Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Hur är det egentligen?
Tycker du att det är lätt och naturligt att koncentrera dig på musiken som dräller ut ur din anläggning?
Eller börjar du tänka på annat, titt som oftast, när du sitter där i korselden från högtalarna?
Fladdrar du kanske okontrollerat in i ett apparat-prestations-fokus, och tappar greppet om musiken, fast du verkligen hade föresatt dig att avnjuta den där symfonin, Stoneslåten eller Thore Skogman-truddelutten?
Det kanske beror på både sinnesstämning och lugnhets-grad?
Med andra ord:
Hur går det, egentligen?
Ragnwald skrev:Har fullt upp med att läsa Strmbrgs alla trådar, medan jag lyssnar.
Max_Headroom skrev:Det beror på daxformen. I viss mån också vilken musik som spelas. Svårare att sjunka in till "Friggin' in the rigging'" med Sex Pistols än till en konsert med Omni Trio.
Kronkan skrev:Max_Headroom skrev:Det beror på daxformen. I viss mån också vilken musik som spelas. Svårare att sjunka in till "Friggin' in the rigging'" med Sex Pistols än till en konsert med Omni Trio.
Kul tips med Omni för den åldrande befolkningen men om man exemplifierar med Omni Trio så förstår man att hur saker är förpackade kan spela stor roll för hur stort intresse vi ägnar saker och tid. Ljud kan förpackas på olika sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=PcwnvvJdiu4
Lyssnar på Platters just nu. Dansar lite. Ljus i mörkret. Ljudet viktigt trots allt. Visst går musik att lyssna på i många olika former. Men …
https://www.youtube.com/watch?v=9r2pEdc1_lI
paa skrev:Motion Trio hörde jag live på Urkultfestivalen, och det var väl ingen svårighet att sjunka in i den musiken.
Strmbrg skrev:Hur är det egentligen?
Tycker du att det är lätt och naturligt att koncentrera dig på musiken som dräller ut ur din anläggning?
Strmbrg skrev:Eller börjar du tänka på annat, titt som oftast, när du sitter där i korselden från högtalarna?
Strmbrg skrev:Fladdrar du kanske okontrollerat in i ett apparat-prestations-fokus, och tappar greppet om musiken, fast du verkligen hade föresatt dig att avnjuta den där symfonin, Stoneslåten eller Thore Skogman-truddelutten?
Strmbrg skrev:Det kanske beror på både sinnesstämning och lugnhets-grad?
Med andra ord:
Hur går det, egentligen?
Ragnwald skrev:Har fullt upp med att läsa Strmbrgs alla trådar, medan jag lyssnar.
Maarten skrev:Hårddraget ...
Språkrådet skrev:Att hårdra något innebär att man pressar eller tvingar något. Verbet används framför allt i samband med sökta eller krystade yttranden, resonemang och tolkningar. En hårdragen tolkning är således en tolkning där det pressats in en betydelse som gör att man drar alltför långtgående slutsatser av den.
Ordets ursprungliga betydelse är att ’dra eller slita någon i håret’. Det är en betydelse som i dag har fallit ur bruk, men hårdra lever kvar i sin bildliga betydelse och har så gjort åtminstone sedan 1700-talet
Men även verbet hårddra har hävd. Denna verbform kan se som en sammansättning av adjektivet hård och verbet dra med betydelsen ’dra hårt’. Participformen hårddragen har t.ex. använts sedan första hälften av 1800-talet i visst tekniskt språk.
Att dra (åt) någonting hårt kan nog emellanåt också innebära att man pressar något. I överförd betydelse är det nog lätt hänt att betydelserna av hårdra och hårddra sammanfaller. Det korrekta språkbruket är att en tolkning är hårdragen, men visst går det att tänka sig att den även är hårddragen.
Max_Headroom skrev:I viss mån också vilken musik som spelas. Svårare att sjunka in till "Friggin' in the rigging'" med Sex Pistols än till en konsert med Omni Trio.
paa skrev:Just nu tänker jag på att jag har ca 15 olika förbränningsmotordrivna fordon och redskap. Behöver man göra något åt det, eller ska man skaffa nån ny motorsåg eller kanske en 2CV? Ja lite så kan man tänka.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster