Att spela in högtalarelement

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

Att spela in högtalarelement

Inläggav MKo » 2005-09-01 16:08

Hej,

gjorde en sökning på "spela in" men kunde inte finna något rellevant, så min fråga är:

Vad är syftet med att spela in ett högtalarelement ur ett fysiskt perspektiv?
Är det för att vidga och fresta på materialen i ett högtalarelement så att man når en slags stabilisering i materialen?
Vad har värmeutvecklingen för betydelse vid inspelning, beroende på signalen så kan man balansera mellan membranets amplitud och värmeutvecklingen i talspolen.

Min andra fråga är med vad för slags signal man skall spela in ett högtalarelement?
1: Brus av något slag?
2: en sinus ton motsvarande elementets resonansfrekvens (detta ger minst effekt utveckling men max amplitud)?
3: Skall elementet spelas in med avsett filter så att endast tilltänkta frekvenskomponenter når fram om man spelar in med bredbandig signal?
4: Kan det tänkas sig att en sinus ton motsvarande högtalarelementets resonansfrekvens kanske inte är lämpligast pga att man inte når avsedd värmeutveckling och därför bör avstå inspelning enligt punkt 2 ovan för att även få med värmeutmatnings egenskaper i inspelningen?
5: bör man balansera med max amplitud och värmeutveckling( dvs kan balanseras genom att justera hur mycket offset sinus signalen skall vara i förhållande till resonansfrekvensen på elementet, samt i mycket högre frekvenser får man mycket stor värmeutveckling med väldigt liten amplitud på membranet)
6: Finns ingen specifika sätt att spela in enligt något av de ovanstående pga att varje element behöver sin typ av lämplig inspelnings signal för att kunna bli inspelad på bästa tänkbara sett på kortast möjliga tid?
7: andra allternativ, kanske triangel signal onset/offest i förhållande till elementets resonansfrekvens?

Ja, jag ser massor av allternativ men skulle vara glad om man fick en synvinkel från andra som VET, så ni som verkligen känner att ni greppar ämnet, skriv! :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-01 16:54

Driver du med oss?

Jag trodde denna myt var död sedan länge.

Nå, i alla fall:

1. Givetvis får du uppvärmning i talspolen som ger en del effekter, och en liten uppmjukning av kanten för baselement, men bägge effekterna är mycket svåra att upptäcka vid lyssning av skilda anledningar.

2. Effekterna i 1 fås efter någon minut eller så.

3. Effekterna i 1 försvinner när du stänger av.

I skenet av detta förefaller dina spekulationer om signalval mest av teoretiskt intresse.

Vad är syftet med att spela in ett högtalarelement ur ett fysiskt perspektiv?

Inget, alltså.

Per.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-01 16:59

Tror Mko menar när elementen är helt nya och inte inför varje lyssningssession. Då finns det verkliga effekter som kan vara rätt stora. Men i vilket fall som helst så tror jag IÖ har beskrivit hur element bäst spelas in i någon tråd. Och det var med vanlig musik. Inte reklamradiokomprimerad dito dock.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-01 17:06

Finns en del svar i denna stundom träliga tråd ;)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=5330
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-09-01 17:13

perstromgren skrev:Driver du med oss?

2. Effekterna i 1 fås efter någon minut eller så.

3. Effekterna i 1 försvinner när du stänger av.

Vem driver med vem, den "effekt" du beskriver enligt punkt 2 och 3 tror jag upptäckte redan som 5 åring, när man tänder lampan så blir det varmt i handen, när man släcker lampan blir det svalt igen :!: :idea: :idea: 8)

Edit: jahapp, nu dök det upp en tråd, det tackar vi o bockar för, hoppas fiol-per läser den också! :wink:

Edit edit: ser att IÖ skriver så här till att börj a med i en post...
De stora inspelnings-/bränningseffekterna sker de allra första timmarna.
, jag får ta läsa vidare där då.

mvh Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-01 17:24

Naqref™ skrev:Finns en del svar i denna stundom träliga tråd ;)

Jag har stor respekt för iö, men jag tycker inte att han svarar på varför effekterna uppkommer. Han snackar om härdning av limmer som kan ske på olika sätt, men jag har svårt att följa tankegången.

MKo skrev:hoppas fiol-per läser den också

Det har jag, se ovan.

(Du tycker inte möjligen att min "fiol" är lite väl stor? :wink:)

Per.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-01 17:34

perstromgren skrev:
(Du tycker inte möjligen att min "fiol" är lite väl stor? :wink:)

Per.

Ja, den torde brinna längre än en fiol 8)

(gammalt skämt som min trumpetlärare brukade köra :oops: )
Senast redigerad av Rydberg 2005-09-01 17:42, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-09-01 17:41

Hehe, ni e roliga grabbar, jag säger inget mera nu iaf. o inväntar kanske ett inlägg från herr IÖ själv då så jag slipper såga fler "fioler"! :D

mvh Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-01 18:30

Varning -- OT -- Varning

Rydberg skrev:Ja, den torde brinna längre än en fiol 8)

(gammalt skämt som min trumpetlärare brukade köra :oops: )

Gillar du typen borde du ta en titt på http://www.mit.edu/~jcb/jokes

Notera gärna att det bara finns två vitsar om cello, men sex om trumpet! :D

Per.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-01 18:43

perstromgren skrev:Gillar du typen borde du ta en titt på http://www.mit.edu/~jcb/jokes

Per.

Det är bara för att det alltid ser så trumpet ut i den sektionen.... :-) :-) :lol: 8)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-01 21:39

n3mmr skrev:
perstromgren skrev:Gillar du typen borde du ta en titt på http://www.mit.edu/~jcb/jokes

Per.

Det är bara för att det alltid ser så trumpet ut i den sektionen.... :-) :-) :lol: 8)

Ingen mängd smilisar kommer någonsin att fösrvara låga vitsar!

"jag sjungersomjagvill!" Jo, jag märker det!

P.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-01 22:50

perstromgren skrev:
n3mmr skrev:

Per.

Ingen mängd smilisar kommer någonsin att fösrvara låga vitsar!

"jag sjungersomjagvill!" Jo, jag märker det!

P.

Så mycket beröm har jag aldrig fått förut! Vad stolt jag blir!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-09-03 02:03

Naqref™ skrev:Finns en del svar i denna stundom träliga tråd ;)

Ok, har nu läst igenom hela tråden.

Det svar jag tyckte verkade vara mest av värde var Ingvars svar till mats:
De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

Vh, Ing. Öhman

samt att Ingvar nämde på flera ställen i den tråden att brus inte är lämpligt, vilket fanns i alternativ 1 i min första post, dock hadde jag många fler förslag jag undrar över om det skulle fungera.
T.ex det jag nämner om aqtt utnyttja elementets resonansfrekvens genokm att lägga på en signal med grundtonen den samma som elementets resonansfrekvens är ju inte alls likt konrörelse kontra effektutvecklingen i elementet som när man lägger på ett brus för att spela in ett högtalarelement.

Skulle gärna vilja veta lite mera i detalj vad för andra delar i ett högtalarelement påverkas och hur förutom det Ingvar nämner om limmet mellan talspole o kon o spider.

mvh Michael

Återgå till Teknikforum