2 subbar på upplsalgsverk för att få upp den i ljudbilden ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Poppen

2 subbar på upplsalgsverk för att få upp den i ljudbilden ?

Inläggav Poppen » 2012-11-06 02:44

Jag köte 2 subbar till mina Monitor audio högtalare då de gav för lite bas.
Med då kom basen ner i golvet och resten av musiken i högre upp
vad gör man
jo man tar uppslagsverk och pallar upp dem med.
Subbarna har scanspeaks som under rede.
Resultatet blev basen kom mitt i i ljudbilden
mer konturer mer skärpa. men något mindre men snabbare.

Detta strider säkert mot allt bättre vetande.

Men bra blev det.

Nu skrattar säkert folk åt mig-
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-06 05:05

Hej poppen. Det är bra då du är nöjd :) Det är inte alltid så lätt att kombinera sina högtalare med subbor. Du kanske får byta ut uppslagsverken så småningom mot något annat som funkar istället :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-06 08:19

Att använda sig av uppslagsverk känns ju inte så vetenskapligt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-11-06 08:33

Bara en fundering, kan det vara så att uppslagsverken medför en dämpning mot golvet och att upplevelsen att basen spelade i golvet berodde på att golvet spelade med mer?

För att testa kan du kanske prova mjuka fötter under, t.ex. den omtalade SD foten? Har lite svårt att tro att höjdplaceringen på en sub i ett rum skulle göra särskilt mycket, men att det naturligtvis ändå KAN vara så...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-06 08:43

Ronte skrev:Bara en fundering, kan det vara så att uppslagsverken medför en dämpning mot golvet och att upplevelsen att basen spelade i golvet berodde på att golvet spelade med mer?

För att testa kan du kanske prova mjuka fötter under, t.ex. den omtalade SD foten? Har lite svårt att tro att höjdplaceringen på en sub i ett rum skulle göra särskilt mycket, men att det naturligtvis ändå KAN vara så...

Jag tror att en decimeter hit eller dit kan göra mängder.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-06 08:55

Delningsfrekvens och branthet på filter?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-06 08:58

bakerman22 skrev:
Ronte skrev:Bara en fundering, kan det vara så att uppslagsverken medför en dämpning mot golvet och att upplevelsen att basen spelade i golvet berodde på att golvet spelade med mer?

Jag tror att en decimeter hit eller dit kan göra mängder.

Sant så sant, många glömmer även att höjden går att fixa med subbarna.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2012-11-07 00:42

mina subbar stod på norks spikfötter vad de hetter har jag glömt men subbarna är på boten20 x 30 cm
jag har valt att ha 60 Hz som delningsfilter som är det lägtsa som ma n kan välja.

Visst med digital försteg går det ju klippa alla frekvenser exakt.

Jag vill ju inte att golvet ska spela med. men med skumfötter är det jobbigare att städa.

nu tvingades jag att bara ha 5 st böcker i stället för 12 som var tänkt från början.

jag vill ju inte dkada vårt barn en liten tjej på 2 1/2
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-07 09:35

Branthet på filtret och är topparna delade med? Har du kollat att de spelar i samma fas som topparna?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-07 11:21

Alexi skrev:Branthet på filtret och är topparna delade med?

Fast det är väl avrullnmingarna aksutiskt som är mera intressanta än vilka brantheter själva filtren har?

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2012-11-09 01:40

problemet är ju att subbatna är koplade till försteget medans högtalrna till slutsteget.

jag har valt att använda 60 HZ på subbarna för att de bara sja ta de lägsta frekvenserna.
eftersim försteget inte är digitalt kan du ju inte klippa alla frekvenser över 60 HZ.

Användarvisningsbild
prolinn

Re: 2 subbar på upplsalgsverk för att få upp den i ljudbilde

Inläggav prolinn » 2012-11-11 17:09

Poppen skrev:Jag köte 2 subbar till mina Monitor audio högtalare då de gav för lite bas.
vad gör man

Men bra blev det.

Provade du att flytta subbarna närmare respektive längre från väggen? En liten förflyttning kan göra stor skillnad. Att höja upp subben från golvet borde funka ungefär p.s.s. som att flytta längre från väggen och blev det bra så är det väl bra så då. Du skulle möjligen kunna testa att flytta liiite relativt väggen för att testa om det går få till ännu bättre. Större steg i början och små när du närmar dig en placering som känns bättre (det har du säkert redan hitat eftersom du tyckte det blev mycket bättre). Någon mm kan göra klart märkbar skillnad när du är nära en bra (rätt) placering. Mät in hur de står innan du börjar så att du kan hitta tillbaka till den placering de har nu om du inte hittar något som är bättre. Ibland har man ju tur...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-11 19:15

prolinn skrev:
Poppen skrev:Jag köte 2 subbar till mina Monitor audio högtalare då de gav för lite bas.
vad gör man

Men bra blev det.

Provade du att flytta subbarna närmare respektive längre från väggen? En liten förflyttning kan göra stor skillnad. Att höja upp subben från golvet borde funka ungefär p.s.s. som att flytta längre från väggen och blev det bra så är det väl bra så då. Du skulle möjligen kunna testa att flytta liiite relativt väggen för att testa om det går få till ännu bättre. Större steg i början och små när du närmar dig en placering som känns bättre (det har du säkert redan hitat eftersom du tyckte det blev mycket bättre). Någon mm kan göra klart märkbar skillnad när du är nära en bra (rätt) placering. Mät in hur de står innan du börjar så att du kan hitta tillbaka till den placering de har nu om du inte hittar något som är bättre. Ibland har man ju tur...

Nej poppen, ingen skrattar år dig . :) Möjligen transparentmaffian här på faktiskt. Fast de kan ju ingenting.

Det du hör är det som prolinn redan skrivit. Justera subbarna cm för cm. Då du kan höra melodierna tydligast är placeringen rätt. Man kan markera med tejpbitar där det låter bra. Varje rum har endast en placering som låter bäst.

Dina satellithögtalare är så bra att varje cm gör skillnad, även vid placeringen av dessa.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-11 19:18

petersteindl skrev:Hej poppen. Det är bra då du är nöjd :) Det är inte alltid så lätt att kombinera sina högtalare med subbor. Du kanske får byta ut uppslagsverken så småningom mot något annat som funkar istället :)

Mvh
Peter

Ja, spikes. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2012-11-17 22:44

subbarna har norska spikfötter under sig glömt vad de heter men det är en spik i en fot. köt med samma under golvorna

Jag har valt att behålla spifötterna på uppslasverken.

De tyycks ju dämpa

kanske stativ vore bättre men med en liten tjej på snart 3 åt är det lite vanskligt.

Braböcker lexixonen dämpar golvresonannser och får upp basen i ljudbilden.

Monitor Audio si 7 silver är ju inte så basiga men spelar luftigt vilket jag gillar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-17 22:47

Kör du frontarna i fullregister?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-11-17 23:51

Richard skrev:
prolinn skrev:
vad gör man

Men bra blev det.

Nej poppen, ingen skrattar år dig . :) Möjligen transparentmaffian här på faktiskt. Fast de kan ju ingenting.

Det du hör är det som prolinn redan skrivit. Justera subbarna cm för cm. Då du kan höra melodierna tydligast är placeringen rätt. Man kan markera med tejpbitar där det låter bra. Varje rum har endast en placering som låter bäst.

Dina satellithögtalare är så bra att varje cm gör skillnad, även vid placeringen av dessa.

Självklart blir det mer känsligt om man kör med topparna icke höggpassfiltrerade p g a interferensproblematiken med en subb som överlappar, precis som du skriver m a o.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-18 00:19

Jag hade lite samma problem när jag skulle integrera mina toppar.
Jag använder det inbyggda filtret i min receiver och delade vid först vid 100Hz. Basen lät väldigt resonant trots att jag hade dragit ner nivån på den väldigt mycket.
Hade en väldigt besvärlig uppmätt kurva med en mängd resonanser. Jag antog då att det var de nya submodulerna som ställde till det.
Sedan mätte jag på enbart topparna och såg att trots att de var delade vid 100Hz så var det faktiskt topparna som orsakade problemen långt ner i frekvens och inte mina subbar!

Dvs det inbyggda filtret har en lite för flack delning och detta kombinerat med en något olycklig position i rummet av topparna ställde till det.

Så jag var tvungen att dela dem avsevärt högre (proppade också sockar i basreflexrören på topparna).
Med justering så delningen är i fas låter det hela mycket bra :)
Dock märker jag när man är uppe på runt 150-200Hz så påverkar nivåerna där faktiskt väldigt mycket hur röster låter. (Eller jag tror att det är förhållanden mellan nivåer man hör mer än absolutnivåer) Det är definitivt krångligare att dela så högt upp och alldeles säkert inte optimalt. Men i mitt fall var det bättre än alternativet.

Jag skulle dock vilja ha en bättre filterlösning så småningom. Hoppas på en nyare variant av minidsp eller liknande.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-18 10:59

Man bör se till att huvudsystemet är bra installerat, rätt position på högtalarna mm. Därefter lägger man till subben, subbarna. Man lurar sig nog rätt friskt om man tror att en sub kan åtgärda en olämplig positionering av huvudsystemet.

En annan sak är också att om högtalarplaceringen inte tydligt påverkar hur det låter så är det oftast (min erfarenhet) så att anläggningen inte är bra nog än omvänt. Det betyder att anlägningen sätter gränsen och att högtalarplaceringen inte gör vare sig till eller från och då är det dessutom vanligare att det är elektroniken (t.o.m. ofta källan) som satt gränsen än att det är högtalarna som gör det.

När man fått ordning på elektronik, installation och högtalarplacering kan man rodda med sub och då märker man ofta att de flesta subbar inte är bra nog heller...

Notera att inlägget inte är direkt riktat till trådskaparen, som ju uppenbarligen noterat värdet av högtalarplacering och vad en sub kan påverka. Min förhoppning med inlägget är snarare att inspirera till ett något mer systematiskt förfarande när det gäller såväl installation av system i allmänhet som att lägga till en sub till ett befintligt system.
Senast redigerad av prolinn 2012-11-20 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2012-11-20 01:49

Subbarna körs passivt från det passiva försteget.
Högtalarna från slutstegen
subbarna står intill golvsateliterna.
syftet med sunbbarna var att de skulle ge lite mer bas i de kägsta regisren kompletra bara inte spela rocken roll .
jag slipper golv resonanserna fick en stramar smalare bas som skapar en hetlig ljudbild
i stället för två en djupbas i golvet och en ljudbild högre upp.
Kanske finns låga stativ som är bra
Men böckerna vara bara ett expriment som gav ett temporärt bättre ljud.

Återgå till Generellt om hifi