Moderator: Redaktörer
Andersh74 skrev:På mina nyinförskaffade och nyomkantade S-system Improved satt det kablar som jag tycker ser lite risiga ut efter några decenniers resor. Är det mödan värt att byta ut dom då de går raka vägen in där bak och säkerligen är lödda någonstans där ini?
Andersh74 skrev:Jag har just nu börjat fundera på att montera terminaler. Mest för att det ser propert ut. Men känner mig lite fundersam över om det påverkar högtalarlådans funktion negativt på något sätt? Vad tror ni?
Andersh74 skrev:Nu är terminalerna alldeles snart monterade. Då undrar jag över det där med kablarnas längd. Är det viktigt att dom är lika långa? Även det var något som pratades om i min ungdom? Jag har väldigt svårt att tro att det har med tiden som går åt i kabeln för att nå till högtalaren, snarare med förlusterna i kabeln. Men med en ordentlig kabel kan väl inte det spela någon roll om det skiljer två meter?
PerStromgren skrev:... att man lika gärna kan ha lika längd och rulla upp överflödig kabel, litet snyggt, så man kan sova ännu lugnare.
PappaBas skrev:Du kan lugnt släppa din kabeloro![]()
Det är mest ett estetiskt problem. Vanlig lampsladd eller Classes kabel fungerar utmärkt på korta längder. Påverkar en kabel ljudet (till det bättre eller det sämre) är det något fel på den.
Är man entusiast så löder man sina egna EKK-kablar. Enkel solid kopparkardel. Totalt ohanterliga eftersom de blir så styva men mätmässigt bland det bästa (och billigaste)
Hitta något annat att nojja dig för ljudmässigtHär inne på faktiskt kan du få massor av uppslag!
Andersh74 skrev:Nu är hur som helst terminaler på plats och högtalarkabeln utbytt mot ny och fräsch med olika längd. Inte hör jag någon skillnad åt vare sig det ena eller andra hållet. Men det känns ganska bra att ha det gjort. Det enda som kommer hålla mig sömnlös är att jag inte lödde kablarna på insidan terminalerna utan bara klippte de gamla kablarna i lådan och satte fast med kabelskor som såg lite medfarna ut. Det är mycket känsla i sånt här med ljud. Man inbillar sig på något sätt det man vill inbilla sig. Somliga tror på gud, andra att högtalarkabelns längd spelar någon roll...![]()
/Anders
Richard skrev:Det kan tekniskt bevisas att en förstärkare i de flesta fall mår bra av att inte snedbelastas, så som det blir med olika kabellängder för höger och vänster kanal. Det skadar därför inte att ha samma längd till båda högtalarna.
PappaBas skrev:Richard skrev:Det kan tekniskt bevisas att en förstärkare i de flesta fall mår bra av att inte snedbelastas, så som det blir med olika kabellängder för höger och vänster kanal. Det skadar därför inte att ha samma längd till båda högtalarna.
Herregud karl! Hur mycket resistans har du i dina kablar? Sitter förstärkaren i Haparanda och högtalarna i Smygehuk?!
Andersh74 skrev:Hejsan
I min ungdom när jag senast funderade på det här med Hifi, på den tiden totalt renons på eget kapital, pratades det en del om kablarna. Hur viktiga är dom egentligen?
På mina nyinförskaffade och nyomkantade S-system Improved satt det kablar som jag tycker ser lite risiga ut efter några decenniers resor. Är det mödan värt att byta ut dom då de går raka vägen in där bak och säkerligen är lödda någonstans där ini?
Mvh, Anders
darkg skrev:PerStromgren skrev:... att man lika gärna kan ha lika längd och rulla upp överflödig kabel, litet snyggt, så man kan sova ännu lugnare.
Fast det kan man inte, om man är den som oroar sig. Rullen blir ju en induktor.
Jag oroar mig inte.
Richard skrev:...
Resistansen är väl sällan något problem vid olika längder, snarare kapacitans/ induktansen i kabeln, beroende på förstärkare. En del förstärkare, tex tidiga Naim brann upp om inte hänsyn togs till kabelns konstruktion och längd. De började självsvänga om inte kablarna var
lika långa, och hade ett visst avstånd mellan +- kardelerna i kabeln.
Dessutom är känslan mycket riktigt, viktig.
Richard skrev:PappaBas skrev:Richard skrev:Det kan tekniskt bevisas att en förstärkare i de flesta fall mår bra av att inte snedbelastas, så som det blir med olika kabellängder för höger och vänster kanal. Det skadar därför inte att ha samma längd till båda högtalarna.
Herregud karl! Hur mycket resistans har du i dina kablar? Sitter förstärkaren i Haparanda och högtalarna i Smygehuk?!
Håller med om att skillnaden i kapacitans/ induktans med olika långa högtalarekablar kan vara försvinnande små, men vill du vara på den säkra sidan så bör du nog köra med lika längd.
Resistansen är väl sällan något problem vid olika längder, snarare kapacitans/ induktansen i kabeln, beroende på förstärkare. En del förstärkare, tex tidiga Naim brann upp om inte hänsyn togs till kabelns konstruktion och längd. De började självsvänga om inte kablarna var lika långa, och hade ett visst avstånd mellan +- kardelerna i kabeln.
Dessutom är känslan mycket riktigt, viktig.
darkg skrev:PerStromgren skrev:... att man lika gärna kan ha lika längd och rulla upp överflödig kabel, litet snyggt, så man kan sova ännu lugnare.
IngOehman skrev:darkg skrev:PerStromgren skrev:... att man lika gärna kan ha lika längd och rulla upp överflödig kabel, litet snyggt, så man kan sova ännu lugnare.
Nej, en rullad kabel blir inte en induktor. En högtalarkabel är vad man kallar
bifilär nämligen.
Den innehåller ju både + och - ledaren, och i dessa går i varje ögonblick mot-
riktade strömmar, så något gemensamt växande magnetfält byggs inte upp
vid rullning - så induktansen ökar heller inte. Bara att rulla på!
Vh, iö
IngOehman skrev:Att spara några kronor på att kapa en av dem kortare bara för att det
går, verkar rätt så ogenomtänkt. Vad är meningen?
Vh, iö
adzer skrev:Vanlig enkel EKK eller EKU för högtlare och RG62 för signal funkar kanon.
bakerman22 skrev:adzer skrev:Vanlig enkel EKK eller EKU för högtlare och RG62 för signal funkar kanon.
Precis som Biltema 2,5..
Den går ju faktiskt att handskas med också...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster