Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 13:33

phloam skrev:Göka i en man-cave, det låter inte bra för återväxten som sagt :D

ha, ha, i min cave gökas det nog ibland, men då handlar det inte om guldöron... (det händer att besökare övernattar där, kanske jag ska förtydliga med)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 13:36

phloam skrev:Flint, det där med att synas kanske är viktigare än man tror, bra sagt. Vi pratar om WAF och gömmer undan för att det inte ska störa oss själva...

Kanske att man skulle göra hifi till en tjejgrej istället, så vi får vackra praktiska anläggningar som man inreder med och använder i vardagen? Så att hifi inte blir en bortglömd gubbgrej i garaget/gillestugan* :roll:

* vågar inte skriva "källare" :D ;)

Njae. Om man ska sprida gubbhifiintresse bör man nog hellre visa gubbHiFiprylar än tjejstereoprylar. Men att visa upp faller nog mer inom normal marknadsföringsprincip generellt. Det gäller att tala om att man finns. I det här fallet att HiFi överhuvudtaget finns kvar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 14:25

Igår hade jag besök av en representant för den yngre generationen. Hon diggade analogljud och lärde sig hantera LP-skivor

Bild

Premiärvisning av mitt 70-talsfynd också, 70-, 80- och 90-tal i skön förening.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-10-27 15:16

Det finns tyvär för många myter som skapats genom åren och allt som oftast så hör man att man måste lägga 30 eller 50 tusen + för att få en bra anläggning.
En annan är att dom som är/blir intresserade sitter och analyserar allt som ljuder från anläggningen och då endast klassisk eller jazz som får spelas (eller det ända som kan spelas).
Och frågar någon om råd inom 10.000kr klassen så rekommenderar man inte något för 30.000, då är man bara respektlös och ohjälpsam mot den som frågar.

Då tar folk hellre och går in till Siba och köper första bästa och står ut med att film/musik återgivningen är känns alment ointressant eller mediokert.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-27 16:25

Harryup skrev: Att handlare dör beror ju på att "riktigt bra" Hifi kostar väsentligt mer nu. Kommer ihåg att när jag blev intresserad kunde jag köpa en Breuer för runt 3.500 och jag behövde spara i dryga 2 månader för att ha råd men tyckte det var lite mycket pengar. Idag tror jag en motsvarande Breuer/Brinkmann kostar runt 60-70' och det kommer ta aningen längre än 2 månader för att spara ihop. Och mina ungar är inte i närheten av att ens tänka tanken på att sådana pengar är ens rimmliga för en bra HiFi-produkt.

Ja det känns verkligen som att "riktigt bra" HiFi har blivit betydligt dyrare än tidigt 80-tal då jag började intressera mig för "high-end".
Jag tror de flesta i den yngre generationen inte ens har råd att drömma om "high-end" i dagens läge.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-27 16:50

Tålamodet saknas nog hos ganska många nuförtiden.

Det skall ju hända saker i rask takt hela tiden, annars blir det jobbigt.
Hörde för övrigt att ungarna numera blir otåliga av gamla barnprogram. Det går för långsamt och händer för lite.

Att då sitta ner mittemellan två högtalare och bara lyssna, i en himla massa minuter, det är nog rätt svårt - eller snarare icke-lockande för de senare generationerna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-27 17:04

Strmbrg skrev:Tålamodet saknas nog hos ganska många nuförtiden.

Hörde för övrigt att ungarna numera blir otåliga av gamla barnprogram. Det går för långsamt och händer för lite.

Tror heller inte många äldre idag klarar av en långsam historia som Slas "Vem älskar Yngve Frej". Långa partier där folk sitter tysta och en klocka hörs ticka gör folk nervösa :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-27 18:39

Att då sitta ner mittemellan två högtalare och bara lyssna, i en himla massa minuter, det är nog rätt svårt - eller snarare icke-lockande för de senare generationerna.

Det där är helt sant. Jag vet bara hur jag själv och mina vänner brukar media. Inte är det att sitta stilla och bara lyssna. utan man chattar, äter, pratar osv.. samtidigt.

Ibland när jag är på humör så kan jag sitta och endast njuta av musiken en bra stund, men det är verkligen inte var dag. Mina vänner som är mindre musikintresserade gör det nog extremt sällan skulle jag gissa på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 18:41

Musiken har spelat ut sin roll annat än som gungfly till partydroger.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 18:43

Om sanningen skall fram så är det väl ändå rätt sällan vi sitter sådär, huset tomt och ett glas rött, nersläckt och bara andas ut och njuter av en bra platta.

Eller?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 18:45

Flint skrev:Musiken har spelat ut sin roll annat än som gungfly till partydroger.

Tar du det där igen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 18:48

NiklasF skrev:
Flint skrev:Musiken har spelat ut sin roll annat än som gungfly till partydroger.

Tar du det där igen?

Nej. Mest blodtryckspysande och det blir man inte speciellt danssugen av. Tur det för jag totalvägrar dans. Har aldrig knarkat men berätta gärna du hur det känns. Jag ser på musikens funktion globalt i slamhället.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 18:54

NiklasF skrev:Om sanningen skall fram så är det väl ändå rätt sällan vi sitter sådär, huset tomt och ett glas rött, nersläckt och bara andas ut och njuter av en bra platta.

Eller?

En stund varje dag. Kanske inte med rödvin i varje läge, men även det, alternativt whisky eller en öl, hyfsat ofta. En stund varierar mellan 45 minuter och sex timmar. Ofta på småtimmarna när det är tyst och lugnt och man ändå inte kan ringa någon eller göra något av allt det där andra viktiga som man "borde" göra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 18:56

NiklasF skrev:

Om sanningen skall fram så är det väl ändå rätt sällan vi sitter sådär, huset tomt och ett glas rött, nersläckt och bara andas ut och njuter av en bra platta.

Eller?

Det vet du väl bäst själv.

Eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 18:58

dennis skrev:Det finns tyvär för många myter som skapats genom åren och allt som oftast så hör man att man måste lägga 30 eller 50 tusen + för att få en bra anläggning.
En annan är att dom som är/blir intresserade sitter och analyserar allt som ljuder från anläggningen och då endast klassisk eller jazz som får spelas (eller det ända som kan spelas).
Och frågar någon om råd inom 10.000kr klassen så rekommenderar man inte något för 30.000, då är man bara respektlös och ohjälpsam mot den som frågar.

Då tar folk hellre och går in till Siba och köper första bästa och står ut med att film/musik återgivningen är känns alment ointressant eller mediokert.

Jag brukar råda både mig själv och andra att leta efter bra begagnade prylar. Det har inte hänt så mycket genom årtiondena vad gäller ljudkvalitet. För tiotusen kan man få en hel del välljud om man gör så.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 19:09

Flint skrev:
NiklasF skrev:

Tar du det där igen?

Nej. Mest blodtryckspysande och det blir man inte speciellt danssugen av. Tur det för jag totalvägrar dans. Har aldrig knarkat men berätta gärna du hur det känns. Jag ser på musikens funktion globalt i slamhället.

En bra grej är att ungdomar väl fortfarande vallfärdar till festivaler (många äldre också för den delen), det gås på konserter, dansas på klubbar och ravepartyn. Sweetspot är framför datorn eller i lurarna, i övrigt är musiken närvarande överallt man vill.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 19:15

Flint skrev:
NiklasF skrev:

Tar du det där igen?

Jag fattar inget av ditt dravel, antyder du att jag knarkar eller vad är du ute efter?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 19:16

hifikg skrev:
NiklasF skrev:Om sanningen skall fram så är det väl ändå rätt sällan vi sitter sådär, huset tomt och ett glas rött, nersläckt och bara andas ut och njuter av en bra platta.

Eller?

En stund varje dag. Kanske inte med rödvin i varje läge, men även det, alternativt whisky eller en öl, hyfsat ofta. En stund varierar mellan 45 minuter och sex timmar. Ofta på småtimmarna när det är tyst och lugnt och man ändå inte kan ringa någon eller göra något av allt det där andra viktiga som man "borde" göra.

Imponerande faktiskt, rätt sällan jag finner dom där kvällarna där jag har ro att lyssa ordentligt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-27 20:08

Flint skrev: HiFi för mig är en hyfsad tvåkanalanläggning med signalkälla, stärkare och ett par vettiga högtalare. Det räcker.

Det inte bara räcker: Det är det bästa. En massa högtalare, avencerade förstärkare med 58 funktioner som man måste läsa instruktionsboken (maskinöversatt från japanska till engelska till svenska) för att kanske förstå något av.... Det blir för krånligt, för tekniskt. Folk (dvs jag) vill inte ha sånt. Det ska vara enkelt. Det skall vara bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-27 20:12

Jag håller också med om att det skall vara enkelt. Finns ingen anledning att krångla till det för användaren i onödan.
Jag vill dock ha mängder med funktioner och inställningar så att jag kan anpassa allt helt efter hur jag vill ha det.
En enkel analog 2kanalsförstärkare, cd-spelare och ett par högtalare räcker således inte till mina behov.

Bra då att det finns många olika produkter på marknaden så alla kan skaffa det som passar dem bäst :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-27 21:20

NiklasF skrev:

Eller?

Mja, mer sällan nu än för ett par år sedan förvisso.
Men det beror för min del mer på att jag sysslar med annat än att jag inte har tid och möjlighet.

Fast, jag skulle ALDRIG hålla mig med de prylar jag har om jag inte hade den möjligheten och ett ljudrum som jag får vara ifred i.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Jonas

Re: Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Inläggav Jonas » 2012-10-27 22:02

avr7000 skrev:Hur kan vi, hifiintresserade, Hifibranchen i form av Hifi-affärer, tillverkare etc. säkra tillväxten av nya hifiintresserade i den mängd som behövs för att undvika att hela detta intresse sakta dör Ifååån-döden...

Diskutera...

Stefan

Man ser till att dom får lyssna på massor med olika sorters musik, och välja musik själva utan att någon kritiserar. Sedan tar man med dom på så mycket levande musik som möjligt(så att dom börjar att få en egen inre referens), så småningom kommer dom själva säga vad dom vill höra och hur det bör låta.
Samtidigt så låter man dom få vara med att renovera diverse Carlssonhögtalare med lödkolven i handen.......
Sedan så slutar det med att när pappa tröttnat på att låna ut sina piP så länsas spargrisen för att köpa ett par egna.
Frågor på det... :wink:

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2012-10-27 22:57

När jag gick i klass 9 mellan 93-94 så var vi ett antal musikintresserade i klassen. Vi satt och gjorde skivbeställningar tillsammans, lånade skivor av varandra och satt på ungdomsgården och spisade musik på håltimmar. En hel del av oss spelade också ett instrument och i band. Det fanns helt enkelt ingenting annat att göra ute på landet. Musik eller fotboll, det var bara att välja.

I en klass på 25 ungar så var det jag, Axel, Jonas, Robert, Christina, Josefine, Johan, Andreas och säkert någon till som hade nämnt musik som sina topp 3 intressen.

Idag när jag frågar mina unga elever var deras intresse är så svarar dom antingen fotboll, kompisar (var nu det är för ett jävla intresse... antagligen är det en omskrivning för sprit) eller dator. Dom elever som svarat musik dom senaste 5 åren kan jag räkna på mina 10 fingrar.

Det finns så mycket annat idag som lockar (läs dator) och så länge inte intresset för musik finns så finns det nog ingen bra grogrund heller. Flerkanalsljud kan vara ett undantag men det är väl sällan hifi vi pratar om då.

Det var bara mina högst personliga tankar kring detta och jag märker att min åsikt skiljer sig markant från tidigare inlägg men sen har jag också alltid fått höra att jag är egensinnig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-27 23:40

Fast i "dator" är det nog mycket youtube och spotify som ingår, även om man inte klassar musik som fristående intresse...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2012-10-27 23:53

Nattlorden skrev:Fast i "dator" är det nog mycket youtube och spotify som ingår, även om man inte klassar musik som fristående intresse...

Spel skulle jag vilja påstå.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-27 23:59

Hej Stefan och övriga!

En synnerligen intressant och viktig fråga du ställer. Jag tror att frågan rymmer så många delfrågor och underavdelningar att jag inte ens tänker försöka besvara den särskilt uttömmande i skrivande stund. Några reflektioner har jag dock.

Hi-fi som område är inte synkroniserat med de senaste dryga tjugo årens mest ”moderna” teknikutveckling. Där finns ju datorerna, mobilerna och lite hemmabio i utkanten.

Samtidigt tror jag att musikintresset i en eller annan form är minst lika stort som någonsin tidigare och det även oavsett åldrar. Men om musiklyssning genom den mest använda tekniken i första hand kommer att handla om kvantitetskonsumtion som är gratis eller extremt billig, då är hi-fi-möjligheterna för flertalet redan från början begränsade.

Jag tänker mig att intresse för en djupare musikupplevelse och en aktiv prioritering av lyssnandet är svårförenat med dagens teknik och sätt att musikkonsumera. I denna soppa finns också den kommersiella popmusikens (i vid genrebemärkelse) allt sämre ljudkvalitet via bland annat loudness war som en joker och hi-fi-motverkande kraft.

Kanske kommer hi-fi i betydelsen den har för mig, och som jag förstår saken för flertalet på Faktiskt, att fortsätta vara en statistiskt sett udda social företeelse. Men jag både vill tro och tror (önsketänker?) att musikupplevelser av djupare slag tillsammans med högre ljudkvalitet ur återgivningssynvinkel kommer att intressera allt fler. Ska det ske måste fred slutas i loudness-kriget och vansinnet att minska toppfaktorn för att kunna höja genomsnittsnivån bli omöjligt. Det kommer att ske när EBU R 128 implementeras. Så har redan skett i många länder och väldigt många fler är tydligen på gång.
Senast redigerad av Claes 2012-10-28 12:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-28 00:22

Jag tror det är mycket mer en fråga om resultatet av tvåvägs kommunikationsmöjligheter via nätet, än att det finns en massa olika tekniska prylar som sådana, som förändrat handlingsmönstret fullständigt.
Ren konsumtion av media och konst har blivit lite medeltida, liksom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-28 00:33

paa skrev:Jag tror det är mycket mer en fråga om resultatet av tvåvägs kommunikationsmöjligheter via nätet, än att det finns en massa olika tekniska prylar som sådana, som förändrat handlingsmönstret fullständigt.
Ren konsumtion av media och konst har blivit lite medeltida, liksom.

Har en skön Pugh-afton, medan andra säkert har en pub-afton. Blev lite inspirerad av "Så mycket bättre" och spelar igenom mina fyra Pugh CD, snacka om medeltid... ha ha... fast jag levde ju då. Körde Pugh 1968-1978 för runt i bilen till kassetten stals vid ett inbrott :-(

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-28 00:44

Är det kanske så att antalet hifinördar är ungefär konstant, men att antalet musiklyssnare har ökat, totalt sett? Förr i världen var det bökigare att lyssna, alla måste sitta hemma vid någon apparat, och man kunde inte välja musiken själv om man inte köpte en massa skivor. Numera kan alla lyssna på vad de vill i mobilen på bussen.

Det är väl klart att musiklyssnandet ökar då, men samtidigt kan man kanske inte vänta sig att alla lyssnar med samma entusiasm som en entusiast gör.

Så även om vi är lika många så blir vi en allt mindre del av marknaden.

Kanske?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-28 00:52

Finns väl inte mycket som inte uppfyller den gamla HiFi-normen, så alla lyssnar nästan alltid på "hifi", sen är vi några som vill ha ännu mer och det är vi som blir allt sällsyntare. Kanske?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi