Hur få bort brus från förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lowend

Hur få bort brus från förstärkare?

Inläggav Lowend » 2012-10-24 17:34

Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
Min fråga är:Vilka komponenter/konstruktionssätt/delar brukar det
vara som orsakar brus i en förstärkare? Går det att komma fram till detta är en moddning av "min" billiga förstärkare ett hett alternativ. :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-24 17:37

provade just min klass D (Aune) häromdagen å drog upp potten på fullt å FAKTISKT kunde jag skönja en smula brus i diskanten :lol: alltså när jag la örat intill membranet......
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-24 17:41

roggaro skrev:provade just min klass D (Aune) häromdagen å drog upp potten på fullt å FAKTISKT kunde jag skönja en smula brus i diskanten :lol: alltså när jag la örat intill membranet......

Hör bruset klart och tydligt från soffan :? Som jag sa, den är billig :lol:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-24 17:51

Lowend skrev:
roggaro skrev:provade just min klass D (Aune) häromdagen å drog upp potten på fullt å FAKTISKT kunde jag skönja en smula brus i diskanten :lol: alltså när jag la örat intill membranet......

Hör bruset klart och tydligt från soffan :? Som jag sa, den är billig :lol:

min kostade en tusing å e ny.. köpte först en, sedan en till på e-bay 2x15w.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-24 19:52

Lowend skrev:Hör bruset klart och tydligt från soffan :? Som jag sa, den är billig :lol:

Släng ut soffan då. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-24 20:00

Lowend
Vi är inte tankeläsare. Du får allt berätta lite mer om förutsättningarna om du vill ha ett vettigt svar. Vad spelar du med? Signalkälla, stärkare och högtalare. I vilket samband hör du bruset? Hela tiden eller mellan låtarna mm...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-24 20:01

Det beror ju på vilka högtalare det är om det brusar eller inte. Om dom ger 102 dB/W så krävs det ju mycket mer av förstärkarna än om dom ger 82 dB/W.
Om det är små trögdrivna högtalare och det brusar störande så man hör det i soffan, så skulle jag nog ge upp direkt.
Jag kommer ihåg på 70-talet när jag skulle spela en skiva för en musikintresserad äldre gentleman, jag snurrade igång skivan och var på väg att sänka tonarmen, varvid han säger: Ska du inte sätta på förstärkaren?
Jo, den är på, sa jag.
Men det hörs ju inte nåt brus, svarade han!

Nu 40 år senare och med teknikens landvinningar så ska man verkligen inte behöva lyssna på brus tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 00:37

Att slänga ut soffan är kanske ett alternativ. :lol: Högtalarna, ett par Luxor 8071:or, har en känslighet på 92db, källan är en Pioneer LX-50 dvd (har jag för mig, orkar inte gå in o kolla) eller min tv. Har använt en 20 år gammal Luxman som väl lider av "normalbrus", dvs man hör det inte såvida man inte skruvar upp som själve fan, men denna billighets-förstärkaren brusar konstant.

Det hörs direkt när jag sätter igång den, även mellan låtar och tror minsjäl att det hörs under avspelning också. Nåja, det kanske var att ta i men ni förstår hur jag menar, går det att lösa brusproblemet tror jag nämligen att jag kanske innehar en liten juvel. Kanske. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 08:23

Hur har du diskantkontrollen på förstärkaren ställd i den mån den har en sån? Loudness på eller av?
Är bruset lika högt i båda kanalerna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-25 08:26

Är Luxor 8071 verkligen så lättdrivna? I så fall har du antagligen väl hög förstärkning i något led. Brukar innebära att volymkontrollen hamnar lågt på skalan. Klassiskt exempel är slutsteg som behöver liten insignal för full effekt (=hög förstärkning) t.ex. Quad 405 eller 405-2. I kombination med högkänsliga högtalare brusar de stegen rejält.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 09:06

RogerGustavsson skrev:Är Luxor 8071 verkligen så lättdrivna? I så fall har du antagligen väl hög förstärkning i något led. Brukar innebära att volymkontrollen hamnar lågt på skalan. Klassiskt exempel är slutsteg som behöver liten insignal för full effekt (=hög förstärkning) t.ex. Quad 405 eller 405-2. I kombination med högkänsliga högtalare brusar de stegen rejält.

Jag tycker inte att dom är lättdrivna, snarare trögdrivna, och om jag har rätt släpper man ut diskanten till elementet utan någon dämpning och att lådimpedansen dessutom räknas som fyra ohm (vilket kan lura en att tycka att dom är lättdrivna). Risken att förstärkarbrus ska höras är alltså ganska stor.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 09:51

Flint skrev:Hur har du diskantkontrollen på förstärkaren ställd i den mån den har en sån? Loudness på eller av?
Är bruset lika högt i båda kanalerna?

Diskanten står på klockan 12, loudness av, brusar lika mycket i båda kanalerna.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 09:58

RogerGustavsson skrev:Är Luxor 8071 verkligen så lättdrivna? I så fall har du antagligen väl hög förstärkning i något led. Brukar innebära att volymkontrollen hamnar lågt på skalan. Klassiskt exempel är slutsteg som behöver liten insignal för full effekt (=hög förstärkning) t.ex. Quad 405 eller 405-2. I kombination med högkänsliga högtalare brusar de stegen rejält.

Har bestämt för mig att jag sett siffran 92db, tror det var här på Faktiskt.
Har haft lättdrivna högtalare tidigare också men ingen förstärkare som användes då har brusat på detta viset, det var både tvåkanals och surroundförstärkare som det spelades på då men alla visade upp "normala" brusnivåer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 10:12

Det är nog så att förstärkaren brusar och att det är svårt att göra något åt. Gör som militären, gilla läget eller attackera med i det första stadiet handeldvapen typ AK5. Om inte det duger spräng bort eländet med en haubits av valfri kaliber.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 10:21

Flint skrev:Det är nog så att förstärkaren brusar och att det är svårt att göra något åt. Gör som militären, gilla läget eller attackera med i det första stadiet handeldvapen typ AK5. Om inte det duger spräng bort eländet med en haubits av valfri kaliber.

Det känns ju lite.....våldsamt :cry: Eländet spelar ju bra tillsammans med mina 8071:or så jag hoppas fortfarande att det går att göra något åt bruset. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 10:25

Lowend skrev:
Flint skrev:Det är nog så att förstärkaren brusar och att det är svårt att göra något åt. Gör som militären, gilla läget eller attackera med i det första stadiet handeldvapen typ AK5. Om inte det duger spräng bort eländet med en haubits av valfri kaliber.

Det känns ju lite.....våldsamt :cry: Eländet spelar ju bra tillsammans med mina 8071:or så jag hoppas fortfarande att det går att göra något åt bruset. :)

Lätt fixat. Konstruera om förstärkaren. Ändra förstärkningsfaktorer i vissa steg där det behövs så att bruset hamnar under den totala bruströskeln. Konstruera om alltför enkla steg och byt vissa brusande komponenter till mindre brusande. Optimera alla kopplingar för bästa resultat. Så visst går det.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 10:32

Flint skrev:
Lowend skrev:

Lätt fixat. Konstruera om förstärkaren. Ändra förstärkningsfaktorer i vissa steg där det behövs så att bruset hamnar under den totala bruströskeln. Konstruera om alltför enkla steg och byt vissa brusande komponenter till mindre brusande. Optimera alla kopplingar för bästa resultat. Så visst går det.

Lätt o lätt :wink: :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Hur få bort brus från förstärkare?

Inläggav phon » 2012-10-25 10:33

Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
:)

Vad heter förstärkaren så man kan hitta schema?

Utifall Flintet drar igång simulatorn .... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 10:38

phon skrev:
Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.

Nej phonet :lol:. Brus är jag inte kapabel att simulera än. Dessutom har jag inget bra ställe på nätet att lägga resultatet.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-25 10:42

Flint skrev:[...]Dessutom har jag inget bra ställe på nätet att lägga resultatet.

Ajo. Du har ju faktiskt-ftpn.

Denna bild ligger på din ftp-plats:

Bild

Logga in på ftp.faktiskt.se med användarnamn Flint och ditt vanliga lösenord.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 10:44

bomellberg skrev:
Flint skrev:[...]Dessutom har jag inget bra ställe på nätet att lägga resultatet.

Ajo. Du har ju faktiskt-ftpn.

Denna bild ligger på din ftp-plats:

Bild

Logga in på ftp.faktiskt.se med användarnamn Flint och ditt vanliga lösenord.

Kolla datum på den bilden. Jag har inte kunnat logga in på ftpn jag tippar ett par år men försökt åtskilliga gånger. Har tröttnat.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 10:48

phon skrev:

Eltax Acura-70

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-10-25 10:53

vara som orsakar brus i en förstärkare? Går det att komma fram till detta är en moddning av "min" billiga förstärkare ett hett alternativ. :)

Ha-ha, så du har en sunkig integrerad historia. :lol: Skaffa en hembioförstärkare så blir du av med problemet! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-25 10:55

Flint skrev:Kolla datum på den bilden. Jag har inte kunnat logga in på ftpn jag tippar ett par år men försökt åtskilliga gånger. Har tröttnat.

Om du verkligen vill få det att fungera så byt lösenord och PM:a mig så ska jag fixa. Sen kan du byta tillbaka igen.

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 10:56

Johan_Lindroos skrev:

Ha-ha, så du har en sunkig integrerad historia. :lol: Skaffa en hembioförstärkare så blir du av med problemet! :wink:

He he, den lirar skjortan av mycket kan jag säga. Väldigt mycket 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 11:13

Lowend skrev:

Nyttan av en rejäl haubitssmäll är att allt framtida förstärkarbrus helt överröstas av den egna tinitusen. :roll:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-25 11:23

Brusar det oavsett vald signalkälla?

Brusar det även utan signalkälla inkopplad?

Brusar det olika mycket beroende på vad volymkontrollen står på?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-10-25 12:28

Lowend skrev:
Eltax Acura-70
Hittar ingen servicemanual.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 13:18

aisopos skrev:Brusar det oavsett vald signalkälla?

Brusar det även utan signalkälla inkopplad?

Brusar det olika mycket beroende på vad volymkontrollen står på?

1. Ja.

2. Ja.

3. Skruvar jag upp utan signalkälla aktiverad så ökar bruset.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 13:19

phon skrev:
Lowend skrev:
Eltax Acura-70
Hittar ingen servicemanual.

Tack för att du lagt ner tid för min skull. :)

Nästa

Återgå till Teknikforum