Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Kanske mjukvaran ändå blivit för ointressant.
petersteindl skrev:Objektivisten skrev:Kanske mjukvaran ändå blivit för ointressant.
I vilket avseende? Är det musiken som är ointressant? Är det själva ljudet på CD, jootjoob eller spåttifaj? Eller nå annat?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Frågan är, hur prioriterar man sitt tidsfördriv och varför används stereon mindre?
Claes skrev:Hej Kronkan!
Tänkvärda reflektioner du tar upp. Jag gick inte in på kvaliteten på strömmad och nedladdad musik men tänker som du att den frågan torde vara fundamental. Eftersom de flesta yngre i huvudsak får sitt ljud via dator kommer det jag skrev i mitt förra inlägg att gälla även i detta sammanhang.
Låter allt ljud via dator som en trasig mobiltelefon så lär intresset för kvalificerad musiklyssning minska och försvinna. Glädjande nog har problemet uppmärksammats och det pågår i denna stund omfattande globalt standardiseringsarbete för att motverka nämnda risker.
Vad det konkret handlar om är att det måste standardiseras om en medelvärdesbegränsning för all världens ljudspelande apparater möjliggörande för transientdynamiken att förbli ostympad. Om så sker blir välljud åter en påverkansfaktor av betydelse. I stället för att kriga och tävla om ljudnivå (loudness war) vid en given volyminställning så blir ljudkvaliteten det avgörande.
Kronkan skrev: Frågan om en kvalificerad musikanläggning kommer eventuellt senare idag. Men har den så kallade marknaden överhuvudtaget grepp och vilja att leverera vad dessa vill ha i form av musik och nödvändiga prylar för att leverera ett ljud, livstil och användarvänlighet som den potentiella kunden vill ha.
VAr ute med min son. HAn är 32 och vi ville ge honom en skivspelare och Akkelis hade en begagnad till ett pris som vi kan tänkas betala för en födelsdags- eller julklapp. Vi åkte och lyssnade och då har ju en egen stereo (rör) hyggliga högtalare samt en dac. Han föredrar vinylljudet som han anser vi har hemma alla gånger -"då blir jag lycklig".
Till slut lyssnade vi på en bergmanskivspelare för 128 000 k. Funkar ju dåligt som present för en vanlig medelklass. Åsså lyssnade vi på en mängd annat och förde en diskussion kring materiel, pu och vad vi hörde. Uppenbarligen ville han ha en upplevelse av luft. Och min anläggnings uttryck verkar vara riktmärket.
Väl hemma fick Popsnöret och jag ta oss en funderare. Vilken väg skall vi tillsammans med honom gå för att utveckla en kvalificerad musikåtergivning.
För mig så blev det igår uppenbart att vinyl inte är vägen för honom i första hand utan att streamat skall det vara. Det kommer men cd-perioden är inte ännu riktigt avslutat och att den nya tekniken är ntesärdeles spridd. Men jag får ju leta i detta hörn efter present. Om det finns något på acceptabel prisnivå.
Åsså skall ju grejerna vara estetiskt tilltalande och kunna fungera i den generations hem.
Så lösnngen är ju att markndaden skall kunna leverera välinspelad och ntressant musik över nätet samt att det finns maskiner som hemifrån lagrar och spelar upp musiken på ett användarvänligt sätt.
Datamaskinen kommer på sikt inte vara den viktigaste musikkomponentet utan det blir separata nätverksspelare. Och köparna är något äldre som bildar hem och som vill ha lätt-tillgänglig musik ,brukarvänliga funktioner och snyggt utseende.
Lite reflektioner
dennis skrev:Det finns tyvär för många myter som skapats genom åren och allt som oftast så hör man att man måste lägga 30 eller 50 tusen + för att få en bra anläggning.
En annan är att dom som är/blir intresserade sitter och analyserar allt som ljuder från anläggningen och då endast klassisk eller jazz som får spelas (eller det ända som kan spelas).
Och frågar någon om råd inom 10.000kr klassen så rekommenderar man inte något för 30.000, då är man bara respektlös och ohjälpsam mot den som frågar.
Då tar folk hellre och går in till Siba och köper första bästa och står ut med att film/musik återgivningen är känns alment ointressant eller mediokert.
Panelguy skrev:Harryup skrev: Att handlare dör beror ju på att "riktigt bra" Hifi kostar väsentligt mer nu. Kommer ihåg att när jag blev intresserad kunde jag köpa en Breuer för runt 3.500 och jag behövde spara i dryga 2 månader för att ha råd men tyckte det var lite mycket pengar. Idag tror jag en motsvarande Breuer/Brinkmann kostar runt 60-70' och det kommer ta aningen längre än 2 månader för att spara ihop. Och mina ungar är inte i närheten av att ens tänka tanken på att sådana pengar är ens rimmliga för en bra HiFi-produkt.
Ja det känns verkligen som att "riktigt bra" HiFi har blivit betydligt dyrare än tidigt 80-tal då jag började intressera mig för "high-end".
Jag tror de flesta i den yngre generationen inte ens har råd att drömma om "high-end" i dagens läge.

petersteindl skrev:Jag skulle tippa att det är mer än 1 miljon konsertbesök, totalt sett per år i Sverige. Räknar man sedan alla som sjunger i kör och alla som spelar instrument, så får man en ganska stor intressesfär vad gäller levande musik.
Beror den stora mängden livelyssnande på att man är intresserad av musik och att musik live på konsert ger en så pass bra underhållning att man prioriterar detta framför att göra annat?
Är det så att dessa personer egentligen anser att återgiven musik i stereon är bortkastad tid och egentligen sitter de hellre framför datorn istället eller med lurar.
Alla konsertbesök och allt musicerande beror väl på att man faktiskt gillar musik.
Jag tror att musiken via stereon med dess kvalitet upplevs vara för torftig. Det är en handfull entusiaster som ibland lyssnar på musik lite då och då på sin fina stereo.
Människan har en inneboende drivkraft som väljer att göra det som attraherar mest för stunden och att avstå att göra det som är mindre intressant för stunden.
Om de så kallade hifiapparaternas ljudspridande inte lyckas fånga intresset tillräckligt mycket i förhållande till annat, så finns i alla fall konsertbesök som lockar, men även att göra annat, istället för att lyssna på stereon.
På den tiden det begav sig, så var stereon fundamentet som allt kretsade runt. Flyttade man hemifrån så var det första som installerades på nya platsen stereon och kom det inget ljud från grammofonen så började kallsvetten rinna.
Inget ljud, jag dör. Allt annat inklusive att äta blev helt plötsligt sekundärt. Inget ljud, ingen musik. Vad är det för fel? Varför funkar det inte? Man kanske skall trycka på den där knappen? Trycka: Trudilutt, trudilutt. Ahhh, musik... så, nu kan jag bära in sängen och köksgrejerna och därefter fixa lite krubb och lyssna på musik i lugn och ro. Finns egentligen det tillstånd som kallas lugn och ro kvar?
Idag är detta utbytt mot uppkoppling på internet. Funkar inte internet så fokuseras allt på att få det att funka. Internet är det nya som tagit över människans fritid. Datamanicken har tagit över och musik på burk har blivit ett brus och livekonsert är denna tillfälliga musiklyx som man kan leva på ett tag.
Restaurangbesök och semester och friskvård är andra aspiranter på människors attraktionskraft som är starkare än den ljudåtergivning som står till buds. Allt slåss om uppmärksamhet. Tik, tak, tik, tak och varje tickande innebär någon form av tidsfördriv som man gör istället för att välja göra något annat. Att skriva här eller att läsa här eller på fejjan tar också tid i anspråk.
Det kanske är så att ljudåtergivningen har gått i stå som förnöjelse och hamnat på efterkälke vad gäller att ge den upplevelse som innebär att man skulle prioritera detta istället för annat.
Allt som tar människans tid i anspråk pockar på människans uppmärksamhet konkurrerar om människans tid och de vuxna väljer precis som barnen, nämligen att göra det roligaste för stunden på deras fritid d v s under den tid som står till buds.
Summa summarum. Ett ljud hemma som ger denna livekänsla kan kanske vara en lösning. Men det går inte att lura någon på konfekten. Är det roligare att gå på krogen så kommer man att göra det istället för att sitta i sweetspot hemma och koncentrera sig på ljudåtergivning eller på musik som inte ger den underhållning som man egentligen vill ha.
Frågan är, hur prioriterar man sitt tidsfördriv och varför används stereon mindre?
mvh
Peter
Enligt 2006 års SCBs statistik över konsertbesökare så besökte, minst en gång per år, 7,1
miljoner människor någon form av konsert i Sverige (SCB, 2006).
celef skrev:jag tror på reklam
reklam är a och o här
bilder på stökiga ungdomsrum och halvnakna tjejjer istället för det rådande bistra mentalsjukhushusidealinredningen
IngOehman skrev:Det finns bara ett sätt att säkra återväxten av hifi-intresserade:
Se till att så många unga människor som möjligt får ta del av
upplevelserna som en god musikförmedling kan ge.
- - -
Det kanske inte är ett bra sätt om målet är att göra människor till
apparatintresserade bytarnördar, men om man vill öppna öron, för
vad en hög fidelitet (snarare än apparaterna som objekt) kan ge
anläggningens ägare i form av musiklyssningsnjutning, så tror jag
det är både det enda och bästa man kan göra.
De flesta människor tycker om musik och de har därför potential att
bry sig om ljudkvalitet - men drivkraften att verkligen skaffa sig en
högpresterande anläggning är ju villkorad att man fått upp ögonen
för vilken upplevelse som är möjlig.
Och problemet idag är att de flesta unga inte har fått uppleva det.
- - -
Vad som är största hindret vet jag inte, men jag tror att problemen
är intrikat ihopvävda. Men den utveckling som vi sett med avseende
på loudness war har en stor roll i dramat.
Men denna tråd handlare ju om vad som kan göras för att säkra åter-
växten, så kanske borde det startas en annan tråd om vad som idag
hindrar och har sett till att återväxten är så dålig?
prolinn skrev:IngOehman skrev:Diverse text om att VI som har hört god musikåtergivning behöver visa dem som inte har gjort det, hur fantastiskt det kan vara...
I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.
prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.
IngOehman skrev:prolinn skrev:IngOehman skrev:Diverse text om att VI som har hört god musikåtergivning behöver visa dem som inte har gjort det, hur fantastiskt det kan vara...
I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.
Okej, jag delar inte din erfarenhet.
Min erfarenhet är snarare de fullständigt motsatta - att ALLA normala
människor blir "hifi-positiva" och väljer att skaffa en bättre anläggning
efter att man har spelat lite musik för dem.
Men kanske är det något i din anläggning som fördärvar upplevelsen av
musiken och gör att du sett de reaktioner du beskriver?prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.
Fast hifi-branschen kan väl inte skyllas för de reaktioner som du sett?
Hifi-branschen kan ju inte spela musik för människor utan att de kommer
in i butikerna - och problemet är ju att de flesta idag inte ens söker sig
dit utan de skaffar sin "anläggning" i datorbutiken.
Vad jag talar om är att VI skall spela musik för människor, alltså för våra
vänner, bekanta och släktingar - alltså de av dem som inte ännu har in-
sett hur stor glädjen kan vara av att spela musik.
Vh, iö
IngOehman skrev:Men kanske är det något i din anläggning som fördärvar upplevelsen av
musiken och gör att du sett de reaktioner du beskriver?
celef skrev:min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk
tvapparater däremot verkar folk jäkligt intresserade av, och dom verkar få vara hur stora som helst
folk har även väldigt stora datoranläggningar, ofta riktigt feta altare
stereon har längre inget utrymme
celef skrev:trist att läsa att så många verkar tycka att hörlurar inte kan erbjuda hög ljudkvalitet, vilket så klart är ren rappakalja
Stora dyra lurar som accessoar!phloam skrev:celef skrev:trist att läsa att så många verkar tycka att hörlurar inte kan erbjuda hög ljudkvalitet, vilket så klart är ren rappakalja
Jo, detta är väl hörlursgenerationen om någon, så det kanske vore en bra inkörsport? Bättre lurar kan visa vad det handlar om, sen är stenen i rullning...
Panelguy skrev:celef skrev:min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk
tvapparater däremot verkar folk jäkligt intresserade av, och dom verkar få vara hur stora som helst
folk har även väldigt stora datoranläggningar, ofta riktigt feta altare
stereon har längre inget utrymme
Jag får nog hålla med där. Det tycks som om väldigt få idag har tid och lust att sitta ner i sweetspot och lyssna på musik. Av de jag känner som är/har varit musikintresserade och har råd att köpa en anläggning av bättre sort står små minianläggningar från Siba. Bara det låter är man nöjd
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster