Denna tråd handlar om denna:

När den byggdes så behövdes en stabil sak för små pengar. Men tyvärr så blev resultatet med målad MDF inte så ruggigt vacker. Nu när man var lite mer stadd i kassan så börjar man ju fundera på om flexyn pryder sin plats? Nej, sanning att säga så är den rätt ful. Lösningen kom inom räckhåll iom ett reklamutskick från den lokala bygghandeln Bauhaus; "649:- för en 80x200cm skiva i 26mm acajou-mahogny". Hmm, med planmått på 65x40cm så blir det ju 6 st hyllplan på en skiva. Räser-saaben drog med plattan i mattan mot bygghandeln. Sågning i rätt mått ingick. Eftersom jag använder samma gängstänger som innan så använder jag givetvis det 25mm borr jag använde då. Hålen hamnar 65mm in på skivan.

Men nu behövdes det funderande på vilken ytbehandling man skulle ha. Inspirerad av Haakan_W:s bivaxade bafflar, så styrdes stegen åter mot ovan sagda bygghandel för produktorientering. Efter lite tafsande på skyltexemplar av bänkskivor behandlade på olika sätt, så föll valet på följande burk:
.jpg)
Dyr (298:-/0,5liter), men tydligen ganska dryg, så skall carnuba-vaxet vara hårdare och mer motståndskraftig mot nötning än bivax. Dessutom skall man kunna polera upp en glans och djup i träet med polermaskin.

Nyoljade, torktid ca 8h. Skall oljas en gång till, torkas, och sedan poleras med lammullshätta.

Lite av lystern som finns i träet, och bättre skall det bli.

Missa inte den spännande fortsättningen!