Att koncentrera sig, och liksom sjunka in i musiken

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Att koncentrera sig, och liksom sjunka in i musiken

Inläggav Strmbrg » 2012-10-24 18:50

Hur är det egentligen?

Tycker du att det är lätt och naturligt att koncentrera dig på musiken som dräller ut ur din anläggning?

Eller börjar du tänka på annat, titt som oftast, när du sitter där i korselden från högtalarna?

Fladdrar du kanske okontrollerat in i ett apparat-prestations-fokus, och tappar greppet om musiken, fast du verkligen hade föresatt dig att avnjuta den där symfonin, Stoneslåten eller Thore Skogman-truddelutten?

Det kanske beror på både sinnesstämning och lugnhets-grad?

Med andra ord:
Hur går det, egentligen?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-24 19:01

Just nu tänker jag på att jag har ca 15 olika förbränningsmotordrivna fordon och redskap. Behöver man göra något åt det, eller ska man skaffa nån ny motorsåg eller kanske en 2CV? Ja lite så kan man tänka.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-24 19:10

Ja, jag har ofta på senaste tiden i mörkret under musiklyssnandet suttit och funderat på vilka inredningsarbeten jag skall utföra i båten till våren.

Lite sjukt, man jag sitter där och funderar på teaklist-dimensioner och sånt...

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-24 19:15

ja de e fanimej sjukt Strmbrg, men ack ja! vad göra åt det hela? :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Att koncentrera sig, och liksom sjunka in i musiken

Inläggav sprudel » 2012-10-24 19:29

Strmbrg skrev:Hur är det egentligen?

Tycker du att det är lätt och naturligt att koncentrera dig på musiken som dräller ut ur din anläggning?

Eller börjar du tänka på annat, titt som oftast, när du sitter där i korselden från högtalarna?

Fladdrar du kanske okontrollerat in i ett apparat-prestations-fokus, och tappar greppet om musiken, fast du verkligen hade föresatt dig att avnjuta den där symfonin, Stoneslåten eller Thore Skogman-truddelutten?

Det kanske beror på både sinnesstämning och lugnhets-grad?

Med andra ord:
Hur går det, egentligen?

Ja du. Jag behöver inte ens koncentrera mig. Jag har svårt att inte fångas in av musiken, men det är jag det. Har jag en massa plikter som behöver utföras så sätter jag mig inte o lyssnar. Jag är alldeles för "Lutherskt" fostrad för det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-24 19:47

Jag lyssnar numera aldrig "meditativt". Det hörde 20-årsåldern till. Då var det kul att flumma till och rätta belysningen och spela skivsida efter skivsida på förstås vinylsvarven. Nu lyssnar jag nästan bara aktivt som verktyg i det egna gitarrspelet. Hur lirar dom där, hur gick ackordföljden, hur är låten arrad? Jag har inte ro att flumlyssna. Vill hellre ha något riktigt att göra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-24 19:57

Har fullt upp med att läsa Strmbrgs alla trådar, medan jag lyssnar. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-24 20:02

Ragnwald skrev:Har fullt upp med att läsa Strmbrgs alla trådar, medan jag lyssnar. :)

Men, vad sjåen? Jag skriver ju inte speciellt mycket härest numera.
Det borde ju gagna din kvalitetstid framför stereon.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2012-10-24 20:50

Hårddraget skaffar man sig dyra stereoprylar eller så har man förmågan att sjunka in i musiken *.

Mycket ligger alltså hos lyssnaren.

Så, håller med Strmbrg.

* Det går att sjunka in lättare i musiken om det inte är obehagligt ljud...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-24 20:54

+1

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-24 21:01

ja jäddrar ja, att jag inte tänkte så, nä :lol:
men de e ju sant som tusan... bara det inte handlar om sameness för då blir ja galen :x

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-24 21:17

När jag ger mig faan på det, och sätter mig med bara musik och några virrar (med reservation för böjningen av en virre), då försvinner jag totalt. 100% musik är det som gäller, inget annat. Faan tar den som tvunget stör med något oviktigt. Visst drar nån enskild tanke iväg åt hur det återges, men den är snart tillbaka i hypnotisk njutning. Kan jag inte komma ner i varv sätter jag på Marillions Misplaced Childhood. Den har ännu inte misslyckats med att försätta mig i trance.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-24 21:24

Det beror på daxformen. I viss mån också vilken musik som spelas. Svårare att sjunka in till "Friggin' in the rigging'" med Sex Pistols än till en konsert med Omni Trio.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-24 22:03

Max_Headroom skrev:Det beror på daxformen. I viss mån också vilken musik som spelas. Svårare att sjunka in till "Friggin' in the rigging'" med Sex Pistols än till en konsert med Omni Trio.

Kul tips med Omni för den åldrande befolkningen men om man exemplifierar med Omni Trio så förstår man att hur saker är förpackade (25 s in) kan spela stor roll för hur stort intresse vi ägnar saker och tid. Även ljud kan förpackas på olika sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=PcwnvvJdiu4

Lyssnar på Platters just nu. Dansar lite. Ljus i mörkret. Ljudet viktigt trots allt. Visst går musik att lyssna på i många olika former. Men …
https://www.youtube.com/watch?v=9r2pEdc1_lI
Senast redigerad av Kronkan 2012-10-24 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-24 22:07

Kronkan skrev:
Max_Headroom skrev:Det beror på daxformen. I viss mån också vilken musik som spelas. Svårare att sjunka in till "Friggin' in the rigging'" med Sex Pistols än till en konsert med Omni Trio.

Kul tips med Omni för den åldrande befolkningen men om man exemplifierar med Omni Trio så förstår man att hur saker är förpackade kan spela stor roll för hur stort intresse vi ägnar saker och tid. Ljud kan förpackas på olika sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=PcwnvvJdiu4

Lyssnar på Platters just nu. Dansar lite. Ljus i mörkret. Ljudet viktigt trots allt. Visst går musik att lyssna på i många olika former. Men …
https://www.youtube.com/watch?v=9r2pEdc1_lI

Jag skrev fel. Jag menade Motion Trio. Men Omni Trio går lika bra många gånger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-24 22:20

Motion Trio hörde jag live på Urkultfestivalen, och det var väl ingen svårighet att sjunka in i den musiken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-24 22:43

paa skrev:Motion Trio hörde jag live på Urkultfestivalen, och det var väl ingen svårighet att sjunka in i den musiken.

Här skulle jag önskat att jag var med Popsnöret!
https://www.youtube.com/watch?v=Hd78u7f9bwU

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-10-24 23:14

Jag har inga problem att sjunka in i musiken och bara lyssna fokuserat.
Jag brukar dra ner rullgardinen och hänga över en filt, stänga av tvn och täcka över alla ljuskällor jag kan hitta så att det blir kolsvart - spelar ingen roll om jag tittar eller blundar - och sedan bara sjunka in i musiken.

Upplever det ytterst meditativt och rogivande :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-25 01:09

Aha :idea: :arrow: det hänger på filten :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Att koncentrera sig, och liksom sjunka in i musiken

Inläggav IngOehman » 2012-10-25 01:23

Strmbrg skrev:Hur är det egentligen?

Ja, koncentrera mig på den, eller bara slappna av och översköljas av den. :)

Olika från musik till musik, och från dag till dag.

Strmbrg skrev:Eller börjar du tänka på annat, titt som oftast, när du sitter där i korselden från högtalarna?

Skapligt ofta försöker jag faktiskt göra det (eftersom jag har jobb att göra
som kräver funderande) men misslyckas - musiken vinner. Ibland är det enda
som hjälper att helt enkelt stänga av musiken, men ofta räcker det att växla
till en enklare/sämre anläggning och att spela lite mindre intressant musik.

Strmbrg skrev:Fladdrar du kanske okontrollerat in i ett apparat-prestations-fokus, och tappar greppet om musiken, fast du verkligen hade föresatt dig att avnjuta den där symfonin, Stoneslåten eller Thore Skogman-truddelutten?

Nej, aldrig någonsin. Jag är väldigt ointresserad av apparaterna.

Strmbrg skrev:Det kanske beror på både sinnesstämning och lugnhets-grad?

Med andra ord:
Hur går det, egentligen?
:D
Bra tack! :)

Och själv då?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-25 06:21

Ragnwald skrev:Har fullt upp med att läsa Strmbrgs alla trådar, medan jag lyssnar. :)

:mrgreen:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-25 08:08

Maarten skrev:Hårddraget ...

Språkrådet skrev:Att hårdra något innebär att man pressar eller tvingar något. Verbet används framför allt i samband med sökta eller krystade yttranden, resonemang och tolkningar. En hårdragen tolkning är således en tolkning där det pressats in en betydelse som gör att man drar alltför långtgående slutsatser av den.
Ordets ursprungliga betydelse är att ’dra eller slita någon i håret’. Det är en betydelse som i dag har fallit ur bruk, men hårdra lever kvar i sin bildliga betydelse och har så gjort åtminstone sedan 1700-talet

Men även verbet hårddra har hävd. Denna verbform kan se som en sammansättning av adjektivet hård och verbet dra med betydelsen ’dra hårt’. Participformen hårddragen har t.ex. använts sedan första hälften av 1800-talet i visst tekniskt språk.

Att dra (åt) någonting hårt kan nog emellanåt också innebära att man pressar något. I överförd betydelse är det nog lätt hänt att betydelserna av hårdra och hårddra sammanfaller. Det korrekta språkbruket är att en tolkning är hårdragen, men visst går det att tänka sig att den även är hårddragen.

Så har man lärt sig något nytt :) .

När det gäller musiklyssning hade jag en typisk favvostund igår kväll. Ginza har rea på BD-musik så jag hade passat på att ta hem några fina vax. Igår låg de i brevlådan. Först ut var Sting - Live in Berlin, backad med symfoniorkester. Det händer sällan, men att bara få lägga sig raklång i soffan med fötterna i fårskinnstofflorna uppslängda på det låga soffbordet, dämpad belysning och volymen på -17dB. Då är det bara som bäst! Tankar kommer och går, man slumrar lite, vaknar till när Policelåten Every breath you take pulserar på taktfast. En nästan magisk, nära-Sting-upplevelse.

Så gör jag (men tyvärr alltför sällan).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-25 14:13

Max_Headroom skrev:I viss mån också vilken musik som spelas. Svårare att sjunka in till "Friggin' in the rigging'" med Sex Pistols än till en konsert med Omni Trio.

+1

Möjligen så skulle jag vilja gå ännu längre och påstå att det är helt styrt av musiken, eller borde få vara det. När man går in för att sjunka in i nåt så är man kanske lite fel ute. Det måste komma av sig självt genom musiken.*

Tidigare så var det ibland rent tekniska problem som kunde hindra (t.ex. dropouts på kassettband) då det är direkt relaterat till musikens framförande. Men andra yttre faktorer har aldrig stört mig, tvärtom så har jag alltid tyckt om den speciella känsla som uppstår när man sjunker in i musiken på ett tåg eller när man går nånstans - så att omgivningen blir som en musikvideo :) En slags synergieffekt mellan olika sinnen.

* Snarare motsatsen till att koncentrera sig, utan istället låta sig hypnotiseras..!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-25 16:49

paa skrev:Just nu tänker jag på att jag har ca 15 olika förbränningsmotordrivna fordon och redskap. Behöver man göra något åt det, eller ska man skaffa nån ny motorsåg eller kanske en 2CV? Ja lite så kan man tänka.

jag tycker det låter som att du ska tänka elbil istället

att köra elbil är kul
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-25 21:37

Musik-DVD är ju inte heller fel, om tankarna är olydiga. :wink:

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-10-30 21:44

Låter det dåligt, blir jag störd.
Låter det bra, slocknar jag.
M a o. så har jag ingen aning hur min anläggning låter.
Bra, förmodar jag...
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2012-11-08 09:36

jag har nog inte så svårt att sjunka in i musiken, eller att ha den i bakgrund och fortfarande hänga med godtyckligt.

sistnämnda har jag faktiskt pysslat mycket med senaste halvåret, och nu senast lyssnade jag under några dagar igenom 20 skivor med django reinhardt, tills han plötsligt känns.... ja, han känns! det är knappt låtarna, jag känner han genom dem. hur obehindrat han leker med instrumentet och ja, inget motstånd, som rinnande vatten. Och det blir i slutändan det jag "känner/lyssnar" på. till en början tyckte jag inte dom mer storbandsaktiga mer "rumsrena" grejorna var lika intressanta som hans mer urflippade jazzigheter, men numera kvittar det, det är hans själ jag känner.

Och det funkar alldeles utmärkt när man lagar mat eller bara går runt o småplockar hemma med grejor som inte låter för mycket :)

annars lyssnar jag nog mest aktivt på elektronisk musik senaste tiden, när jag inte producerar min egen. nu senast lite smutsiga grejor från Boiler Room...

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-09 22:32

HE! trodde de va en NY Strmbrg tråd...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-09 22:35

Trodde jag också. :o

Thore Skogman är bra. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-11 21:29

2-3 timmar per dygn, i snitt, ägnar jag åt att bara lyssna och inte göra något annat. Då tar musiken all min uppmärksamhet och tid. Föredrar att lyssna kväll och natt. Kanske har det med fotoner att göra, men mest är det nog för att man ändå inte kan göra allt det där man "måste" göra. Typ ringa rörmokaren, byta hjul på bilen eller köpa hem potatis. Ytterligare någon timma har jag musik på medan jag försöker jobba, men det går sällan bra, så jag får välja. Jobba eller lyssna.
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi