Vilken Bluray spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
The-Master

Vilken Bluray spelare?

Inläggav The-Master » 2012-10-22 23:08

Jaha då måste väll jag också köpa en! :) Har nu fått 2 filmer av gumman!? så jag antar att hon tycker att det är dax... :? :D

Vilken tycker ni för max 2000:- +-, förslag???
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-22 23:31

Inget råd, men ett avråd: Det är lätt att bara titta på prislappen och hugga första bästa för 699 kr på Netonnet. Jag har en sådan. Den funkar men den är otroligt plastig, skramlar vådligt när man öppnar släden och framförallt har den ett högt mekaniskt ljud vid normal drift - man hör alltså när skivan roterar. Mycket irriterande.

Köp alltså en fullstor, hyfsat tung modell, som står stadigt och inte låter som en kupévärmare till bilen.

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2012-10-22 23:48

Tips, titta på en som stöder Netflix och liknande tjänster...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-10-23 01:40

Kalejdokom skrev:Inget råd, men ett avråd: Det är lätt att bara titta på prislappen och hugga första bästa för 699 kr på Netonnet. Jag har en sådan. Den funkar men den är otroligt plastig, skramlar vådligt när man öppnar släden och framförallt har den ett högt mekaniskt ljud vid normal drift - man hör alltså när skivan roterar. Mycket irriterande.

Köp alltså en fullstor, hyfsat tung modell, som står stadigt och inte låter som en kupévärmare till bilen.

Dvs köp en äldre (dåtida dyr) beggad spelare, de var byggda som stridsvagnar.
Fås till kaffepengar nu.
Pioneer tex de några år (2008/9) gamla BDP51FD, LX52, LX71 LX91- bra grejjer. Snygg design med.
Har en sådan, tung gedigen men laddar lååångsamt. Det kan jag ta för att slippa plastskiten man hittar idag i butikerna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=34 ... 462,352496

Richard
Inaktiverad

Re: Vilken Bluray spelare?

Inläggav Richard » 2012-10-23 06:14

The-Master skrev:Jaha då måste väll jag också köpa en! :) Har nu fått 2 filmer av gumman!? så jag antar att hon tycker att det är dax... :? :D

Vilken tycker ni för max 2000:- +-, förslag???

Vad som helst nytt av ett känt märke, tex samsung, sony, panasonic mfl.

De gamla spelarna är väldigt långsamma oavsett pris.

Går du under tusenlappen riskerar du skrammel och en aning sämre bild.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-23 06:16

Kalejdokom skrev:Inget råd, men ett avråd: Det är lätt att bara titta på prislappen och hugga första bästa för 699 kr på Netonnet. Jag har en sådan. Den funkar men den är otroligt plastig, skramlar vådligt när man öppnar släden och framförallt har den ett högt mekaniskt ljud vid normal drift - man hör alltså när skivan roterar. Mycket irriterande.

Bra råd. 1500 - 2000:- är nog en bra prisklass för att undvika mekaniska oljud.

Högre än 2000:- köper dig en playstation 3. Den har väldigt bra bild.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2012-10-23 15:19

Jag skulle inte köpa en bluray spelare med "smart funktioner" än mindre än jag skulle köpa en tv med smart funktioner. Bättre ha htpc eller bärbar vid sidan om som alltid har det senaste direkt och med bättre uppskalning ofta. Om inte annat får du tillgång till ännu en uppskalningskälla :). Förutom utbudet som aldrig någonsin är komplett så måste du i regel upp på toppmodeller när det gäller tv apparater innan de sätter in påkostade arm processorer eller dylikt i dem. Resultatet blir i regel sirap slött på ex BDT320n. BDS-700n lite bättre men inte heller den något under. Min fjolårs plasma tv är steget under toppmodellen och även den lite småslö att ladda apparna.

Som någon sa tidigare speciellt bluray uppspelning kan väsnas en hel del på många spelare. Sony BDS-370n som man köpte för några år sedan är den tystaste bluray jag ägt. Näst intill ljudlös men hade månne bara tur och fick ett golden sample. Plastig men ska du ha det billigt så får du räkna med plast helt enkelt. Kan inte äta kakan och ha den.

Jag skulle personligen inte köpa en PS3. Den väsnas som ett miffo även utan skivuppspelningen.

Kör just nu en Panasonic BDT320/Asus BDS-700. Sonyn går inte pga bristande bildkvalitet, Samma med PS3an förutom ljudnivå gisslet.
I regel högst acceptabel ljudnivå på dessa två men BDS-700 kan bli rejält högljudd ibland med en del bluray/bluray 3D filmer. Rekommenderar den inte heller då den är instabil och har kompabilitetsproblem fortfarande.

Panasonic BDT320n ersatte en BDT310n som hade något high pitch whine som hördes ända in i köket. BDT320n är snäll så den lever bara om i stand by!???

Men tja ut och lyssna på dem måhända man får en känsla av att det kan variera rätt mycket gällande samma modell. När det gäller panasonic så vill jag bara varna för touch pad kontrollen på 320n... Har du en harmony one eller dylik multifjärr så är mycket räddat dock.

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-10-23 18:49

Jag har haft en hel drös och de jag varit mest nöjd med har varit Oppo BDP-93 eller BDP-95.

Båda två är ganska trevliga som vanliga cd-spelare dessutom.

Tyvärr så ligger dessa över din budget men jag tycker nog det är värt att lägga till en eller två tusenlappar och köpa en 93a begagnad.

De övriga Bluray-spelare jag haft har strulat på minst ett sätt, långsamma att starta filmen eller inte startat alls osv.

Just nu har jag en Samsung liten fyrkantig historia som frun tyckte var "söt", kostade väl 2500:-. Den är faktiskt riktigt bra men fjärren är lite liten. Sen har den ju det senaste skräpet med Cinavia, men det är ju en helt annan historia.

Om jag skall vara tråkig, och det kan jag ju få vara, så rekommenderar även jag en PS3a i denna prisklass.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-10-25 20:51

Är det bara film så duger LG-120 för 500 kr bra. Riktigt snabb och helt ok bild. Lite högljudd när den laddar men blir sen tyst.

Visar bilder från usbminne snabbt och med fina färger. Enligt mig bättre köp än billiga sony som har en 30 mm jetmotor som dånar.

95% skulle inte se och förstå skillnaden mellan den och oppo 95. Jag äger båda. LG är betydligt bättre än billiga philips tycker jag.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-29 20:58

Bumpar denna istället för att ställa samma fråga i en ny tråd :) .

Min Samsung BDP3600 som väl är 5+ år har börjat lagga och tappa ljudet ibland. Mycket frustrerande, särskilt när man ser på konserter, med hyfsat hög ljudvolym. Även filmer suger, då den får för sig att ibland tappa synken med flera sekunders fördröjning. Jag har gjort rent insidan och laserkanonerna - dock helt utan förbättring...

Så, vad ska man köpa? Jag behöver egentligen inget stöd för 3D eller streamingtjänster. En Marantz UD7007 hade förstås passat perfekt till min receiver, men är det verkligen klokt att lägga 6.000 kr på en BD-spelare? Då väljer man väl en Oppo istället? Enda kravet är egentligen att den skall starta hyfsat snabbt (och fungera felfritt i övrigt förstås). Förslag?

Edit: ser nu att UD7007 är från stenåldern. Köper jag nytt idag så får det väl bli en UHD-spelare. Är det självklart att alla nya spelare kan spela "gamla" CD/DVD/Blu-ray?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-01-29 22:46

Finns en Oppo 103 på torget. Vet dock inte om den fyller behoven.. lite dyr oxå.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-01-30 09:00

Jag köpte Pioneers billigaste fjolårsmodell för några år sedan. Hade väl inga större förhoppningar, men den visade sig vara en av dom bästa apparater jag köpt. Dämpad display när den går, knäpptyst, relativt snabb. En nackdel har den; den är så lätt att den glider på underlaget om man trycker på knapparna. Jag har därför klippt ut en 2 mm plåt och lagt ovanpå.
En Oppo har förstås bättre videosignal ut och 105 har även en 8 kanalers referens-DAC, men det blir ju lite andra pengar. Jag har en mediaspelare som saknar CINAVIA. För mig är allt mellan nuvarande Pioneer och en Oppo 105 ointressant. Men det finns förstås många meningar om detta.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-30 09:15

Jag har 4 stycken Samsung BDP-5100 och en BDP-5300. Funkar kalas, är tysta och har Netflix. Betalde mellan 400 och 600 för dem. Med tanke på hur bra de är och hur snabbt utvecklingen går skulle jag lägga mig på hyggligt billiga spelare om inget krav ställer andra villkor.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-30 10:04

Xbox One-S verkar vara en riktigt bra bluray spelare för 4k. Sen kan den ju vara rolig på andra sätt också :)

http://www.ljudochbild.se/test/hemmabio ... xbox-one-s

för endast BluRay antar jag att den vanliga Xbox One duger?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-30 12:03

Tack för tips och råd.

Xbox är nog inte min grej. Mitt datorspelande stannade vid Mulle Meck, när barnen var små... Nu har dom flyttat vidare.
4k/UHD blir inte aktuellt förrän nuvarande proj lägger av och det kan ju ske idag eller om fem år. Kanske lika bra att vänta tills tekniken "mognat" och köpa en billig ersättare tills vidare.
Jag har en enkel/billig Toshiba i lilla biosalongen och den har aldrig krånglat.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-09 13:28

Jag funderar fortfarande... Varför står det i spec på vissa spelare att de stöder Atmos och på vissa står ingenting? Är det inte så att alla spelare stöder Atmos men att man förstås måste ha en kompatibel receiver för att avkoda Atmos-spåret?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-09 13:33

Kalejdokom skrev:Jag funderar fortfarande... Varför står det i spec på vissa spelare att de stöder Atmos och på vissa står ingenting? Är det inte så att alla spelare stöder Atmos men att man förstås måste ha en kompatibel receiver för att avkoda Atmos-spåret?

T.ex. Xbox One S stödjer inte Atmos/Auro/DTS:X, om inte uppdatering på detta rullats ut nyligen. (Den kunde inte göra full pass-through, utan avkodade ljudet själv för att kunna överlagra egna ljud och sedan har den ingen encoder för dessa format. Vet att fix är ute på betatest, men inte när den rullas ut till alla - har ingen sådan ännu, så jag kollar inte varenda dag...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-09 14:15

Xbox är väl främst en spelkonsol och får väl betraktas som lite udda fågel. Jag tänker på "vanliga" BD-spelare från typ Sony, Samsung, LG m.fl. Hur kan man då veta om dessa funkar med Atmos?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-09 14:22

Kalejdokom skrev:Xbox är väl främst en spelkonsol och får väl betraktas som lite udda fågel. Jag tänker på "vanliga" BD-spelare från typ Sony, Samsung, LG m.fl. Hur kan man då veta om dessa funkar med Atmos?

Tja... ett annat problem är ju om spelaren har lågnivåutgångar för multikanal, då måste den ju kunna avkoda formatet själv... så då kanske man inte vill skriva Atmos när det enda den kan är att skicka vidare det digitalt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-09 14:25

Det spelare jag tittat på har inte analoga 7.1-utgångar (men påstås vara Atmos/DTS:X kompatibla). Det lilla jag läst om Atmos är att det är en bitström inkluderad i TrueHD-formatet. Om spelaren kan putta ut TrueHD på HDMI-porten så borde det alltså fungera...?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-09 15:58

Dolby skrev:Any Blu-ray player that fully conforms to the Blu-ray specification can play a Dolby Atmos movie without a firmware update. Just remember to set your player to audio bitsteam output mode.
There’s also no need to buy new HDMI® cables. The current HDMI spec fully supports Dolby Atmos audio.

Så länge spelaren inte gör någon egen avkodning bör det alltså funka att spela Atmos-spår via en vanlig BD-spelare.

Edit, detsamma gäller för DTS:X, som alltså ingår i tidigare DTS-formatstandard:

DTS skrev:Current Blu-ray players will be able to play DTS:X movies, but the soundtracks need to be played back through the bitstream option in order to get the object-based sound.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-09 16:36

Även Auro3D piggybackas på en tidigare standard.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-10 18:50

Jag tror att jag hittat spelaren jag söker, SONY UHP-H1 8) . Inte äkta UHD, dock med uppskalning. Men framför allt verkar det vara en övertygande mediaspelare med favörer även som audiospelare.
Denna review sammanfattar det jag läst generellt på nätet:
http://www.homecinemachoice.com/news/ar ... view/24374

Inte oväsentligt spelar den både SACD och DVD-Audio. Har även Spotify Connect. Priset avskräcker inte heller, idag 2.770 kr.

Någon som har hands-on-experience av denna maskin?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-10 20:45

Nix. Är den sonytrojan-fri?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-11 01:13

Men det var väl 10 år sedan, typ? Svårt att tro att det skulle vara problem med nya maskiner.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-02-13 02:15

Är också sugen på att köpa en ny spelare med 7,1 analog utgång eftersom jag kör ut ljudet direkt till slutstegen. Gillar inte alla skräpfunktioner som finns på hemmabioförstärkare.
När det gäller begagnade grejer bör man passa sig eftersom vissa lite äldre Bl spelare inte klarar av att spela upp nyare bl skivor. Senaste filmen som vägrade starta på min Panasonic spelare är Interstellar

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-13 15:36

Helmut skrev:Är också sugen på att köpa en ny spelare med 7,1 analog utgång eftersom jag kör ut ljudet direkt till slutstegen. Gillar inte alla skräpfunktioner som finns på hemmabioförstärkare.

De flesta "skräpfunktioner" brukar väl gå att stänga av? Du behöver ju i regel kunna ställa in avstånd (delay) på respektive kanal, samt ev individuell nivå. Dessutom saknar väl BD-spelare i regel möjlighet att ställa delningsfrekvens och bass management? Eller hur löser du detta?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-02-14 08:58

Kalejdokom skrev:
Någon som har hands-on-experience av denna maskin?

Nej, men en äldre version av en bättre Sony blu-ray. Jag tror du blir väldigt nöjd.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-02-15 00:15

X-box One S beställd!

BD kan ju anses vara passé. Även om ovanstående inte kan anses vara optimal, är 2 papp för densamma inte så blodigt tycker jag. En UHD BD-spelare som inte har spelmöjligheter kostar ju ungefär minst det dubbla.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-03 17:28

För mig lär inte BD bli passé på länge, lika lite som CD. Jag föredrar fortfarande det fysiska formatet.
Så idag har jag landat en Sony UHP-H1, som jag nämnde i tidigare inlägg. Nu väntar bara en veckas skidåkning innan det blir filmtajm :) .

Nästa

Återgå till Köpråd