Nu är det bevisat! Kablar kan låta helt annorlunda!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-02 10:02

En gång i tiden fanns en tidskrift som hette "Audio" och i den skrev, en gång om året oftast omkring slutet på mars, en professor Lirpa, från något obskyrt universitet i väster. Det han recencerade alt beskrev var oftast någon produkt, oftast avbildad, som var helt fantastiskt vääääldigt bra.

Här har vi motsatsen, går ni verkligen på det här, vad är det ni brukar skriva...orm-olja etc. Det förefaller mig som att någon driver med någon även om det inte är i slutet på mars.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-09-02 10:58

Öhman skrev:

Är du säker på att så är fallet (galvanisk ihopkoppling alltså). Isåfall är det nog årtusendets näst dummaste produkt.

En sådan kommentar kräver en fråga :wink:
Vilken är årtusendets dummaste produkt :?:
/Jonas

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-09-02 11:05

JonasNilsson skrev:En sådan kommentar kräver en fråga :wink:
/Jonas

Gissar på spikes.... :)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-09-02 12:30

Ja, spikes i all ära, men det känns som det behövs grövre grejer för att knäcka dom här kablarna :wink:
/Jonas

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-02 12:31

Rydberg skrev:
i skrev:Imponerande att man lyckas få en sådan effekt med en passiv kabel !! 8O 8O :roll:
Du, den är ju inte passiv :wink:

Jo, jag ser det nu. Med den konstruktionen är det inte längre imponerande... :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-02 12:46

är det någon här som haft dessa hemma och provat dom i era system?

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-02 12:57

Mayro skrev:är det någon här som haft dessa hemma och provat dom i era system?

Varför skulle man vilja det när det inte ens finns en teoretisk möjlighet att de kan släppa genom musiksignalen opåverkad?

Bara ett förtydligande: Eftersom det inte ens finns en teoretisk möjlighet existerar alltså ingen praktisk möjlighet.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-02 13:10

JonasNilsson skrev:Öhman skrev:

Är du säker på att så är fallet (galvanisk ihopkoppling alltså). Isåfall är det nog årtusendets näst dummaste produkt.

En sådan kommentar kräver en fråga :wink:
/Jonas

Jag vet faktiskt inte, men jag tänkte att det måste finnas utrymme för något ännu dummare. :wink:

Tycker även att det är lite svårt att definiera dumhet hos produkter. Vilken är dummast:

1. En produkt som man betalar en massa pengar för, som inte sitter i signalvägen*, och därför varken tillför eller fråndrar någonting hörbart (=är helt meningslös ur fidelitetssynpunkt) bortsett ifrån suggestionseffekter.

eller,

2. En produkt som man betalar en massa pengar för, som påverkar musiken genom att faktiskt degradera ljudkvaliteten hörbart.

Kanske är det som så, att det inom båda dessa kategorier finns en produkt var, som är dummare än denna kabel?

Vh, iö

*Observera att ALLA saker som signalen (i digital, elektrisk eller akustisk form) passerar på väg från fonogrammet till hjärnan sitter, per definition, i signalvägen. Exempelvis rummets väggar, tak och golv, akustiskt påverkande element i rummet och lyssnarens glasögon t ex, utöver det som brukar betraktas som hifi-anläggningen alltså. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-03 01:11, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-02 13:22

2 - Är dummast för den försämrar ljudet.
1 - Lite placebo-effekt har väl aldrig skadat någon? :roll:

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-02 13:24

Å andra sidan finns det saker som inte sitter i signalvägen men ändå påverkar ljudet väsentligt. Ljudabsorbenter i rummet, för att ta ett exempel.

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-02 13:28

Bill50x skrev:2 - Är dummast för den försämrar ljudet.
1 - Lite placebo-effekt har väl aldrig skadat någon? :roll:

/ B

I båda fallen betalar man för en subjektiv inverkan på lyssningsupplevelsen. Och egentligen är det ju det sistnämnda som många är ute efter så dumheten borde vara i förhållandet mellan inverkan och priset.

Den utlimata placebo-prylen bör ju vara den där man inte ens behöver skivor eller anläggning för att njuta av musiken (i ett "tomt" rum s a s) ! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-02 13:40

i skrev:I båda fallen betalar man för en subjektiv inverkan på lyssningsupplevelsen. Och egentligen är det ju det sistnämnda som många är ute efter så dumheten borde vara i förhållandet mellan inverkan och priset.

Den utlimata placebo-prylen bör ju vara den där man inte ens behöver skivor eller anläggning för att njuta av musiken (i ett "tomt" rum s a s) ! :D

Whisky? Dricker man tillräckligt mycket så sjunger det väl i huvudet :lol:

/ B

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-09-02 13:49

Bara ett förtydligande: Eftersom det inte ens finns en teoretisk möjlighet existerar alltså ingen praktisk möjlighet.

Teori och praktik går ju alltid ihop ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-02 13:51

Det slog mig precis. Nu kan man alltså sluta tillverka rörförstärkare?
:D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-02 13:52

Mayro skrev:är det någon här som haft dessa hemma och provat dom i era system?

Nej, jag har bara testat konventionella distpedaler från bla. RAT, Big Muff osv. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-02 14:00

Dummare produkt...

Tja, varenda bomb som tillverkats och sålts. Alla gåvor är inte goda...

Det finns gott om produkter som är dummare
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-09-02 16:21

IngOehman skrev:Isåfall är det nog årtusendets näst dummaste produkt.

Vilken är dummare? 8O

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-02 19:01

Jag skulle tro IÖ reserverade plats för en ännu ej hittad dummare produkt. Det finns alltid en större fisk som jänkarna säger :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-02 21:10

Jag måste säga att benämningen 'kabel' är tveksam på en produkt som för övrer informationen optiskt.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-02 21:28

Hur påverkar kabellyftare en sån här kabel (host host)?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-09-02 22:03

Hur påverkar kabellyftare en sån här kabel (host host)?

Har svårt att tro att det blir sämre i alla fall............
/Jonas

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2005-09-02 23:54

Visst, även jag var mycket skeptiskt till dessa kablar redan då jag läste om dem första gången, och visst verkar det vara skräp. Dock verkar alla bortse från en möjlighet, nämligen att kablarna kanske faktiskt innebär både en positiv och en negativ påverkan på ljudet.

Alla på detta eminenta forum lär väl vara medvetna om hur viktigt det är att orientera nätkontakten rätt för samtliga komponenter i ett system. Detta för att minimera jordströmmar och därmed förbättra ljudkvaliteten. Icke invigda vänner och kollegor som jag tipsar om detta och hur man mäter upp det (t.ex. med en voltmeter enligt den beskrivning Jonathan Scull gav här http://stereophile.com/finetunes/195/) häpnar över den effekt det har gett på deras anläggningar. "Jag har ju fått en helt ny stereo!" är inget ovanligt utrop. Men denna metod eliminerar ju inte jordtströmmarna, utan minimerar dem bara. Hur skulle det då bli om man kunde isolera enheterna helt? Det borde ju bli bättre, kan man tycka.

Så om vi nu för ett ögonblick inbillar oss att den isolation mellan komponenter som kablarna faktiskt åstadkommer ändå gör en klar ljudförbättring, men sedan tillför olinearitet och distorsion, vilka egenskaper är det som är mest uppenbara för lyssnaren? Det har väl visat sig förr att folk antingen inte uppfattar vissa former av distorsion i viss utsträckning*? Kanske den positiva effekten, inom vissa gränser, ändå gör att total intrycket blir en förbättring?

* Apropå detta med att i blindtest försöka avgöra vad som är bättre: Jag har en Stereophile-test-CD där ett pianostycke finns i två varianter. Dels i original 16 bitars upplösning, och dels nedskalat till 15 bitar. Jag vet inte hur många jag har låtit blindtesta detta. Originalet har mer rumsklang, 15-bitarsversionen saknar en hel del av detta vilket gör att själva pianot tycks höras tydligare. 9 av 10 gissar att 15-bitarsversionen är originalte och tycker att det låter bättre. Effekten är snarlik den man får om man lägger en s.k. vibrationsdämpande matta ovanpå CD-skivan. Ljudet blir dött och trist, enligt min mening, bättre enligt andras.

Nå, hur det är med CyberLights vet jag inte eftersom jag aldrig har hört dem. Men som sagt, det är inte helt omöjligt att de ger ett positivt bidrag också, förutom de negativa egenskaper som mätningarna visar på.

/Zeke

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-02 23:58

Bill50x skrev:
i skrev:I båda fallen betalar man för en subjektiv inverkan på lyssningsupplevelsen. Och egentligen är det ju det sistnämnda som många är ute efter så dumheten borde vara i förhållandet mellan inverkan och priset.

Whisky? Dricker man tillräckligt mycket så sjunger det väl i huvudet :lol:

/ B

Jag hade faktiskt tankar åt det hållet... :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-03 00:01

Zeke,

Har du tittat på THD-mätningen? Vi pratar inte om försumbar distorsion, utan dito av kopiösa mått. Kabeln ifråga distorderar som ett riktigt uselt slutsteg.

Vill man ha galvanisk isolation är en bra trafo en mycket bättre lösning. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-03 00:11

Som jag skrev tidigare i tråden så misstänker jag att man inte ens får fördelen med galvanisk åtskillnad med dessa "kablar". Kvar är endast nackdelarna.

För priset på kablarna får man riktigt bra transformatorer som ordnar galvanisk åtskillnad utan behov av yttre strömförsörjning.

Den här produkten bör få falla i glömska snarast.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-09-03 00:13

Zeke skrev:Alla på detta eminenta forum lär väl vara medvetna om hur viktigt det är att orientera nätkontakten rätt för samtliga komponenter i ett system./Zeke

Varför? Tror inte jag har hört någon skillnad.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-03 00:20

Jag kan nästa garantera att man faktiskt inte får någon galvanisk isoloation, då sändare och mottagare sannolikt har gemensam jord i nätaggregatet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2005-09-03 00:44

Morello skrev:Zeke,

Har du tittat på THD-mätningen? Vi pratar inte om försumbar distorsion, utan dito av kopiösa mått. Kabeln ifråga distorderar som ett riktigt uselt slutsteg.

Vill man ha galvanisk isolation är en bra trafo en mycket bättre lösning. :P

Jodå, jag ser att mätningarna verkligen ser urusla ut. Även om man kan häpna över hur mycket distorsion folk i blindtester kan visa sig "tycka om", så inbillar jag mig inte att de eventuellt positiva egenskaperna dominerar. Jag ville bara påpeka det skulle kunna existera ett positivt bidrag också, vilket få verkar ha förståelse för.

När det gäller signaltrafos tog jag faktist upp frågan med en erkänt skicklig hifi-konstruktör i den dyrare klassen då jag först blev varse dessa kablar. Han menade dock att förbättringen genom isolationen skulle vara mindre än den försämring man skulle få pga av bl.a. ojämn frekvensgång m.m. (jag har glömt vad). Men visst, den som är nyfiken borde väl prova.

/Zeke

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2005-09-03 01:03

nl1970 skrev:
Zeke skrev:Alla på detta eminenta forum lär väl vara medvetna om hur viktigt det är att orientera nätkontakten rätt för samtliga komponenter i ett system./Zeke

Varför? Tror inte jag har hört någon skillnad.

Tja, jag vet ingenting om din anläggning eller hur den är ansluten. Men i samtliga system jag har haft har det varit A och O att vända kontakten rätt. Då jag första gången läste om detta i någon hifi-blaska i mitten på 80-talet tyckte jag det hela var nys och brydde mig inte om det. Någon tid därefter uppstod ett fel på min CD-spelare och jag fick skicka in den på reparation. Då den kom tillbaka fungerade den visserligen igen, men ljudet lät inte alls bra. Allt var helt plötsligt platt och trist, och diskanten lät trubbig. Jag var helt övertygad om att verkstaden hade orsakat något fel, men det vore ju svårt att bevisa när man inte kunde bevisa hur det hade låtit innan. Men så någon vecka senare fick jag av någon anledning för mig att jag ändå skulle pröva detta med att vända kontakten. Jag började med CD-spelaren. Vips! Den var ju hel igen!!! Allt lät som tidigare!

Jag skaffade snabbt en mätpenna, Fasen, eller vad den hette, och gick igenom hela anläggningen. En intressant upptäckt var att mina dåvarande gamla rör-mono-block, Leak TL-50, som alltid hade uppvisat en diffus ljudbild på monoinspelningar, där hade ena blocket kontakten rättvänd, den andra fel. Efter det att jag rättat till detta var mono-ljudbilden så perfekt den kan bli!

Jag skulle kunna fortsätta med mängder av anekdoter om detta, och för mig har alltid effekterna varit mycket påtagliga, både i de förhållandevis billiga system jag hade på 80-talet och de lite dyrare jag har idag. Jag kör alltid ojordat, eftersom jag inte har några jordade uttag, om det nu skulle vara orsaken till att skillnaden blir så stor. Men som sagt, även kollegor med relativt billiga anläggningar har rapporterat förvånansvärt stora förbättringar efter det att de gått igenom sina system med en voltmeter enligt mina instruktioner. En sak som är viktig i sammanhanget är att det gäller att få samtliga kontakter rättvända. Om flera stycken är felvända och man vrider och vänder på en, då är det inte så lätt att höra skillnaden. Men om alla andra är rättvända, och man bara vrider och vänder på en, då blir skillnaden stor. Åtminstone med alla grejor jag har ägt hittills...

/Zeke

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-03 01:09

Zeke skrev:Jodå, jag ser att mätningarna verkligen ser urusla ut. Även om man kan häpna över hur mycket distorsion folk i blindtester kan visa sig "tycka om", så inbillar jag mig inte att de eventuellt positiva egenskaperna dominerar. Jag ville bara påpeka det skulle kunna existera ett positivt bidrag också, vilket få verkar ha förståelse för.

Nu säljs den ju inte som en distortionsenhet, och skulle man vilja uppnå välljud medelst adderande av distortion torde det vara rimligare att använda en apparat byggd just för det ändamålet.

...eller?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi