En 3-vägare. Nya bilder på de färdiga lådorna. (sid.7)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-10-30 00:05

Bild
Ser ju rätt så fint ut det där. :) Missade att du inte ändrat L3 utan bara minskat C6/C7 och ändrat R3. Man ser här att det är lätt att lura sig på en "on axis"-kurva när man ska fintrimma ett högtalarfilter när alla andra kurvor har bra klangbalans.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-10-30 00:12

Eri skrev:Upptäckte när jag gick igenom mina röriga noteringar att jag skrev fel i det tidigare inlägget angående nytt försök enligt Martins förslag. Dom ändringar jag gjorde var att R3 ändrades till 3,3 ohm och C6/C7 till 6,8 uF. Detta medförde att frekvenskurvan sänktes mellan 1 och 3 kHz och som mest vid 1Hz med ung 1,5 dB. Obs. inget annat var ändrat i filtret.

Bra, ditt senaste försök ser klart ut som en högtalare jag skulle lyssna på. Ok, det tänkta filtret L/R 24db/oktav med perfekt summering vid delningsfrekvensen är stukat men summeringen off axis som man också lyssnar på är ju minst lika viktig för totala resultatet som Jocke är inne på. Och du har ökat impedansen vilket du/vi har försökt åstadkomma hela tiden sedan den låg nere på 2 ohm.

Lite lagom hängmatta just där kring 1-3 khz brukar ge en mer lättlyssnad högtalare som funkar i längden även om den inte imponerar vid en första lyssning. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-30 00:33

brumel skrev: Lite lagom hängmatta just där kring 1-3 khz brukar ge en mer lättlyssnad högtalare som funkar i längden även om den inte imponerar vid en första lyssning. :)

Tycker också att det ser "trevligt" ut. Intrycket beror ju till en del vad man lyssnar på... "producerad" musik fordrar en tolerant högtalare. ;-) Men lyssna på musik med sång gärna med både lead och kör - gärna kvinnoröster så märker du om det är något område du vill höja/sänka... du hittar det rätt lätt med EQ - heller 15 band än 10 - tersband blir lite för jobbigt ... Tycker att mycket artikulation och karaktär ligger i mellanregistret och om din "hängmatta" är lagom eller inte kan bara du själv avgöra! :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-10-30 07:54

Eri, verkar bra det där, för ögat alltså, hoppas att även ljudet är som du vill det skall vara. Du har lyckats bra och fått till både mätning och filter, inget trivialt direkt - mer än vad många lyckas med som regel.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 10:02

Tack ska ni ha för dom positiva kommentarerna. Och inte minst kommentarer och synpunkter under resans gång. Den har inte varit lätt. Det har flera gånger känts som att jag tagit på mig en alldeles för svår uppgift. Men nu känns det bra. Jag känner mig väldigt nöjd med högtalaren. Lite fintrimmning återstår förstås. Som Jocke säger är ju mellanregistret ett känsligt område. Jag håller på och labbar med tre olika motstånd till dämpningen av mellanregistret 0,47, 1,2 och 1,5 ohm. Dessa ger ger tre nivåer med 1 dB skillnad. Dom kurvor jag visat är med 1,2 ohm och är den jag föredrar för närvarande. Den upplevda skillnaden mellan dom olika är faktiskt större än man skulle tro.
Senast redigerad av Eri 2012-11-08 17:08, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-30 10:07

Då kanske du skall prova mindre steg... vanligt förekommande uppgift är ju att vi kan höra skillnader på 0.2dB, så när du väl valt bort en av de tre... prova mittpunkten mellan de andra också.

Och bestäm dig inte på en dag... alla som suttit och mixat musik vet att sitter man en hel kväll och mixar, så är risken överhängande att när man hör den första gången dagen efter så låter det inte alls så bra som man tyckte när man slutade dagen innan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-30 10:39

Nattlorden skrev:Då kanske du skall prova mindre steg... vanligt förekommande uppgift är ju att vi kan höra skillnader på 0.2dB, så när du väl valt bort en av de tre... prova mittpunkten mellan de andra också.

Och bestäm dig inte på en dag... alla som suttit och mixat musik vet att sitter man en hel kväll och mixar, så är risken överhängande att när man hör den första gången dagen efter så låter det inte alls så bra som man tyckte när man slutade dagen innan...

Kloka ord! :) Kan vara bra att låta några (samma) låtar ligga kvar i spellistan/skivhögen... så man får någon fast punkt i tillvaron!^^

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 17:48

Jocke skrev:
Nattlorden skrev:Då kanske du skall prova mindre steg... vanligt förekommande uppgift är ju att vi kan höra skillnader på 0.2dB, så när du väl valt bort en av de tre... prova mittpunkten mellan de andra också.

Kloka ord! :) Kan vara bra att låta några (samma) låtar ligga kvar i spellistan/skivhögen... så man får någon fast punkt i tillvaron!^^

Jag håller fullständigt med. Är väl medveten om att det här inte är klart ännu. Har ett antal skivor och vissa låtar som jag hela tiden kommer tillbaka till samtidigt lägger jag till lite nytt efterhand för att få lite nya intryck. Ska nu gå vidare med att bygga färdigt dom riktiga lådorna. Det kommer att ta sin lilla tid, samtidigt kommer jag att fortsätta att spela på provlådorna. Jag kommer också flytta ut dom då och då i ett större rum som jag även gjort tidigare för att dom inte ska bli helt "skräddarsydda" för det lilla rum där dom skall bo.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-30 18:24

Eri skrev:
Jocke skrev:

Jag håller fullständigt med. Är väl medveten om att det här inte är klart ännu. Har ett antal skivor och vissa låtar som jag hela tiden kommer tillbaka till samtidigt lägger jag till lite nytt efterhand för att få lite nya intryck. Ska nu gå vidare med att bygga färdigt dom riktiga lådorna. Det kommer att ta sin lilla tid, samtidigt kommer jag att fortsätta att spela på provlådorna. Jag kommer också flytta ut dom då och då i ett större rum som jag även gjort tidigare för att dom inte ska bli helt "skräddarsydda" för det lilla rum där dom skall bo.

Har du riktigt flyt får du in filterna i lådorna... ;-) Det får aldrig jag... ^^

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 19:40

Det räknar jag med. Men jag har garderat mig. Dom kommer vara tillgängliga bakom en löstagbar lucka för säkerhets skull.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-30 22:12

Eri skrev:Det räknar jag med. Men jag har garderat mig. Dom kommer vara tillgängliga bakom en löstagbar lucka för säkerhets skull.

Ja, har man börjat peta i det vill man nog inte sluta...^^ Uppdatera gärna efter hand! :) Har varit sugen på 10F men har för mycket annat på gång...^^

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 22:45

Jocke skrev:
Eri skrev:Det räknar jag med. Men jag har garderat mig. Dom kommer vara tillgängliga bakom en löstagbar lucka för säkerhets skull.

Ja, har man börjat peta i det vill man nog inte sluta...^^ Uppdatera gärna efter hand! :) Har varit sugen på 10F men har för mycket annat på gång...^^

Risken är ju att man aldrig blir färdig. Men å andra sidan om man limmar ihop lådan med filtret oåtkomligt inuti skulle jag bli väldigt frustrerad om jag ville göra någon ytterligare korrigering i efterhand.
Tråden slutar inte ännu. Tanken är att den skall fortsätta som byggtråd. Kanske lägger jag upp ytterligare nån mätning. Jag skulle vilja mäta utomhus men har inte tillgång till någon tillräckligt ostörd plats. Sen är det ju inte rätta årstiden för såna övningar.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-30 22:51

Mycket att se fram emot! :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-31 14:30

Då var det dags att redovisa lite om bygget som faktisk påbörjades redan i augusti och har till och från löpt parallellt med filterkonstruerandet.
Här har vi den första förutsättningen för att det överhuvudtaget skall bli något. Stapeln.
Bild

Så har dom första bitarna blivit hopsatta.
Bild

Några bitar till hoplimmade. Nu börjar man kunna ana vad det skall bli.
Bild

Ännu lite närmare målet.
Bild

Om någon tycker att sidorna ser tunna ut så är det ingen synvilla. Dom är bara 12 mm. Det skall limmas på ett lager till på dom.

Här limmar jag dit lister med islagsmuttrar som skall hålla luckan till delningsfiltrets utrymme på plats. Listerna i botten på utrymmet är till för att skruva fast delningsfiltret i.
Bild

Här kanske jag skall passa på att visa hur man enklast monterar islagsmuttrar. Jag vet att det har nämts tidigare på forumet. Men jag tror inte det visats i bild.

Bild

Man använder en lämplig insexskruv och bricka. Inte hammare. Sen är det bara att skruva den på plats. Enkelt.

Bild

Så har även baksidan kommit på plats. Men det återstår ju en hel del till att göra. Fortsättning följer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 18:43

Ser bra ut! :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-08 19:04

Det går långsamt framåt. Men har nu grundmålat baksidorna.

Bild
Har också sågat till dom skivor som skall limmas på sidornas 12 mm MDF. Dessa består av 6 mm tjocka stavlimmade bokskivor. Totala tjockleken på sidorna blir då 18 mm.

Bild

Jag har dessutom hunnit borra en massa hål i ett par 4 mm plywoodskivor.
Bild

Vad kan man ha dom till tro?

Ja det var väl allt för den här gången. Nu ska baksidorna målas ett lämpligt antal gånger, 3-4 fyra gånger kanske. Sedan skall bokskivorna limmas.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-11-08 21:06

Det ser lovande ut detta blir intressant att se när boken kommit på sidorna. Kanske en design att sno inspiration ifrån. Delningfilter på (skol)boksida istället för ply så slipper du supra ljudet 8O :? :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-08 21:18

Hoho, kul tråd!

Heja, heja!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-08 23:21

Tack,Tack!
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-26 21:32

Dags för en liten uppdatering. Bygget går långsamt i små etapper. Har lött ihop filtret så nu slipper jag skatboet på provlådorna.
Bild

Sedan har jag limmat på sidorna av stavlimmad bok. Det blev lite besvärligt då den ena hade slagit sig, men det löste sig.

Bild

Och så lite kant-trimning med handöverfräsen.

Bild

Så här blev det hela.

Bild

Det var allt för den här gången. Fortsättning följer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-01 18:53

Ja, det rullar på i långsam takt. Får jag presentera DIY- arens bäste vän.

Bild

Hur skulle man klara sig utan handöverfräsen.
Har fräst högtalaruttagen i baffeln och grunlackat.

Bild
Bild
Bild

Nu är alla delar grundlackade.

Bild

Återkommer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2012-12-01 18:59

Trevligt!

Fungerar annars den där cirkeljiggen bra? Kan man få se några detaljbilder på den. Har själv också en POF 1400 som jag ganska snart måste tillverka en jig åt så skulle vara roligt att få några tips. :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-12-01 19:20

Snyggt! Och tjusiga filter! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-02 13:28

joakimfors skrev:Trevligt!

Fungerar annars den där cirkeljiggen bra? Kan man få se några detaljbilder på den. Har själv också en POF 1400 som jag ganska snart måste tillverka en jig åt så skulle vara roligt att få några tips. :)

Det är ju en ganska enkel sak det där. Lik dem som flera andra här på forumet har visat. Så här ser den ut.
Bild

Men jag skall göra en ny. Tänker kopiera den här som nog är en av dom bättre konstruktionerna jag sett.

Bild

Finns att köpa på den här sidan. Om man rullar ner i sidan så finns det flera bilder.
http://www.ebay.de/itm/Fraszirkel-Oberf ... 4aae3e1f00
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2012-12-04 22:30

Ah, tackar. Ska testa på en beställning från düskarna då.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-08 19:24

Nu har det hänt som inte får hända. En DIY-ares värsta mardröm.
På grund av den stränga kylan dom senaste dagarna och ingen tanke på att sätta upp värmen i det kombinerade förråd och "verkstadslokal" där högtalarna står har olyckan skett. Sidoväggarna i lådorna som ju består av ett laminat av MDF och massivt bokträ har börjat röra på sig vilket medfört att limningarna till mellanväggar och botten har brustit. MDF-en har även delat sig vid mellanväggarna. Inte kul alls. Bafflarna var precis färdiglackade och klara för montering. Hade jag bara hunnit limma dessa hade detta aldrig behövt hända.
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu är frågan om det går att rädda lådorna. Jag gjorde ett försök att göra om limningen där det hade släppt. Men det går inte. Det är alltför stora krafter som skall till för att pressa ihop sidoväggarna. Min plan går nu ut på att ta bort alla mellanväggarna och ersätta dom med nya och placera dessa ovanför eller nedanför nuvarande samt sätta dit en ny botten ovanpå den befintliga. Om inte detta lyckas är det nog bara att börja om och göra nya lådor.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-12-08 19:55

Trist :? !
Kan du inte bara mätta sprickorna med lim? Eller syns utbuktningen på utsidan?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-08 22:30

nadifierad skrev:Trist :? !
Kan du inte bara mätta sprickorna med lim? Eller syns utbuktningen på utsidan?

Tyvärr är det inte så enkelt. Genom att sidorna har slagit sig utåt så är lådorna för breda i större delen av sin längd, mest på mitten. Det betyder att bafflarnas (framsidornas) bredd inte stämmer mot lådornas bredd. En bidragande orsak till det hela i kombination med att det blivit kallare är så klart att sidorna är sammansatta av två olika material med olika egenskaper vid temperaturväxlingar. Jag hade ju märkt tidigare att dom där bokskivorna hade en benägenhet att slå sig innan jag limmade dom på MDF sidorna. Den här kombinationen kanske inte är så lyckad.
Får se om jag lyckas det hela.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-08 23:19

Frågan är väl - klarar du att glömma att det hänt om du bara tätar till detta, eller kommer en del av glädjen att vara borta? I det senare fallet är det bara att börja om.

Beklagar verkligen, sån't blir man ledsen av att se.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-08 23:52

Fukt, värme, lim och en massa tvingar?^^

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum