Uppgradera hyllan...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Uppgradera hyllan...

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-02 13:48

Detta handlar inte om ngn dokusåpakändis eller ngn 30-årskris eller liknande. :wink:

Denna tråd handlar om denna:

Bild

När den byggdes så behövdes en stabil sak för små pengar. Men tyvärr så blev resultatet med målad MDF inte så ruggigt vacker. Nu när man var lite mer stadd i kassan så börjar man ju fundera på om flexyn pryder sin plats? Nej, sanning att säga så är den rätt ful. Lösningen kom inom räckhåll iom ett reklamutskick från den lokala bygghandeln Bauhaus; "649:- för en 80x200cm skiva i 26mm acajou-mahogny". Hmm, med planmått på 65x40cm så blir det ju 6 st hyllplan på en skiva. Räser-saaben drog med plattan i mattan mot bygghandeln. Sågning i rätt mått ingick. Eftersom jag använder samma gängstänger som innan så använder jag givetvis det 25mm borr jag använde då. Hålen hamnar 65mm in på skivan.

Bild

Men nu behövdes det funderande på vilken ytbehandling man skulle ha. Inspirerad av Haakan_W:s bivaxade bafflar, så styrdes stegen åter mot ovan sagda bygghandel för produktorientering. Efter lite tafsande på skyltexemplar av bänkskivor behandlade på olika sätt, så föll valet på följande burk:

Bild

Dyr (298:-/0,5liter), men tydligen ganska dryg, så skall carnuba-vaxet vara hårdare och mer motståndskraftig mot nötning än bivax. Dessutom skall man kunna polera upp en glans och djup i träet med polermaskin.

Bild

Nyoljade, torktid ca 8h. Skall oljas en gång till, torkas, och sedan poleras med lammullshätta.

Bild

Lite av lystern som finns i träet, och bättre skall det bli. :P

Missa inte den spännande fortsättningen!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-02 15:35

Varnar lite för att den där skivan kan slå sig ganska rejält.
Egen erfarenhet...
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-02 17:51

Lyfte in skivorna i garaget som har ett torkaggregat, så där lär inget kunna slå sig, inte ens utan hjälm! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-02 18:51

Vee-Eight skrev:Lyfte in skivorna i garaget som har ett torkaggregat, så där lär inget kunna slå sig, inte ens utan hjälm! :wink:

Ok, hoppas naturligt vis på din framgång, men jag köpte en likadan skiva i sommras och fick den kapad till 4 delar.
Jag han dock inte ens bära ut dom i bilen innan den ena hade bågat till sig :)
Närmare #= grader varmt, luft fukt igheten va nog rätt hög åxå.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-02 19:06

mike34:

Jösses! 8O

Nej dessa verkar ha klarat sig.. tror de är ganska motståndskraftiga mot fukt nu när de är oljade och vaxade.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-02 22:16

Använder samma fina skiva till min stereo/tv-bänk och den slog sig som tusan när jag extraoljade den på ena sidan. Efter komplettering på andra sidan så blev det betydligt bättre och med 50kilo tv ovanpå så ser den nästan plan ut igen :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2005-09-03 08:57

Har också byggt stereorack/bänk i liknande material. Jag köpte 26 mm bänkskiva i bok på Silvan och har oljat den 3 ggr och den har klarat sig bra sedan dess.

Lycka till Daniel!

/Fredrik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-03 12:44

Gjorde en inspektion i garaget, och alla skivor var raka och fina. De har också fått en mkt trevlig yta. En skikt olja återstår, 8h tork, sedan polering.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-03 15:14

hmm verkar skumt att allas skivor slår sig...det är ju delvis därför man stavlimmar...just för att det inte ska göra det

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-03 15:22

På div. försäljningsställen för kök har jag sett hur deras bänkskivor har slagit sig. Bänkskivor oljar man knappast på båda sidor dock. På bordsskivor som är stavlimmade brukar man också lägga några läkt på tvären undertill för att förhindra vridning. Stavlimmat i sig är nog ingen garant för att det ska hålla sig plant. Trä är ett levande material brukar alla snickare säga när något har slagit sig....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-03 15:56

Haakan_W skrev:hmm verkar skumt att allas skivor slår sig...det är ju delvis därför man stavlimmar...just för att det inte ska göra det

Inte alls skumt. Det gäller ju att göra det rätt när man limmar. Tar man en planka och sågar den i lagom breda lister och sedan limmar ihopa alla lister så att de sitter på samma sätt som när de var en hel planka så slår de sig ungefär lika mycket som plankan själv. Ser man till att vända varannan (rotera dem 180 grader) list däremot så kommer detta att motverka att det slår sig så mycket.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-03 20:55

Haakan_W skrev:hmm verkar skumt att allas skivor slår sig...det är ju delvis därför man stavlimmar...just för att det inte ska göra det

Tror det beror mycket på kvalitet och om det är torrt och rakt innan limning.
Självklart så drar sig en platta om man fuktar/oljar ena sidan.
Det är ett levande material ju.
Hur är det med faner på ena sidan av MDF, är det inte krafter i dessa 2 material om det oljas?
Men stavlimmat är kanske bra i ena ledden, dvs den blir inte krokig på längden ?.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-03 22:14

vad är isånnafall meningen med stavlimmat....det är ju jobbigare att framställa...om man nu inte tar resterna å gör stavar av

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-03 23:00

Haakan_W skrev:vad är isånnafall meningen med stavlimmat....

Det slår sig mindre. I a f om man gör rätt! ;)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-04 01:23

Naqref™ skrev:
Haakan_W skrev:vad är isånnafall meningen med stavlimmat....

Det slår sig mindre. I a f om man gör rätt! ;)

:D så enkelt saker kan bli om man inte försvårar det :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-04 10:32

Stavlimmat böjer sig mindre vid belastning än en vanlig bräda. Givetvis får inte en stavlimmad skiva belastas på tvären... Jag gissar att den minskade nedböjningen är den största vinsten med stavlimmat, inte att den slår sig mindre. Finns också stavlimmat med plywood på varje sida för den som vill ha ännu stabilare skiva.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-04 13:27

Haakan_W skrev:vad är isånnafall meningen med stavlimmat....det är ju jobbigare att framställa...om man nu inte tar resterna å gör stavar av

Man stavlimmar av flera olika orsaker.
För att det inte skall spricka.
För att det inte ska böja sig (så mycket i alla fall)
För att kunna få bredare träskivor.
Men, även för att få ut mer av virket.
Många äldre, större träd är fulla av röta och kvist och sprickor.
Man sågar då upp dom i smala längder som går in i en kapautomat som kapar bort alla skador och kvistar. Sedan limmas det ihop till skivor av önskad storlek.
Om man vill ha minimal formförändring bör årsringarna på stavarna växelvis ha sin radie vänd åt olika håll. Jag tror inte man håller så noga reda på det vid industriell tillverkning av stavlimmade skivor, utan litar på att slumpen sköter det tillräckligt bra. Därav vissa olika erfarenheter, beroende på turen.
Det finns dock helt klart skivor i oilka kvalitetsnivåer och prislägen.
När, en möbelsnickare limmar en bordsskiva av furu, brukar han, om han inte fuskar, hålla reda på årsringarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-05 14:05

Jahapp, då var det oljat en andra gång, torkat och till sist polerat (vilket jag inte tror behövdes för utseendet, mest att ytan blev mer slät och mindre "kladdig"). Dags att montera ner de gamla hyllplanen:

Bild

Bild

Monterat och klart.

Bild
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-05 15:36

Snyggt bygge, kanske kopierar detta istället för att leta bland alla dyra färdiga alternativ....

Men personligen skulle jag nog kapa av stängerna ovanför den översta plattan, om inte annat av hanteringsmässiga skäl.

/ B

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-09-05 15:52

Hej!

Vad har du för fötter på hyllan?

Blev de som planerat?

Jag satte gummi hjul på mina och är inte nöjd.
Plus är att man kan hoppa framför bänken.
Minus är att den är vinglig...

Med vänlig hälsning

Martin

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-05 16:23

Det blev ju riktigt snyggt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-05 17:05

Dellstig:

Just nu är det ölunderlägg (Bitburger och Franziskaner Weiss), men skall snart sätta dit fötter byggda av den stora bilfirman som ligger i stan. :wink:

Tänkte mig runda stålplattor med en ditsvetsad m25 mutter (likadan som håller hyllplanen), så kan man enkelt justera nivån och lutning medelst skiftnyckel.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-05 17:30

Vee-Eight skrev:Dellstig:
Just nu är det ölunderlägg (Bitburger och Franziskaner Weiss), ....

Med dom underläggen tror jag att återgivningen blir lite ljus, du borde nog balansera med några underlägg från Murphy's Irish Stout eller rentav Guiness :-D

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-05 17:59

Det ser ut som om du satt stängerna rätt långt in på skivan.

Måste man det??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-05 18:03

n3mmr:

Nej, inte alls, det är enbart av estetiska skäl. Det ser inte så "trångt" ut, sas.

Bill50x:

Hmm, har lite guinness-fötter också. Men slutsteget är ett lugnt vfet-steg, så lite ljusa fötter gör nog bara gott.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-05 18:13

Vee: Har du nu letat upp en 17 årig mö för taktila jämförelser hos finishen? :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-05 18:15

Naq:

Nej, pga min hälsa. Eller snarare pga de hälsoproblem man kan få och vissa ändrade planer angående framtida familj.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-05 19:32

Vee-Eight skrev:n3mmr:

Nej, inte alls, det är enbart av estetiska skäl. Det ser inte så "trångt" ut, sas.

Hmm. Jag tycker faktiskt att det ser trängre ut så här än som det skulle kunna vara. Perception är krångligt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-09-05 23:44

Snyggt! F.f.a träet, kanonfin lyster. Men: kapa stängerna samt ordna runda mutterbrickor. Franziskaner är f ö den klart bästa Weissbieren!

Vh
11010000

Återgå till DIY-forum