Bästa drivning till mina 8st L26ROY?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Bästa drivning till mina 8st L26ROY?

Inläggav Jara » 2012-11-02 20:03

Tjoho!

Snart blir 4 8... I november bör jag ha alla mina 8 slutna ROY klara och börjar lite smått fundera på hur de ska drivas på bästa sätt.

Basarna är på ju på 4 Ohm... Och... Just nu drivs mina första 4 med ett femkanals Marantz, specat till 140w per kanal i 8 Ohm och 170 i 6 Ohm. Jag använder 2 kanaler och seriekopplar basarna 2 och 2. Tänkte göra likadant med de fyra nya basarna.
Räcker steget till, månntro?

Bör jag titta efter något kralligare slutsteg? Mer effekt? Kanske något som har kräm ner till 2 Ohm för att kunna parallellkoppla basarna 2 och 2 istället?

Jag har för övrigt en minidsp som jag tänkte använda för att boosta lite i botten. Där krävs det väl lite extra pylver?

Jag behöver lite tips på slutsteg som duger till det här jobbet! Beg eller nytt spelar ingen roll, men helst vill jag inte få jätteont i plånboken.
PA-steg med fläktar undviker jag gärna då jag inte har en suuuuuusning om hur man fläktmoddar. Om det nu inte skulle finnas en vänlig själ i Sthlm-området som kan hjälpa till med det...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-02 22:02

Tänkte först skriva Behringer A500, men kom på att det inte lämnar mer effekt än det du har nu..
Ett EP4000 skulle nog passa bättre.
Fläktmodda är jättelätt. Har fläktmoddat två steg med dubbla fläktar ikväll, och det tog nog inte mer än en halvtimme aktiv arbetstid. :)
Då ska tilläggas att jag är väldigt oteknisk och har ungefär tre minuters tålamod.
Då har jag ändå serikopplat fläktar och grejat, vilket du inte behöver göra med ett EP4000. :)

Tror att det är mest bang for the buck, och borde räcka. :)

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-02 22:23

bakerman22 skrev:Tänkte först skriva Behringer A500, men kom på att det inte lämnar mer effekt än det du har nu..
Fläktmodda är jättelätt. Har fläktmoddat två steg med dubbla fläktar ikväll, och det tog nog inte mer än en halvtimme aktiv arbetstid. :)
Då ska tilläggas att jag är väldigt oteknisk och har ungefär tre minuters tålamod.
Då har jag ändå serikopplat fläktar och grejat, vilket du inte behöver göra med ett EP4000. :)

Hmm... Du skriver "ett" EP4000. Det betyder 4 basar per kanal... Kommer det verkligen att lira? Hur gör jag då?
Som sagt är ju ROY:arena på 4 Ohm...

Ps. Ska kolla in EP4000.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-02 22:27

Jara skrev:
bakerman22 skrev:Tänkte först skriva Behringer A500, men kom på att det inte lämnar mer effekt än det du har nu..

Hmm... Du skriver "ett" EP4000. Det betyder 4 basar per kanal... Kommer det verkligen att lira? Hur gör jag då?

Ps. Ska kolla in EP4000.

Serie/parallell koppling ger 4ohm per kanal.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-11-02 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-02 22:39

adzer skrev:
Jara skrev:

Ps. Ska kolla in EP4000.

Serie/parallell koppling get 4ohm per kanal.

Yikes! Serie- OCH parallellkoppling. Den kommer jag behöva ett ritning eller skiss på.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-02 22:39

Precis. 300 watt per element borde ju räcka. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-02 22:44

Jara skrev:Yikes! Serie- OCH parallellkoppling. Den kommer jag behöva ett ritning eller skiss på.

Du kopplar alltså två par element i serie. Dessa par får då 8ohm. Sedan parallelkopplar du dessa två paren för att få 4ohm igen.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-02 22:52

adzer skrev:
Jara skrev:Yikes! Serie- OCH parallellkoppling. Den kommer jag behöva ett ritning eller skiss på.

Du kopplar alltså två par element i serie. Dessa par får då 8ohm. Sedan parallelkopplar du dessa två paren för att få 4ohm igen.

Oj, vad mycket kabel... :D Basarna kommer att vara utspridda i rummet. Både golv- och nära-takplacering. I främre delen och bakre delen av rummet.
Men blir det parallellt från slutsteget? Eller endast en tåt från respektive kanals plus- och minuspol?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-02 23:01

Du kan koppla på flera olika sätt så var du väljer att lägga parallellkopplingen beror på basarna placering.

Rita ut hur du tänker ha dem placerade så kan vi lättare förklara hur du "bör" koppla.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-11-02 23:05

Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-02 23:22

-Palle- skrev:Bild

Skitbra, Palle! Men det där är rena grekiskan för mig. :oops: :D

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-02 23:23

adzer skrev:Du kan koppla på flera olika sätt så var du väljer att lägga parallellkopplingen beror på basarna placering.

Rita ut hur du tänker ha dem placerade så kan vi lättare förklara hur du "bör" koppla.

Bild

Take ur time!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-02 23:25

Jara skrev:

Vad är det som är oklart?

Han visar alltså vänster samt höger kanal. Bägge kanalerna kopplas identiskt så du behöver endast bry dig om en av ritningarna.

Du ser att först så delar sig signalen. Det är en parallellkoppling. Därefter så sitter det två stycken element på var sida i seriekoppling för att sedan gå ihop igen för att slutligen komma tillbaka till slutsteget.

EDIT: Såg nu att det var två olika kopplingar som visades på bilden.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-11-03 00:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-02 23:39

adzer skrev:
Jara skrev:

Vad är det som är oklart?

Han visar alltså vänster samt höger kanal. Bägge kanalerna kopplas identiskt så du behöver endast bry dig om en av ritningarna.

Du ser att först så delar sig signalen. Det är en parallellkoppling. Därefter så sitter det två stycken element på var sida i seriekoppling för att sedan gå ihop igen för att slutligen komma tillbaka till slutsteget.

Det blir lite enklare med beskrivning också. Trots det förstår jag inte detta elschema... Seriekopplingen; är den bara på pluspolen? Ser ju ut så.
Jag behöver nog se själva högtalarkabeln för att bättre förstå...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-02 23:42

Jara skrev:Det blir lite enklare med beskrivning också. Trots det förstår jag inte detta elschema... Seriekopplingen; är den bara på pluspolen? Ser ju ut så.

Nej alltså han har bara markerat plussidan för att man skall se vilken sida som är vilken. Ovansidan är således minus på den ritningen.

Skall bryta ner det åt dig.

Förstärkare+ går till Bas1+ OCH Bas3+
Bas1- går till Bas2+
Bas3- går till Bas4+
Bas2- OCH Bas4- går till förstärkare-

Är du med nu?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-02 23:50

adzer skrev:
Jara skrev:Det blir lite enklare med beskrivning också. Trots det förstår jag inte detta elschema... Seriekopplingen; är den bara på pluspolen? Ser ju ut så.

Nej alltså han har bara markerat plussidan för att man skall se vilken sida som är vilken. Ovansidan är således minus på den ritningen.

Skall bryta ner det åt dig.

Förstärkare+ går till Bas1+ OCH Bas3+
Bas1- går till Bas2+
Bas3- går till Bas4+
Bas2- OCH Bas4- går till förstärkare-

Är du med nu?

Och likadant med andra kanalen och basar 5-8? Det börjar klarna... Jag ska linda huvudet runt det där... Pm:ar om jag har fler frågor. Jag har ev lite minidsp-frågor också... :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-02 23:52

Jara skrev:Och likadant med andra kanalen och basar 5-8? Det börjar klarna... Jag ska linda huvudet runt det där... Pm:ar om jag har fler frågor. Jag har ev lite minidsp-frågor också... :)

Ja precis bägge kanalerna kopplar du likadant.

Hehe kör på. Du vet var jag finns ;)

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-03 00:02

adzer skrev:
Jara skrev:Och likadant med andra kanalen och basar 5-8? Det börjar klarna... Jag ska linda huvudet runt det där... Pm:ar om jag har fler frågor. Jag har ev lite minidsp-frågor också... :)

Ja precis bägge kanalerna kopplar du likadant.

Hehe kör på. Du vet var jag finns ;)

Du är grrrrrreat! :D

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-11-03 00:10

adzer skrev:Han visar alltså vänster samt höger kanal.

Nej, bilden visar två olika kopplingar. Där den högra är att föredra.

Jag skulle rekommendera att dra en egen kabel till varje låda (element). Vid slutsteget skulle jag serie/parallell-koppla ihop allt.

//Michael

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-03 00:14

Mich skrev:

Jag skulle rekommendera att dra en egen kabel till varje låda (element). Vid slutsteget skulle jag serie/parallell-koppla ihop allt.

//Michael

Oj jag missade att de skiljde sig. Ser det nu och du har helt rätt.

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-11-03 00:48

Jag letar också drivning till samma element och jag kommer sattsa på
2st T.amp TA2400 MK-X

Dvs 325w per element.
Hoppas det kommer räcka.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-03 08:28

Mich skrev:

//Michael

Jo, men hur blir det då? "En kabel till varje låda" är ju glasklart. Men hur ser en serie/parallell ut "vid slutsteget"?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-11-03 11:36

Det kan se ut som råttboet på bilden.8O Inte så estetiskt elegant kanske men praktiskt för eventuella framtida förändringar.

Det går en kabel med 2 ledare till varje högtalare. Varje kabel är numrerad mot högtalaren så det går att hålla reda på dom.

Från slutsteget går det en kabel med två ledare, dessa ledare ansluts till rätt nr på raddan med numrerade terminaler beroende på hur man vill ha det kopplat.

Med byglingar (korta gul, blå, brun och svart) mellan terminalerna är det buslätt att göra serie- eller parallellkopplingar på det sätt man önskar. Jag använde kopplingsklämmor för starkström som är stabilare och enklare att hålla på med än s.k. "sockerbitar".

Som tydligt framgår från bilden :wink: är det 2x3 st 4 ohm surroundhögtalare seriekopplade för 12 ohm och 2x2 + 2x1 st basar på 4 respektive 8 ohm som serie- respektive parallellkopplats för totalt 8 ohm. Totalt är 17 högtalare anslutna här, samt förberett för att köra separata förstärkare mot diskant- och baselement på fronthögtalarna om man vill använda aktivt filter mot dom senare tillsammans med basarna.

Bild

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-03 14:30

Adhoc skrev:Det kan se ut som råttboet på bilden.8O Inte så estetiskt elegant kanske men praktiskt för eventuella framtida förändringar.

Det går en kabel med 2 ledare till varje högtalare. Varje kabel är numrerad mot högtalaren så det går att hålla reda på dom.

Från slutsteget går det en kabel med två ledare, dessa ledare ansluts till rätt nr på raddan med numrerade terminaler beroende på hur man vill ha det kopplat.

Med byglingar (korta gul, blå, brun och svart) mellan terminalerna är det buslätt att göra serie- eller parallellkopplingar på det sätt man önskar. Jag använde kopplingsklämmor för starkström som är stabilare och enklare att hålla på med än s.k. "sockerbitar".

Som tydligt framgår från bilden :wink: är det 2x3 st 4 ohm surroundhögtalare seriekopplade för 12 ohm och 2x2 + 2x1 st basar på 4 respektive 8 ohm som serie- respektive parallellkopplats för totalt 8 ohm. Totalt är 17 högtalare anslutna här, samt förberett för att köra separata förstärkare mot diskant- och baselement på fronthögtalarna om man vill använda aktivt filter mot dom senare tillsammans med basarna.

Bild

Urk. Ja, det såg ju enkelt ut... :o 8O :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-11-03 15:19

(Behöver jag nämna att kopplingsskåpet har dörr så man slipper se råttboet? :D ) Har du inget skåp att gömma det i, kan du stoppa ner hela rasket i en låda med lock och borra hål för in- och utgående kablage i sidan

Det blir i realiteten enkelt att göra kopplingarna du vill göra.

Du kan ju tänka som för vanliga seriekopplade batterier. 1,5 V + 1,5 V => 3 volt => pluspol på ena batteriet byglas till minuspol på andra batteriet, därefter 1 tåt från pluspolen på batteristapeln + 1 tåt från minuspolen på batteristapeln till lampans poler (plus och minus på slutsteget)

För parallellkopplingen: pluspol på ena högtalaren byglas till pluspol på andra högtalaren och likadant mellan minuspolerna. Därefter 1 tåt från plus på slutsteget till plusbyglingen och 1 tåt från minus på slutsteget till minusbyglingen.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-03 15:57

Adhoc skrev:(Behöver jag nämna att kopplingsskåpet har dörr så man slipper se råttboet? :D ) Har du inget skåp att gömma det i, kan du stoppa ner hela rasket i en låda med lock och borra hål för in- och utgående kablage i sidan

Det blir i realiteten enkelt att göra kopplingarna du vill göra.

Du kan ju tänka som för vanliga seriekopplade batterier. 1,5 V + 1,5 V => 3 volt => pluspol på ena batteriet byglas till minuspol på andra batteriet, därefter 1 tåt från pluspolen på batteristapeln + 1 tåt från minuspolen på batteristapeln till lampans poler (plus och minus på slutsteget)

För parallellkopplingen: pluspol på ena högtalaren byglas till pluspol på andra högtalaren och likadant mellan minuspolerna. Därefter 1 tåt från plus på slutsteget till plusbyglingen och 1 tåt från minus på slutsteget till minusbyglingen.

Exemplet med batterierna hjälper inte... Jag springer snabbt, hoppar högt och långt, bänkpressar mycket och marklyfter mycket. Det är min läggning. Kunna förstå enkla beskrivningar hur saker ska kopplas; Not so much.
Jag behöver en handritad lapp med tydligt markerade tåtar, kopplingslisten i förstoring och plus- och minuspoler som jag ser tydligt och inte kan blanda ihop. Basarna och slutsteg måste också vara med på lappen så att ingen info går förlorad.
Det ÄR okej att skaka på huvudet åt mig och tänka: vicket pucko! :D

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-11-03 18:08

Jag älskar din ödmjukhet - att erkänna den formen av intellektuella tillkortakommanden hör inte till vanligheterna på Faktiskt :D

Jag har kopplat ihop ett exempel som jag tror ser ganska överskådligt ut.
Brun tråd i exemplet kopplas till röd (plus) både när det gäller förstärkaren och högtalarna. Blå tråd kopplas till svart (minus) både på förstärkare och högtalare.

Exemplet visar en kanal. Gör likadant för vänster och höger kanal.

https://dl.dropbox.com/u/9973814/serieparallell.jpg

Om du försöker följa en tänkt signal med blicken som om det vore en ström vatten som flödade från förstärkarens plus till minus via högtalarna, så blir det så här:
Först strömmar vattnet ut ur förstärkarens pluspol, genom den bruna tråden. Den delas upp och strömmar till högtalare 1 och 2 via de bruna trådarna, genom själva högtalaren och ut i de blå trådarna, sammanstrålar i kopplingslisten och vidare ut till högtalare 3 och 4 i bruna trådar igen, genom högtalarna, ut i de blå trådarna, samlas igen till en blå tråd tillbaka till förstärkarens minuspol.

Denna koppling får samma impedans som en ensam högtalare, eftersom de parallellkopplade elementen får halva impedansen, men två sådana knippen parallella element kopplade i serie får "dubbla halva impedansen".

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-03 18:39

Klockrent! Mycket fin bild.
Kruxet blir ju att jag ska ha 4 basar per kanal. Hur blir det då?

:lol: :oops: jo, nu har man blivit blind också...
Kanske ska man titta på heeeeela bilden.
Senast redigerad av Jara 2012-11-03 18:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-11-03 18:51

bilden visar ju fyra basar på en kanal......en kabel till slutsteg och sedan fyra till högtalare...

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-11-03 18:57

nikeb skrev:bilden visar ju fyra basar på en kanal......en kabel till slutsteg och sedan fyra till högtalare...

Tack! Upptäckte det själv...

Återgå till Generellt om hifi