Platt ljud och platt design. Tanken var väl att dom skulle kunna användas i mycket grunda lådor i bilen.
Har kommit fram till att dom passar bäst som stora drickunderlägg.
Ger meningen "shanken not stirred" en helt ny mening för den kreativa.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:tordnilsson skrev:Hej !
Ja hur är det egentligen?
Vilka är för resp nackdelarna ? Det verkar spontant som om det inte är så många tillverkare som tycker att platta högtalarmembran verkar vara så viktigt, men jag kan ju ändå inte låta bli att fråga.
/tord
Jag skulle vilja svara med en motfråga: Varför skulle det vara bra? Jag tror att det finns en massa idéer om varför det skulle vara bra, men jag tror samtidigt att idéerna inte har någon verklig fysikalisk förankring.
Men för att kunna diskutera det så måste man ha något att arbeta med.
IngOehman skrev:Svante skrev:tordnilsson skrev:Hej !
Ja hur är det egentligen?
Vilka är för resp nackdelarna ? Det verkar spontant som om det inte är så många tillverkare som tycker att platta högtalarmembran verkar vara så viktigt, men jag kan ju ändå inte låta bli att fråga.
/tord
Jag skulle vilja svara med en motfråga: Varför skulle det vara bra? Jag tror att det finns en massa idéer om varför det skulle vara bra, men jag tror samtidigt att idéerna inte har någon verklig fysikalisk förankring.
Men för att kunna diskutera det så måste man ha något att arbeta med.
Jag kan ge dig ett svar på varför platta membran är bra, ett riktigt fysikaliskt
skäl alltså. Fast jag får känslan av att du inte bryr dig om, och kanske rent av
känner en sort hat mot mig och mot det jag skriver skriver, så jag vill ju inte
tvinga på dig några svar.
Men säg till om du är intresserad.
Vh, iö
IngOehman skrev:Han har även agerat kraftfullt för att jag skall sluta skriva i MoLt, med framgång.
IngOehman skrev:Nu skriver han att han vill veta varför platta membran skulle vara bra, och då vill jag veta om han ville veta det av vem som helst utom mig, ...
Bill50x skrev:OT (dvs On Topic) jag hade en gång i tiden ett par Celestion Ditton 25 vars basbestyckning bestod av en 12":are plus en dito slavbas. Denna slavbas bestod av ett platt membran. Vad låg bakom detta tror ni?
http://www.orangedove.co.uk/images/602_ ... 25-001.jpg
/ B
Bill50x skrev:Och nu har helt plötsligt en tråd om platta membran blivit en fråga om Svantes och IÖ´s relation... Vore det inte bättre att avhandla detta i en egen tråd?
OT (dvs On Topic) jag hade en gång i tiden ett par Celestion Ditton 25 vars basbestyckning bestod av en 12":are plus en dito slavbas. Denna slavbas bestod av ett platt membran. Vad låg bakom detta tror ni?
...
/ B
IngOehman skrev: Lite förenklat kan man nog säga att platta membran fungerar bra bara
när membranet drivs homogent över hela ytan således att inte böjvågor
provoceras fram i väsentlig grad.
Några exempel på platta membran som drivs honogent över hela ytan är
elektrostathögtalare och slavbasar. De senare drivs elektrostatiskt över
hela ytan medan slavbasar ju drivs av trycket inuti lådan som även det
fördelar sig lika över hela ytan.
I andra fall är det som regel bättre att välja en konisk form, och då ofta
även cirkuläsymmetrisk, just för att accelerationerna klaras av och inte
oönskade resonansfenomen skall provoceras fram.
Skall man vara noga är en konform (inte nödvändigtvis en rak kon dock)
av något slag dessutom klart bra även vid frekvenser då membranet börjar
bryta upp, och till skillnad från vad de flesta tror ger inte koner en prob-
lematisk konformad vågutbredning (annat än i undantagsfall - läs styva
membran i kombination med önskan att återge en frekvens med kort våg-
längd jämfört med det aktuella elementets konstorlek) utan snarare så kan
koner dimensioneras så att de ger vackert dome-formad vågorutbredning.
Vh, iö
Svante skrev:Lite coolt ser det väl ut, och det spelar nog in.
Bill50x skrev:Men hade inte Kef ett ovalt högtalarelement (hette typ B139) med platt membran?
PappaBas skrev:Det jag undrar över är hur varierar fasen på frekvenser i ett platt membran jämfört med ett mer koniskt? Dvs hur varierar akustiskt centrum?
Det är där jag kan föreställa mig en tänkt fördel?
När jag tänker mig ett koniskt membran vs ett platt så föreställer jag mig att krafterna mer tas upp i längdriktningen i ett koniskt membran? Dvs ett platt så borde det bli mer böjkrafter så att ett platt membran måste göras styvare än motsvarande koniskt?
Flint skrev:Bill50x skrev:Men hade inte Kef ett ovalt högtalarelement (hette typ B139) med platt membran?
Baksidan på det frigolitmembranet är koniskt som ett vanligt membran. Verkar som om det är en "konformad massiv frigolitklump". Ska slakta mina B139 snart och då kan jag lämna mer exakta besked.
Bill50x skrev:Svante skrev:Lite coolt ser det väl ut, och det spelar nog in.
Tycker nog inte att dessa högtalare ser speciellt coola ut, mer som ett garagebygge. Å andra sidan, England 1970...
Svante skrev:IngOehman skrev:Nu skriver han att han vill veta varför platta membran skulle vara bra, och då vill jag veta om han ville veta det av vem som helst utom mig, ...
Jag ville veta varför frågeställaren eventuellt anser att de är bra.
Frågan har ju uppstått hos honom av någon anledning, och om man får veta vilka idéer han har om varför de skulle vara bra så kan man diskutera de idéerna snarare än att utreda allt om platta membran.
tordnilsson skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Nu skriver han att han vill veta varför platta membran skulle vara bra, och då vill jag veta om han ville veta det av vem som helst utom mig, ...
Frågan har ju uppstått hos honom av någon anledning, och om man får veta vilka idéer han har om varför de skulle vara bra så kan man diskutera de idéerna snarare än att utreda allt om platta membran.
"Frågeställaren" är mest intresserad av varför det trots allt är konformade membran som dominerar högtalarmarknaden fortfarande efter så många år å ett antal "försök" att sälja högtalare med platta membran men återigen efter ett par år så är tillverkarna tillbaks å producerar konmembran igen..
Det verkar som om fördelarna med platta membran inte uppväger nackdelarna eller har jag fattat fel ?
/ t
petersteindl skrev:Bill50x skrev:Och nu har helt plötsligt en tråd om platta membran blivit en fråga om Svantes och IÖ´s relation... Vore det inte bättre att avhandla detta i en egen tråd?
OT (dvs On Topic) jag hade en gång i tiden ett par Celestion Ditton 25 vars basbestyckning bestod av en 12":are plus en dito slavbas. Denna slavbas bestod av ett platt membran. Vad låg bakom detta tror ni?
...
/ B
Bill, detta har ju IngOehman faktiskt tidigare i denna tråd gett ett utmärkt bra svar på, i alla fall såsom jag ser det.IngOehman skrev: Lite förenklat kan man nog säga att platta membran fungerar bra bara
när membranet drivs homogent över hela ytan således att inte böjvågor
provoceras fram i väsentlig grad.
Några exempel på platta membran som drivs honogent över hela ytan är
elektrostathögtalare och slavbasar. De senare drivs elektrostatiskt över
hela ytan medan slavbasar ju drivs av trycket inuti lådan som även det
fördelar sig lika över hela ytan.
I andra fall är det som regel bättre att välja en konisk form, och då ofta
även cirkuläsymmetrisk, just för att accelerationerna klaras av och inte
oönskade resonansfenomen skall provoceras fram.
Skall man vara noga är en konform (inte nödvändigtvis en rak kon dock)
av något slag dessutom klart bra även vid frekvenser då membranet börjar
bryta upp, och till skillnad från vad de flesta tror ger inte koner en prob-
lematisk konformad vågutbredning (annat än i undantagsfall - läs styva
membran i kombination med önskan att återge en frekvens med kort våg-
längd jämfört med det aktuella elementets konstorlek) utan snarare så kan
koner dimensioneras så att de ger vackert dome-formad vågorutbredning.
Vh, iö
Mvh
Peter
Svante skrev:IngOehman skrev:Nu skriver han att han vill veta varför platta membran skulle vara bra, och då vill jag veta om han ville veta det av vem som helst utom mig, ...
Bill50x skrev:Flint skrev:Bill50x skrev:Men hade inte Kef ett ovalt högtalarelement (hette typ B139) med platt membran?
Baksidan på det frigolitmembranet är koniskt som ett vanligt membran. Verkar som om det är en "konformad massiv frigolitklump". Ska slakta mina B139 snart och då kan jag lämna mer exakta besked.
Aha. Men det betyder att Kef (då i alla fall) ansåg att det fanns någon fördel med en platt strålande yta. Och att konformen i sig hade fördelar som man ville behålla. Intressant.
Om amn skulle bygga vidare på detta och göra elementet som en bulle, dvs konvext, skulle det tex bidra till bättre spridning?
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:OT (dvs On Topic) jag hade en gång i tiden ett par Celestion Ditton 25 vars basbestyckning bestod av en 12":are plus en dito slavbas. Denna slavbas bestod av ett platt membran. Vad låg bakom detta tror ni?
http://www.orangedove.co.uk/images/602_ ... 25-001.jpg
/ B
Det är kanske precis som Ingvar säger att med en slavbas fungerar det hyggligt eftersom den drivande kraften är fördelad över hela ytan.
Fortfarande blir dock böjstyvheten lägre för en given massa och böjmoder i membranet exciteras ju faktiskt i kanten av fjädringen.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Nu skriver han att han vill veta varför platta membran skulle vara bra, och då vill jag veta om han ville veta det av vem som helst utom mig, ...
Okej. Du är alltså inte intresserad av egenskaperna, om informationen
kommer från mig.
Tack för klart svar.
Vh, iö
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Nu skriver han att han vill veta varför platta membran skulle vara bra, och då vill jag veta om han ville veta det av vem som helst utom mig, ...
kommer från mig.
Tack för klart svar.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Nu skriver han att han vill veta varför platta membran skulle vara bra, och då vill jag veta om han ville veta det av vem som helst utom mig, ...
kommer från mig.
Tack för klart svar.
Ja, fast det är ju din tolkning. Du borde ha tolkat det som att vare sig du eller plana membrans braighet stod i fokus i min fråga, utan frågeställarens uppfattning...
Du får gärna berätta om det finns något bra med platta membran.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster