Moderator: Redaktörer
Ronte skrev:Bara en fundering, kan det vara så att uppslagsverken medför en dämpning mot golvet och att upplevelsen att basen spelade i golvet berodde på att golvet spelade med mer?
För att testa kan du kanske prova mjuka fötter under, t.ex. den omtalade SD foten? Har lite svårt att tro att höjdplaceringen på en sub i ett rum skulle göra särskilt mycket, men att det naturligtvis ändå KAN vara så...
bakerman22 skrev:Ronte skrev:Bara en fundering, kan det vara så att uppslagsverken medför en dämpning mot golvet och att upplevelsen att basen spelade i golvet berodde på att golvet spelade med mer?
För att testa kan du kanske prova mjuka fötter under, t.ex. den omtalade SD foten? Har lite svårt att tro att höjdplaceringen på en sub i ett rum skulle göra särskilt mycket, men att det naturligtvis ändå KAN vara så...
Jag tror att en decimeter hit eller dit kan göra mängder.
Alexi skrev:Branthet på filtret och är topparna delade med?
Poppen skrev:Jag köte 2 subbar till mina Monitor audio högtalare då de gav för lite bas.
Med då kom basen ner i golvet och resten av musiken i högre upp
vad gör man
jo man tar uppslagsverk och pallar upp dem med.
Subbarna har scanspeaks som under rede.
Resultatet blev basen kom mitt i i ljudbilden
mer konturer mer skärpa. men något mindre men snabbare.
Detta strider säkert mot allt bättre vetande.
Men bra blev det.
Nu skrattar säkert folk åt mig-
prolinn skrev:Poppen skrev:Jag köte 2 subbar till mina Monitor audio högtalare då de gav för lite bas.
vad gör man
Men bra blev det.
Provade du att flytta subbarna närmare respektive längre från väggen? En liten förflyttning kan göra stor skillnad. Att höja upp subben från golvet borde funka ungefär p.s.s. som att flytta längre från väggen och blev det bra så är det väl bra så då. Du skulle möjligen kunna testa att flytta liiite relativt väggen för att testa om det går få till ännu bättre. Större steg i början och små när du närmar dig en placering som känns bättre (det har du säkert redan hitat eftersom du tyckte det blev mycket bättre). Någon mm kan göra klart märkbar skillnad när du är nära en bra (rätt) placering. Mät in hur de står innan du börjar så att du kan hitta tillbaka till den placering de har nu om du inte hittar något som är bättre. Ibland har man ju tur...
petersteindl skrev:Hej poppen. Det är bra då du är nöjdDet är inte alltid så lätt att kombinera sina högtalare med subbor. Du kanske får byta ut uppslagsverken så småningom mot något annat som funkar istället
![]()
Mvh
Peter
Richard skrev:prolinn skrev:Poppen skrev:Jag köte 2 subbar till mina Monitor audio högtalare då de gav för lite bas.
vad gör man
Men bra blev det.
Provade du att flytta subbarna närmare respektive längre från väggen? En liten förflyttning kan göra stor skillnad. Att höja upp subben från golvet borde funka ungefär p.s.s. som att flytta längre från väggen och blev det bra så är det väl bra så då. Du skulle möjligen kunna testa att flytta liiite relativt väggen för att testa om det går få till ännu bättre. Större steg i början och små när du närmar dig en placering som känns bättre (det har du säkert redan hitat eftersom du tyckte det blev mycket bättre). Någon mm kan göra klart märkbar skillnad när du är nära en bra (rätt) placering. Mät in hur de står innan du börjar så att du kan hitta tillbaka till den placering de har nu om du inte hittar något som är bättre. Ibland har man ju tur...
Nej poppen, ingen skrattar år dig .Möjligen transparentmaffian här på faktiskt. Fast de kan ju ingenting.
Det du hör är det som prolinn redan skrivit. Justera subbarna cm för cm. Då du kan höra melodierna tydligast är placeringen rätt. Man kan markera med tejpbitar där det låter bra. Varje rum har endast en placering som låter bäst.
Dina satellithögtalare är så bra att varje cm gör skillnad, även vid placeringen av dessa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster