gjorde en sökning på "spela in" men kunde inte finna något rellevant, så min fråga är:
Vad är syftet med att spela in ett högtalarelement ur ett fysiskt perspektiv?
Är det för att vidga och fresta på materialen i ett högtalarelement så att man når en slags stabilisering i materialen?
Vad har värmeutvecklingen för betydelse vid inspelning, beroende på signalen så kan man balansera mellan membranets amplitud och värmeutvecklingen i talspolen.
Min andra fråga är med vad för slags signal man skall spela in ett högtalarelement?
1: Brus av något slag?
2: en sinus ton motsvarande elementets resonansfrekvens (detta ger minst effekt utveckling men max amplitud)?
3: Skall elementet spelas in med avsett filter så att endast tilltänkta frekvenskomponenter når fram om man spelar in med bredbandig signal?
4: Kan det tänkas sig att en sinus ton motsvarande högtalarelementets resonansfrekvens kanske inte är lämpligast pga att man inte når avsedd värmeutveckling och därför bör avstå inspelning enligt punkt 2 ovan för att även få med värmeutmatnings egenskaper i inspelningen?
5: bör man balansera med max amplitud och värmeutveckling( dvs kan balanseras genom att justera hur mycket offset sinus signalen skall vara i förhållande till resonansfrekvensen på elementet, samt i mycket högre frekvenser får man mycket stor värmeutveckling med väldigt liten amplitud på membranet)
6: Finns ingen specifika sätt att spela in enligt något av de ovanstående pga att varje element behöver sin typ av lämplig inspelnings signal för att kunna bli inspelad på bästa tänkbara sett på kortast möjliga tid?
7: andra allternativ, kanske triangel signal onset/offest i förhållande till elementets resonansfrekvens?
Ja, jag ser massor av allternativ men skulle vara glad om man fick en synvinkel från andra som VET, så ni som verkligen känner att ni greppar ämnet, skriv!
mvh Michael