Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-28 02:04

Jag skulle tippa att det är mer än 1 miljon konsertbesök, totalt sett per år i Sverige. Räknar man sedan alla som sjunger i kör och alla som spelar instrument, så får man en ganska stor intressesfär vad gäller levande musik.

Beror den stora mängden livelyssnande på att man är intresserad av musik och att musik live på konsert ger en så pass bra underhållning att man prioriterar detta framför att göra annat?

Är det så att dessa personer egentligen anser att återgiven musik i stereon är bortkastad tid och egentligen sitter de hellre framför datorn istället eller med lurar.

Alla konsertbesök och allt musicerande beror väl på att man faktiskt gillar musik.

Jag tror att musiken via stereon med dess kvalitet upplevs vara för torftig. Det är en handfull entusiaster som ibland lyssnar på musik lite då och då på sin fina stereo.

Människan har en inneboende drivkraft som väljer att göra det som attraherar mest för stunden och att avstå att göra det som är mindre intressant för stunden.

Om de så kallade hifiapparaternas ljudspridande inte lyckas fånga intresset tillräckligt mycket i förhållande till annat, så finns i alla fall konsertbesök som lockar, men även att göra annat, istället för att lyssna på stereon.

På den tiden det begav sig, så var stereon fundamentet som allt kretsade runt. Flyttade man hemifrån så var det första som installerades på nya platsen stereon och kom det inget ljud från grammofonen så började kallsvetten rinna.

Inget ljud, jag dör. Allt annat inklusive att äta blev helt plötsligt sekundärt. Inget ljud, ingen musik. Vad är det för fel? Varför funkar det inte? Man kanske skall trycka på den där knappen? Trycka: Trudilutt, trudilutt. Ahhh, musik... så, nu kan jag bära in sängen och köksgrejerna och därefter fixa lite krubb och lyssna på musik i lugn och ro. Finns egentligen det tillstånd som kallas lugn och ro kvar?

Idag är detta utbytt mot uppkoppling på internet. Funkar inte internet så fokuseras allt på att få det att funka. Internet är det nya som tagit över människans fritid. Datamanicken har tagit över och musik på burk har blivit ett brus och livekonsert är denna tillfälliga musiklyx som man kan leva på ett tag.

Restaurangbesök och semester och friskvård är andra aspiranter på människors attraktionskraft som är starkare än den ljudåtergivning som står till buds. Allt slåss om uppmärksamhet. Tik, tak, tik, tak och varje tickande innebär någon form av tidsfördriv som man gör istället för att välja göra något annat. Att skriva här eller att läsa här eller på fejjan tar också tid i anspråk.

Det kanske är så att ljudåtergivningen har gått i stå som förnöjelse och hamnat på efterkälke vad gäller att ge den upplevelse som innebär att man skulle prioritera detta istället för annat.

Allt som tar människans tid i anspråk pockar på människans uppmärksamhet konkurrerar om människans tid och de vuxna väljer precis som barnen, nämligen att göra det roligaste för stunden på deras fritid d v s under den tid som står till buds.

Summa summarum. Ett ljud hemma som ger denna livekänsla kan kanske vara en lösning. Men det går inte att lura någon på konfekten. Är det roligare att gå på krogen så kommer man att göra det istället för att sitta i sweetspot hemma och koncentrera sig på ljudåtergivning eller på musik som inte ger den underhållning som man egentligen vill ha.

Frågan är, hur prioriterar man sitt tidsfördriv och varför används stereon mindre?

mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2012-10-28 08:49, redigerad totalt 2 gånger.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-28 02:24

Kanske mjukvaran ändå blivit för ointressant.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-28 03:02

Objektivisten skrev:Kanske mjukvaran ändå blivit för ointressant.

I vilket avseende? Är det musiken som är ointressant? Är det själva ljudet på CD, jootjoob eller spåttifaj? Eller nå annat?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-28 10:20

petersteindl skrev:
Objektivisten skrev:Kanske mjukvaran ändå blivit för ointressant.

I vilket avseende? Är det musiken som är ointressant? Är det själva ljudet på CD, jootjoob eller spåttifaj? Eller nå annat?

Mvh
Peter

Jag menade musiken, inget annat.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-28 10:39

Peter:

Håller med om allt du skrev tidigare, bra analys. :)

Jag tror att det har gått från att musiken är "grejjen" till att musiken är en av flera "grejjer" man får ur datorn, film, tv, facebook, twitter, bloggar, m.m.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-28 12:51

Paa, jag tror du har väldigt rätt i att möjligheten till tvåvägskommunikation som alternativ till passivt mottagande är en nyckelfaktor i förutsättningarnas förändring över tid.

Svante, kanske är hi-fi-nördantalet ungefär konstant eller marginellt minskande. Och då blir ju din analys rimlig. Intressanta följdfrågor blir då om det är möjligt att få fler ytligt musikkonsumerande att fördjupa sitt musikintresse och musiklyssnande; samt i så fall om det finns något vi kan göra för att bidra till att så sker.

Peter, jag tolkar dig som att du liksom jag är inne på att musikintresset i övergripande mening har varit och alltjämt är förhållandevis stort. Samtidigt är kvalitetslyssnande en aktivitet som konkurerar med andra aktiviteter vilka totalt sett blivit fler. Du är också inne på tanken att hur bra det faktiskt låter vid kvalificerad musiklyssning torde påverka våra prioriteringar. Om det aldrig låter bättre än en trasig mobiltelefon hur vi än bär oss åt det sannolikt att intresset för kvalificerad musiklyssning kommer att minska och försvinna.

Här tar jag tillfället att åter nämna inspelningarnas betydelse för den totala musikupplevelsen och ljudkvaliteten ur återgivningssynvinkel. Om ljudutrustning och ljudproduktioner i huvudsak inriktas mot passiv bakgrundslyssning minskar den enskilde lyssnares skäl att intressera sig för hi-fi och fördjupade musikupplevelser.

Kanske är det så att konsertbesök framstår som något helt annat; ett alternativ värdigt att konkurera med så fascinerande företeelser som dataspel och dokusåpor. Men samtidigt något som upplevs som så väsensskilt från passiv musiklyssning att många inte ens ser det som ett alternativt sätt att njuta av musik på utan mer som något fundamentalt annorlunda.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-28 13:48

Claes! en god sammanfattning och reflektioner över en del inlägg.

Förutsättningarna har ändrats dramatiskt för stereomarknaden. När jag var ung på 60-talet och början på 70-talet var en skivspelare, bandspelare och band och skivor vad en ung människa kunde äga. Lite posters också. Förutom en säng skrivbord och bokhylla. Hela mänsklighetens kultur tog en kraftig böj i och med detta. Annat som p-piller gjorde att musik och kulturella uttryck tog sig nya former.

Så då skulle alla ha en musikanläggning i någon form och en hel del skaffade sig en stereo.

Idag frågar inte tonåringar och de första åren efter 20 efter en stereoanläggning. De har en dator, iphone eventuellt ett par fristående högtalare. Visst använder de grejerna till att lyssna och dela musik men det är ju så mycket mer såsom nämnts i tråden.

Frågan om en kvalificerad musikanläggning kommer eventuellt senare idag. Men har den så kallade marknaden överhuvudtaget grepp och vilja att leverera vad dessa vill ha i form av musik och nödvändiga prylar för att leverera ett ljud, livstil och användarvänlighet som den potentiella kunden vill ha.

VAr ute med min son. HAn är 32 och vi ville ge honom en skivspelare och Akkelis hade en begagnad till ett pris som vi kan tänkas betala för en födelsdags- eller julklapp. Vi åkte och lyssnade och då har ju en egen stereo (rör) hyggliga högtalare samt en dac. Han föredrar vinylljudet som han anser vi har hemma alla gånger -"då blir jag lycklig".

Till slut lyssnade vi på en bergmanskivspelare för 128 000 k. Funkar ju dåligt som present för en vanlig medelklass. Åsså lyssnade vi på en mängd annat och förde en diskussion kring materiel, pu och vad vi hörde. Uppenbarligen ville han ha en upplevelse av luft. Och min anläggnings uttryck verkar vara riktmärket.

Väl hemma fick Popsnöret och jag ta oss en funderare. Vilken väg skall vi tillsammans med honom gå för att utveckla en kvalificerad musikåtergivning.

För mig så blev det igår uppenbart att vinyl inte är vägen för honom i första hand utan att streamat skall det vara. Det kommer men cd-perioden är inte ännu riktigt avslutat och att den nya tekniken är ntesärdeles spridd. Men jag får ju leta i detta hörn efter present. Om det finns något på acceptabel prisnivå.

Åsså skall ju grejerna vara estetiskt tilltalande och kunna fungera i den generations hem.

Så lösnngen är ju att markndaden skall kunna leverera välinspelad och ntressant musik över nätet samt att det finns maskiner som hemifrån lagrar och spelar upp musiken på ett användarvänligt sätt. Datamaskinen kommer på sikt inte vara den viktigaste musikkomponentet utan det blir separata nätverksspelare. Och köparna är något äldre som bildar hem och som vill ha lätt-tillgänglig musik ,brukarvänliga funktioner och snyggt utseende.

Lite reflektioner

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-28 14:34

Hej Kronkan!

Tänkvärda reflektioner du tar upp. Jag gick inte in på kvaliteten på strömmad och nedladdad musik men tänker som du att den frågan torde vara fundamental. Eftersom de flesta yngre i huvudsak får sitt ljud via dator kommer det jag skrev i mitt förra inlägg att gälla även i detta sammanhang.

Låter allt ljud via dator som en trasig mobiltelefon så lär intresset för kvalificerad musiklyssning minska och försvinna. Glädjande nog har problemet uppmärksammats och det pågår i denna stund omfattande globalt standardiseringsarbete för att motverka nämnda risker.

Vad det konkret handlar om är att det måste standardiseras om en medelvärdesbegränsning för all världens ljudspelande apparater möjliggörande för transientdynamiken att förbli ostympad. Om så sker blir välljud åter en påverkansfaktor av betydelse. I stället för att kriga och tävla om ljudnivå (loudness war) vid en given volyminställning så blir ljudkvaliteten det avgörande.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-28 15:17

petersteindl skrev:Frågan är, hur prioriterar man sitt tidsfördriv och varför används stereon mindre?

Tänkvärt inlägg. När jag således tänker efter :) så tror jag att man måste gå till botten med hur det hänger ihop - musikintresset (som ju är stort idag som alltid) och intresset för särskilt verklighetstrogen återgivning.

Vi hifi-intresserade har kanske ett specialintresse som går ut på att kunna återge något "som på riktigt". Oavsett musiken, ärligt talat. Medan den vanlige musiklyssnaren i bästa fall vill att det ska låta "bra" (eller "fett", eller "som det ska") för att kunna ta till sig musiken på ett ok sätt. Men utan krav på perfektion eller "verklighetsnära" återgivning i sig.

Motivationen för den vanlige lyssnaren vore att man njuter bättre av musiken om man investerar i en bra anläggning. Samt att man går ett steg längre och lockar med den ultimata musikupplevelsen, om man har en "Live"-kapabel anläggning.

Men frågan är om man idag lyssnar mer för att "hänga med" än för att få "den ultimata upplevelsen"? Innehållet, och det jättestora utbudet, är kanske prioriterat framför kvalitén på upplevelsen.

Man vill inte ha dåligt ljud kanske, men orkar man söka ännu mer perfektion (utan att bli nördig) när ljudet är så pass bra som det är även i vardaglig teknik?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-28 15:33

Claes skrev:Hej Kronkan!

Tänkvärda reflektioner du tar upp. Jag gick inte in på kvaliteten på strömmad och nedladdad musik men tänker som du att den frågan torde vara fundamental. Eftersom de flesta yngre i huvudsak får sitt ljud via dator kommer det jag skrev i mitt förra inlägg att gälla även i detta sammanhang.

Låter allt ljud via dator som en trasig mobiltelefon så lär intresset för kvalificerad musiklyssning minska och försvinna. Glädjande nog har problemet uppmärksammats och det pågår i denna stund omfattande globalt standardiseringsarbete för att motverka nämnda risker.

Vad det konkret handlar om är att det måste standardiseras om en medelvärdesbegränsning för all världens ljudspelande apparater möjliggörande för transientdynamiken att förbli ostympad. Om så sker blir välljud åter en påverkansfaktor av betydelse. I stället för att kriga och tävla om ljudnivå (loudness war) vid en given volyminställning så blir ljudkvaliteten det avgörande.

Tack Claes!
Håller helt med dig om att dagens behandling av musik måste ändras från skapande av ett musak(uttryck) med kompression till mera fulla uttryck av musik. Men i andra trådar så verkar det ibland som jag motverkar detta. Inte alls men ibland handlar det ju om att processa musik så att specifika sound och uttryck skall åstadkommas.
Tror att köp av separata apparater för musikåtergivning kommer att ske senare i livet än när den skedde i min generation.
När det sker så kommer det att byggas anläggningar kring streamad musiksignal. Då kommer det att handla om nätverkspelare som är snygga, användarvänliga och där några kommer att ha goda kvalitéer som musikåtergivare.
Den som hoppar till detta lämnar till stor del spotify och nya leverantörer av mjukvaran musiken dyker upp. Bara lite lösa reflektioner. Men som förr blir det inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-28 15:55

Kronkan skrev: Frågan om en kvalificerad musikanläggning kommer eventuellt senare idag. Men har den så kallade marknaden överhuvudtaget grepp och vilja att leverera vad dessa vill ha i form av musik och nödvändiga prylar för att leverera ett ljud, livstil och användarvänlighet som den potentiella kunden vill ha.

VAr ute med min son. HAn är 32 och vi ville ge honom en skivspelare och Akkelis hade en begagnad till ett pris som vi kan tänkas betala för en födelsdags- eller julklapp. Vi åkte och lyssnade och då har ju en egen stereo (rör) hyggliga högtalare samt en dac. Han föredrar vinylljudet som han anser vi har hemma alla gånger -"då blir jag lycklig".

Till slut lyssnade vi på en bergmanskivspelare för 128 000 k. Funkar ju dåligt som present för en vanlig medelklass. Åsså lyssnade vi på en mängd annat och förde en diskussion kring materiel, pu och vad vi hörde. Uppenbarligen ville han ha en upplevelse av luft. Och min anläggnings uttryck verkar vara riktmärket.

Väl hemma fick Popsnöret och jag ta oss en funderare. Vilken väg skall vi tillsammans med honom gå för att utveckla en kvalificerad musikåtergivning.

För mig så blev det igår uppenbart att vinyl inte är vägen för honom i första hand utan att streamat skall det vara. Det kommer men cd-perioden är inte ännu riktigt avslutat och att den nya tekniken är ntesärdeles spridd. Men jag får ju leta i detta hörn efter present. Om det finns något på acceptabel prisnivå.

Åsså skall ju grejerna vara estetiskt tilltalande och kunna fungera i den generations hem.

Så lösnngen är ju att markndaden skall kunna leverera välinspelad och ntressant musik över nätet samt att det finns maskiner som hemifrån lagrar och spelar upp musiken på ett användarvänligt sätt.

Datamaskinen kommer på sikt inte vara den viktigaste musikkomponentet utan det blir separata nätverksspelare. Och köparna är något äldre som bildar hem och som vill ha lätt-tillgänglig musik ,brukarvänliga funktioner och snyggt utseende.

Lite reflektioner

Hej kronkan

Jag tar fasta på några saker du nämner, bryter ut dessa och vänder på ordningen samt fetar i blått en som jag ser det essentiell punkt för att musik skall ge ett mervärde utöver det vanliga.

Han föredrar vinylljudet som han anser vi har hemma alla gånger.

Uppenbarligen vill han ha en upplevelse av luft!

Vinyl är inte vägen för honom i första hand utan att streamat skall det vara.

Åsså skall grejerna vara estetiskt tilltalande och kunna fungera i den generationens hem.

Köparna är något äldre som bildar hem och som vill ha lätt-tillgänglig musik ,brukarvänliga funktioner och snyggt utseende.

Lösnngen är att markndaden skall kunna leverera välinspelad och intressant musik över nätet samt att det finns maskiner som hemifrån lagrar och spelar upp musiken på ett användarvänligt sätt.

Men har den så kallade marknaden överhuvudtaget grepp och vilja att leverera vad dessa vill ha i form av musik och nödvändiga prylar för att leverera ett ljud, en livstil och användarvänlighet som den potentiella kunden vill ha?

Nu kommer vi till en sak som jag tror är essentiell, nämligen UPPLEVELSE AV LUFT. Den första frågan man kan ställa sig är, vad har upplevelse av luft med musik att göra? Egentligen ingenting, blir mitt svar. Men, tydligen är det så att upplevelse av luft är ett tillägg till musikupplevelse som är viktig i sammanhanget då musik skall konsumeras. Det är alltså en ingrediens som höjer upplevelsen. Frågan är då, om man driver detta till sin spets och lyckas åstadkomma en luftighet eller upplevelse av luft som man har live med akustiska instrument eller med bra PA, kommer musiklyssnandet då att kunna bryta en barriär så att musiken griper tag och omsluter lyssnaren som helt plötsligt vill ha mer och prioriterar om bland sina intressen?

Luftighet är en slags upplevd parameter som är som en gäckande och svårfångad filur. Tekniker brukar säga att det är bara att öka THD så blir ljudet luftigare. Rörförstärkare tabuförklaras och konstruerar man en rörförstärkare med mycket låg THD så skulle ljudet upplevas instängt med brist på luft. Jag köper inte det resonemanget rakt av.

Vad är luft, inom ljudåtergivningssammanhang? Den fysikaliska förklaringen kan ventileras i annan tråd, men frågan kan ställas i samband med frågeställningen i denna tråd och visst svar kan ges.

Jag är helt övertygad om att din grabb inte är ensam i sin syn på detta spörsmål och det sätter en stor prägel på dagens musikkonsumtion, tror jag.

Luft brukar ibland vara synonymt med frihet, frigjort, fritt, obundet, svävande, omslutande och allerstädes närvarande, även inuti människan och med livet, med det levande.

Motsatsen till luft är att det låter dött, instängt, bundet, krystat osv.

I livesammanhang är det företrädelsevis luft och levande. Då playback införs, så minskar detta levande och en själslig upplevelse går förlorad i jämförelse.

Kan det vara så att mycket av dagens musik i sig har brist på luft? Jag tror Objektivisten har ett svar som måste beaktas.

Luft och rymd är två begrepp som ger musik ett stort upplevelsemässigt mervärde, förutom att musiken skall vara bra.

En annan sak som kan beaktas är att musik står i kontrast till är verbal kommunikation. Då man lyssnar på musik så pratar man inte med varandra. Musiken står för informationen till hörseln. Då man använder synen så kan man prata med varandra och det kan bli en mer utåtriktad sysselsättning. Att lyssna på musik är mer inåtvänd. Det kanske är så att generationen just nu vill ha mer utåtriktad upplevelse på sin fritid? Då träffar man polarna på krogen, eller hemma istället.

En utåtriktad företeelse i samband med musik är dans. Dansas det idag? Hur många hifinördar gillar att dansa? Ähum... Att fylla dansgolvet är lättare med bra ljud.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-28 17:15

jag tror på reklam

reklam är a och o här

bilder på stökiga ungdomsrum och halvnakna tjejjer istället för det rådande bistra mentalsjukhushusidealinredningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-28 23:06

Hej Peter!
Ett intressant inlägg.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ur Peters inlägg:
”Kan det vara så att mycket av dagens musik i sig har brist på luft? Jag tror Objektivisten har ett svar som måste beaktas.

Luft och rymd är två begrepp som ger musik ett stort upplevelsemässigt mervärde, förutom att musiken skall vara bra. ”
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jag har i höst har ägnat den stora delen av vinylköpen till att försöka få ihop en liten samling Blue Note och med förbehållet att de skall vara första gången utgivna före 1965. Så det blir naturligt för mig att lägga ut en länk till en film om detta legendariska bolag med ett kvalitetstänkande i hela produktionen. Då fanns det också etablerade kanaler ut till ”kunden”. Åsså gick det nog att dansa till väldigt mycket av Blue Note även om jag där saknar en del erfarenheter.
https://www.youtube.com/watch?v=KrHldDh74dI
Men idag går det väl inte till så här.

Men behov av bra musik, goda inspelningar och bra anläggningar finns. Så det handlar om att kunna ha något att sälja, kanaler o s v. Och detta vet du ju också

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-10-29 12:50

Imho så behöver man inte göra det så krångligt.
Om man lyssnar på musik hemma och ger barnen ett musikintresse så är man en bra bit på väg.
Om man har en välljudande anläggning hemma som barnen får bruka och vänja sig vid så har man kommit ett steg till på vägen.
De lär sig att tycka om musik, att lyssna på musik och hur musik kan återges hemma.

Vanans makt är stor och när de senare hamnar i en miljö där det låter trist så kommer de att fråga sig själva hur de ska få det lika bra som hemma hos föräldrarna.

Om man ser till att ungarna får en egen bra anläggning så finns det en chans att kompisarna vänjer sig vid välljud också.

Om man vill ändra på något i samhället så tror jag att stressen är en stor bov. Allt ska gå snabbt och helst på springande fot. Man måste lära sig att stanna upp och ta sig tid att njuta av livet, att kunna spendera en längre stund med en aktivitet.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 13:18

dennis skrev:Det finns tyvär för många myter som skapats genom åren och allt som oftast så hör man att man måste lägga 30 eller 50 tusen + för att få en bra anläggning.
En annan är att dom som är/blir intresserade sitter och analyserar allt som ljuder från anläggningen och då endast klassisk eller jazz som får spelas (eller det ända som kan spelas).
Och frågar någon om råd inom 10.000kr klassen så rekommenderar man inte något för 30.000, då är man bara respektlös och ohjälpsam mot den som frågar.

Då tar folk hellre och går in till Siba och köper första bästa och står ut med att film/musik återgivningen är känns alment ointressant eller mediokert.

Panelguy skrev:
Harryup skrev: Att handlare dör beror ju på att "riktigt bra" Hifi kostar väsentligt mer nu. Kommer ihåg att när jag blev intresserad kunde jag köpa en Breuer för runt 3.500 och jag behövde spara i dryga 2 månader för att ha råd men tyckte det var lite mycket pengar. Idag tror jag en motsvarande Breuer/Brinkmann kostar runt 60-70' och det kommer ta aningen längre än 2 månader för att spara ihop. Och mina ungar är inte i närheten av att ens tänka tanken på att sådana pengar är ens rimmliga för en bra HiFi-produkt.

Ja det känns verkligen som att "riktigt bra" HiFi har blivit betydligt dyrare än tidigt 80-tal då jag började intressera mig för "high-end".
Jag tror de flesta i den yngre generationen inte ens har råd att drömma om "high-end" i dagens läge.

Jag tycker tvärs om. Bra hifi har aldrig varit billigare!

Visst, det finns mycket som är dåligt, men även idag kan man få bra grejer även till vettigt pris. Visst, bra dyrt är bättre än bra billigt, men det som är bäst i de lägre prisklasserna är ändå väldigt bra jämfört med det mesta - oavsett pris.

Ta t.ex. en Sneaky DS och ett par vettiga högtalare i budgetprisklassen. Bättre än de flesta CD-spelare (oavsett pris) och med inbyggt slutsteg, och modernt (tillåter streaming från PC, MAC eller NAS samt har stöder Airplay från iProdukter). Visst man kan inte spela så taket lyfter, men det räcker ändå långt. Säkert klockrent ihop med ett par piP.

En kompis har en Sneaky DS som källa i ett ganska seriöst hemsystem och det spelar riktigt bra (Sneaky:n ersatte en Squeezebox och t.o.m. frun i huset kommenterade med att den var mycket bättre - större förbättring än då de bytte från 32" TV till 42" Panasonic plasma).

Har man redan dator kan man få till en komplett anläggning för ca. 10000 kr (beg. något under och nytt något över) som spelar skjortan av väldigt många dyra system.

Bild

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 13:54

petersteindl skrev:Jag skulle tippa att det är mer än 1 miljon konsertbesök, totalt sett per år i Sverige. Räknar man sedan alla som sjunger i kör och alla som spelar instrument, så får man en ganska stor intressesfär vad gäller levande musik.

Beror den stora mängden livelyssnande på att man är intresserad av musik och att musik live på konsert ger en så pass bra underhållning att man prioriterar detta framför att göra annat?

Är det så att dessa personer egentligen anser att återgiven musik i stereon är bortkastad tid och egentligen sitter de hellre framför datorn istället eller med lurar.

Alla konsertbesök och allt musicerande beror väl på att man faktiskt gillar musik.

Jag tror att musiken via stereon med dess kvalitet upplevs vara för torftig. Det är en handfull entusiaster som ibland lyssnar på musik lite då och då på sin fina stereo.

Människan har en inneboende drivkraft som väljer att göra det som attraherar mest för stunden och att avstå att göra det som är mindre intressant för stunden.

Om de så kallade hifiapparaternas ljudspridande inte lyckas fånga intresset tillräckligt mycket i förhållande till annat, så finns i alla fall konsertbesök som lockar, men även att göra annat, istället för att lyssna på stereon.

På den tiden det begav sig, så var stereon fundamentet som allt kretsade runt. Flyttade man hemifrån så var det första som installerades på nya platsen stereon och kom det inget ljud från grammofonen så började kallsvetten rinna.

Inget ljud, jag dör. Allt annat inklusive att äta blev helt plötsligt sekundärt. Inget ljud, ingen musik. Vad är det för fel? Varför funkar det inte? Man kanske skall trycka på den där knappen? Trycka: Trudilutt, trudilutt. Ahhh, musik... så, nu kan jag bära in sängen och köksgrejerna och därefter fixa lite krubb och lyssna på musik i lugn och ro. Finns egentligen det tillstånd som kallas lugn och ro kvar?

Idag är detta utbytt mot uppkoppling på internet. Funkar inte internet så fokuseras allt på att få det att funka. Internet är det nya som tagit över människans fritid. Datamanicken har tagit över och musik på burk har blivit ett brus och livekonsert är denna tillfälliga musiklyx som man kan leva på ett tag.

Restaurangbesök och semester och friskvård är andra aspiranter på människors attraktionskraft som är starkare än den ljudåtergivning som står till buds. Allt slåss om uppmärksamhet. Tik, tak, tik, tak och varje tickande innebär någon form av tidsfördriv som man gör istället för att välja göra något annat. Att skriva här eller att läsa här eller på fejjan tar också tid i anspråk.

Det kanske är så att ljudåtergivningen har gått i stå som förnöjelse och hamnat på efterkälke vad gäller att ge den upplevelse som innebär att man skulle prioritera detta istället för annat.

Allt som tar människans tid i anspråk pockar på människans uppmärksamhet konkurrerar om människans tid och de vuxna väljer precis som barnen, nämligen att göra det roligaste för stunden på deras fritid d v s under den tid som står till buds.

Summa summarum. Ett ljud hemma som ger denna livekänsla kan kanske vara en lösning. Men det går inte att lura någon på konfekten. Är det roligare att gå på krogen så kommer man att göra det istället för att sitta i sweetspot hemma och koncentrera sig på ljudåtergivning eller på musik som inte ger den underhållning som man egentligen vill ha.

Frågan är, hur prioriterar man sitt tidsfördriv och varför används stereon mindre?

mvh
Peter

En miljon besök verkar vara i underkant, men desto bättre! F.ö. skitbra inlägg!

Enligt 2006 års SCBs statistik över konsertbesökare så besökte, minst en gång per år, 7,1
miljoner människor någon form av konsert i Sverige (SCB, 2006).

Återför fokus på musikåtergivning till upplevelsekvalitet istället för bäst siffror (distorsion eller företagsvinst - välj själv). I inspelningsledet behövs också en uppryckning. Konkurrens med musikalisk kvalitet i.st.f. ljudnivå... Kräver att folka har prylar där kvalitet märks, så det behövs någon slags uppryckning över hela linjen.

Även live tycker jag det varierar väl mycket idag. Ibland är det grymt bra (då oftast i lite mindre sammanhang - Nefertiti i Göteborg är ett bra exempel på bra). Ibland är det inte speciellt engagerande och speciellt dåligt kan det vara då man skall spela för mycket folk, t.ex. i samband med kulturkalaset i Göteborg. Att det oftare drar åt sämre även live idag kanske hänger ihop med den allmänna kvalitetsomedvetenheten?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-04 13:59

Det finns bara ett sätt att säkra återväxten av hifi-intresserade:

Se till att så många unga människor som möjligt får ta del av
upplevelserna som en god musikförmedling kan ge.

Ja inte bara musik, utan all ljud och bild.

- - -

Det kanske inte är ett bra sätt om målet är att göra människor till
apparatintresserade bytarnördar*, men om man vill öppna öron, för
vad en hög fidelitet (snarare än apparaterna som objekt) kan ge
anläggningens ägare i form av musiklyssningsnjutning, så tror jag
det är både det enda och bästa man kan göra.

De flesta människor tycker om musik och de har därför potential att
bry sig om ljudkvalitet - men drivkraften att verkligen skaffa sig en
högpresterande anläggning är ju villkorad att man fått upp ögonen
för vilken upplevelse som är möjlig.

Och problemet idag är att de flesta unga inte har fått uppleva det.

- - -

Vad som är största hindret vet jag inte, men jag tror att problemen
är intrikat ihopvävda. Men den utveckling som vi sett med avseende
på loudness war har en stor roll i dramat.

Men denna tråd handlare ju om vad som kan göras för att säkra åter-
växten, så kanske borde det startas en annan tråd om vad som idag
hindrar och har sett till att återväxten är så dålig?

Vh, iö

- - - - -

*Det är ju en kategori för sig, som förvisso gynnar branschen genom
att konsumera så extremt mycket, men jag tror ändå att en bredare
bas, många som köper bra saker, är vad som behövs för att branschen
skall komma igen.

Med bred bas menar jag en värld där i stort sätt alla normala människor
bryr sig om ljudkvalitet så pass att de skaffar en god musikanläggning
(för många år framåt).

Man kan uttrycka samma sak som att man i en hifi-braig värld ser att
människor spenderar en större del av sin tid på att lyssna på musik,
och kanske se film i sin hemmabio.
Senast redigerad av IngOehman 2012-11-04 15:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 14:07

celef skrev:jag tror på reklam

reklam är a och o här

bilder på stökiga ungdomsrum och halvnakna tjejjer istället för det rådande bistra mentalsjukhushusidealinredningen

Reklam är säkert helt nödvändigt, men reklam utan underliggande substans eller sanning faller platt till slut.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 14:29

IngOehman skrev:Det finns bara ett sätt att säkra återväxten av hifi-intresserade:

Se till att så många unga människor som möjligt får ta del av
upplevelserna som en god musikförmedling kan ge.

- - -

Det kanske inte är ett bra sätt om målet är att göra människor till
apparatintresserade bytarnördar, men om man vill öppna öron, för
vad en hög fidelitet (snarare än apparaterna som objekt) kan ge
anläggningens ägare i form av musiklyssningsnjutning, så tror jag
det är både det enda och bästa man kan göra.

De flesta människor tycker om musik och de har därför potential att
bry sig om ljudkvalitet - men drivkraften att verkligen skaffa sig en
högpresterande anläggning är ju villkorad att man fått upp ögonen
för vilken upplevelse som är möjlig.

Och problemet idag är att de flesta unga inte har fått uppleva det.

- - -

Vad som är största hindret vet jag inte, men jag tror att problemen
är intrikat ihopvävda. Men den utveckling som vi sett med avseende
på loudness war har en stor roll i dramat.

Men denna tråd handlare ju om vad som kan göras för att säkra åter-
växten, så kanske borde det startas en annan tråd om vad som idag
hindrar och har sett till att återväxten är så dålig?

I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra. Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.
Senast redigerad av prolinn 2012-11-04 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 14:30

celef skrev: mentalsjukhushusidealinredningen

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-04 15:37

prolinn skrev:
IngOehman skrev:Diverse text om att VI som har hört god musikåtergivning behöver visa dem som inte har gjort det, hur fantastiskt det kan vara...

I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.

Okej, jag delar inte din erfarenhet.

Min erfarenhet är snarare de fullständigt motsatta - att ALLA normala
människor blir "hifi-positiva" och väljer att skaffa en bättre anläggning
efter att man har spelat lite musik för dem.

Men kanske är det något i din anläggning som fördärvar upplevelsen av
musiken och gör att du sett de reaktioner du beskriver?

prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.

Fast hifi-branschen kan väl inte skyllas för de reaktioner som du sett?

Hifi-branschen kan ju inte spela musik för människor utan att de kommer
in i butikerna - och problemet är ju att de flesta idag inte ens söker sig
dit utan de skaffar sin "anläggning" i datorbutiken.

Vad jag talar om är att VI skall spela musik för människor, alltså för våra
vänner, bekanta och släktingar - alltså de av dem som inte ännu har in-
sett hur stor glädjen kan vara av att spela musik.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 18:23

IngOehman skrev:
prolinn skrev:
IngOehman skrev:Diverse text om att VI som har hört god musikåtergivning behöver visa dem som inte har gjort det, hur fantastiskt det kan vara...

I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.

Okej, jag delar inte din erfarenhet.

Min erfarenhet är snarare de fullständigt motsatta - att ALLA normala
människor blir "hifi-positiva" och väljer att skaffa en bättre anläggning
efter att man har spelat lite musik för dem.

Men kanske är det något i din anläggning som fördärvar upplevelsen av

prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.

Fast hifi-branschen kan väl inte skyllas för de reaktioner som du sett?

Hifi-branschen kan ju inte spela musik för människor utan att de kommer
in i butikerna - och problemet är ju att de flesta idag inte ens söker sig
dit utan de skaffar sin "anläggning" i datorbutiken.

Vad jag talar om är att VI skall spela musik för människor, alltså för våra
vänner, bekanta och släktingar - alltså de av dem som inte ännu har in-
sett hur stor glädjen kan vara av att spela musik.

Vh, iö

Trist debatteknik, men det får stå för dig! Har man förstånd nog kan man välja att förstå eller inte. Du påminde mig i vilket fall om varför jag inte vare sig läst eller skrivit på faktiskt.se på väldigt länge. Tråkigt!

Givetvis rör mina reflektioner min syn på hifi-branschen som sådan, en hållning som tydligen allmänheten delar och som självaste branschen inte tycks förstå. Finns det ingen grund för allmänhetens uppträdande? Jag tror det. Branschen har kört i diket och diskuterar djup ljudbild, separerade instrument och bla bla istället för musikaliska kvaliteter. Allmänheten har vänt branschen ryggen. Säkert av flera anledningar, men att branschen inte har något ansvar ter sig enfaldigt att tro.

F.ö. En bedövande majoritet av mina närmaste vänner har idag anläggningar som, i mitt tycke återger musik på ett sätt som engagerar och lockar till ytterligare musikaliska utsvävningar. Flera har bett om tips vid ev. inköp och jag tolkar det som att även de är nöjda med vad de köpt och med de råd de fått.
Senast redigerad av prolinn 2012-11-04 18:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-04 18:27

En bättre upplevelse av musiken är ett luddigt begrepp. Det kan ju vara ett trevligt sällskap eller något annat.

Jag tror det största hindret för intresse för bra ljud är exkluderande av andra sätt och idéer att hitta sina egna vägar dit, det näst största är när man försöker få någon att hoppa in där man själv är för tillfället.

Man har bytt apparater i 20år och ska försöka visa att det är skillnad mellan 2 olika CD-spelare för någon som i huvudsak lyssnar via sin smartphone eller TV. Man är så långt ifrån varandra att det blir krock direkt. "det där är inget för mig" är den lättaste slutsatsen man kan dra.

Då spelar det nästan ingen roll om det låter riktigt skapligt.

Att visa sina dyra kablar kan nog skrämma bort de flesta också: "måste man ha sådana där, då är det inget för mig".
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 18:43

IngOehman skrev:Men kanske är det något i din anläggning som fördärvar upplevelsen av

Vill man odla ett generellt hifi-intresse hos ungdomar så kanske man inte bör göra allt för att avmystifiera denna hobby och polemisera så hårt mot de som råkar ha andra åsikter inom ramen för detta intresse.

Ingen ungdom kommer att lockas av nåt som inte är kul, och då kanske vinyltokar och kabelmystiker och apparatälskare är en viktig del av det som behövs för att ta steget in i denna märkliga värld :)

Sen kan de ju faktiskt själva få välja hur deras fortsatta resa ska se ut, istf att inta nån slags "frälsa dem ifrån missljud"-attityd och styra in dem på nåt slags "gå direkt till blindtest och transparens"-spår.

Vi kanske istället ska fråga oss vad som är kul med denna hobby och vad som är intressant - om vi nu vill ha fler engagerade och inte alienera genom att framhålla nån slags snustorr perfektionism/vetenskaplighet som det enda rätta.

Edit: Martin, precis, skrev detta samtidigt :) (hitta egna vägar)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-04 18:46

min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk

tvapparater däremot verkar folk jäkligt intresserade av, och dom verkar få vara hur stora som helst

folk har även väldigt stora datoranläggningar, ofta riktigt feta altare

stereon har längre inget utrymme

trist att läsa att så många verkar tycka att hörlurar inte kan erbjuda hög ljudkvalitet, vilket så klart är ren rappakalja
Bikinitider

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-04 18:56

celef skrev:min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk

tvapparater däremot verkar folk jäkligt intresserade av, och dom verkar få vara hur stora som helst

Jag får nog hålla med där. Det tycks som om väldigt få idag har tid och lust att sitta ner i sweetspot och lyssna på musik. Av de jag känner som är/har varit musikintresserade och har råd att köpa en anläggning av bättre sort står små minianläggningar från Siba :( . Bara det låter är man nöjd :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 19:00

celef skrev:trist att läsa att så många verkar tycka att hörlurar inte kan erbjuda hög ljudkvalitet, vilket så klart är ren rappakalja

Jo, detta är väl hörlursgenerationen om någon, så det kanske vore en bra inkörsport? Bättre lurar kan visa vad det handlar om, sen är stenen i rullning... :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-04 19:06

phloam skrev:
celef skrev:trist att läsa att så många verkar tycka att hörlurar inte kan erbjuda hög ljudkvalitet, vilket så klart är ren rappakalja

Jo, detta är väl hörlursgenerationen om någon, så det kanske vore en bra inkörsport? Bättre lurar kan visa vad det handlar om, sen är stenen i rullning... :)
Stora dyra lurar som accessoar! :) Inte bara sådana som är doppade i färg.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 19:10

Cykla runt på stan med ett par Jecklin Float, det kanske skulle få en o annan att reagera :D

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-11-04 19:20

Panelguy skrev:
celef skrev:min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk

Jag får nog hålla med där. Det tycks som om väldigt få idag har tid och lust att sitta ner i sweetspot och lyssna på musik. Av de jag känner som är/har varit musikintresserade och har råd att köpa en anläggning av bättre sort står små minianläggningar från Siba :( . Bara det låter är man nöjd :wink:

Om en anläggning bara kan generera en god musikalisk upplevelse om man sitter i sweetspot, har jag full förståelse för att få är intresserade...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi