Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Tänkte först skriva Behringer A500, men kom på att det inte lämnar mer effekt än det du har nu..
Ett EP4000 skulle nog passa bättre.
Fläktmodda är jättelätt. Har fläktmoddat två steg med dubbla fläktar ikväll, och det tog nog inte mer än en halvtimme aktiv arbetstid.
Då ska tilläggas att jag är väldigt oteknisk och har ungefär tre minuters tålamod.
Då har jag ändå serikopplat fläktar och grejat, vilket du inte behöver göra med ett EP4000.![]()
Tror att det är mest bang for the buck, och borde räcka.
Jara skrev:bakerman22 skrev:Tänkte först skriva Behringer A500, men kom på att det inte lämnar mer effekt än det du har nu..
Fläktmodda är jättelätt. Har fläktmoddat två steg med dubbla fläktar ikväll, och det tog nog inte mer än en halvtimme aktiv arbetstid.
Då ska tilläggas att jag är väldigt oteknisk och har ungefär tre minuters tålamod.
Då har jag ändå serikopplat fläktar och grejat, vilket du inte behöver göra med ett EP4000.![]()
Hmm... Du skriver "ett" EP4000. Det betyder 4 basar per kanal... Kommer det verkligen att lira? Hur gör jag då?
Som sagt är ju ROY:arena på 4 Ohm...
Ps. Ska kolla in EP4000.
adzer skrev:Jara skrev:bakerman22 skrev:Tänkte först skriva Behringer A500, men kom på att det inte lämnar mer effekt än det du har nu..
Hmm... Du skriver "ett" EP4000. Det betyder 4 basar per kanal... Kommer det verkligen att lira? Hur gör jag då?
Som sagt är ju ROY:arena på 4 Ohm...
Ps. Ska kolla in EP4000.
Serie/parallell koppling get 4ohm per kanal.
Jara skrev:Yikes! Serie- OCH parallellkoppling. Den kommer jag behöva ett ritning eller skiss på.
adzer skrev:Jara skrev:Yikes! Serie- OCH parallellkoppling. Den kommer jag behöva ett ritning eller skiss på.
Du kopplar alltså två par element i serie. Dessa par får då 8ohm. Sedan parallelkopplar du dessa två paren för att få 4ohm igen.
Jara skrev:-Palle- skrev:
Skitbra, Palle! Men det där är rena grekiskan för mig.![]()
adzer skrev:Jara skrev:-Palle- skrev:
Skitbra, Palle! Men det där är rena grekiskan för mig.![]()
Vad är det som är oklart?
Han visar alltså vänster samt höger kanal. Bägge kanalerna kopplas identiskt så du behöver endast bry dig om en av ritningarna.
Du ser att först så delar sig signalen. Det är en parallellkoppling. Därefter så sitter det två stycken element på var sida i seriekoppling för att sedan gå ihop igen för att slutligen komma tillbaka till slutsteget.
Jara skrev:Det blir lite enklare med beskrivning också. Trots det förstår jag inte detta elschema... Seriekopplingen; är den bara på pluspolen? Ser ju ut så.
Jag behöver nog se själva högtalarkabeln för att bättre förstå...
adzer skrev:Jara skrev:Det blir lite enklare med beskrivning också. Trots det förstår jag inte detta elschema... Seriekopplingen; är den bara på pluspolen? Ser ju ut så.
Jag behöver nog se själva högtalarkabeln för att bättre förstå...
Nej alltså han har bara markerat plussidan för att man skall se vilken sida som är vilken. Ovansidan är således minus på den ritningen.
Skall bryta ner det åt dig.
Förstärkare+ går till Bas1+ OCH Bas3+
Bas1- går till Bas2+
Bas3- går till Bas4+
Bas2- OCH Bas4- går till förstärkare-
Är du med nu?
Jara skrev:Och likadant med andra kanalen och basar 5-8? Det börjar klarna... Jag ska linda huvudet runt det där... Pm:ar om jag har fler frågor. Jag har ev lite minidsp-frågor också...
adzer skrev:Jara skrev:Och likadant med andra kanalen och basar 5-8? Det börjar klarna... Jag ska linda huvudet runt det där... Pm:ar om jag har fler frågor. Jag har ev lite minidsp-frågor också...
Ja precis bägge kanalerna kopplar du likadant.
Hehe kör på. Du vet var jag finns
adzer skrev:Han visar alltså vänster samt höger kanal.
Mich skrev:adzer skrev:Han visar alltså vänster samt höger kanal.
Nej, bilden visar två olika kopplingar. Där den högra är att föredra.
Jag skulle rekommendera att dra en egen kabel till varje låda (element). Vid slutsteget skulle jag serie/parallell-koppla ihop allt.
//Michael
Mich skrev:adzer skrev:Han visar alltså vänster samt höger kanal.
Nej, bilden visar två olika kopplingar. Där den högra är att föredra.
Jag skulle rekommendera att dra en egen kabel till varje låda (element). Vid slutsteget skulle jag serie/parallell-koppla ihop allt.
//Michael
Adhoc skrev:Det kan se ut som råttboet på bilden.Inte så estetiskt elegant kanske men praktiskt för eventuella framtida förändringar.
Det går en kabel med 2 ledare till varje högtalare. Varje kabel är numrerad mot högtalaren så det går att hålla reda på dom.
Från slutsteget går det en kabel med två ledare, dessa ledare ansluts till rätt nr på raddan med numrerade terminaler beroende på hur man vill ha det kopplat.
Med byglingar (korta gul, blå, brun och svart) mellan terminalerna är det buslätt att göra serie- eller parallellkopplingar på det sätt man önskar. Jag använde kopplingsklämmor för starkström som är stabilare och enklare att hålla på med än s.k. "sockerbitar".
Som tydligt framgår från bildenär det 2x3 st 4 ohm surroundhögtalare seriekopplade för 12 ohm och 2x2 + 2x1 st basar på 4 respektive 8 ohm som serie- respektive parallellkopplats för totalt 8 ohm. Totalt är 17 högtalare anslutna här, samt förberett för att köra separata förstärkare mot diskant- och baselement på fronthögtalarna om man vill använda aktivt filter mot dom senare tillsammans med basarna.
Adhoc skrev:(Behöver jag nämna att kopplingsskåpet har dörr så man slipper se råttboet?) Har du inget skåp att gömma det i, kan du stoppa ner hela rasket i en låda med lock och borra hål för in- och utgående kablage i sidan
Det blir i realiteten enkelt att göra kopplingarna du vill göra.
Du kan ju tänka som för vanliga seriekopplade batterier. 1,5 V + 1,5 V => 3 volt => pluspol på ena batteriet byglas till minuspol på andra batteriet, därefter 1 tåt från pluspolen på batteristapeln + 1 tåt från minuspolen på batteristapeln till lampans poler (plus och minus på slutsteget)
För parallellkopplingen: pluspol på ena högtalaren byglas till pluspol på andra högtalaren och likadant mellan minuspolerna. Därefter 1 tåt från plus på slutsteget till plusbyglingen och 1 tåt från minus på slutsteget till minusbyglingen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster