Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Det är ju bara så besvärligt med människor.
Trots identiska sammanhang och omätbara skillnader, så hör hon vissa gånger skillnad med allra största säkerhet - trots att trumhinnan troligtvis rör sig på samma sätt hela tiden.
Och andra gånger hör hon inte skillnad på ett liveframträdande och en fonografrulle, trots att trumhinnan inte på något sätt satts i samma rörelse.
En jäkla typ är hon, människan.
Almen skrev:Visst är det så, och det gäller allt i livet - hur kaffet smakar på morgonen också. Och det påverkar inget i den diskussion som förts hittills.
IngOehman skrev:Vi hör med hörselapparaten, och i den ingår delar av hjärnan.
Vh, iö
KarlXII skrev:Almen skrev:Visst är det så, och det gäller allt i livet - hur kaffet smakar på morgonen också. Och det påverkar inget i den diskussion som förts hittills.
Svar ja och nej där, Almen.
Men visst är det bekvämast att hålla människan utanför.
KarlXII skrev:Jag besvarar den troligtvis retoriska frågan med en definitivt retorisk fråga:
Det är väl ingen diskussion som du vill ha här och nu i denna tråd?
Åter till ämnet.
Morello skrev:IngOehman skrev:Vi hör med hörselapparaten, och i den ingår delar av hjärnan.
Vh, iö
Inte med hörapparaten dårå?![]()
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Jag talade dock om ortoakustiska högtalare - alltså sådana som SC eller SSC skapat. Ingenting annat. Vh, iö
Jag uppmanar alla att läsa det här som en partsinlaga i en pågående tvist. Inget annat.
Vore klädsamt om det framgick tydligare.
Eftersom IÖ inte är en del av tvisten, och inte heller en aktiv part i SCC faller det på sin egen orimlighet att hans inlägg skulle vara en partsinlaga.
Däremot kan det vara bra att veta att det finns olika syn på om ortoakustiska högtalare är en princip eller ett varumärke. Det finns alltså andra sätt på saken än den IÖ för fram ovan.
Kraniet skrev:hur väl spritt är detta med stereosystemfel egentligen?
phon skrev:Kraniet skrev:hur väl spritt är detta med stereosystemfel egentligen?
De återfinns väldigt sällan ute i naturen, utan finns bara i närheten av så kallade HiFi-system.
Redan på ett tiotal meters avstånd försvinner hela fenomenet, och äkta felfri stereo tar över.
paa skrev:Hur påverkar en centerhögtalare detta med stereosystemfelen?
Reducerar den, eller tar den bort något av felen?
Eller tillkommer det t.o.m nya stereosystemfel när man har centerhögtalare?
Jocke skrev:paa skrev:Hur påverkar en centerhögtalare detta med stereosystemfelen?
Har också försökt lyfta den frågeställningen ett par gånger nu, utan svar... Så, jag antar att ingen här gjort något seriöst försök...eller?
schmutziger skrev:Jocke skrev:paa skrev:Hur påverkar en centerhögtalare detta med stereosystemfelen?
Har också försökt lyfta den frågeställningen ett par gånger nu, utan svar... Så, jag antar att ingen här gjort något seriöst försök...eller?
Kamfilterproblematiken borde väl ändå bli betydligt reducerad.
Det måste väl vara en fördel.
Problemet med en center är väl att hitta lämpliga överföringsfunktioner så att det inte bara blir någon slags effekt av överdrivet djup eller bredd
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Jag talade dock om ortoakustiska högtalare - alltså sådana som SC eller SSC skapat. Ingenting annat. Vh, iö
Jag uppmanar alla att läsa det här som en partsinlaga i en pågående tvist. Inget annat.
Vore klädsamt om det framgick tydligare.
Eftersom IÖ inte är en del av tvisten, och inte heller en aktiv part i SCC faller det på sin egen orimlighet att hans inlägg skulle vara en partsinlaga.
Däremot kan det vara bra att veta att det finns olika syn på om ortoakustiska högtalare är en princip eller ett varumärke. Det finns alltså andra sätt på saken än den IÖ för fram ovan.
IngOehman sitter med i styrelsen för SSC. Då torde han vara en aktiv part i SSC.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Vi hör med hörselapparaten, och i den ingår delar av hjärnan.
Vh, iö
Inte med hörapparaten dårå?![]()
De som har hörapparat hör förstås med den plus hörselapparaten, aj.
Fast i vissa specialfall hör faktiskt en del idag med hörapparat + bara
sisådär halva hörselapparaten! Jag tänker inte på ena örat då utan på
hälften av det ena eller båda öronen.
Cochlear-implantat närmare bestämt. De bypassar nämligen både ytter-
öra, mellanöra och stora delar av innerörat.
Men så värst bra fungerar de fortfarande inte.
Vh, iö
Kraniet skrev:...
Ang center så tycker jag också det är intressant. Borde vara det naturliga steget framåt, speciellt då många redan har center.
frågan är bara vilka egenskaper centern bör ha och hur ljudet ska kodas. Gissar att många av dagen centers inte har frekvensgång och spridning som ger bra förutsättningar?
PappaBas skrev:Så eftersom ingen riktigt skriver om det hela så kanske man kan tänka lite baklänges om vad det kan tänkas vara det här med stereosystemfel?
Jag tänker mig det som artefakter som högtalare i kombination med rummet skapar som är skiljda från hur det skulle låtit om källan varit riktig.
Så tänker man baklänges och försöker komma på vilka sätt en högtalare skiljer sig från en riktig källa så borde man kunna komma på en del av dem?
paa skrev:Hur påverkar en centerhögtalare detta med stereosystemfelen?
PappaBas skrev:Så eftersom ingen riktigt skriver om det hela så kanske man kan tänka lite baklänges om vad det kan tänkas vara det här med stereosystemfel?
Jag tänker mig det som artefakter som högtalare i kombination med rummet skapar som är skilda från hur det skulle låtit om källan varit riktig.
IngOehman skrev:Den eventualitet jag tänker på (men under alla år har avstått ifrån, av goda
skäl) handlar om filtret, ja.
Vh, iö
IngOehman skrev:Den kanske mest intressanta frågan är dock om även centerhögtalaren
skall/bör vara stereosystemfelskompenserad.
Svaret är att den i de flesta signalfall bör ha kompensationer, man att de
om man skall vara väldigt noga inte skall se exakt likadana ut som de för L
och R. Av de 12 faktorerna så försvinner förvisso några, men det som är
kvar är ändå så pass likt att jag inte har brytt mig om att göra centrar
med en lite justerad kompensationen.
Det tycker jag inte.Naqref skrev:Men det är bortom ämnet stereosystemskompensationer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster