klarar såklart av XBMC och verkar helt rätt tänkt. Dags att läsa recensioner!

Erfarenheten jag har av Openelec är att det är rätt enkelt bara man lite datorvana. Tanka ner installationsfilen och packa upp.
Högerklicka på en .bat fil och välj vilken enhetsbokstav som USB minnet sitter i.
Boota från USB minnet i datorn som ska ha Openelec, där får du välja USB-minne/SD-kort/Hårddisk som operativet ska installeras på. Sedan är det klart och det är bara att konfa Xbmc som man vill ha det.

Du behöver alltså inte rota i terminalfönster och söka i två timmar för att komma igång. Ev kan du behöva byta namn på en fil för att få igång ljudet (som man enkelt kan göra från en Windows dator i samma nätverk), men mer ska det inte behöva vara.

Uppdateringar sker automatiskt om man vill och själva installationsfilen är på runt 100MB.

Lägger till en länk:
http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Installing_OpenELEC_on_HTPCs_via_Windows_(Part_1)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-10-22 17:10

appletv gen 2 går ju att flasha så man kan trycka in xbmc. då kan den helt plötsligt spela upp 1080 trots att den inte kan det med apples egen mjukvara.
apple tv gen 2 ges ju bort numera, kolla blocket.

(för säkerhets skulle kan du ju kolla upp att den verkligen klarar det du behöver. men om inte jag är helt korkad så ska den fixa det mesta när man flashat och fått in xbmc.)

edit: ja tydligen dekodas 1080 men det kommer ut som 720. Men ser du verkligen skillnad?
Senast redigerad av Kraniet 2012-10-22 17:16, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-22 17:13

Kraniet skrev:appletv gen 2 går ju att flasha så man kan trycka in xbmc. då kan den helt plötsligt spela upp 1080 trots att den inte kan det med apples egen mjukvara.
apple tv gen 2 ges ju bort numera, kolla blocket.

Nja, de kan spela upp 1080 men skickar ut 720p bild. De har även gått upp i pris då inte ATV3 kan jailbreakas så de flesta på blocket ligger mellan 1100-1500kr. Men har man tur kanske man hittar en billigt.

Edit: Jag vet inte om jag ser skillnad då jag inte har någon ATV2 :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-10-22 17:36

jag menar på 1080 och 720. jag ser då ingen skillnad på min TV. visserligen är den bara på 50tum och jag sitter 2,5-3m ifrån den. Men som sagt jag har svårt att uppfatta någon speciell förbättring vid 1080.

Ang raspberry så är den ju väldigt intressant men hårdvaran är ju lite i underkant. Slutsatsen i de tester jag läst är just att den fungerar bra men att den är seg i hanteringen. Sen har den väl problem att spela upp vissa filer också?

De har väl uppgraderat minnet nu men det hade nog inte skadat med en lite snabbare processor.

en spelare som jag tycker verkar intressant annars är tizzbird. men den kör ju android. Men den verkar väldigt smutt. Den har dessutom blivit billigare nu, 1800kr för en smidig färdigbyggd spelare som man kan styra med sin telefon. http://www.tizzbird.se/TizzbirdF20.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-10-22 18:13

Xtreamer Ultra 2 levereras färdig installerad med XBMC.

Det är bara starta upp och köra.

Priset är då kanske lite högt.

--

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-22 19:21

http://dune-hd.com/eng/
Detta skall vara the shit enligt dom som testat, kanske värt att tittade vidare på?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-22 20:41

NiklasF skrev:http://dune-hd.com/eng/
Detta skall vara the shit enligt dom som testat, kanske värt att tittade vidare på?

Jag kör med en Dune-spelare. Den tar allt man slänger till den och gör det bra, men är man ute efter ett sexigt gränssnitt så är det fel produkt. Jag klagar dock inte då gillar snabbheten och enkelheten att bläddra bland mappar.

Nästa

Återgå till Teknikforum