Vad gillar folk här Mirage M1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-31 15:13

MichaelG> 8O inte varje dag man får en highendspelare* gratis av en däcksgubbe :D

*Förutsatt att man byter nätkabeln 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-31 15:19

Rydberg skrev: Vad tycker ni om BMW's senaste..... :wink:

Nu tycker jag att du börjar bli mer än lovligt oförskämd din XXX(massor av censurerade fula ord och okväden)XXX!

Håll du på och raljera över stereoprylar och andra döda ting.

Men du skall inte ge dig på ett av de få återstående riktiga bilmärkena. Bara för att du uppenbarligen begåvats med en synnerligen inadekvat smakuppfattning, så ger det inte dig någon rätt att spy ut denna på detta forum. Och dessutom är du OT igen din XXX(ännu fler censurerade fula ord och okväden)XXX.

Hoppas att du skäms nu och att du känner ånger över ditt elaka påhopp! Förlåtelse kan medges, men då måste dina knän vara bra bara!

Ovänligen, Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-31 15:23

Rydberg skrev:MichaelG> 8O inte varje dag man får en highendspelare* gratis av en däcksgubbe :D

*Förutsatt att man byter nätkabeln 8)

Jag kan tänka mig att ge dig absolution och förlåtelse för ditt horribla påhopp förut om du kan tipsa mig om en bra och passande nätkabel!

Något mer vänliga hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 15:28

Man ser TYDLIGT att det ända som finns intresse för är att totalt förstöra trådar där man talar om annan än det gängse inom detta forum.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-31 15:38

Mayro skrev:Man ser TYDLIGT att det ända som finns intresse för är att totalt förstöra trådar där man talar om annan än det gängse inom detta forum.

Välkommen till Faktiskt.se :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-31 15:44

Mayro skrev:Man ser TYDLIGT att det ända som finns intresse för är att totalt förstöra trådar där man talar om annan än det gängse inom detta forum.

Faktiskt har över 1500 medlemmar, då är det taskigt tycker jag mot ganska många av de 1500 att säga att det enda man vill göra här är att förstöra för oliktänkande. Visst tar ämnena slut ibland under Generellt om hifi, men i de andra avdelningarna är det mycket mer blandat!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 15:48

Kribban...

Jag ser du ler.. Men ärligt så finner jag detta rent fördjävligt..

varenda ord jag sagt stämmer till fullo om hur forumet är o fungerar. TYVÄRR...

Man behöver enbart titta här så ser man detta.

Man sågar INTE produkter. Man sågar FOLK.
så till den grad att INGEN skriver om annat än vissa få märken som är OK för detta forum.
Maken till likriktat forum får man leta efter

INTE ens moderatorerna går in.
bedrövligt är en underdrift får man säga..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 15:51

bosco skrev:

Faktiskt har över 1500 medlemmar, då är det taskigt tycker jag mot ganska många av de 1500 att säga att det enda man vill göra här är att förstöra för oliktänkande. Visst tar ämnena slut ibland under Generellt om hifi, men i de andra avdelningarna är det mycket mer blandat!

varför syns då inte dom andra då.. dom med tysta inlägg....

Kanske sitter dom och garvar åt skiten här.. Ni har förstört min tråd och sitter o orerar över hur många som finns här..

RENT o skärt skitsnackl..

Detta som sagt bevisar igen o igen mina ord stämmer till fullo på tråden om "såga"..

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-31 15:56

Mayro skrev:varför syns då inte dom andra då.. dom med tysta inlägg....

Kanske sitter dom och garvar åt skiten här.. Ni har förstört min tråd och sitter o orerar över hur många som finns här..

RENT o skärt skitsnackl..

Varför spy galla på oss som inte syns? Jag har förståelse för att du blir besviken på vissa, men att dra alla faktisktmedlemmar över en kam är dumt och oförskämt. Kanske därför få vill skriva. Dessutom verkar du bara bli nöjd om kommentarerna om högtalarna passar dig.

Du skrev ju det själv också, det är nog inte så många som hört högtalarna.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-31 16:01

Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 16:02

bosko...

JAG har ännu inte komenterat något någon tyckt.. endast att det kan vara svårt att få ett intryck av lyssnande på mässor osv..

Samt skojade om att man hört jamo osv...

Så var i hela världen du samt ev andra fått det ifrån vet jag inte.. Man kanske VILL tro jag sagt nåt om det?

Däremot har jag berättat lite runtom hur man kan få FEL resultat med denna typen av högtalare. Där jag odelat håller med i ALLT man säger sig upplevt.. OBS.. jag delar altså ALLAS negativa åsikter. Under dessa förhållanden..

Så om mitt medhåll är att INTE tycka dom "passar mig" är det du menar?

Jag tycker mig klart se mer av att det är person man komenterar o inte mirage :lol:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-31 16:02

Mayro, jag antar att du apostroferar mig och mina senaste inlägg. Jag ber om ursäkt om du känner dig förolämpad och kränkt. Mitt enda försvar är att jag suttit i 8 anställningsintervjuer på raken i dag och därför känner mig något flamsig och tramsig.

Mina "inlägg" var absolut inte menade som något påhopp på dig (däremot var de absolut OT)! Utan jag bara fånade mig litet. Uppenbarligen dumt gjort :oops: .

Vänligen, Michael

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-31 16:09

Mayro skrev:Kribban...

Jag ser du ler.. Men ärligt så finner jag detta rent fördjävligt..

varenda ord jag sagt stämmer till fullo om hur forumet är o fungerar. TYVÄRR...

Man behöver enbart titta här så ser man detta.

Man sågar INTE produkter. Man sågar FOLK.
så till den grad att INGEN skriver om annat än vissa få märken som är OK för detta forum.
Maken till likriktat forum får man leta efter

INTE ens moderatorerna går in.
bedrövligt är en underdrift får man säga..

Inte bara ler utan blinkar :wink: :wink:
och om det nu är så illa som DU tycker så förstår jag inte riktigt varför du håller på att tjata om det :?: Bara för att du tycker det är så illa så behöver inte alla göra det. Likväl som att du använder argument som att medlemmar på Faktiskt.se försöker påtvinga folk den rätta "läran" så är du nästan likadan själv i din argumentering om att detta forum är så smalt och likriktat.

Förstår inte varför du är kvar här :?: Allt som medlemmarna skriver om är ju ändå inte intressant. Blir bara så trött att höra på hur dåligt och negativt detta forum är, ge dig :!: :!:

När det gäller Mirage högtalare så har jag hört ett par som en vän till mig har. Vet inte vilken modell de är men de inhandlades på Best Sound i Stockholm för 7 år sedan och kostade då 18 000 kr och de är bipoler. Dessa högtalare är inget för mig. Tycker inte att det låter bra och då jämför jag med ett par stativare (som jag knappt vågar nämna vid namn längre 8O ) som är bra mycket bättre än dessa.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 16:30

Jag tjatar om "det" för att försöka skapa mer plats för "arslet" för andra också...

eftersom det SKA finnas platser för folk som tex mig också på detta forum..

Sedan VARFÖR min tråd om mirage skulle bli den "nya" debattsidan om forumet . eller om ino audio osv förstår jag inte.. Det står rätt tydligt ifrån start att jag BAD om att detta skulle upphöra och topic respekteras..

Vilket INTE skett som alla kan se...

DÄR kom mina inlägg in om hur man liksom jag påvisat på tråd ÄMNAT för dessa frågor framförde MIN åsikt i frågan..

Men den tråden är INTE denna tråden om man nu inte kan se detta.

Så ta en stund o fundera lite och läs igen om man känner sig vilsen..

Sedan så kan jag direkt säga följande. OM jag efterfrågat om ni tycker mirage är bättre eller sämre än ino hade det stått på topic. Det står INTE så.
det svaret tror jag mig redan veta UTAN att fråga på detta forum.

Att jag dristade mig till att börja tala om mirage finns även det i inledningen. detta kom sig av att det faktiskt bakom finns rätt mycket undersökning samt forskande som jag förstått saker..

Och min tanke var att detta kunde bli skoj på ett forum där man uppskattar dyliga ämnen osv..

Så var inte fallet. sådant gäller enbart en del saker tydligen. Mirage föll utanför den svären ser man ju rätt tydligt...

Sedan att IGEN se att man mer eller mindre ombeds att lämna forumet bara för man ber om små förändringar finner jag lustigare än nåt annat.. Och igen enbart styrka mina påstående i tråden i ämnet "såga".

Men detta kan stanna i den tråden för övrigt..

Jag fick i alla fall svar här.
Man skall absolut INTE skriva en tråd här om något annat än några få saker. Vilket återspeglas rätt klart på dom befintliga topic+s som finns...

Bredden är ju minst sagt smal där.

Men lugna. Jag tystnar snart här jag också. eftersom jag rätt klart ser mitt deltagande ej önskvärt av flera här..

Och då har en till gett upp här .

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-31 16:42

Jag har faktiskt ett lyssningsintryck av M1 också!

Jag tog inte upp det i förstone eftersom det är så länge sedan, och att jag inte lyssnade så jättemycket heller.

Det hela utspelades på Ljudbutiken som då låg på Tulegatan. Då var Mirage ett nytt märke i Sverige och tämligen okänt.

I detta rum som Ljudbutiken hade, det största demorummet alltså, så lät många högtalare trevligt faktiskt. Rummets alla väggar bestod av spaltpanel med absorption bakom. Kanske inte helt perfekt egentligen, men bra för en butik som flyttar runt utrustning hela tiden på olika ställen.

I detta rum, vad jag minns, så lät det inte helt oävet. "Fullregistrigt" skulle man kunna säga. Inget som man direkt saknade eller tyckte var direkt konstigt. Jag tror att den akustiska miljön var närapå sådan som är lämplig för dessa högtalare.

Jag tror de drevs av tyngre grejor från McIntosh rakt igenom.

Ljudbutiken hade också en fulkul skivspelare som hette Maplenoll och svävade på en luftkudde. Billig var den. Hade den möjligtvis vissa problem med pumpen vill jag minnas?

P.S. Angående hur det lät på norra Latin-mässan, så lät väl ALLT på den mässan mer eller mindre skrutt? Tyckte jag i alla fall. Rummen var väldigt kala på väggarna, och hade väldigt högt i tak. Jag kommer inte ihåg om det satt takabsorbenter i taket. D.S:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 16:51

Johan_Lindroos skrev:Jag har faktiskt ett lyssningsintryck av M1 också!

Jag tog inte upp det i förstone eftersom det är så länge sedan, och att jag inte lyssnade så jättemycket heller.

Det hela utspelades på Ljudbutiken som då låg på Tulegatan. Då var Mirage ett nytt märke i Sverige och tämligen okänt.

I detta rum som Ljudbutiken hade, det största demorummet alltså, så lät många högtalare trevligt faktiskt. Rummets alla väggar bestod av spaltpanel med absorption bakom. Kanske inte helt perfekt egentligen, men bra för en butik som flyttar runt utrustning hela tiden på olika ställen.

I detta rum, vad jag minns, så lät det inte helt oävet. "Fullregistrigt" skulle man kunna säga. Inget som man direkt saknade eller tyckte var direkt konstigt. Jag tror att den akustiska miljön var närapå sådan som är lämplig för dessa högtalare.

Jag tror de drevs av tyngre grejor från McIntosh rakt igenom.

Ljudbutiken hade också en fulkul skivspelare som hette Maplenoll och svävade på en luftkudde. Billig var den. Hade den möjligtvis vissa problem med pumpen vill jag minnas?

P.S. Angående hur det lät på norra Latin-mässan, så lät väl ALLT på den mässan mer eller mindre skrutt? Tyckte jag i alla fall. Rummen var väldigt kala på väggarna, och hade väldigt högt i tak. Jag kommer inte ihåg om det satt takabsorbenter i taket. D.S:

Där var jag också... Tycker mig känna igen mig i din beskrivning om just det rummet...Där lät det rätt bra ansåg jag med.fast länge sedan detta. Så man minns ju inte direkt mer än att jag sedan köpte mina första mirage sedan.. Dom följdes av flera vid olika tidtpunkter senare...

Och om mässan så var det skoj att se . Misstänkte detta. Sådant går INTE med denna typen av högisar..det blir rena katastrofen direkt. det hör jag bara här just nu i det helt tomma rummet
(numera tomma)

Jag skall faktiskt prova o dämpa ut dessa lite enligt dina tips Johan. Inte kuddar osv självklart :lol: . Men med dämpa LITE av reflexer osv..

Tömde ut allt i rummet då ommöbleringen skedde igen. Så numera ekar det rätt hårt i rummet :lol: :lol: :lol:

Så nu ska det spikas upp lite lakan osv som grovtest.. har lite flyttfiltar osv också...

du borde ha ett eget rum du med Johan... 8)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-31 16:53

Men Mayro, det där "arslet" (förstår inte riktigt vilka dessa är) kan väl starta egna trådar precis som du nu gjort med denna.

Jag skrev bara att om nu detta forum är så illa och dåligt så förstår inte JAG varför du är här. Är det ingen som vill bråka med dig på de andra forumen längre? :roll:

Till och med när man ber om ursäkt direkt till dig så vrider du och vänder på det fast man verkligen menar allt man skriver i sina ursäkter. (tänker på en annan tråd)

Sedan så hade jag en text som nästan var ontopic i mitt tidigare inlägg, visserligen inte M1 men bipolära Mirage var det.

Nej nu har jag fått nog av detta idag och åker med min familj och grillar och badar vid en liten sjö :lol: .

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-31 17:23

dessa "andra" var jag samt ev andra som vill få in mer olika saker på forumet så det blir lite bredd och inte enbart några få saker..

hoppas det klarnar lite för dig vad samt hur detta sas och menades...

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2005-09-01 22:56

Jag lyssnade också (en snabbis) på Mirage M1 hos ljudbutiken en gång i tiden. Vill minnas att jag tyckte det lät ok men blev inte särskilt imponerad. Blev dock inspirerad av Ljudbutikens akustikbekämpning och fixade akustiken hemma :) .

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-02 00:07

en lindroos till :?: :?:
släkt??
menar med den världskända (ända till Jämshög) Johan Lindroos.. :)

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2005-09-02 00:16

Hej Mayro,

nej Johan och jag är inte släkt så vitt jag vet. Fast vi har ju en del gemensamt, förutom efternamnet. Jag heter Johan i andra namn och har snarlika intressen som Johan Lindroos (bl a hifi och foto).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-02 09:27

b_lindroos e en trevlig snubbe!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-02 10:15

b_lindroos skrev:Hej Mayro,

nej Johan och jag är inte släkt så vitt jag vet. Fast vi har ju en del gemensamt, förutom efternamnet. Jag heter Johan i andra namn och har snarlika intressen som Johan Lindroos (bl a hifi och foto).

Men oj då är jag nog kusin till er, för jag är också intresserad av foto och hifi :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2005-09-08 21:39

mayro: Det var jag som postade infon ang Mirages forskning. Om jag minns rätt gjordes den tillsammans med NRC. Texten är som tidigare postats från Mirages hemsida. Om jag får min dator att fungera igen så skall jag fixa en länk till hela avhandlingen.

Jag har hört Mirage vid ett par tillfälle (även hemma hos mayro). Personligen tycker jag det är trevliga högtalare. Själv spelar jag på linkwitz designade högtalare och lider av dipolskada vilket till viss del kan förklara att jag även gillar bipol ljudet, även om det skiljer sig en del.

/J

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-12 20:56

där va U1 också ju :D

Ja försök finna denna avhandling. Skulle vara skoj. Det är ju tydligen "flera" som lagt en hel del forskning på sina alster.

Användarvisningsbild
yip_man

Inläggav yip_man » 2007-03-14 15:02

Har din uppfattnig ändrats kring M1:orna Mayro??
Lever själv med ett par M5:or som jag bara gillar mer och mer. Placeringen och elektroniken anser jag dock var viktig. angående testerna på "M högtalarna" är det någon som kan hänvisa till vilket nummer de var med eller ev scanna testet??

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-03-14 16:11

Hej!
Jag har haft ett par M5 en gång i tiden. Innan dess hade jag ett par som hette M1090i, som var största modellen i den lägre serien och kostade ca 12-13000:-. Jag köpte M1090i -96 och hade dem ett år innan jag hittade mina M5:or begagnade hos Kent på Hifi-Art och slog till. Detta var alltså hösten -97 och jag betalade 9500:- för M5 begagnat.
Detta var ju länge sedan och jag var inte gammal, bara 16-17 år, men jag gillade iaf högtalarna skarpt. Jag tyckte väl att de hade ett ganska skönt avslappnat spelsätt med mysig djup bas och stor ljudbild. Jag drev dem med ett Nad 216, och minns att det krävdes minst 100 riktiga watt för att få dem att sjunga ut (ett experiment med en Densen Beat bekräftade detta till stor del).
M5:orna såldes senare vidare när jag flyttat till Göteborg i studier och de inte riktigt trivdes i mitt 14 m2 stora studentrum. De ersattes av ett par Audiovector M1 stativhögtalare som passade klart bättre i den lyan. Hursomhelst skulle jag gärna lyssna på ett par Mirage igen för att se om man skulle gilla dem idag. Jag tror jag skulle tycka att de spelar lite för lika på alla inspelningar, med stor och djup ljudbild som kanske inte alltid är "på riktigt". Storleksmässigt blir de dessutom lite väl framträdande i rummet med sina breda svarta fronter. Över lag är mina minnen av Mirage helt klart positiva och jag ser dem som mitt första spår på vägen in i hifi-djungeln.

PS. yip_man! Jag tror jag har testet hemma, ska kolla upp det!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-14 16:53

yip_man skrev:Har din uppfattnig ändrats kring M1:orna Mayro??
Lever själv med ett par M5:or som jag bara gillar mer och mer. Placeringen och elektroniken anser jag dock var viktig. angående testerna på "M högtalarna" är det någon som kan hänvisa till vilket nummer de var med eller ev scanna testet??

men oj vilken gamal tråd som grävdes fram.. :lol:

M5 orna var kanon ansåg jag då jag hade sådana..Det är länge sedan nu iofs.. M1 är stora och därför aningen bängligare än typ dom mindre m5 och m3 i rummet..

men jag mins dom mindre M5 som rent kanonburkar som kändes som dom spelade ÖVER sin storlek ofta i prestation av drag o ändå fint presenterat... :) .
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
yip_man

Inläggav yip_man » 2007-03-14 21:35

Stranne>> det skulle uppskattas mycket.

får se hur mycket jag får de att öppna sig. Driver de idag med ganska blygsam elektronik (yamaha DSP-a2 hembio först 5x100w). Ska nog låna hem ett ksa-100 och se vad som händer, tänkte även experimentera med ett citation 22. Såsmåningom så blir det nog Primare eller copland som får driva dem.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-14 21:52

Njaaaaeee Inte HK stärkaren i alla fall... Köp dig en Jungson så spelar dom nog ok..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi