av IngOehman » 2005-09-02 00:10
Nu vet jag inte om jag håller med er...
Att kabeln är befängd är ju givet, men man skall å andra sidan inte överdriva lättheten i att med låg distorsion åstadkomma överföring av audio med hjälp av ljus*. Det är i samma storleksordning svårt, som att göra en oemotkopplad single end-rörförstärkare.
Som väntat kan man konstatera att sådana ofta förvränger musiken ungefär lika mycket.
Man skall även minnas att även om en kabel som denna naturligtvis inte kan göra musiken rättvisa, så är det inget som hindrar att den kan "gillas" av subjektivister. I själva verket fick den översvallande lyssningsrecension i Stereophile!
Att recensenten var övertygad om att orsaken till att det lät så bra vara att han eliminerat den galvaniska förbindningen må vara hänt, känner man inte till att grejjen färgar dramatiskt så kan man förstås projicera sin känsla av att det "låter bra" på vilken vild gissning som helst. När tillverkaren dessutom redogör för att det är den optiska förbindningen/frihet från galvanisk dito, som är poängen, så är det väl klart att varje recensent (utan skolning och erfarenhet att kunna bedöma vad som kan vinnas på att slippa den galvaniska förbindningen) kan dra slutsatsen att "det som hördes" berodde på de anspråk som gjorts. Och när "det som hördes" upplevdes positivt (vilket distorsion kan göra på visst programmaterial) är det inte heller oväntat att recensenten menar att kabeln är fantastisk.
Vh, iö
- - - - -
* Fast en dekad lägre distorsion är trots allt inte så svår att åstadkomma om man har musikåtergivning som mål. Och att skapa 20 dB mera headroom är heller inga större svårigheter. Jag har för mig att kabeln arbetade på gränsen till klipping vid normal CD-nivå...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).