silvervarg skrev:En god tumregel är att hålla en jämn nivå i hela anläggningen, då får man mest välljud för pengarna. T.ex. om man betalar mer för förstärkaren än man gjort för alla högtalarna så har man nog kastat lite pengar i sjön (eller planerar för en uppgradering av högtalare).
Tumregler kan lätt leda fel, menar en känd postare.
Bra att du tar upp saken!
Att hålla en jämn nivå är väldigt vettigt. Problemet är dock att priset sällan avspeglar "nivån", vare sig i relativa, eller som du verkar mena, absoluta termer. Jag menar att man når nivån "bra" (eller "mycket bra" eller vilken nivå man nu vill åt) med väldigt liten insats för en CD-spelare, kanske dubbla insatsen för en förstärkare, men långt mycket mer för en högtalare. För sunda konstruktioner verkar högtalaran bli bättre ju mer pengar du häller i dom, för en CD-spelare kanske det inte finns mycket att hämta över någon tusenlapp.
Ovanstående gäller givetvis inte s.k. high-end-produkter; de verjkar ha sin egen prissättning.
I själva verket var det för att se om inte en billig bioförstärkare helt enkelt uppfyller villkoren för en hyggligt bra förstärakare, som jag initierade tråden. Svaret verkar vara att de nog är det, trots mångas vårt motstånd mot massproducerade produkter från Kina.
För en högtalare tror jag samma nivå ligger långt högre i pris.
Ovanstående är ju givetvis bara tyckande, vill jag påpeka.
Per.