Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 22:02

Det är inte hypotetiskt, det är ett förklätt påhopp. Du kunde ställa två olika korrekt frågor på det materialet du har kokat ihop, men väljer att göra det... och det gör du inte utan anledning.

Svaren på det två rågorna är:

Jag väljer hellre en anläggning där flest skivor låter som inspelningarna (= som musik).

samt

Jag väljer hellre en perfekt LTS-anläggning än en annan sämre.

Dessa två svar står INTE i motsatsställning. Din besynnerliga frågeställning hade fått mitt svar att vara fel på en punkt oavsett vad jag svarat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-08-31 22:10

Hej...som ny och novis så skulle jag vilja veta vad en "... en perfekt LTS-anläggning" är?

Tack på förhand

/Micke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-31 22:13

mickhe skrev:Hej...som ny och novis så skulle jag vilja veta vad en "... en perfekt LTS-anläggning" är?

Tack på förhand

/Micke

Ett nonsensuttryck bara. LTS har aldrig talat om några perfekta system. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-08-31 22:29

Oki...så det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...;-)

/Micke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-31 22:34

Blue skrev:Johan_Lindroos: Nu är vi far OT här... men, eftersom Brian Wilson typ är min personliga chefsideolog :wink: så måste jag säga att det är helt fel sätt att jobba att börja med att lyssna på Brains sologrejer.

Jag föreslår att man börjar med Beach Boys surfperiod, sedan går vidare till deras 70-tal (sedan hoppar man över allt som kommit efter 1978) och slutligen ger man sig in på Brian Wilsons (och de andras) soloalster. Mest angelägna Brian Wilson-plattan är naturligtvis nyinspelningen av "Smile", och bästa soloskivan från de andra är förmodligen Dennis Wilsons "Pacific Ocean Blue".

När du lyssnar på Brian Wilsom bör du också ha i åtanke att hans ganska kraftfulla knarkande under många, långa år har satt sina spår.

8)

Instämmer i varenda ord!

Som av en händelse är det väl ungefär det du skriver som Pekka och jag försökte framföra till Johan igår också. :)

Skulle vilja gå så långt som till att säga att Beach Boys är av lika stor pop-historisk betydelse som Beatles! Kanske till och med större, i varje fall om Revolver och sgt Pepper inte funnit.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-31 22:38

mickhe skrev:Oki...så det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...;-)

/Micke

Nej, inga genvägar. :(

För att nå det perfekta ljudet måste man gå den smala vägen. Men - den är väsentligt kortare än vad folk tror - om man har en relevant karta. Gissa vad kartan heter? :wink:

(Priset är en hamburgare på MD)

Vh, iö

- - - - -

PS. Ledtråd: Det börjar på v...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-31 22:41

IngOehman skrev:
mickhe skrev:Oki...så det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...;-)

/Micke

Nej, inga genvägar. :(

För att nå det perfekta ljudet måste man gå den smala vägen. Men - den är väsentligt kortare än vad folk tror - om man har en relevant karta. Gissa vad kartan heter? :wink:

(Priset är en hamburgare på MD)

Vh, iö

- - - - -

Vetenskap?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 22:43

Nattlorden skrev:Det är inte hypotetiskt, det är ett förklätt påhopp. Du kunde ställa två olika korrekt frågor på det materialet du har kokat ihop, men väljer att göra det... och det gör du inte utan anledning.

Svaren på det två rågorna är:

Jag väljer hellre en anläggning där flest skivor låter som inspelningarna (= som musik).

samt

Jag väljer hellre en perfekt LTS-anläggning än en annan sämre.

Dessa två svar står INTE i motsatsställning. Din besynnerliga frågeställning hade fått mitt svar att vara fel på en punkt oavsett vad jag svarat.

Inget påhopp.

Och jag väljer den anläggningen som låter som musiken. Där ser du, vi har två helt olika synsätt på det hela. Skillnaden är att jag tycker det är helt okej att man har olika synsätt, medans flera andra INTE verkar göra det utan måste HELA JÄVLA TIDEN åter om och om igen komma med att deras sätt är det RÄTTA.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-31 22:44

IngOehman skrev:

VIDSKEPELSE

hit med burgaren
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 22:46

väldigtstorahögtalare

det va väl ett ord va :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-31 22:47

subjektivisten skrev:En enkel fråga. Vilken av dessa anläggningar skulle du köpa:

A. Mäter helt perfekt. LTS drömanläggning. Men 95% av dina skivor låter skit på den och låter inte alls som musik.

B. Mäter inte lika bra, men där 90% av din skivor låter bra och låter som musik.

Enkelt utryckt sig, är det ljud eller musik vi är ute efter 8)

Mycket konstig fråga som i princip inte går att svara på.

Jag gillar bra musik på bra inspelningar.
Jag kan leva med bra musik på mindre bra inspelningar.
Jag kan inte leva med en anläggning som förstör bra inspelningar bara för att mina dåliga inspelningar ska låta "bättre".

Riktigt dåliga inspelningar får stå kvar på hyllan och damma.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-31 22:47

Style skrev:
IngOehman skrev:

VIDSKEPELSE

hit med burgaren

Dagens garv :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-08-31 22:53

Nu blir jag nyfiken...

Så om jag spaltar upp det jag har så kan vi tillsammans se vad som måste bytas ut för att hitta det perfekta ljudet?

/Micke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-31 22:58

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Det är inte ett ja.

En enkel fråga. Vilken av dessa anläggningar skulle du köpa:

A. Mäter helt perfekt. LTS drömanläggning. Men 95% av dina skivor låter skit på den och låter inte alls som musik.

B. Måter inte lika bra, men där 90% av din skivor låter bra och låter som musik.

Går inte att svara på eftersom påståendet att 95% av mina skivor låter skit på A är felaktigt. 95% av mina skivor låter kanon på den.
Återstående 5% låter tillräckligt bra för att kunna njutas ur ett musikaliskt perspektiv trots sina fel i inspelning.

Öhhh, jag fråga en fråga, vill du inte svara på den? Måste du alltid vara löjlig eller?

Man skall INTE vara löjlig. Det har du helt rätt Subjektivisten.

Så då frågar jag dig Subjektivisten (som förstås kommer att besvara frågan utan att slingra/löjla sig):

En enkel fråga. Vilken av dessa anläggningar skulle du köpa:

A. Din drömanläggning, distorsionen är eventuellt så hög att man får mäta den omvänt, alltså definiera hur mycket svagare musiken är än distorsionen. Fast i själva verket är det ingen som känner till distorsionen, för ingen har fått mäta den - man skall BARA lyssna. 100% av dina skivor låter bra! :P Det låter i själva verket bra till och med när ingen skiva spelas!! :P :P Ja det låter till och med bra när musik du avskyr spelas!!! :o
Men - den får all mat inom en radie om 200 meter att bli oätlig (ungefär lika sannolikt som att goda tekniska data skulle vara ett hot mot musik :lol: )

B. LTS drömanläggning. Mäter väldigt bra sett ur ett psykoakustiskt perspektiv, inklusive rummets egenskaper - och bra skivor låter bra, dåliga låter dåligt (med kan fortfarande låta som bra musik, och vara väldigt kul att spela, bra musik överlever ju nästan allt, även om den inte blir bättre av att förvrängas ytterligare, av en färgande anläggning). Superba skivor låter superbt!
Inga nackdelar mer än möjligen att du blir tvungen att anklaga dig själv för att vara medlöpare...

Nå, vilken väljer du? :wink:

(Om du väljer anäggning A så skall vi se om jag kan berätta vad den heter sen.)

Subjektivisten skrev:...Och jag väljer den anläggningen som låter som musiken. Där ser du, vi har två helt olika synsätt på det hela.

Skillnaden är att jag tycker det är helt okej att man har olika synsätt, medans flera andra INTE verkar göra det utan måste HELA JÄVLA TIDEN åter om och om igen komma med att deras sätt är det RÄTTA.

Kan det verkligen vara på det viset att du faktiskt inte inser att du i det ovanstående faktiskt gör just det som du beskyller andra för att göra? Nämligen du inte låter andra ha sina uppfattningar. :(

Andras uppfattning (min exempelvis) är ju att den anläggning som du underkänner är den som (erfarenhetsmässigt) låter mest som musik! På samma sätt som jag (om sommaren) kommer närmare sommaren när jag öppnar en ruta än när fönstret är stängt.

Din tämligen tendensiösa och hypotetiska fråga påstår ju (eller rättare sagt, du inkluderar det påståendet i själva frågeställningen) helt utan att det finns något resonemang eller argument för det, att en anläggning som återger perfekt INTE låter som musik! :o

Snacka om att försöka lägga ord i andra mun, och dessutom ord som de skulle spottat ut kvick som attan om de hamnade där. Snacka om att försöka bestämma vad andra skall tycka. :( Du försöker ju få folk att säga att de vill ha en anläggning där musik inte låter som musik. Varför vill du att någon som inte vill, det skall säga något så korkat?

Förstår du verkligen på allvar inte varför din fråga är obesvarbar?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-31 23:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-31 23:02

Jag skulle definivt vilja lysna på A iaf. och kanske tom äga den så länge jag fick ha B också :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-31 23:07

Svar = Vågformstrogen

:?:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-31 23:09

paa skrev:
iö skrev:Ledtråd: Det börjar på v...

Vetenskap?

Förstapriset är ditt! (kvitteras ut när du har vägarna förbi)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-31 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-31 23:09

nin: du har ju gett dig in i den här diskussionen 100? gånger. Är det i själva verket så att Du vill bli omvänd? :wink:

En mer allvarligt menad fråga. Är in skivsamling representativ för ditt exempel, och har du hittat en färgning som gör 95% av dem mer njutbara?

I så fall, vad är det för fel på 95% av dina skivor?

Om du anser att du hittat en sådan mirakel färgning, vad har du då testat den mot (för att veta att en annan färgning (eler brist på sådan) inte är bättre)?

Med tanke på hur du argumenterade med NL, så antar jag att du lever som du lär :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-31 23:12

Fasen IÖ, du var snabbare. Men mina frågor är bättre 8)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-08-31 23:22

Min nyfikenhet tog mig till Ljudtekniska sällskapets hemsida...och jag kollade på rekommenderade produkter...

Och vet inte om jag har kollat fel men dom flesta produkter som rekades är ju inte längre möjliga att köpa nya.

Stämmer det...eller har jag kollat fel?

/Micke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-31 23:26

Stämmer nog. Rotel RB1090 samt 1080, pioneer 668 samt kablarna finns att köpa i alla fall. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-08-31 23:29

En 1080 har jag...så det är ju en början.

Kommer listan att uppdateras? Vad testas nu?

/Micke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-01 02:04

Så blir det tyvärr med planekonomi (för ingen tror väl att hifi typiskt är marknadsekonomiskt styrt?).

De flesta apparater är, redan när de introduceras på marknaden, prematurt utdömda vid det datum som man redan bestämt att en ersättare skall vara framme. :o

Även om marknaden reagerar positivt på en apparat så leder det bara till att den tar slut, och man får vänta på nästa (bättre ibland, sämre ibland) apparat. Om man letar upp de där alldeles extra bra apparaterna, så är oddsen tyvärr sämre för att nästa generation skall vara ett steg i rätt riktning.

När inga lika bra ersättare hittats så kvarstår den gamla bättre apparaten på LTS listor. Det leder tyvärr till att rätt många på listan blir utgångna, när generationsskiftena sker så snabbt som de gör. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-01 02:39

Verklgit trist när fina apparater utgår till förmån för ingenting eller en sämre produkt.

SC9 är något av en konnässörpordukt faktiskt - efter ingångspotten kommer ett ultralågbrusigt JFET-ingångssteg och innan utgången sitter ett utgångssteg med TO202-trissor :o, som med lätthet driver högkonduktiva lurar. 8) Hur många försteg fixar det? :P

Som elektronikkonstruktör är jag minst sagt ledsen att JFET:en ifråga tagits ur produktion. Den mest lågbrusiga, monolitiska dubbel-JFET som sett dagens ljus är borta och någon ersättare finns inte! :cry: Nu får man matcha SK170 och klistra ihop dom om man vill ha något jämförbart, men den termiska kopplingen blir aldrig lika god. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-01 05:24

[quote="Morello"]Verklgit trist när fina apparater utgår till förmån för ingenting eller en sämre produkt.
quote]

Fast precis just det har väl ingen fabrikör bestämt i förväg? Och inte marknaden heller. Saker ändras ju över tiden vilket också företags inriktning eller kundanpassning gör. Sedan har ju japanska företag alltid haft årsmodeller. Så då borde ju vissa engelska och amerikanska företag ha en "bättre" ideologi?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-09-01 07:33

Det är ju precis det som är marknadsekonomi. Företagen tjänar stora pengar på att ständigt introducera nya modeller så att folk drivs till att uppgradera. Strikt marknadsmässigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-01 07:46

subjektivisten skrev:Och jag väljer den anläggningen som låter som musiken. Där ser du, vi har två helt olika synsätt på det hela.

Hur kan det vara det, jag väljer också den anläggning som låter som musiken. Tyvärr låter inte din frågeställning mig göra det.

Skillnaden är att jag tycker det är helt okej att man har olika synsätt, medans flera andra INTE verkar göra det utan måste HELA JÄVLA TIDEN åter om och om igen komma med att deras sätt är det RÄTTA.

Eh... det är ju du som försöker påtvinga folk uppfattningar... så ta du och upprepa stycket ovan framför en spegel och lyssna noga på dig själv. Jag bryr mig föga om vad du lyssnar på för ljudgeneratorer, så länge du inte tvingar mig till att nyttja de samma.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 08:19

Hej, jo jag förstår att vissa produkter försvinner och nya tillkommer...det är bara att gilla läget.

Men min undran nu var ju om denna lista av rekommenderade produkter kommer att uppdateras snart? Att det m.a.o redan finns produkter som klarat testen men ännu inte har hunnit komma med på listan.

Vilka produkter testas nu?

/Micke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-01 08:36

Micke - nu har jag ännu inte börjat läsa Molt, men jag skulle nog inte tro att listan saknar något som testats och borde vara där, nej.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 08:46

Ok...det var ju tråkigt och lite förvånande. Men i.o.m att du inte hade full koll på det så kanske någon som vet svarar på detta senare.

Men under test måste det ju finnas flera produkter och några av dom måste väl klara detta lyssningstest?

För en novis som mig så vore det bra med en "karta" och en lista över produkter som jag lätt kan hitta på marknaden.

/Micke

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi