Jag hade lite samma problem när jag skulle integrera mina toppar.
Jag använder det inbyggda filtret i min receiver och delade vid först vid 100Hz. Basen lät väldigt resonant trots att jag hade dragit ner nivån på den väldigt mycket.
Hade en väldigt besvärlig uppmätt kurva med en mängd resonanser. Jag antog då att det var de nya submodulerna som ställde till det.
Sedan mätte jag på enbart topparna och såg att trots att de var delade vid 100Hz så var det faktiskt topparna som orsakade problemen långt ner i frekvens och inte mina subbar!
Dvs det inbyggda filtret har en lite för flack delning och detta kombinerat med en något olycklig position i rummet av topparna ställde till det.
Så jag var tvungen att dela dem avsevärt högre (proppade också sockar i basreflexrören på topparna).
Med justering så delningen är i fas låter det hela mycket bra
Dock märker jag när man är uppe på runt 150-200Hz så påverkar nivåerna där faktiskt väldigt mycket hur röster låter. (Eller jag tror att det är förhållanden mellan nivåer man hör mer än absolutnivåer) Det är definitivt krångligare att dela så högt upp och alldeles säkert inte optimalt. Men i mitt fall var det bättre än alternativet.
Jag skulle dock vilja ha en bättre filterlösning så småningom. Hoppas på en nyare variant av minidsp eller liknande.