Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Finns det någon anledning till att du inte sticker i bananerna ovanifrån?
boom skrev:Enligt Basta så får man fram en helt annan rör längd med den avstämnings frekvesen på 35hz så blir det 38 cm .
Kalejdokom skrev:Dessutom är min erfarenhet att basrören ofta blir ca 70% av den beräknade längden för motsvarande avstämningsfrekvens.
---
Kontrollmätning visar på en avstämning på 34 Hz.
Kalejdokom skrev:...
Men visst vore det kul att mäta lite. Någon som har erfarenhet av hur man bör göra och hur resultaten då bör se ut för att det skall vara bra, får gärna ge några tips här i tråden, så ska jag gärna lägga lite tid på att mäta.
Kalejdokom skrev:...Men efter jul kliar det väl i fräshanden igen.......
Kalejdokom skrev:REW nedladdat och installerat. Tyvärr följde det inte med någon tid för att lära sig programmet och utföra mätningarna. Jag har dock dragit ett långt streck i almanackan mellan 21/12-6/1. Vi är snart där...
Kalejdokom skrev:REW nedladdat och installerat. Tyvärr följde det inte med någon tid för att lära sig programmet och utföra mätningarna![]()
Kalejdokom skrev::D
Jodå, jag har allt snurrat runt lite i Online-hjälpen och det börjar väl klarna lite. Vad jag saknar är lite handfasta tips på vilka typer* av mätningar som är relevanta.
*)placering av mätmik i förhållande till högtalare/baffel/elementplacering/lyssningsposition etc.
Antar att man skiljer på närfältsmätningar för att bedöma själva högtalaren respektive rumsmätningar där hela rumsakustiken spelar in?
AndersD skrev:sweetspot...
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:sweetspot...
Precis! Min frustration är att man verkligen kan höra/känna hur basen åker berg-o-dalbana när man knallar runt i lyssningsrummet. Hur tusan ska man komma till rätta med det? Det är ju inte så enkelt som att man sänker lite från en position och höjer lite från en annanså blir det rätt ok.
Kalejdokom skrev:Jag har dessutom fyra subbar; två "inbyggda" i dessa högtalare och så två separata med XLS i slavbas. Hur bör man mäta in dessa? Tillsammans med huvudhögtalarnas subbar eller var för sig och sedan tillsammans?
PS Jag kör utan sub i receivern (LFE går ut via front L/R) och delar i stället aktivt till basarna via DCX2496. Kör främre och bakre sub-par via var sin utgång på DCX så att jag kan trima dem helt individuellt.
Kalejdokom skrev:... Men att flytta på subbarna går i praktiken inte - övrig möblering medger inga alternativa placeringar - så det handlar på sin höjd om centimetrar hit eller dit...
Av någon anledning får jag en scen ur "Drömkåken" på Näthinnan. Omringad av skeptiska och arga hantverkare utbrister Björn Skifs "men.....det blir väl kanon va?"Men med fas, delay och eq ska det väl gå att få till det
Och faktum är att "bakkanalerna", som alltså består av mina nya slavsubbar och de avkortade Scanspeak-topparna, är placerade fantastiskt bra rent akustiskt - de står i ett burspråk som sticker ut ca 60 cm och bildar som en liten "resonanslåda" bakom soffan - här har jag ett mycket bra rumsstöd!
AndersD skrev:Om det skulle visa sig jättesvårt att få alla fyra att samsas finns ju alternativet att bara använda två vid musiklyssning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster