Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-10 14:56

Vee-Eight skrev:...
Man kan också besvara grundfrågan med "det beror på vem man frågar", vilket kanske pekar på en del av problematiken. Jag håller med Svante också; ordet i sig är snömos och förklarar i sig inte vad det rör sig om. Ursprungligt, sant, riktigt etc ljud kan vem som helst i hifibranschen brösta sig med, men berättar inget om varken teknisk lösning eller upplevelse. Holografisk akustik skulle snarare vara en bättre benämning, men faller på att holografi snarare sorteras in inom optik. Typ.

Behöver man definiera ordet OA som något mer än musikåtergivning inspirerad av SC ? Naqref nämner i ett par punkter saker han inte är riktigt tillfreds med och tydligen skulle vilja åtgärda. Tycker det väl kan rymmas inom OA-konceptet då Stig själv utvecklades, lärde och designade om under sin tid! :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-10 15:00

Jocke skrev:
Man kan också besvara grundfrågan med "det beror på vem man frågar", vilket kanske pekar på en del av problematiken. Jag håller med Svante också; ordet i sig är snömos och förklarar i sig inte vad det rör sig om. Ursprungligt, sant, riktigt etc ljud kan vem som helst i hifibranschen brösta sig med, men berättar inget om varken teknisk lösning eller upplevelse. Holografisk akustik skulle snarare vara en bättre benämning, men faller på att holografi snarare sorteras in inom optik. Typ.

Behöver man definiera ordet OA som något mer än musikåtergivning inspirerad av SC ? Naqref nämner i ett par punkter saker han inte är riktigt tillfreds med och tydligen skulle vilja åtgärda. Tycker det väl kan rymmas inom OA-konceptet då Stig själv utvecklades, lärde och designade om under sin tid! :)

Man kan ju vara fiffig att definiera såpass bra att det tillåter utveckling. :)
Begreppet som sådant har ju expanderat utanför SC-sfären och inspirerat till andra och fler producenter. Isf är det ju i behov att idén formas som en princip och i förlängningen som definition.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-10 15:12

Vee-Eight skrev:
Jocke skrev:

Man kan ju vara fiffig att definiera såpass bra att det tillåter utveckling. :)
Begreppet som sådant har ju expanderat utanför SC-sfären och inspirerat till andra och fler producenter. Isf är det ju i behov att idén formas som en princip och i förlängningen som definition.

Absolut! Som jag skrev innan tycker jag att det är bra om man pratar om samma sak!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-10 15:34

ekkove skrev:Kanske definitionen av tidiga reflexer behöver förtydligas?
De tidiga reflexerna är väl den första ytan ljudet reflekteras? Inte nödvändigtvis nära där ljudet bildas?
Har jag förstått rätt?
Ove

Lyssnaren som nås av ljud från en ljudkälla och från dess reflexer från begränsningsytor, nås, dels av ett direktljud och dels av reflexer.

Den första reflexen från rummets respektive begränsningsyta som når lyssnaren är dess begränsningsytas första reflex. Summan av alla begränsningsytors förstareflexer kallas första reflexer. Ligger begränsningsytorna längre bort så kommer de tidiga reflexerna senare än om begränsningsytorna är belägna på mindre avstånd. Likaså är det då man som lyssnare flyttar sig närmare ljudkällan.

Vid liveframförande i konsertsalar har man ofta ett podium där musikerna spelar. Detta podium kan då utformas så att de tidiga reflexerna kommer tidigare och att de hjälper upp hörbarheten musikerna sinsmellan. Så kan man säga att de tidiga reflexerna beskrivs inom akustiken. Man har dock flera krav som rör tidsskillnaden mellan direktljudet och de tidiga reflexerna. Blir avståndet för långt t.ex. till en begränsningsyta så smälter inte dess reflex samman med direktljudet och då är det inte en tidig reflex utan då kallas det för eko. Så, tiden kommer in och den ges av det man kallar precedence-effekten.

Inom akustiken definieras första reflexerna lite annorlunda än inom psykoakustiken, åtminstone i de böcker inom båda områdena som jag läst.

Vid ljudåtergivning är den psykoakustiska definitionen den mest relevanta och den tar hänsyn till reflexernas infallsvinkel mot lyssnaren i förhållande till direktljudets infallsvinkel och inom neurofysiologin finns svaret varför.

Mer om just detta kommer i min skrift som jag jobbar på.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2012-11-10 23:54, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2012-11-10 16:30

Tack för förtydligandet.
Ove

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-10 22:35

ekkove skrev:Kanske definitionen av tidiga reflexer behöver förtydligas?
De tidiga reflexerna är väl den första ytan ljudet reflekteras? Inte nödvändigtvis nära där ljudet bildas?
Har jag förstått rätt?
Ove

Mnjae, inte riktigt. De tidiga reflexerna är de som är urskiljbara. Det kan röra
sig om både primära (en studs) sekundära, tertiära... reflexer.

När man inte kan urskilja enskilda reflexer längre så kallas det som återstår
för efterklang eller - sena reflexer! :) Men man talar aldrig om sena reflexer.
Däremot kan man ibland tala om sena tidiga reflexer. Alltså de som har gått
längre sträcka innan de anländer den punkt där man registrerar dem (med
sina öron eller med en mikrofon t ex).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2012-11-10 22:48

Tack till dig också, Ingvar.
Ove

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-10 23:48

Så här beskrivs det ibland

Bild

eller så här

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-11 10:15

Tjusigt Peter.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-11 11:38

petersteindl skrev:Vid ljudåtergivning är den psykoakustiska definitionen den mest relevanta och den tar hänsyn till reflexernas infallsvinkel mot lyssnaren i förhållande till direktljudets infallsvinkel och inom neurofysiologin finns svaret varför.

Man kan nog säga att det finns tre typer av tidiga reflexer;
1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-11-11 12:02

PerStromgren skrev:Jag har bara min hobbymässiga tolkning av OA-begreppet och den är identisk med Nattis, dvs en konstruktion som är gjord för "vanliga rum", vad det nu är.

Samma här.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-11 12:11

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Vid ljudåtergivning är den psykoakustiska definitionen den mest relevanta och den tar hänsyn till reflexernas infallsvinkel mot lyssnaren i förhållande till direktljudets infallsvinkel och inom neurofysiologin finns svaret varför.

1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

Vad är då en ortoakustisk reflex?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-11 12:40

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

Det är en av di tidiga reflexerna. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-11 13:16

En tidig reflex är självklart ett akustiskt fenomen men den är inte varken
"psykoakustisk" eller "ortoakustisk". Den är en reflex med en massa egen-
skaper som faller inom ramen för definitionen av tidiga reflexer, men olika
tidiga reflexer kan skilja sig från varandra väldigt mycket, på samma sätt
som olika kakor kan smaka väldigt olika trots att de allihopa är kakor.

Att säga att bara vissa tidiga reflexer är psykoakustiska är nonsens, på
samma sätt som det är nonsens att säga att bara vissa kakor är gastro-
nomiska.

Betraktningsperspektivet som sådant bör inte blandas samma med egen-
skaper hos det som betraktas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-11 13:28

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

Att bortse från rummet? Tänk på den...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-11 14:13

IngOehman skrev:En tidig reflex är självklart ett akustiskt fenomen men den är inte varken
"psykoakustisk" eller "ortoakustisk". Den är en reflex med en massa egen-
skaper som faller inom ramen för definitionen av tidiga reflexer, men olika
tidiga reflexer kan skilja sig från varandra väldigt mycket, på samma sätt
som olika kakor kan smaka väldigt olika trots att de allihopa är kakor.

Att säga att bara vissa tidiga reflexer är psykoakustiska är nonsens, på
samma sätt som det är nonsens att säga att bara vissa kakor är gastro-
nomiska.

Betraktningsperspektivet som sådant bör inte blandas samma med egen-
skaper hos det som betraktas.

Vh, iö

Jag håller inte med. Bara för att ordet tidiga reflexer används mest i den akustiska världen betyder inte det att begreppet inte går att använda på ett justerat sätt i andra aspekter.

En tidig reflex akustiskt är enkelt definierat och är faktiskt oberoende när i tiden den kommer. Däremot kan den få en helt annan betydelse i den psykoakustiska världen om den kommer 3ms efter direktljudet eller om den kommer 300ms efter direktljudet. Det förstnämnda kan vara en integrerande reflex. Den senare är ett separat ljud (eko).

För vissa reflexer så kommer de vara integrerande eller separata beroende på vilken ITD och ILD de har jämfört med direktljudet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-11 14:54

Svante skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

Fniss. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-11 16:21

Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

Säg till när du kommer i närheten av en förklaring. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-11 16:22

Svante skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

8O :mrgreen:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-11 16:43

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

Vassego!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 699#666699

:D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-11 17:08

Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

Vassego!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 699#666699

:D

Mja, isf så sorteras det ju in under #2 Psykoakustiska reflexer, vi upplever tidiga reflexer inom ett visst fördröjningsspann som ett slags klangförbättrande fenomen (preceedenceområdet) i våra hjärnor. Om jag missat ngt, vad skiljer #3 från #2?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2012-11-11 23:03

Svante skrev:Nja, nu ser jag väl inte ortoakustik som ett hypotetiskt idealt sätt att konstruera högtalare. Jag ser det mer som ett paraplynamn för SCs tankar.

Jag håller med. Jag ser det som en övergripande beteckning på en vilja att få tillbaka "rummets dynamik" från en inspelning, ett sätt att komma från direktverkande punktkälla som återgivning genom att jobba med rummet/reflexer i återgivningen istf "mot rummet".

Typ som duschmunstyckets sönderdelande av den tråkiga vattenpelaren till ett mer sensuellt regn. ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-12 05:02

Jag väljer att posta detta inlägg i denna tråd eftersom det är här det hör hemma. Upprinnelsen är i stereosystemfeltråden.

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:Jag talade dock om ortoakustiska högtalare - alltså sådana som SC eller SSC skapat. Ingenting annat. Vh, iö

Jag uppmanar alla att läsa det här som en partsinlaga i en pågående tvist. Inget annat.

Vore klädsamt om det framgick tydligare.

Eftersom IÖ inte är en del av tvisten, och inte heller en aktiv part i SCC faller det på sin egen orimlighet att hans inlägg skulle vara en partsinlaga.

Däremot kan det vara bra att veta att det finns olika syn på om ortoakustiska högtalare är en princip eller ett varumärke. Det finns alltså andra sätt på saken än den IÖ för fram ovan.

IngOehman sitter med i styrelsen för SSC. Då torde han vara en aktiv part i SSC.

Mvh
Peter

Det stämmer inte. Jag sitter inte i styrelsen för SSC.

Jag har ingen superbestämd uppfattning om vad ortoakustik är, även om
jag talat väldigt mycket med Stig om det. Men jag vet, igen efter att ha
talat mycket med Stig om det, att det var olika saker från tid till tid och
att det i varje tid var något som han själv definierade.

Men att det är ett kännetecken (en nästansynonym till varumärke) som
Stig hittade på för sina högtalare tror jag ingen förnekar.
Jag tror heller
ingen påstår att det finns några objektiva gränsvärden för när en högtal-
are är ortoakustisk, Stig har till och med Kallat mina piP för ortoakustiska,
när han hörde dem i sitt hem, men det betyder ju inte att jag källar dem
så, eller hur?

Eftersom Stig ägde kännetecknet så var det också han som bestämde hur
det skulle användas. Så har det varit, och hur framtiden skall se ut lägger
jag mig inte i. Jag har andra saker som jag hellre engagerar mig i.

Däremot är jag ju lite nyfiken på varför så många plötsligt kastar sig som
vargar över ordet och vill använda det för att kränga sina egna högtalare.
Det tolkar jag som att de själva bedömer att det finns ett värde i namnet,
som de vill använda men inte betala för.

Många har genom åren intresserat sig för Stigs konstruktioner och de har
även inspirerats av dem och gjort egna varianter, inte bara Svenska till-
verkare utan även internationellt, men ingen har försökt använda Stigs
kännetecken.

Det säger ju inte att det inte är rätt att göra det nu, jag bara inte tycker
att det är en så lätt och självklart fråga, och jag vet ju vad både du och
SSC tycker.

Kanske borde alla kalla sina högtalar för ortoakustiska?

För vem anser sig göra akustiskt felaktiga högtalare?

Vh, iö

Vad gäller styrelsen för SSC så kan jag blivit felinformerad. Informationen kommer i och för sig från två styrelseledamoter i SSC. De kanske missuppfattat något, eller? :)

Jag förnekar att Stig hittade på ortoakustisk som en ”nästansynonym” för kännetecken till sina högtalare. Hade det varit så, så hade OD-11 hetat OA-11. Ortoakustisk är ett allmänt kännetecken för en högtalarteknik som bygger på tankar i ortoakustiska banor.

Ja, det var Stig som bestämde när beteckningen ortoakustisk fick användas på hans högtalare. Då hans högtalare var byggda efter ortoakustiska principer så fick de beteckningen OA. Då hans högtalare inte var konstruerade så att de följde hans ortoakustiska principer så fick de inte beteckningen OA.

Carlssonhögtalarna må Stiftelsen Stig Carlsson ha ensamrätt till.

Ortoakustiken och teorin därbakom är ett begrepp inom ljudåtergivning som är beskrivande och besitter därmed ingen särskiljningsförmåga.

Ortoakustisk är inte ett varumärkeskännetecken. Då begreppet ortoakustisk används så är det i egenskap av en högtalarprincip som baseras på teoretiska grunder.
En ortoakustisk högtalare skall uppfylla ortoakustiska principer och ortoakustiska tekniska krav för att konsumenterna idag skall anse högtalarna vara ortoakustiska.

Du skriver i ditt inlägg att alla borde kalla sina högtalare för ortoakustiska. Ändock vet du att det finns ortoakustisk högtalarteknik till skillnad från konventionell högtalarteknik. Du vet också att man kan tänka i ortoakustiska banor. Du vet också att ortoakustiska banor inte handlar om att tänka på varumärken eller att tänka på att bygga vilka högtalare som helst oavsett konstruktionslösning.

Vad gäller betalning så har Bremen Ortho-Acoustic AB betalt en massa pengar för varumärkesregistreringen av Bremen Ortho-Acoustic som ju Bremen har fått registrerat hos PRV. Vad Bremen väljer att göra med detta registrerade varumärke återstår att se. Jag bedömer i alla fall ordet som svårtillgängligt.

Så du menar att man kränger högtalare med just att använda namnet ortoakustisk? Det tror inte jag på. Hur många OA-5 MMX har det sålts på grund av att de kallas ortoakustiska? Den info jag fått är att det krängts ungefär 30 par sedan 2010. Jag vet inte vad du har för definition på att kränga högtalare. Det var 2-3 månader sedan jag fick den infon. Hur väl slog det ut på 80-talet? Företaget gick i konkurs. Hur väl slog det ut på 70-talet eller 60-talet? Företaget lades ner, men det såldes många Carlssonhögtalare med Carlssonljudet. Då var det Carlssonhögtalare och Carlssonljudet som lanserades och marknadsfördes och tekniken bakom beskrevs som ortoakustisk och idéerna var ortoakustiska idéer.

Stig hoppades ju att det så småningom skulle finnas konkurrenter som började tänka i ortoakustiska banor, detta vet du väl? Du vet ju också mycket väl att det Stig hoppades på har inträffat.

Stig hade ju på sin tid byggt upp sitt ortoakustiska ljudlaboratorium och andra har motsvarande laboratorium idag, förutom SSC kanske.

De bärande konstruktionslösningar som ortoakustiska högtalare innebär kan förvaltas av de som behärskar ortoakustiken, eller hur?

Det är också dessa personer som behärskar ortoakustiken som kan fortsätta arbeta med ortoakustisk högtalarteknik, eller hur?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-11-12 09:57

Jag vill också gärna se ortoakustiken som en konstruktionsprincip.

Tittar man på 60-tals seriens förvandling till 70-tals serie så är ju den inte så svår att förstå med Mono-Stereo som grund.
Även Stigs ovilja att ge OD-11 en OA beteckning är ju lätt att förstå.

Det är nästa steg som jag har lite svårare med.
Vad gör tex OA-51 till en OA och OD-11 inte? Placering av diskant nära bakvägg? "Di" tidiga reflexerna?

Det öppnas ju ett brett spann av möjligheter, allt från en omdefinition av OA till ett nytt sätt att implementera begreppet.

Är det en konstruktionsprincip (som jag gärna vill tro) så bör man ju kunna definiera begreppet något tydligare. Samt förklara ovanstående frågor. Utan att för den skull kraftigt begränsa bredden av framtida implementationsmöjligheter av begreppet.

Tankar på detta någon?

--

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-12 10:03

rylandes skrev:Jag vill också gärna se ortoakustiken som en konstruktionsprincip.

Tittar man på 60-tals seriens förvandling till 70-tals serie så är ju den inte så svår att förstå med Mono-Stereo som grund.

Vad gör tex OA-51 till en OA och OD-11 inte? Placering av diskant nära bakvägg? "Di" tidiga reflexerna?

Det öppnas ju ett brett spann av möjligheter, allt från en omdefinition av OA till ett nytt sätt att implementera begreppet.

Är det en konstruktionsprincip (som jag gärna vill tro) så bör man ju kunna definiera begreppet något tydligare. Samt förklara ovanstående frågor. Utan att för den skull kraftigt begränsa bredden av framtida implementationsmöjligheter av begreppet.

Tankar på detta någon?

--

Jag håller med du. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-12 10:05

För mig är det såhär med ortoakustiska högtalare:

En ortoakustisk högtalare är en högtalare som Stig Carlsson in persona har ansett vara just ortoakustisk. Inga andra högtalare än de som Stig Carlsson har bedömt som ortoakustiska kommer ifråga.

Det vill säga, de högtalare som kan betecknas som varande ortoakustiska är en stor del av hans produkter, samt enligt uppgift piP. Hur det är med pop-boxen vet jag inte.

Några ytterligare högtalare kommer inte att få den bedömningen av Stig Carlsson, vare sig MMX, SSC-alster, Bremen eller Larsen.
Det oavsett hur väl dom samstämmer med ortoakustisk filosofi.
Senast redigerad av phon 2012-11-12 10:20, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-11-12 10:18

Phon!
Det är ju obestridligen sant. Men om man som jag gärna ser att ortoakustiken lever vidare, så skulle den må bra av lite definitioner.

Har du som har gjort så många roliga konstruktioner av OA(?) typ några tankar om detta?

--

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-12 10:38

phon skrev:För mig är det såhär med ortoakustiska högtalare:

En ortoakustisk högtalare är en högtalare som Stig Carlsson in persona har ansett vara just ortoakustisk. Inga andra högtalare än de som Stig Carlsson har bedömt som ortoakustiska kommer ifråga.

Det vill säga, de högtalare som kan betecknas som varande ortoakustiska är en stor del av hans produkter, samt enligt uppgift piP. Hur det är med pop-boxen vet jag inte.

Några ytterligare högtalare kommer inte att få den bedömningen av Stig Carlsson, vare sig MMX, SSC-alster, Bremen eller Larsen.
Det oavsett hur väl dom samstämmer med ortoakustisk filosofi.

Vet inte om jag håller med.
Det är ju att döda både begrepp och princip och förpassa det till historieböckerna. :(

Och det vore ju synd. Vidare - att hitta på ett nytt namn för ortoakustik tycker iallafall jag känns onödigt.
"Carlssonljudet" tycker jag borde skyddas dock, och högtalare sålda i hans namn som han inte konstruerat själv borde undvikas.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-11-12 12:08

Naqref skrev:Här är min egna lista.

1. Boundary coupled. D v s att högtalaren samarbetar med nära begränsningsytor för låga frekvenser. Man skulle kunna lägga in kravet på basreflex här men det borde var en egen punkt. I praktiken innebär optimeringen för när ytor och det sammanhörande kravet på små lådor att man har mellan basreflex och basreflex att välja på.

2. Rak energitonkurva i basen i rum. Här har vi en motstridighet med första punkten. En boundary coupled högtalare gör att man automatiskt får en större del resonant beteende i basområdet än om man kan placera högtalaren friare i rummet. Sedan kan man diskutera om det är rak tonkurva i detta område som egentligen är önskvärt.

3. Rak energitonkurva i mellanregistret. Kan verka självklart men det är inte lätt i praktiken då baffelsteget har olika påverkan i energitonkurvan och direktljudet som gör att båda inte blir räta. Baffeleffekterna finns automatiskt när man inte har baffeln platt mot väggen även om det finns gradskillnader mellan olika baffelorienteringar.

4. Avsaknad av hörbara statiska och dynamiska kamfiltereffekter vid högre frekvenser. Ett självklart krav kan tyckas. Det statiska kravet innebär att när man sitter i en viss position och sveper en sinus så ska man inte höra nivåvariationer. Det dynamiska fallet innebär att man håller tonen fast men flyttar lyssnaren. Då ska det inte uppkomma amplitudvariationer. Det tekniska sättet att hantera dessa saker kan variera och har så gjort under åren.

5. Rak energitonkurva vid höga frekvenser. Rätt okontroversiellt men man kan diskutera om det är det optimala. Jag tycker inte det.

6. Rak tonkurva i förstareflexerna där hörseln har svårast att separera dom från direktljudet p g a de kommer för tidigt eller från en riktning där hörseln har svårt att "höra bort" från dom. I praktiken så innebär det nästan enbart takreflexen.

7. En kvot mellan direkt ljud (direktljudet inkl vägg och takreflex) och reflekterat ljud som överenstämmer med vad vi råkar ut för vid livekonserter. Detta är ett rätt luddigt krav då det inte tas hänsyn till hur hörseln kan separera direktljudet från reflexerna i uppspelningssituationen resp livesituationen. Dessutom finns det gränser för hur mucket man kan justera detta i hemmiljö om man bara använder sig av ett par högtalare.

8. En direkttonkurva som är rak (senare krav).

Mycket bra. Jag lägger min röst för detta förslag.
Det fördjupar och specificerar och problematiserar det som Carlsson definierade i samband med 80-talsserien. Det renodlar också begreppet till att i grunden gälla en sak: den energikurva som når lyssnaren. Därmed blir den en del av begreppet hifi och gör inte anspråk att vara hela begreppet. Genom att specificera och strama upp kraven innebär den också att ingen existerande högtalare fullt klart når kraven och därmed är den ett uppdrag och en utmaning både för nykonstruktion och för mod av carlssonhögtalare.

Tanken att definiera begreppet som kopplat till Carlsson som person blir helt meningslös. Det är närmast en religiös tanke och vad sådana leder till ser vi här och där i världen. Hans definitioner genom tiderna spretar hit och dit och upphäver delvis varandra. Hans patent är ibland av honom själv senare betraktade som felkonstruktioner. Dessutom var Carlsson ingalunda ensam och inte någon föregångare. Han kunde ju heller inte delta i den vetenskapliga världen eftersom han inte ens doktorerade och har inte lämnat några spår där. Men hans envetna grävande i ortoakustik har ju inspirerat åtminstone oss som deltar här att också göra det och det är man tacksam för.

Vi hade i helgen åter en session med diverse Allison, B&W, AR och Carlsson. Carlsson är en bland flera spännande och ambitiösa högtalare. Vad gäller upplevd ljudbild och rumslig klang tyckte vi exempelvis än en gång att Allison One slog Oa52.2. Det ni!

Att strida om ortoakustik som varumärke är också en bisarr idé. En snabb titt i registren visar att ingen av de som har åsikter i den frågan omsätter mer än en ordinär glasskiosk. Det finns inga pengar i ortoakustik.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-11-12 12:19

rylandes skrev:Jag vill också gärna se ortoakustiken som en konstruktionsprincip.

Tankar på detta någon?

--

Jag satt och tänkte skriva ett inlägg med exakt samma frågeställning :o :)

Man kan ju fylla på med OA52 som dessutom står lågt, något högre än OD11 men ändå!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati