Det här med kablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Det här med kablar

Inläggav Andersh74 » 2012-10-31 10:39

Hejsan

I min ungdom när jag senast funderade på det här med Hifi, på den tiden totalt renons på eget kapital, pratades det en del om kablarna. Hur viktiga är dom egentligen?

På mina nyinförskaffade och nyomkantade S-system Improved satt det kablar som jag tycker ser lite risiga ut efter några decenniers resor. Är det mödan värt att byta ut dom då de går raka vägen in där bak och säkerligen är lödda någonstans där ini?

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Det här med kablar

Inläggav PerStromgren » 2012-10-31 14:26

Andersh74 skrev:På mina nyinförskaffade och nyomkantade S-system Improved satt det kablar som jag tycker ser lite risiga ut efter några decenniers resor. Är det mödan värt att byta ut dom då de går raka vägen in där bak och säkerligen är lödda någonstans där ini?

Om kablarna ser trista ut, kapa dem så nära lådan du vågar och montera något slags skarvdon. Mellan högtalare och förstärkare kan du sedan använda något lämpligt, lampsladd eller grövre beroende på längd.

Konsensus här på forumet är nog att exotiska (dyra) högtalarkablar är ett sätt att omsätta pengar i onödan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-10-31 14:28

Jag har just nu börjat fundera på att montera terminaler. Mest för att det ser propert ut. Men känner mig lite fundersam över om det påverkar högtalarlådans funktion negativt på något sätt? Vad tror ni?

/Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-31 14:39

Andersh74 skrev:Jag har just nu börjat fundera på att montera terminaler. Mest för att det ser propert ut. Men känner mig lite fundersam över om det påverkar högtalarlådans funktion negativt på något sätt? Vad tror ni?

Knappast. Montera terminaler du. Men se till att det blir tätt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-03 10:45

Nu är terminalerna alldeles snart monterade. Då undrar jag över det där med kablarnas längd. Är det viktigt att dom är lika långa? Även det var något som pratades om i min ungdom? Jag har väldigt svårt att tro att det har med tiden som går åt i kabeln för att nå till högtalaren, snarare med förlusterna i kabeln. Men med en ordentlig kabel kan väl inte det spela någon roll om det skiljer två meter?

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-03 14:35

Andersh74 skrev:Nu är terminalerna alldeles snart monterade. Då undrar jag över det där med kablarnas längd. Är det viktigt att dom är lika långa? Även det var något som pratades om i min ungdom? Jag har väldigt svårt att tro att det har med tiden som går åt i kabeln för att nå till högtalaren, snarare med förlusterna i kabeln. Men med en ordentlig kabel kan väl inte det spela någon roll om det skiljer två meter?

Det tycker inte jag heller. Viktigare är nog att högtalare står lika i förhållande till rum och lyssnare, eftersom det lär påverka mer. Men det finns personer som tycker att man lika gärna kan ha lika längd och rulla upp överflödig kabel, litet snyggt, så man kan sova ännu lugnare.

Jag tänker inte själv så, utan ser till att kabeln är tillräckligt lång, och kapar sedan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-03 14:54

Du kan lugnt släppa din kabeloro :)
Det är mest ett estetiskt problem. Vanlig lampsladd eller Classes kabel fungerar utmärkt på korta längder. Påverkar en kabel ljudet (till det bättre eller det sämre) är det något fel på den.

Är man entusiast så löder man sina egna EKK-kablar. Enkel solid kopparkardel. Totalt ohanterliga eftersom de blir så styva men mätmässigt bland det bästa (och billigaste)

Hitta något annat att nojja dig för ljudmässigt ;) Här inne på faktiskt kan du få massor av uppslag!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-11-03 15:57

PerStromgren skrev:... att man lika gärna kan ha lika längd och rulla upp överflödig kabel, litet snyggt, så man kan sova ännu lugnare.

Fast det kan man inte, om man är den som oroar sig. Rullen blir ju en induktor.

Jag oroar mig inte.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-03 16:18

Nu är hur som helst terminaler på plats och högtalarkabeln utbytt mot ny och fräsch med olika längd. Inte hör jag någon skillnad åt vare sig det ena eller andra hållet. Men det känns ganska bra att ha det gjort. Det enda som kommer hålla mig sömnlös är att jag inte lödde kablarna på insidan terminalerna utan bara klippte de gamla kablarna i lådan och satte fast med kabelskor som såg lite medfarna ut. Det är mycket känsla i sånt här med ljud. Man inbillar sig på något sätt det man vill inbilla sig. Somliga tror på gud, andra att högtalarkabelns längd spelar någon roll... :roll:

/Anders

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-04 19:11

PappaBas skrev:Du kan lugnt släppa din kabeloro :)
Det är mest ett estetiskt problem. Vanlig lampsladd eller Classes kabel fungerar utmärkt på korta längder. Påverkar en kabel ljudet (till det bättre eller det sämre) är det något fel på den.

Är man entusiast så löder man sina egna EKK-kablar. Enkel solid kopparkardel. Totalt ohanterliga eftersom de blir så styva men mätmässigt bland det bästa (och billigaste)

Hitta något annat att nojja dig för ljudmässigt ;) Här inne på faktiskt kan du få massor av uppslag!

Är du säker att vanlig lampsladd verkligen duger ? Varför tror du det finns en uppsjö av grövre högtalarekablar att köpa ? För att folk inte hör nån skillnad ?

Jag avser inte att vara raljerande, men det är många i detta forum som INTE tycker att lampsladd duger. Jag uppmanar istället att prova en grövre kabel. Hör du ingen skillnad så kör då med lampsladd. Men det är kanske dumt att inte prova alternativ först.

Vad det gäller EKK till högtalarna så är det inte så att den gillas ljudmässigt av alla, i alla sammanhang. Detsamma gäller lågnivåkabeln rg 59 som brukar rekommenderas här. Mitt råd är istället att lyssna till olika alternativ.
Senast redigerad av Richard 2012-11-04 19:18, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-04 19:14

Andersh74 skrev:Nu är hur som helst terminaler på plats och högtalarkabeln utbytt mot ny och fräsch med olika längd. Inte hör jag någon skillnad åt vare sig det ena eller andra hållet. Men det känns ganska bra att ha det gjort. Det enda som kommer hålla mig sömnlös är att jag inte lödde kablarna på insidan terminalerna utan bara klippte de gamla kablarna i lådan och satte fast med kabelskor som såg lite medfarna ut. Det är mycket känsla i sånt här med ljud. Man inbillar sig på något sätt det man vill inbilla sig. Somliga tror på gud, andra att högtalarkabelns längd spelar någon roll... :roll:

/Anders

Det kan tekniskt bevisas att en förstärkare i de flesta fall mår bra av att inte snedbelastas, så som det blir med olika kabellängder för höger och vänster kanal. Det skadar därför inte att ha samma längd till båda högtalarna.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-04 19:16

Richard skrev:Det kan tekniskt bevisas att en förstärkare i de flesta fall mår bra av att inte snedbelastas, så som det blir med olika kabellängder för höger och vänster kanal. Det skadar därför inte att ha samma längd till båda högtalarna.

Herregud karl! Hur mycket resistans har du i dina kablar? Sitter förstärkaren i Haparanda och högtalarna i Smygehuk?! 8O

Ta och mät upp resistansen på din finkabel och lampsladden. Mät lite på induktans och kapacitans också? Relatera storheten på dessa mått.
Jag har överhuvudtaget inget emot att man har fin kabel för att man gillar det. Men om man tror att det finns fantastiskt mycket välljud att finna där jämfört med t.ex EKK så tror jag man blir besviken. Gör sladdarna lika långa om det känns bättre. Känslan är viktig :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-04 19:24

PappaBas skrev:
Richard skrev:Det kan tekniskt bevisas att en förstärkare i de flesta fall mår bra av att inte snedbelastas, så som det blir med olika kabellängder för höger och vänster kanal. Det skadar därför inte att ha samma längd till båda högtalarna.

Herregud karl! Hur mycket resistans har du i dina kablar? Sitter förstärkaren i Haparanda och högtalarna i Smygehuk?! 8O

Håller med om att skillnaden i kapacitans/ induktans med olika långa högtalarekablar kan vara försvinnande små, men vill du vara på den säkra sidan så bör du nog köra med lika längd.

Resistansen är väl sällan något problem vid olika längder, snarare kapacitans/ induktansen i kabeln, beroende på förstärkare. En del förstärkare, tex tidiga Naim brann upp om inte hänsyn togs till kabelns konstruktion och längd. De började självsvänga om inte kablarna var lika långa, och hade ett visst avstånd mellan +- kardelerna i kabeln.

Dessutom är känslan mycket riktigt, viktig. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-04 19:29

Jag anser att det inte är några problem alls om kablarna är olika långa inom rimliga gränser. Med reservation för att det kanske kan finnas någon extremt dåligt konstruerad förstärkare.

Vanlig enkel EKK eller EKU för högtalare och RG62 för signal funkar kanon.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-11-07 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Re: Det här med kablar

Inläggav Richard » 2012-11-04 19:32

Andersh74 skrev:Hejsan

I min ungdom när jag senast funderade på det här med Hifi, på den tiden totalt renons på eget kapital, pratades det en del om kablarna. Hur viktiga är dom egentligen?

På mina nyinförskaffade och nyomkantade S-system Improved satt det kablar som jag tycker ser lite risiga ut efter några decenniers resor. Är det mödan värt att byta ut dom då de går raka vägen in där bak och säkerligen är lödda någonstans där ini?

Mvh, Anders

Det finns några kabelfallgropar, nämligen :

Kontaktdistorsion, som är en realitet, kontakterna oxiderar efter några veckor. Kan ge tydligt hörbar dist efter lång tid. Lödningar direkt till element och delningsfilter är därför ofta att föredra.

Kablar med tätt ihopsatta kardeler låter ofta hörbart annorlunda än de med separerade sådana. Likaså kan det ibland höras skillnad mellan entrådigt och mångtrådigt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-11-04 20:15

darkg skrev:
PerStromgren skrev:... att man lika gärna kan ha lika längd och rulla upp överflödig kabel, litet snyggt, så man kan sova ännu lugnare.

Jag oroar mig inte.

Det blir den inte alls eftersom det går lika mycket ström i respektive riktning varvid det magnetiska nettoflödet blir noll.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-11-04 20:28

Det var ju lite genant. Nå, bra att det blev belyst i tråden kanske!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-04 20:28

Men om man hänger rullen på en järnkrok hemma hos Morello, vad händer då? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-04 20:30

Richard skrev:...
Resistansen är väl sällan något problem vid olika längder, snarare kapacitans/ induktansen i kabeln, beroende på förstärkare. En del förstärkare, tex tidiga Naim brann upp om inte hänsyn togs till kabelns konstruktion och längd. De började självsvänga om inte kablarna var
lika långa,
och hade ett visst avstånd mellan +- kardelerna i kabeln.

Är du helt säker på att det av mig fetade å i synnerhet det understrukna är alldeles med sanningen överensstämmande . . . i så fall så får du gärna förklara varför det är "på detta vise" . . . typ :o
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-04 20:41

Håller med om att invändigt i högtalaren så är det bättre med lödningar.
Såtillvida attman inte är och rotar i delningsfiltret titt som tätt som jag.... :oops:
Till terminaler föredrar jag banankontakter mest för att det är lättast att hantera vid förflyttning av högtalarna.

Självklart kan det finnas hörbara skillnader mellan kablarna. Men problemet är ju att med kablar som färgar så kan det ju låta både bättre och sämre.
Har de en filtrerande effekt är det ju som att hänga på ett extra delningsfilter. Detta är en disskussion som förs rätt ofta på detta forum.

Jag ser det hela som ett psykologiskt problem först och främst. I början så visste jag inte alls hur det fungerade. Då försökte jag få kontroll på de saker jag kunde få kontroll över dvs kabellängd, kvalite osv.
Nu har jag insett att det finns andra saker som har så otroligt mycket större påverkan på ljudupplevelsen än kablarna så då försöker jag koncentrera mig på dem i stället :)

Jag tycker det till stor del är ett icke-problem och att man kan köra med de billiga rekomendationerna för signal och högtalarkablar. Någon gång när jag känner att min anläggning och rum är så bra att jag är nöjd med dem då skall jag börja oroa mig för kablar igen! :wink:

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-11-05 13:03

Bara att ta något man tycker om utseendemässigt.
Låna en lampsladd och en dyrkabel.
Lyssna och se om du hör någon skillnad. Om den du tycker om utseendet på inte är hörbart sämre så har du en vinnare. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-05 13:12

Richard skrev:
PappaBas skrev:

Håller med om att skillnaden i kapacitans/ induktans med olika långa högtalarekablar kan vara försvinnande små, men vill du vara på den säkra sidan så bör du nog köra med lika längd.

Resistansen är väl sällan något problem vid olika längder, snarare kapacitans/ induktansen i kabeln, beroende på förstärkare. En del förstärkare, tex tidiga Naim brann upp om inte hänsyn togs till kabelns konstruktion och längd. De började självsvänga om inte kablarna var lika långa, och hade ett visst avstånd mellan +- kardelerna i kabeln.

Håller med, men skillnaderna har lite eller inget med snedbelastning av förstärkaren att göra. Den har med skillnaden i överföringsfunktionerna
att göra.

För mig är det lika självklart att kabeln allt som allt är en rätt så oviktig
komponent (billig enkardelig med tillräcklig koppararea funkter bra), som
att man vill ha samma till vänster och höger.

Att spara några kronor på att kapa en av dem kortare bara för att det
går, verkar rätt så ogenomtänkt. Vad är meningen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-05 13:16

darkg skrev:

Nej, en rullad kabel blir inte en induktor. En högtalarkabel är vad man kallar
bifilär nämligen.

Den innehåller ju både + och - ledaren, och i dessa går i varje ögonblick mot-
riktade strömmar, så något gemensamt växande magnetfält byggs inte upp
vid rullning - så induktansen ökar heller inte. Bara att rulla på!

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-11-05 15:24

IngOehman skrev:
darkg skrev:

Nej, en rullad kabel blir inte en induktor. En högtalarkabel är vad man kallar
bifilär nämligen.

Den innehåller ju både + och - ledaren, och i dessa går i varje ögonblick mot-
riktade strömmar, så något gemensamt växande magnetfält byggs inte upp
vid rullning - så induktansen ökar heller inte. Bara att rulla på!

Vh, iö

Gott, det är utrett men säkert värt att upprepa.

IngOehman skrev:Att spara några kronor på att kapa en av dem kortare bara för att det
går, verkar rätt så ogenomtänkt. Vad är meningen?
Vh, iö

Förutom att spara några kronor blir det mycket lättare att få det prydligt. Fler skäl kan jag inte komma på.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-05 16:21

Jag har ingen jättebestämd uppfattning om saken, men jag tycker nog som
regel att kablar som ligger fullt synligt i hela sin sträckning från förstärkare
till högtalare alltid är rätt fult.

Speciellt när kablarna ser larviga ut.

Så jag drar dem nästan alltid mot närmaste vägg, och sedan längs golvlisten
eller bakom/i någon skena om sådan finns, och sen även bakom de möbler
som finns på vägen till förstärkaren.

Och att ta upp slacket mellan kablarna har jag därför aldrig sett vara något
problem.

Men å andra sidan är ju inte olika långa kablar något större problem heller,
jag bara tycker det "känns fel", och allt som känns fel riskerar att hamna i
vägen för musiken. Jag vill slippa ha ovidkommande saker att tänka på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-07 21:58

Hej
Jag kan tänka mig att skriva ett inlägg som handlar om det här med kablarna som vidrör flera olika saker som skrivits i tråden "Det här med kablarna".

Det är väl allom bekant att vackert upplagd mat smakar bättre än den som inte är vackert upplagd, utan som ätes t.ex. direkt ur BigPacklådan som kommer ur Micron på byggarbetsplatsen. Det kan ju tyckas vara märkligt då maten objektivt sett smakar likadant. Men på det viset är våra huvudskallar konstruerade, sinnena påverkar varandra väldigt mycket.
Ett annat exempel är bilar där en till synes vanlig bil, exempelvis en Saab 9000 eller en Citroen C5 blir vackrare och mer formfulländad bara för att den är ens egen, på samma sätt tycks bilen bli tystare och mer komfortabel att åka i om den är städad invändigt och alla glasspapper är borta från golvet på passagerarsidan.

Om det står Sonab OA på en högtalare tror jag den kan låta bättre i våra sinnen just bara därför. På samma sätt fungerar nog våra sinnen vad gäller kablar, en lugn och fin själ njuter mer av ljudet än en stressad dito.

Det är ju därför som jag tidigare i denna tråd skrev att jag kände viss oro för att jag inte lödde anslutningarna till terminalerna. Oron påverkar sannolikt upplevelsen mer än de potentiellt ärgande anslutningarna.

Jag tror jag kommer skriva mer om dessa tankar och känslor i en annan tråd någon dag då jag bär på mina drömmar om att starta tillverkning av vackra högtalare i mitt snickeri. Då kommer jag att behöva hjälp vad tekniken anbelangar och ingen kommer att få se mina högtalare före de mäter och lyssnar på dom. Jag är nämligen övertygad om att vackra högtalare med en historia låter bättre än fula och ointressanta. Och jag vill att dom även låter bra, trots att dom är vackra att se på.

/Anders

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-07 22:13

adzer skrev:Vanlig enkel EKK eller EKU för högtlare och RG62 för signal funkar kanon.

Precis som Biltema 2,5..
Den går ju faktiskt att handskas med också... :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-07 22:30

bakerman22 skrev:
adzer skrev:Vanlig enkel EKK eller EKU för högtlare och RG62 för signal funkar kanon.

Precis som Biltema 2,5..
Den går ju faktiskt att handskas med också... :wink:

Absolut finns massor med bra sladdar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-07 22:43

Jag kan hålla med om att snygga kablar är snyggare... ja... och det är ganska lätt att göra en lampsladd snygg, köp en estetiskt tilltalande kabelstrumpa bara! Svalander har en hel del läckra i sitt sortiment. Elfa och andra har säkert också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-07 23:48

Det snyggaste är väl om kablarna inte syns? Men till "Beam me up scotty" kanske vi får vänta några år?

/Anders

Nästa

Återgå till Teknikforum