Min fråga är:Vilka komponenter/konstruktionssätt/delar brukar det
vara som orsakar brus i en förstärkare? Går det att komma fram till detta är en moddning av "min" billiga förstärkare ett hett alternativ.
Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:provade just min klass D (Aune) häromdagen å drog upp potten på fullt å FAKTISKT kunde jag skönja en smula brus i diskantenalltså när jag la örat intill membranet......
Lowend skrev:roggaro skrev:provade just min klass D (Aune) häromdagen å drog upp potten på fullt å FAKTISKT kunde jag skönja en smula brus i diskantenalltså när jag la örat intill membranet......
Hör bruset klart och tydligt från soffanSom jag sa, den är billig
RogerGustavsson skrev:Är Luxor 8071 verkligen så lättdrivna? I så fall har du antagligen väl hög förstärkning i något led. Brukar innebära att volymkontrollen hamnar lågt på skalan. Klassiskt exempel är slutsteg som behöver liten insignal för full effekt (=hög förstärkning) t.ex. Quad 405 eller 405-2. I kombination med högkänsliga högtalare brusar de stegen rejält.
RogerGustavsson skrev:Är Luxor 8071 verkligen så lättdrivna? I så fall har du antagligen väl hög förstärkning i något led. Brukar innebära att volymkontrollen hamnar lågt på skalan. Klassiskt exempel är slutsteg som behöver liten insignal för full effekt (=hög förstärkning) t.ex. Quad 405 eller 405-2. I kombination med högkänsliga högtalare brusar de stegen rejält.
Flint skrev:Det är nog så att förstärkaren brusar och att det är svårt att göra något åt. Gör som militären, gilla läget eller attackera med i det första stadiet handeldvapen typ AK5. Om inte det duger spräng bort eländet med en haubits av valfri kaliber.
Lowend skrev:Flint skrev:Det är nog så att förstärkaren brusar och att det är svårt att göra något åt. Gör som militären, gilla läget eller attackera med i det första stadiet handeldvapen typ AK5. Om inte det duger spräng bort eländet med en haubits av valfri kaliber.
Det känns ju lite.....våldsamtEländet spelar ju bra tillsammans med mina 8071:or så jag hoppas fortfarande att det går att göra något åt bruset.
Flint skrev:Lowend skrev:Flint skrev:Det är nog så att förstärkaren brusar och att det är svårt att göra något åt. Gör som militären, gilla läget eller attackera med i det första stadiet handeldvapen typ AK5. Om inte det duger spräng bort eländet med en haubits av valfri kaliber.
Det känns ju lite.....våldsamtEländet spelar ju bra tillsammans med mina 8071:or så jag hoppas fortfarande att det går att göra något åt bruset.
Lätt fixat. Konstruera om förstärkaren. Ändra förstärkningsfaktorer i vissa steg där det behövs så att bruset hamnar under den totala bruströskeln. Konstruera om alltför enkla steg och byt vissa brusande komponenter till mindre brusande. Optimera alla kopplingar för bästa resultat. Så visst går det.
Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
phon skrev:Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
Vad heter förstärkaren så man kan hitta schema?
Utifall Flintet drar igång simulatorn ....
Flint skrev:[...]Dessutom har jag inget bra ställe på nätet att lägga resultatet.
bomellberg skrev:Flint skrev:[...]Dessutom har jag inget bra ställe på nätet att lägga resultatet.
Ajo. Du har ju faktiskt-ftpn.
Denna bild ligger på din ftp-plats:
Logga in på ftp.faktiskt.se med användarnamn Flint och ditt vanliga lösenord.
phon skrev:Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
Vad heter förstärkaren så man kan hitta schema?
Utifall Flintet drar igång simulatorn ....
Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
vara som orsakar brus i en förstärkare? Går det att komma fram till detta är en moddning av "min" billiga förstärkare ett hett alternativ.
Flint skrev:Kolla datum på den bilden. Jag har inte kunnat logga in på ftpn jag tippar ett par år men försökt åtskilliga gånger. Har tröttnat.
Johan_Lindroos skrev:Lowend skrev:Spelar just nu med en billig tvåkanalare som, förutom att den brusar mycket, låter väldigt trevligt.
Ha-ha, så du har en sunkig integrerad historia.Skaffa en hembioförstärkare så blir du av med problemet!
Lowend skrev:Flint skrev:Det är nog så att förstärkaren brusar och att det är svårt att göra något åt. Gör som militären, gilla läget eller attackera med i det första stadiet handeldvapen typ AK5. Om inte det duger spräng bort eländet med en haubits av valfri kaliber.
Hittar ingen servicemanual.Lowend skrev:
Eltax Acura-70
phon skrev:Hittar ingen servicemanual.Lowend skrev:
Eltax Acura-70
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster