Ständigt detta tjat om "magsmocka"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-25 21:41

hifikg skrev: Tösen e hur duktig som helst och musikerna hon omger sig med e inte kattskit de heller. Du har gått på myten om mässjazz!

Ja så länge hon spelar piano är det bra, när hon sjunger blir det mediokert.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-25 21:42

Kraft i magsmockenivå, har jag upplevt på mindre jazzklubbar och då oftast i verkan av enbart akustiska instrument.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 21:52

Omickat storband/jaszzorkester låter bäst men ev. sång behöver tyvärr lite hjälp med volymen. Sången är oftast för kattjamig, Krall, Nesse Landgren osv...
Senast redigerad av Flint 2012-10-25 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 22:03

Strmbrg skrev:Magsmockeriet är som jag ser det bara en (sketen) ingrediens i en helhet, som består av så himla mycket annat som är viktigt.
Men visst verkar det fokuseras ganska mycket på smockor och annat som händer i de nedre regionerna. Det har jag ju tjafsat ganska åtskilligt om i diverse trådar.

Visst är det så men nu handlade det mer om varför inte magsmockeriet uppenbarade sig under Krall´s konsert trots en i vissa låtar hårdslående trummis.

Harryup skrev:Fel orkester, lyssna på vaktparaden istället.

Jag minns att vaktparaden gick förbi HiFi-Huset (bredvid Ofvandahls) i Uppsala för många år sedan. Vi hade lyssnat på ett par stora Cabasse eller Infinity och tyckte att de hade bra dynamik och klipp, ack vad vi bedrog oss :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 22:05

Panelguy
Du kanske satt på ett olämpligt ställe i lokalen. Menar stående vågor, toppar, dippar.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 22:11

Flint skrev:Panelguy
Du kanske satt på ett olämpligt ställe i lokalen. Menar stående vågor, toppar, dippar.

Hmm, 6:e bänk i mitten på parkett borde vara bra tycker jag. Som sagt så saknades den där riktigt kännbara basknuffen under Chick Corea´s konsert också och då satt jag inte på exakt samma ställe.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-25 22:19

Objektivisten skrev:Här smockar det på ---> http://vimeo.com/48040382

Fina grejor, hörrudu.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-25 22:40

Hur smockar det till sig hemma då, "Panelis"?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-25 22:45

DQ-20 skrev:
Objektivisten skrev:Här smockar det på ---> http://vimeo.com/48040382

Fina grejor, hörrudu.

/DQ-20

Ett par joints, lite syra mixat mä cocka så sitterän nog som ena smäck. . .typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-10-25 22:51

Panelguy skrev:Visst är det så men nu handlade det mer om varför inte magsmockeriet uppenbarade sig under Krall´s konsert trots en i vissa låtar hårdslående trummis.

Trummor behöver inte smocka på så mycket, även om man slår hårt. Det beror på hur de är stämda också.

Just marschtrummor och stora bleckblåsinstrument (men även barytonsax) smockar bäst, tycker jag.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 23:05

Strmbrg skrev:Hur smockar det till sig hemma då, "Panelis"?

Eftersom jag likt du har Maggisar (3.7) så smockar de inte särskilt mycket. Kanske smockar det bättre om jag flyttar dem till pastejsmackeriet. Ni kan väl er Sventon :D

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-10-25 23:17

Fel orkester, lyssna på vaktparaden istället.

Det mest bestående minnet av "magsmocka" jag har upplevt var när jag var hedersvakt vid Queen Elisabeth´s statsbesök i början av 80-talet. Jag kan fortfarande minnas bastummans rytm då vi marscherade genom sta´n. Ingen slump att sådana trummor användes vid fältslag förr.

I övrigt minns jag att vi stod och svajade en oändligt lång tid utanför konserthuset iklädda uniform "modell ä" med höga björnskinnsmössor som vinden tog tag i. :cry: En kille svimmade och damp i gatstenen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-26 07:34

Magnuz skrev:Trummor behöver inte smocka på så mycket, även om man slår hårt. Det beror på hur de är stämda också.

Just marschtrummor och stora bleckblåsinstrument (men även barytonsax) smockar bäst, tycker jag.

Nja, barytonsax är ganska lågmäld och det blir inte så mycket tryck i verkligheten. Spelar väl ner till 65 Hz eller så. Inspelade saxfoner låter ofta rätt annorlunda än i när de spelas strax framför dig (sonen råkar spela saxofon). Magsmockan tror jag ligger rätt högt i frekvens, gissningsvis runt 100 Hz, som kan vara gynnat av många PA-system. Trumset avlyssnade utan PA tycker jag inte har den betoningen av smockan som många inspelade trummor har. Inspelade trummor är antagligen rätt duktigt dynamiskt komprimerade, eller? Dessutom brukar man väl slänga in dämpning i baskaggen, antagligen för att det ska låta mera basigt och mindre dynamsikt? Marschtrummor ljuder starkt, inte tal om annat och de verkar tränga igenom trafiklarmet bra. De kan väl vara något större än baskaggarna och genererar kanske lägre frekvenser?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-26 08:26

Max_Headroom skrev:
Objektivisten skrev:
Flint skrev:Det är inte ofta man får en magsmocka i rocksammanhang heller och definitivt inte två meter från trummorna.

Här håller jag inte med. Magsmocka får man åtminstone hemma hos mig när jag spelar på baskaggen.

Är du trummis?

Jag skulle inte skriva det i min CV men på hobbynivå, hjälpligt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-26 08:48

Objektivisten skrev:
Max_Headroom skrev:
Objektivisten skrev:
Flint skrev:Det är inte ofta man får en magsmocka i rocksammanhang heller och definitivt inte två meter från trummorna.

Här håller jag inte med. Magsmocka får man åtminstone hemma hos mig när jag spelar på baskaggen.

Är du trummis?

Jag skulle inte skriva det i min CV men på hobbynivå, hjälpligt.

Håller med dig; klart man får magsmocka på bra stämd baskagge. Elbaslåda på hygglig medelvolym brukar vålda diafragman en del också.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-26 08:53

Som sagt beror ju främst på hur man stämt och hur hårt man slår. Sen rummet förstås. Många trummisar dämpar ju bastrumman rätt friskt, för att de vill ha det så. Vill man gotta ner sig i detta kan man googla på 'tuning your bass drum' på youtube.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-26 09:27

Vee-Eight skrev:Håller med dig; klart man får magsmocka på bra stämd baskagge.

Inte per automatik. Det beror på rummet och var i rummet man står. Tycker också att det behövs ett visst avstånd till trummorna för att magsmällen ska bli tydlig. Liten replokal - liten smäll. Syftar på det rena akustiska ljudet utan uppmickning.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-10-26 10:11

Innan jag ens kan tanka klart mitt resonemang sa maste jag ju fraga mig vad som avses med magsmocka har.
Da jag tranar kamsport sen manga ar sa ar min definition av magsmocka nat helt annat an vad som ens det allra storsta PA-infra-system kan leverera. Luft ar mjukt, navar harda. Och en magsmocka ar val ett slag med en knuten nave i de nedre regionen av torson (och inte ett slag med magen mot valfri del pa annan person). Det ar inget jag efterstravar att kunna aterge med min stereo har, lika lite som jag vill aterge en explosion pa film med nagon som helst naturtrogenhet. Jag vill inte blasa ut fonstren eller borja blöda näsblod /spräcka mjälten.

Men om jag antar att det med smocka avses en viss fornimmelse rent kroppsligt av ljudet sa ar det val i musikaliska sammanhang mestadels pa grund av nagon form av elektrisk förstärkning. Visst kan det forhoja kanslan av trevlighet vid musiklyssning, men talar vi om vad som kan vara nara nog naturtroget sa tror jag inte det faller in dar. Men a andra sidan sa lever vi inte heller i naturen. Vi har varma goa hus med allskons bekvamligheter, sa varfor skulle ens stereo vara mindre avancerad an sa?
Om den BADE kan aterge Diana Krall pa ett satt som later som om hon satt dar framfor dig och spelade och dessutom ge dig en kroppslig fornimmelse nar du spelar annan musik sa ar det val battre an pa riktigt... Som Hasse å Tage sa: "Nej, det ar BÄTTRE an pa riktigt Engström, det ar ässangs!"

Naturtrogenhet ar en bra egenskap, men utan lite extra specialeffekter sa blir det latt trakigt. Men blanda inte ihop "onaturligt hög kapacitet" med "okontrollerbar färgning". Det sista ar inget for mig.
__
/ony

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-10-26 18:19

RogerGustavsson skrev:Nja, barytonsax är ganska lågmäld och det blir inte så mycket tryck i verkligheten. Spelar väl ner till 65 Hz eller så. Inspelade saxfoner låter ofta rätt annorlunda än i när de spelas strax framför dig (sonen råkar spela saxofon).

Nej, jag refererade till en högst reell upplevelse av oförstärkt barytonsax. Jag stod nära och blev rejält förvånad över vilken kraft det är i basen.

RogerGustavsson skrev:Trumset avlyssnade utan PA tycker jag inte har den betoningen av smockan som många inspelade trummor har. Inspelade trummor är antagligen rätt duktigt dynamiskt komprimerade, eller?

Säkert, men det går att stämma en akustisk baskagge så att det blir "magsmockeljud". Det kan antagligen ha lite med rummet att göra också.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-10-26 18:28

Jag tror att sett liknande diskussioner förr och frågan handlar väl till stor del om vad "magsmockan" faktiskt består av?
Jag är inte så säker på att det är djupbasen som ligger bakom, det kan vara så att det är diverse övertoner och högre toner som ger den eftersöka känslan och då spelar det ingen roll om man kan mäta rakt till 16Hz eller ej.

Jag är själv väldigt nyfiken på vad hemligheten är. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-26 19:28

Laila skrev:...
Ett par joints, lite syra mixat mä cocka så sitterän nog som ena smäck. . .typ.

8O Kan bara fundera och fantisera om hur den andra ser ut. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-26 20:15

Magnuz skrev:Nej, jag refererade till en högst reell upplevelse av oförstärkt barytonsax. Jag stod nära och blev rejält förvånad över vilken kraft det är i basen.

Jag vill nog revidera mitt inlägg lite... Kommer just från en repitition med bandet där sonen spelar. Ikväll spelade en saxofonlärare på baritonsaxen och den lät faktiskt mera i det rummet än vad det bukar göra om just det specifika instrumentet . När det spelas i en större lokal dränks ofta baritonen av alt- och/eller tenorsaxofonerna, den stackare som spelar bariton har svårt med sina solon. Bandet ska snart spela inför publik och det ska bli intressant att se hur balansen blir då. Elbas, elgitarr, slagverk och trumpeter hörs alltid. Trombon kan ha det lite svårt. När de spelade med Nils Landgren kunde noteras att han alltid (?) kör med sitt instrument via PA medan resten körde utan.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-26 20:41

Mr. Magnus - Beat Machine... Mer magsmocka än så blir det inte om man har lite grejer till det... :wink:

Otroligt kass "musik" dock...

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2012-10-26 23:55

Ha ha.... jag håller helt med dig bakerman22......vi träffades ju hos komorok...

Och jag har spelat mr magnuz hemma, och det låter inte alls som hos komorok......fast jag har ju bara 4 st PX basar..... :roll:

Sjukt vilken skillnad faktiskt.....

Mvh/Stefan

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-10-27 00:25

Zzombie skrev:Du får heller ingen magsmocka om trumsetet står i vardagsrummet... [...]

Jo, det får du. Och fyhelvetes dynamik och ljudnivå därtill.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-27 01:36

Stefanw skrev:Ha ha.... jag håller helt med dig bakerman22......vi träffades ju hos komorok...

Och jag har spelat mr magnuz hemma, och det låter inte alls som hos komorok......fast jag har ju bara 4 st PX basar..... :roll:

Mvh/Stefan

Jaha !! Är det du som är han ! :D

Vill inte verka dryg, men det trycker på bättre hemma hos mej än hos Micke.. :wink:
Men jag kan ju flytta en hel del mer luft..
Än så länge.. :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-28 08:20

bakerman22 skrev:
Stefanw skrev:Ha ha.... jag håller helt med dig bakerman22......vi träffades ju hos komorok...

Mvh/Stefan

Jaha !! Är det du som är han ! :D

Vill inte verka dryg, men det trycker på bättre hemma hos mej än hos Micke.. :wink:
Men jag kan ju flytta en hel del mer luft..
Än så länge.. :P

jag ställer upp och ger dig en magsmocka om du vill :)
sä att du får känna den åtminstone 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-28 10:04

Magsmockan blir nog i rejäla PA med discopuckel på rejäl volume!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-28 10:22

NiklasF skrev:Magsmockan blir nog i rejäla PA med discopuckel på rejäl volume!

Har varit med om det 1 gång på 90 talet men då krävdes 55000 watt . Men då bågnade fönstren på gamla p18 i Visby
och då var det ca 1 kilometer i från.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-10-28 12:12

Det räcker med ett tiotal triodwatt och effektiva horn om "magsmockan" finns på phonogrammet.

Det hjälper inte att pumpa luft i/från små burkar :wink:

MVH
Lech :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi