Vad dödade min hårdrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-29 22:25

Foxy Lady – Jimi Hendrix
https://www.youtube.com/watch?v=YC4WXown03c
Efter kort lyssning på lite låtar på hans första tre studioalbum kan jag finna att jag är lite ambivalent inför ljudet. Ibland är det lite oförlöst totalt och möjligt lite snålt med bastryck. Men jämför jag över dator, youtube och hörlurar så slår anläggningen upplevelsen med hästlängder om jag trycker på volymen. Då är trycket där. Den mera exakt upplevda ljudbilden gör att disten faktiskt hörs bättre i vissa avseenden. Det faller på plats. De enskilda intrumenten/ljuden låter korrekt men distat. Möjligtvis är det komprimerat vilket i detta fall blir en känsla av oförlösthet.
Om man skall jämföra live med inspelat beror ju på. Är det musikernas, bolagets och teknikernas mening att det skall jämföras är det väl Ok.
Men hör och läs vad ljudteknikern säger när han jämför det gamla hantverket med den nya tekniken. Från början handlade det om att bestämma redan från början vad man vill förmedla till lyssnaren.

Det finns väl bara en kvar i Sverige som gör på sådant sätt och det är väl Gert Palmcrantz. Lyssnar faktiskt på en av hans senare inspelning ”Gejoma”. Bra kvällsmusik i mörkret.
Eddie Karmer om inspelningsteknik m m
http://mastering.soundops.com/mastering ... die-karmer
Eddie Karmer om Hendrix
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/8550305.stm

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-10-29 22:56

Brumel Skrev: Syftet är inte naturtrogenhet.

Unholyrishna skrev: Visst finns de tendenser som du talar om. Vissa band/skivor låter inte alls bra. Men det finns också andra som låter mycket bättre också.
Naturtrogenhet? Mot vad? Denna musikgenren har inget med naturtrogenhet att göra.

Brumel Skrev: Nej just det. Naturtrogenhet saknas och det gör genren svårbedömd ur ett strikt hifi-perspektiv.
Däremot saknas ju inte möjligheten att bedöma "stampa takten" eller hur roligt det är att lyssna på musiken.
Därför försöker jag så långt det går att sära på begreppen hifi och metal. :)

Unholyrishna skrev: Hmm, tror vi är ganska eniga trots allt. Om man vill ha en anläggning som är bra på att spela klassisk musik, så ska man inte utvärdera den med hjälp av metal. :wink:
För min egen del så är metal en viktig ingrediens i mitt musikintresse. Därför utvärderar jag också anläggningen bl.a. med hjälp av metal.
Har märkt att högtalare som låter väldigt lika, så länge man kör t.ex. jazz, singer songwriter, elektroniskt mm. helt plötsligt uppvisar mycket större skillnader när det spelas metal. Då ikan helt plötsligt det ena högtalarparet bli skitjobbigt att lyssna på, och skulle således inte passa mig. :)
Och precis som du skriver så handlar det om att man ska ryckas med i musiken och att "stampa-takten-känslan" ska infinna sig. Gör den inte det pga. att det är skrikigt, basfattigt eller oengagerande så är det inte rätt anläggning för mig. :)

Edit: Pallar inte få rätt på citeringen.
Senast redigerad av UnholyRishna 2012-10-29 23:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-10-29 22:59

UnholyRishna skrev:
brumel skrev:
UnholyRishna skrev:
brumel skrev:
UnholyRishna skrev:
brumel skrev:Men varför skulle man skruva i gitarrbaserad rock. För att få den att låta mer hifi?
Grejen är ju att det inte finns någon bas i HM eller, glamrock, punk eller indie. Själva musiken bygger på några få enkla ackord eller riff som hamras in och ett hårt sammanpressat mellanregister där allt inklusive basisten och trummisen trycks ihop en en gröt.
Några hifikvaliteter existerar inte om vi talar om rum, dynamik, frekvensomfång etc etc.
Därför blir det ganska fel i mitt tycke att höja basen. Det blir ju bara mer grötigt.
:P :)

Ojojoj. Sicken gallimatias. Rock/metal/osv kan låta precis hur bra som helst live.

Bra/dåligt ur hifisynpunkt eller valfri synpunkt?

Att live i allmänhet låter bättre än fonogrammet är väl också lite utanför trådens ämne!?

Om man söker kompensera för fel som uppkommit i inspelningsprocessen är väl en sak. Att söka skapa ett sound hemma som liknar live är generalknas.
8O

Inget i din text antydde att det endast skulle gälla fonogram, utan det såg i alla fall ut som att du menade rock/metal/osv i allmänhet. Oavsett så finns det inspelningar av dessa musiktyper som innehåller allt som du menar att de inte gör. Lyssna t.ex. på Muse, Delain, In Flames, Rammstein eller ToT. Låter hur bra som helst här hemma.

Tycker det finns många anläggningar som låter bra på mycket annat, men som fullständigt gör bort sig på denna typ av musik. Det blir vasst och grötigt. Tror snarare att det handlar om att många sitter på distande system, än att all metal skulle låta skit.

Edit: Allt som ovan nämnda grupper släppt låter inte bra, men det finns en hel del som gör det. :)

Live eller inte, jag menar att det finns vissa genrespecifika uttryck i hård och skitig musik som funnits sedan Hendrix och Led Zepp (dist, skrikigt mellanregister och dämpat bas och trumljud) oavsett var man spelar upp den som ej lämpar sig för mikroskopisk hifi-granskning.
Jag märker det också i viljan att lasta på tusen gitarrer, körer och stråkar som tex Blind Guardian.

Syftet är inte naturtrogenhet.

Ju snabbare och högre musiken ska låta desto mer framträdande blir lo-fi idealet såväl i producentled som konsumentled.

En platta med Napalm Death eller Carcass ger inget utrymme för det som kan beskrivas i hifitermer.

Och helt klart finns det anläggningar som inte kan prestera det ljudtryck som genren kräver.
En rörhäck kopplade till ett par Maggisar föredrar nog Ry Cooder framför Dave Mustaine.

Men ingenting hindrar ju att man som Opeth blandar in lite folkprog, akustiska instrument och börjar skönsjunga. Oftast blir ljudet bättre när det blir proggigare. :)

Visst finns de tendenser som du talar om. Vissa band/skivor låter inte alls bra. Men det finns också andra som låter mycket bättre också.

Naturtrogenhet? Mot vad? Denna musikgenren har inget med naturtrogenhet att göra.

Förstår inte varför Lo-Fi skulle vara ett ideal som artisterna strävar mot. De vill ha sitt sound, och förmodligen att det ska låta så bra som möjligt utefter deras uppfattning om vad som är bra. Finns ingen absolut referens att jämföra mot.
Skulle vara liveframträdandet man jämför med i så fall. och där är ju de flesta studioutgåvor underlägsna när det gäller dynamik osv.

Känns lite som att du försöker bedöma Metal osv. på samma grunder som du bedömer inspelningar av t.ex. klassisk musik osv. I det senare fallet är ju i stort sett samtliga inspelningar "liveupptagningar". Genom att gå på konserter kan du därmed få en riktig referens för hur det borde låta. Hur skall detta göras på valfri metalskiva?

Det blir mycket begreppsdiskussioner. För övrigt är Lo-Fi en egen genre, ta t ex Elliot Smith. Det betyder att man vill att det ska låta "à la mintue" och inte överproducerat.

När man skriver att artisrer efterfrågar ett sound kan det mycket väl vara så att soundet beror på en kompromiss - så här skriver t ex signaturen otaglia på Fallforumet om Rough Trade ljudet:

A lot of the early Rough Trade records guitar sounds (Kleenex, Swell Maps) was a combination of cranked ancient valve amps and a over saturation of the tape used for recording.

I was fortunate to record at Street Level (back in the days when Grant Showbiz and Kif Kif were involved) and we plugged our cheap top 20 guitars (woolworths branded Teisco/Kay guitars) through the amps and had exactly the same sound, no pedals at all!

There was an early RT documentary filmed for The south bank show that showed The Raincoats in the studio with Geoff Travis, again with that signature guitar sound of its era. Worth tracking down, if not for the excellent live performance of Aerosol Burns by Essential Logic.

Also, a lot of early studios used Rangemaster treble boosters to clarify the guitars as a lot of the valve amps back then were quite dull and muddy. My avatar is a rangemaster I built for that very same reason :)

De tekniska begränsningarna ger ett sound. Och vem kan under sådana omständigheter tycka att det är dåligt att man komprierar ljudet lite grann? Så att det överhuvudtaget kan fästas på skiva. Det är inte alla artister som har personliga gitarrstämmare, fina studios som Marie Fredriksson, Thomas Ledin, A-Teens och Viba Femba :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-30 08:00

Jag har en vag känsla av att det pratas olika saker.

Bara för att det är hifi (vad tusan man nu menar med det när man pratar om musik) betyder det väl inte att de inspelade ljuden måste vara distfria?

Får återkomma i frågan dock
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-30 08:11

Nu har jag ju ingen LO Fi i mina egna backar men det kommer säkert någon gång. Men jag nedvärderar inte ett sådant fenomen även om det inte ligger mig varmast om hjärtat. Ett uttryck.

Wikipedia
Lo-fi (musikgenre)
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
Lo-fi kan sägas gå tillbaka till Beach Boys (albumet Smiley Smile), Beatles eller Buddy Holly (Holly spelade in några låtar i ett ombyggt garage). Som genre förknippas lo-fi huvudsakligen med inspelningar från 1980-talet och framåt, då kassetteknik som Tascams fyrspårs portastudio blev spridd. Tidiga representanter är Daniel Johnston, Beat Happening och skivbolaget K Records, och den nyzeeländska musikscenen runt Tall Dwarfs och Flying Nun Records. Lo-fi fick en bredare publik i och med framgångarna för Beck, Sebadoh, Pavement, Eric's Trip och Elliott Smith.
Lo-fi-artister spelar ofta in sin musik på gammal eller dålig utrustning, ursprungligen av ekonomisk nödvändighet men numera huvudsakligen för de unika ljudegenskaperna. Många artister kopplade till lo-fi-rörelsen, som Bill Callahan eller Bob Log III, har upprepade gånger avfärdat användandet av bättre inspelningsteknik, eftersom de ville ha en "rå" ljudbild, medan andra, till exempel Guided by Voices och The Mountain Goats successivt övergick till professionella studior.
Lo-fi-teknik finns i några genrer utanför indierocken, speciellt black metal, där den låga inspelningskvalitén har blivit närmast önskvärd. En del fans letar avsiktligt upp extremt lo-fi konsertbootleginspelningar, som den ökända Dawn of the Black Hearts, som är av så låg kvalitet att de överskrider den normala uppfattningen av musik.
DIY-punk är också välkänt för sin dragning åt lo-fi, oftast producerat på billig utrustning, och kopierat från band till band på hemmaanläggningar för att ytterligare försämra ljudkvaliteten. Inom DIY-punken symboliserar lo-fi främst ett avståndstagande från kommersiella värderingar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-30 08:23

UnholyRishna skrev:Naturtrogenhet? Mot vad? Denna musikgenren har inget med naturtrogenhet att göra.

Det finns i regel en naturtrogenhet, musikerna spelar väl normalt tillsammans i någon lokal? Hur låter det då? Tidigare var det ju så man gjorde, spelade en den musikaliska händelsen där den skedde. Det kunde vara en mer eller mindre passande lokal. Annat blir det ju när man ska studiojobba fram något. Många studioprodukter blir i mitt tycke "döda" jämfört med hur musiken kan låta när den spelas i verkligheten. Live i studion är en väg att gå för att bättre efterlikna en vanlig spelning. Har ju gjorts mängder med sådana inspelningar av Sveriges Radio genom åren. Synd bara att de inspelningarna sällan finns till försäljning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-30 09:09

Kronkan skrev:Wikipedia
...
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
...

Vilka vanföreställningar det finns. 8O Att låta dåligt är alltså synonymt med att låta autentiskt... :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-30 09:16

Svante skrev:
...
...

Vilka vanföreställningar det finns. 8O Att låta dåligt är alltså synonymt med att låta autentiskt... :roll:

Beror på hur man tolkar det. De eftersträvar en äkthet som finns i det spontana och oplanerade, ungefär som att dåliga mobiltelefonbilder/-filmer förmedlar en känsla av autenticitet. Tror det är känslan man eftersträvar, även om det är väldigt planerat och medvetet gjort (i vissa fall).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-30 09:49

shifts skrev:
Svante skrev:
...
...

Beror på hur man tolkar det. De eftersträvar en äkthet som finns i det spontana och oplanerade, ungefär som att dåliga mobiltelefonbilder/-filmer förmedlar en känsla av autenticitet. Tror det är känslan man eftersträvar, även om det är väldigt planerat och medvetet gjort (i vissa fall).

Musikens variant på dogma.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-30 11:57

shifts skrev:
Svante skrev:
...
...

Jo, jag förstår det, men ordet autentisk förvirrar och leder lätt till att man tror att det blir bättre återgivning om man har en dålig bandspelare.

Dimensionerna som är inblandade är ju underproducerad - överproducerad, respektive lofi-hifi. För mig är de tämligen oberoende.

Jag skulle kunna tänka mig att byta ordet "autentisk" mot "dokumentär". Om man anstränger sig för att dokumentera en process så är det ju mycket viktigt att inte störa processen, kanske så viktigt att man kan acceptera att dokumentationen görs med dålig teknisk kvalitet. Som att en krigskorrespondent inte ska regissera bilderna i en strid (dvs filma en fejkstrid). Det ger lätt lite skakiga bilder om korren är där med fara för sitt liv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-30 12:01

shifts skrev:
Svante skrev:
...
...

Då är det bara att rigga några mikrofoner i replokalen/studion. Då kan det bli mera äkta än vad de "överproducerade" alstren brukar vara. Verkar finnas en övertro på vad rattande i studio kan tillföra.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-30 12:07

Jag har svårt att se att den dåliga ljudkvalitén på många metalinspelningar skulle ha något som helst med att få det att låta autentiskt eller äkta.
Det är väldigt vanligt att musiken är dynamisk med bra bas när man går på konserter med bandet. När skivan väl släpps så är den så komprimerad och skuren att ingenting finns kvar.

Vill man ha ett äkta ljud så gör man som roger nämner ovan att man spelar in det live i studion bara.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-10-30 21:41

Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-30 22:05

Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?

Innan det är mixat finns det inget att bedömma kvalité på, så det enda av exemplen om verkligen försämar kvalitén är dålig mastring.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-10-30 23:32

Nattlorden skrev:
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?

Innan det är mixat finns det inget att bedömma kvalité på, så det enda av exemplen om verkligen försämar kvalitén är dålig mastring.

så det är först och främst kass mastring som borde bekämpas?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-30 23:35

Nattlorden skrev:
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?

Ursäkta, men ditt inlägg visar att du inte vet hur inspelningar går till.
Att "det enda som försämrar ljudet" skulle vara dålig mastring är en felaktig myt som sprids på faktiskt.se.

Allting spelar roll, från instrumentens ljudkvalitet till mikrofonerna och den tonreglering som görs i mixerbordet.

Nattlorden, du som är en genomvänlig sympatisk person borde sluta lyssna på vissa auktoriteter på detta forum. Flera av dem vet inte alls vad de talar om, ej heller har de varit med om några rock- produktioner i en riktig studio.

Zeealls frågeställning är helt relevant och bör tas på allvar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-31 00:05

Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?

Varför ägna tid åt det? Karaktären på felen är rätt olika (här brukar man tala om två olika frukter...). De ger alla olika fel och samtliga borde minimeras.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-31 00:08

Svante och andra på tråden.
Förenklat
Jag vill skilja på begreppet sound och dålig inspelningskvalité. Sound handlar om att det görs medvetna val för att åstadkomma ett uttryck.

Dålig inspelning är ju något som är ett resultat av otillräckliga kunskaper, vilja och utrustning som leder till något som musiker och producent egentligen inte respekterar. En del sådana inspelningar kan ju ändå vara intressanta eftersom de skildrar ändå bär en vittnesbörd från exempelvis en konsert.
Sedan har vi ett fenomen som ju ligger mellan dessa och som jag ger ordet musak. Det behöver i och för sig inte vara äkta muska utan all den musik som produceras krymt men med medvetna val för att passa i bilradion och affärer o s v.
Medvetna ”hemska” sound har ju många gånger brutit olika barriärer och inte minst verkat som närmast sociala krafter och uttryck. Viss rock på 50-talet var ju inte städad och bröt med många dåtida föreställningar. Sedan kom svarta jazzmusiker som exempelvis Ornette Coleman att stöka till det med en ylande sax samtidigt som den civil right –rörelsen växte i USA.
https://www.youtube.com/watch?v=UrzOzgYL1-o

http://www.scaruffi.com/history/jazz15a.html
“Free jazz erupted at about the same time that the civil-rights movement was staging its biggest demonstrations. Hard boppers such as Sonny Rollins had already introduced heavy doses of political awareness into jazz. Free jazz musicians rediscovered the West African roots of jazz, not in their sound (that was, ultimately, as European as possible) but in their identification with the sorrow and the rebellion of their ancestors.”

Sedan kom Jimi Hendrix fria distande och allt detta med Peace och blommor och sådant.
https://www.youtube.com/watch?v=nf9EYjbVVCQ
https://www.youtube.com/watch?v=TDssde6C8tY

Punken var väl till stora delar en lo fi företeelse. Tyckte själv då under tiden at det kändes magert och ointressant och vilken dans. Hoppa upp och ner. Så tokigt jag tyckte då hela grejen verkade. Men det var ju tusentals ungdomars kultur och uttryckssätt.
Olika genrer har olika musikaliska uttryck och sound.
https://www.youtube.com/watch?v=wgaVe6miq-8

OK ibland kan jag nog sitta o soffan och förfasas eller tycka om saker och ting. Men ”stökiga orena sound” är också sound och är väl många gånger en del av konstnärligt och kulturellt uttryck.

Här en Blue Oyster Cult från skivbacken med ett så snällt hårdrocksuttryck som nästan gör att det inte är hårdrock.
https://www.youtube.com/watch?v=ipqqEFoJPL4

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-31 01:02

Vad försämrar kvaliten mest?

Dåliga musiker?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-31 01:34

Finns dä sånna . . .?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-31 01:43

Laila skrev:Finns dä sånna . . .?

Ja, den här renen sjunger falskt t ex.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-10-31 01:57

Kronkan skrev:Jag vill skilja på begreppet sound och dålig inspelningskvalité.

+1 så det skriker om det!

Soundkaraktär och ljudkvalitet är två väldigt olika saker. Det går alldeles utmärkt att producera musik med precis vilken SOUNDKARAKTÄR som helst utan att ljudkvaliten behöver vara undermålig. Skränigaste tänkbara punkmusik, fullständigt kaotisk frijazz, tokbrutal dödsmetall, skitig indutrimusik - allt går att göra med klanderfri ljudkvalitet. Välproducerat behöver INTE vara samma sak som vattenkammat, lättillgängligt och tillrättalagt.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-31 08:29

Vigor skrev:
Kronkan skrev:Jag vill skilja på begreppet sound och dålig inspelningskvalité.

+1 så det skriker om det!

Soundkaraktär och ljudkvalitet är två väldigt olika saker. Det går alldeles utmärkt att producera musik med precis vilken SOUNDKARAKTÄR som helst utan att ljudkvaliten behöver vara undermålig. Skränigaste tänkbara punkmusik, fullständigt kaotisk frijazz, tokbrutal dödsmetall, skitig indutrimusik - allt går att göra med klanderfri ljudkvalitet. Välproducerat behöver INTE vara samma sak som vattenkammat, lättillgängligt och tillrättalagt.

Tack du! Bra uttryckt.

Enbart kammarmusik, Blue Note och liknande får inte enbart vara normen när vi skall diskutera god återgivning. Tycker en gammal gubbe.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-31 08:43

Håller också med Vigor om det där, känns som det inte uttryckts då tydligt i tråden tidigare och det var något sådant jag försökte få fram förut.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-10-31 13:23

Personligen stör jag mig mest på mastringsfel, främst master kompression. Visst finns det inspelningar där t.ex. basen är alldeles för påtaglig eller för klen och man funderar; -kan det verkligen vara på detta sätt de vill att de ska låta? Men det är ok, jag accepterar att inspelningen låter så. Likaså finns ju missar i upptagning och kanske naturliga ljud som inte längre låter naturliga, men det accepteras också, det kan ju vara en del av det konstnärliga.

Men det som stör mig, och det kan ju vara personligt, är kompression på mastern. Som exempel där det blir tydligt (tycker jag) är i en rock eller hårdrocksballad. Kanske lite akustisk gittarr, elbas och feta trummor. Du drar på så att basen blir så där lagom skön i magen och sedan när låten kommer i sitt esse och 15 distade gittarrer drar igång så försvinner den där härliga baskänslan i magen - va f-n, nu måste jag ju höja ännu mer för att basen ska bli lika hög i volym som tidigare.. jaha, nu blev det lungt igen, får sänka...

Lillebrossan brukar ibland komma med inspelningar till mig (från hans studio) där han vill höra hur det låter på en "bättre" (?) anläggning. Sist fällde han t.ex. kommentaren "-tycker jag lyckats med limiteringen, det hörs inte så mycket pumpande...." (han erkänner att detta görs i stor utrsträckning för att låtarna ska låta lika högt i t.ex. en spellista etc.)

Att limitera eller sätta kompressor på ovan sätt ser jag bara som syfte att skapa hög volym på skivan, det handlar inte om sound. Däremot finns det i andra fall absolut situationer när kompressor/limiter även på mastern görs för att skapa ett visst sound, och det kan jag gilla. Men för många inspelningar hörs tydligt hur vissa ljud som egentligen inte borde minska i volym gör detta... (men något som jag inte märker på en mycket enklare anläggning, köksradio etc.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-31 14:05

Richard skrev:
Nattlorden skrev:
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?

Ursäkta, men ditt inlägg visar att du inte vet hur inspelningar går till.
Att "det enda som försämrar ljudet" skulle vara dålig mastring är en felaktig myt som sprids på faktiskt.se.

Allting spelar roll, från instrumentens ljudkvalitet till mikrofonerna och den tonreglering som görs i mixerbordet.

Nattlorden, du som är en genomvänlig sympatisk person borde sluta lyssna på vissa auktoriteter på detta forum. Flera av dem vet inte alls vad de talar om, ej heller har de varit med om några rock- produktioner i en riktig studio.

Det är nog snarare du som läser lite dåligt. Det frågades om att försämra kvalitén, inte vad som ger en dålig ursprungskvalité. Det finns inget att göra en kvalitetsbestämning på innan mixen är klar, innan dess är det ju ingenting, bara spridda delar som KAN bli något. Det enda av de tre frågorna som görs på något som redan är musik är mastringen.

Sålunda:
Dålig inspelning och/eller dålig mixning -> dålig ursprungskvalité
Dålig mastring -> försämring av kvalité
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-31 18:59

Svante skrev:
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?

Varför ägna tid åt det? Karaktären på felen är rätt olika (här brukar man tala om två olika frukter...). De ger alla olika fel och samtliga borde minimeras.

Borde?

Det beror väl på vad man sorterar som fel? Det någon kallar ett fel kallar
någon annan en medveten och avsiktligt skapande.

Jag tror det är fruktlöst att sätta sig över dem som skapar musiken och
på subjektiva eller pseudo-objektiva grunder kalla den ena eller andra kom-
ponenten i deras produktion för ett "fel".

- - -

Min uppfattning är att man om man vill ha det på ett speciellt sätt nog
får acceptera att man behöver göra jobbet själv då. ;)

Vad man däremot kan göra - och som jag applåderar, är att verka för en
standard med avseende på utstyrning av fonogrammen, som gör att alla
(produktioner) har en chans att höras på rimligt lika villkor, det vill säga
en standard som ser till så att totalmosad dynamik inte ger en nivåfördel.

Men en sådan standard så har alla total frihet att ge produktionerna vilka
sound de vill, och de behöver inte känna sig pressade att komprimera på
sätt som de egentligen inte vill, för att nå en högre medelnivå.

- - -

Om sedan olika människor gillar den ena eller andra produktionen bättre
än andra så kan de som alla konsumenter styra med sin konsumtion.

Ett "problem" som finns idag (och som även kommer att finnas efter att
en ny standard får genomslag) är de multipla variablerna - att välja mellan
två fonogram är inte att välja mellan två ljudkvaliteter, utan det är ju att
välja mellan två på alla sätt olika fonogram, det är olika musik, olika pro-
ducerade och olika mastrade.

Man har sällan versioner av samma musik att välja mellan, så när ett val
görs är det självklart svårt för en parameter som ljudkvalitet att få genom-
slag. Människor, de allra flesta (jag är definitivt en av dem) väljer ju musik
för att de gillar musiken, inte för att de gillar ljudkvaliteten.

Jag skulle vilka ha möjlighet att välja mellan olika ljudkvaliteter, framförallt
när det gäller äldre och återutgiven musik. Som verkligheten ser ut idag så
kan jag konstatera att jag nästan (men inte helt) undantagslöst föredrar
de äldsta överföringarna, och de är nästan alltid också de som har kompri-
merats minst. Så för mig är en sak klar - jag gillar all efterbearbetning av
musik som görs av nya människor som inte hade med den ursprungliga pro-
duktionen att göra.

Hur nyproducerad musik skall produceras tycker jag dock är något för våra
producenter av idag att avgöra, det är inget som jag eller någon annan
konsument har med att göra på annat sätt än att vi kan välja eller välja
bort.

Men om de slipper göra avvägningar mellan att förlora ljudkvalitet och att
förlora hörstyrka, så är mycket vunnet. Då får vi höra musiken som de vill
ha den.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-31 20:21

Nu har jag lyssnat på lite musik :)
Tänkte därmed lista några skivor som jag tycker har bra ljud. Bra som i att jag gillar det jag hör.
I tveksamma fall är det för att musiken är för grym för att jag ska höra svagheterna 8)
Samtliga dessa skivor tycker jag att det är bra tryck i – de tjänar på att spelas på en kapabel anläggning. De är alla ganska nya också. Andra halvan av 90-talet och frammåt.

Band - Skiva
Dimmu Borgir - Abrahadabra
Immortal - At the heart of winter
Immortal - Sons of Northern Darkness
Metallica - ReLoad (här blev jag förvånad!)
Marduk - Rom 5:12
Marduk - Wormwood
Marduk - Blackcrowned
Napalm Death - Words From The Exit Wound
Satyricon - Rebel Extravaganza
Sepultura - Roots
Samael - Reign Of Light
Novembers Doom - Into Night's Requim Infernal
Morbid Angel - Illud Divinum Insanum
Behemoth - The Apostasy

Som bonus efter att ha lyssnat här på onödigt hög volym så inser jag att jag måste antingen justera diskanten på hemmabygget (som aldrig blir klart :() eller få till lite absorbenter. Eller både och. Eller så är det elementen som börjar bryta upp.
Alla skivor kan ju inte ha vass diskant :P

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-31 20:33

Objektivisten skrev:
Laila skrev:Finns dä sånna . . .?

Ja, den här renen sjunger falskt t ex.

Bild

8O Menar du på fullt allvar att en ren inte skulle sjunga rent, typ . . . dä hörs välan rentav på namnet att ena rener allti sjunger rener eller . . . :evil:*

*Stäm SG:n å kom mä i matchen för bövfelen :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-10-31 21:23

Skit in skit ut :idea:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi