Dags att uppgradera - steg 5 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-19 11:56

Kör på tätningslist.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-19 11:59

Nattlorden skrev:Kör på tätningslist.

+1

Hifikits tätningslist går ju att pressa samman till en Ångström eller mindre 8)
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dags att uppgradera - steg 5 - moddning pågår

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-19 12:31

Jag vill helst använda något som inte kladdar fast för mycket. Så här fick det bli; vanlig tätningslist typ Tesa med P-profil:

Bild

Jag passar även på att byta upp mig en storlek på skruvarna, så att greppet blir bästa möjliga. Försänkningen blir inte längre 100%, men 1 mm höjdskillnad kan jag leva med :wink: :

Bild

Och nu... ja NU känner jag igen ljudet :) . Först lite rosa brus med LP på 100 Hz; inte minsta luftläck eller missljud! Därefter lite av Dan Berglunds akustiska bas ackompanjerad av Jessica Pilnäs ljuva röst. Parketten svarar med besked under SD-fötternas akustiska filtrering :lol: .

Jag dedikerar härmed Jessica's låt till mina högtalare, "There must be an angel":

http://open.spotify.com/track/7sUnHxijIcjaSgJ6mEEgyA

Mest spännande, just nu, är att jag kopplat förbi EQ'n. Antar att det finns en hel del att hämta med lite LT-justering. Återkommer när jag haft tid att meka lite mer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dags att uppgradera - steg 5 - moddning pågår

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-19 14:06

Så här ser det ut med rosa brus 20Hz-20kHz, utan någon EQ, bara XLS-basen inkopplad, mätt ca 5 cm från mambranet:

Bild

Samma mätning, men med LP på 200Hz@48dB/oct

Bild

Här en mätning på ca 70 cm från baffel, med alla register inkopplade och sammanvägda. LT typ +12dB vid 30 Hz, HP-filter på 20Hz@48dB/oct:

Bild

Sitter och lyssnar en stund och känner mig rätt så nöjd. Så får jag syn på en liten tråd som får mig att skratta till lite hysteriskt:

Bild

Jag kopplade ju bort den ena basen medans jag mätte på den andra. Jag hade alltså lyssnat med bara en bas inkopplad 8O :D .

Tjoflöjt vad det helt plötsligt blev ännu bättre...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-05-20 20:47

Skulle skratta rått (om jag inte gjort samma sak själv). ;)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-05-30 13:02

Rackarns fina byggen! Hantverk på hög nivå, verkligen.

Finns det någon anledning till att du inte sticker i bananerna ovanifrån? Jag menar, de får ju en bättre koppling mot honan då. Jag har själv skruvat in alla honor så långt det går och stuckit i lab-probben i hålet. Sitter som berget och kopplingen är kanon.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-30 14:19

bomellberg skrev:Finns det någon anledning till att du inte sticker i bananerna ovanifrån?

Ja, om du tittar noga på det stiftet som inte är anslutet på sista bilden, så ser du att det inte är några bananer, utan just ett tunnare stift. Vet egentligen inte varför jag valde dem, men så blev det. Dom sitter bra när man väl dragit åt skruven lite.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dags att uppgradera - steg 5 - klart!

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-24 12:52

Avslutar denna moddning med ett par nya tygramar till basarna, urfrästa och avfasade i 19mm MDF:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 01:46

Bump!

Att det kan vara så svårt att sitta nöjd... Efter senaste basbygget med XLS och slavbas (som blev mycket lyckat, redovisat i en annan byggtråd) har jag funderat mycket på hur dessa lådor skulle funka som basreflex. Idag har jag funderat färdigt :) :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 11:38

Jag tvekade länge eftersom volymen i lådan endast är 20 liter. Enligt Peerless white paper skulle det krävas en avstämning på 25 Hz för att kunna återge 25 Hz@105dB. Enligt beräkning skulle det kräva en port på ca 70x900 mm!

Nu är det verkligen inget behov jag har, att spela så starkt vid så låga frekvenser. Med rumsstödet har jag långt mer basresurser med mina fyra XLS-basar, än vad jag på långa vägar behöver.

Dessutom är min erfarenhet att basrören ofta blir ca 70% av den beräknade längden för motsvarande avstämningsfrekvens.

Efter mätning i lådan fanns det plats för ca 24 cm rör. En snabb kontrollräkning enligt mitt antagande om 70% och jag fick fram en avstämning runt 35Hz. En simulerad kurva såg riktigt bra ut; något underavstämd med ett -6dB@32 Hz - perfekt! Så fick det bli (68x240 mm inkl tratten):

Bild

Och så här blev det med porten på plats. Kontrollmätning visar på en avstämning på 34 Hz 8). Återstår att mäta upp frekvensrespons och trimma ihop basen med topparna på nytt - jag ska även testa att flytta upp delningsfrekvensen för diskanten:

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-11 11:59

Enligt Basta så får man fram en helt annan rör längd med den avstämnings frekvesen på 35hz så blir det 38 cm .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 12:11

boom skrev:Enligt Basta så får man fram en helt annan rör längd med den avstämnings frekvesen på 35hz så blir det 38 cm .

Kalejdokom skrev:Dessutom är min erfarenhet att basrören ofta blir ca 70% av den beräknade längden för motsvarande avstämningsfrekvens.
---
Kontrollmätning visar på en avstämning på 34 Hz.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-11 18:14

Såna där teoretiska beräkningar brukar aldrig stämma. Man måste alltid kontrollmäta och justera efteråt. Att mäta upp en impedanskurva är väl det bästa för att se var avstämningen ligger.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 20:13

Jag brukar mäta riktigt nära konen med en SPL-meter och svepa med steg om 1 Hz itaget. Man får då en ganska tydlig bottennotering vid avstämningfrekvensen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-11 20:19

Men hur blir det med en så liten låda, som dessutom blir ännu mindre när porten ligger i och tar volym..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 21:43

Ja, vad ska man säga? Jag har ägnat eftermiddagen åt att trimma in nivåerna mot mellan- och diskantregistren (kör med DCX2496 och en separat AVR med analoga ingångar som slutsteg).

Jag har just rundat av provlyssningen med Tchaikovsky's Overtyr 1812 och låtit pukor och bronskanoner härja fritt i rummet. Loreen's album med riktigt fet technopop har också fått mangla på så att parketten fått ståpäls. Vad mer kan man önska? Jag är nöjd och har mer basresurser än vad jag behöver.

Förvisso har jag aldrig lyssnat på, än mindre haft hemma och jämfört, något infrasystem från Ino. Men för mig är det ointressant. Jag har ett vardagsrum som också skall funka för alla former av sociala events, ibland även med rätt mycket folk. Utrymme är alltså en primär parameter när det gäller mitt audioutövande. Mina fyra XLS-basar fyller mer än väl behoven och det på en minimal golvyta.

Avslutningsvis lite om dagens erfarenhet. Tidigare hade jag dessa som slutna lådor och med +12dB@25 Hz som "LT-kompensering" och med 2x500W drivning. Visst funkade det, men basen upplevdes lite hård och stum. Med basreflex har jag fått ett luftigare och mjukare basljud - och nästan helt utan EQ-påverkan (endast lite puff runt 40Hz för att få en jämn avrullning nedåt). Dessutom driver jag nu basarna med två kanaler på endast 90W med ovan nämnda AVR (Denon AVR-1707).

Men efter jul kliar det väl i fräshanden igen... :twisted:

PS Jag kan dela med mig av lite erfarenhet. Även om man har ett grovt basrör i lådan kan man få problem med läckage runt korgen eller genom/bredvid skruvhålen som håller basarna på plats. Det är verkligen superviktigt att det är helt tätt mellan korg och baffel! Efter att ha haft i och ur elementen lossnade tydligen små bitar av tätningslisten runt skruvhålen. Båda basarna "pruttade" menligt genom alla glipor så snart man drog på lite bas. Efter att ha satt i ny tätningslist blev det tvärtyst från lådan - bara ljuvligt djup bas :) .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-11 22:02

Och nu vill jag se en riktig mätning på mästerverket.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 23:12

Ja, det skulle vara kul. Jag har mätmikrofon och ett helt garage fullt av mixerbord och PA-prylar, men har aldrig gjort en "riktig" mätning av mina hemmabyggen :oops: . Jag brukar däremot använda min PAA2, grafisk SPL-meter, flitigt för att stämma av responsen på högtalarna.

Faktum är att jag egentligen inte riktigt vet hur man skall mäta för att få ett intressant mätresultat. Det verkar som att resultatet är så beroende på var man ställer högtalaren och hur man placerar mikrofonen, att det verkar totalt omöjligt att uttala sig om mätresultaten!

Men visst vore det kul att mäta lite. Någon som har erfarenhet av hur man bör göra och hur resultaten då bör se ut för att det skall vara bra, får gärna ge några tips här i tråden, så ska jag gärna lägga lite tid på att mäta :) .

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-11 23:21

Kalejdokom skrev:...

Men visst vore det kul att mäta lite. Någon som har erfarenhet av hur man bör göra och hur resultaten då bör se ut för att det skall vara bra, får gärna ge några tips här i tråden, så ska jag gärna lägga lite tid på att mäta :) .

Hur det "ska se ut" vet jag inte, misstänker att det är olika från person till person och rum till rum. Jag brukar börja med att försöka få till rak respons och sedan "tweaka" till en house curve som örat gillar.

Tänkte dock tipsa om REW (Room Eq Wizard) som är ett alldeles fenomenalt program för att mäta anläggningen i rummet. Oerhört kompetent och dessutom helt gratis!

Kalejdokom skrev:...Men efter jul kliar det väl i fräshanden igen... :twisted:....

Förmodligen! 8)
Ditt "moddande" har i och med detta nått nya höjder. Dina trådar dör aldrig, de bara vilar lite. :)
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 09:25

REW nedladdat och installerat. Tyvärr följde det inte med någon tid för att lära sig programmet och utföra mätningarna :( . Jag har dock dragit ett långt streck i almanackan mellan 21/12-6/1. Vi är snart där...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 10:05

Kalejdokom skrev:REW nedladdat och installerat. Tyvärr följde det inte med någon tid för att lära sig programmet och utföra mätningarna :( . Jag har dock dragit ett långt streck i almanackan mellan 21/12-6/1. Vi är snart där...

Du har naturligtvis hittat denna?
.....

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-12 10:41

Kalejdokom skrev:REW nedladdat och installerat. Tyvärr följde det inte med någon tid för att lära sig programmet och utföra mätningarna :(

Jodå. Download time står det längst ner. Om du klickar på det så får du massor med tid. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 11:06

:D

Jodå, jag har allt snurrat runt lite i Online-hjälpen och det börjar väl klarna lite. Vad jag saknar är lite handfasta tips på vilka typer* av mätningar som är relevanta.

*)placering av mätmik i förhållande till högtalare/baffel/elementplacering/lyssningsposition etc.

Antar att man skiljer på närfältsmätningar för att bedöma själva högtalaren respektive rumsmätningar där hela rumsakustiken spelar in?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 12:21

Kalejdokom skrev::D

Jodå, jag har allt snurrat runt lite i Online-hjälpen och det börjar väl klarna lite. Vad jag saknar är lite handfasta tips på vilka typer* av mätningar som är relevanta.

*)placering av mätmik i förhållande till högtalare/baffel/elementplacering/lyssningsposition etc.

Antar att man skiljer på närfältsmätningar för att bedöma själva högtalaren respektive rumsmätningar där hela rumsakustiken spelar in?

Jag brukar mäta mestadels från lyssningsplats.

Om det bara är basen du är intresserad av ställer du lämpligtvis svepet till att köra mellan 10Hz och 300Hz (eller nåt liknande). Kör endast basarna till att börja med.

Börja med att applicera ett LP filter som du tror kommer att fungera.
Första steget är att plocka ner störande resonanser. REW kan ge dig förslag på hur du ska ställa PEQ i din DCX2496 (för det är väl en sådan du har?) om du matar in önskad "house curve". Enligt min erfarenhet fungerar detta dock "sådär" så jag föredrar att pilla manuellt med PEQ och shelvingfilter. Sätt målet i detta läge till en så rak respons som möjligt.

Nästa steg är att fixa delningen mot fronthögtalarna, svep med både frontar och basar inkopplade.
Välj delning, filtertyp, fasförskjutning mm för att få till en så jämn delning som möjligt.

När rumsresonanserna och delning är fixat är det dags att lägga på önskad "house curve" över området 10(?)Hz till ca100Hz. Detta görs lämpligen genom ett (eller flera) shelvingfilter på ingångarna (så man kan påverka basar och frontar samtidigt).

Avslutningsvis brukar jag titta på hur avklingningstiden ser ut. De frekvenser som har långa avklingningstider ska dras ner mha PEQ. Kurvan kan alltså bli lite "krokig" i dessa områdena. Enligt mig är det mycket viktigare att ha en jämn avklingningstid relativt att ha en jämn frekvenskurva.

Då filter, (shelving, delning) och PEQar påverkar fasgången blir det en iterationsprocess där man kanske får gå tillbaka ett steg och se över PEQar och shelvingfilter för att ånyo behöva justera delningen efter denna åtgärd, och så får man hålla på tills man är nöjd! Glöm inte att kontrollera hur det ser ut om du flyttar mätpunkten till höger eller vänster om sweetspot och glöm inte att kolla både höger och vänster kanal.

Mina 5 cent......
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 13:42

AndersD skrev:sweetspot...

Precis! Min frustration är att man verkligen kan höra/känna hur basen åker berg-o-dalbana när man knallar runt i lyssningsrummet. Hur tusan ska man komma till rätta med det? Det är ju inte så enkelt som att man sänker lite från en position och höjer lite från en annan :) så blir det rätt ok.

Jag har dessutom fyra subbar; två "inbyggda" i dessa högtalare och så två separata med XLS i slavbas. Hur bör man mäta in dessa? Tillsammans med huvudhögtalarnas subbar eller var för sig och sedan tillsammans :roll: ?

PS Jag kör utan sub i receivern (LFE går ut via front L/R) och delar i stället aktivt till basarna via DCX2496. Kör främre och bakre sub-par via var sin utgång på DCX så att jag kan trima dem helt individuellt.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 14:45

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:sweetspot...

Precis! Min frustration är att man verkligen kan höra/känna hur basen åker berg-o-dalbana när man knallar runt i lyssningsrummet. Hur tusan ska man komma till rätta med det? Det är ju inte så enkelt som att man sänker lite från en position och höjer lite från en annan :) så blir det rätt ok.

Det där är helt och hållet en placerings- och rumsutformningsfråga (tror jag). Har precis samma problem och jag har bestämt mig för att "det får vara så". Jag skruvar tills det låter bra i sweetspot, kompromissar lite så det inte låter helt uppåt väggarna i resten av soffan och sen får det vara......
Vill man envisas med att sitta på golvet 1.5m från TVn hemma hos mig får man stå ut med att ljudet är som det är, punkt.

Kalejdokom skrev:Jag har dessutom fyra subbar; två "inbyggda" i dessa högtalare och så två separata med XLS i slavbas. Hur bör man mäta in dessa? Tillsammans med huvudhögtalarnas subbar eller var för sig och sedan tillsammans :roll: ?

PS Jag kör utan sub i receivern (LFE går ut via front L/R) och delar i stället aktivt till basarna via DCX2496. Kör främre och bakre sub-par via var sin utgång på DCX så att jag kan trima dem helt individuellt.

Då har du en setup väldigt likt min! (fyra XLS12 därframme och en 18" bakom soffan).

Börja med att få baslådorna att lira tillsammans. (Du kör väl i mono hoppas jag?). Tidsfördröj den ena relativt den andra för att försöka undvika utsläckningar dem emellan. Det KAN bli kämpigt att få alla fyra att lira bra tillsammans då du har två med basreflex och två med slavbas. Du har väl dessutom olika avstämningsfrekvens? Du kan också ha tur då de båda paren (beroende på placering) triggar olika resonansfrekvenser i rummet, fast det ska man nog inte räkna med......

Att flytta runt basmodulerna kan ibland vara enda vägen ut!

Märker att det blev lite negativt det här.......om man istället ser det från den ljusa sidan är det ju så att DCXen ger en flexibilitet som är svåröverträffad. Det kostar inget att "skruva o testa" och rätt som det är så hittar man rätt!

Jag fick själv inte ihop mina två bassystem till 100%. Lösningen blev att låta XLS-tolvorna rulla av vid 30Hz. Denna "kompromiss" blev i själva verket riktigt bra då de ändå inte hänger med kapacitetsmässigt ända ner i botten.

Edit:
Förtydligande, när jag skriver:
Tidsfördröj den ena relativt den andra
menar jag dina två lösa basar relativt de två inbyggda.
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 15:18

Jag är helt med på ditt resonemang och du fattar rätt att jag kör basarna i mono. DCX:en matas med Front L/R och utgångarna går till följande kanaler:

1: Front Left mid
2: Front Left high
3: Front Right mid
4: Front Right high
5: Front Left/Right sub
6: Rear Left/Right sub

Lite grovt kan man säga att jag har en sub i vart hörn av lyssningsrummet, men eftersom det fysiska rummet (som inrymmer både kök och vardagsrum i vinkel med ryggåstak) är mycket större än själva "biodelen" så finns det inte väggar runt alla subbarna.

Det är inte förrän först nu som jag blivit så pass färdig med allt moddande och möblering att jag kan börja samköra alla högtalarna. Det ska bli riktigt intressant att se vad det blir av det efter lite mätande och rattande. Men att flytta på subbarna går i praktiken inte - övrig möblering medger inga alternativa placeringar - så det handlar på sin höjd om centimetrar hit eller dit :? .

Men med fas, delay och eq ska det väl gå att få till det :) . Och faktum är att "bakkanalerna", som alltså består av mina nya slavsubbar och de avkortade Scanspeak-topparna, är placerade fantastiskt bra rent akustiskt - de står i ett burspråk som sticker ut ca 60 cm och bildar som en liten "resonanslåda" bakom soffan - här har jag ett mycket bra rumsstöd!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 15:38

Kalejdokom skrev:... Men att flytta på subbarna går i praktiken inte - övrig möblering medger inga alternativa placeringar - så det handlar på sin höjd om centimetrar hit eller dit :? ...

Det var till oss oflexibla människor man uppfann PEQn :-)

Men med fas, delay och eq ska det väl gå att få till det :)
Av någon anledning får jag en scen ur "Drömkåken" på Näthinnan. Omringad av skeptiska och arga hantverkare utbrister Björn Skifs "men.....det blir väl kanon va?" :mrgreen:

Och faktum är att "bakkanalerna", som alltså består av mina nya slavsubbar och de avkortade Scanspeak-topparna, är placerade fantastiskt bra rent akustiskt - de står i ett burspråk som sticker ut ca 60 cm och bildar som en liten "resonanslåda" bakom soffan - här har jag ett mycket bra rumsstöd!

Om det skulle visa sig jättesvårt att få alla fyra att samsas finns ju alternativet att bara använda två vid musiklyssning. Vid riktigt biomangel kanske man kan leva med att (om) det finns "skönhetsfläckar" på mätkurvorna. Det är ju så enkelt som två presets på DCXen!

Önska dig lycka till och ser framemot en tråd fylld med mätkurvor!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 16:08

AndersD skrev:Om det skulle visa sig jättesvårt att få alla fyra att samsas finns ju alternativet att bara använda två vid musiklyssning.

Jamen så är det ju förstås redan! Fyra subbar gäller bara för film. Finessen med att ha fullvuxna system både fram och bak medger alternativ lyssningsplats. När jag är ensam föredrar jag bakkanalerna för musiklyssning, varvid jag sitter i "favvofåtöljen" framme vid filmduken. När vi är flera som lyssnar och då sitter i soffan bak i rummet är det förstås fronthögisarna som gäller för musik. Jag skiftar front/bak med en knapptryckning i kontrollrummet :) .

Men nog tjötat nu - over and out tills jag gjort lite mätningar 8) !

Föregående

Återgå till DIY-forum