Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
tct98 skrev:Har ett par svarta till salu..........
Naqref skrev:tct98 skrev:Har ett par svarta till salu..........
I'm not surprised.
PappaBas skrev:Carlssonkult har ju mätt på F87 han också. Även om han tycker distortionen är "ok" tycker jag de där peakarna för andra och tredjetonsdisten vid lite över 2 kHz är rätt extrema? Ett par procent för tredjetonsdist?!![]()
Det är extremt hörbart. Elementet har en elak resonans där.
http://carlssonkult.se/basersattare.aspx#F87
schmutziger skrev:Här är lite mer mätningar, vad får du fram av dessa?
Svante skrev:...om det inte är så att den kommer av att man har närfältsmätt. Tonkurvan i närfältet kan se sjuk ut beroende på att man får olika avstånd till de olika delarna av konen. Det är viktigt att laborera med mikrofonplaceringen när man gör en sån där mätning, så att man får en känsla för hur den effekten påverkar tonkurvan. Man tillför ju 5-10 cm extra löpväg till utvalda delar av konen om man går riktigt nära och detta motsvarar en halv våglängd vid 1700-3400 Hz. Hittar man en dipp i det området är det sunt att vara lite misstänksam mot mätmetoden.
Det är inte lätt sånt här.
Svante skrev:schmutziger skrev:Här är lite mer mätningar, vad får du fram av dessa?
Ingenting, eftersom jag inte vet något om förutsättningarna för mätningarna.
(Du länkar till en 23 sidor lång tråd som jag inte orkar leta igenom...)
PerStromgren skrev:Hur påverkar placeringen av diskantelementen egenskaperna om man jämför OA5 och popboxarna? Skulle en Popbox MMX haft möjlighet att låta bättre eller är det samma problem?
Vi hade en intensiv period när vi upptäckte att något var fel med MMX /.../. Som Pappabas skriver så kom vare sej konstruktören eller SSC till våran hjälp. Tvärtom så reagerade dom liksom strutsen att det var bäst att gömma sej i sanden efter några märkliga kommentarer om vad vi höll på med. MMX låter inte helt tokigt men kräver som sagt rätt rum eller viss handpåläggning med dämpning. Men höll inte alls vad som lovades i artiklarna som föregick lanseringen.
Jag tror att det var i tidskriften HiFi+ som Öhman haft sin intervju, denna i samband med lanseringen av QM10 i vilken han uttryckte sig om sina ”ad hoc” konstruktioner. Det verkar så att OA-5-MMX också är en av dem…
schmutziger skrev:Här är lite mer mätningar, vad får du fram av dessa?
...
MLS: Röd: summa av direktljud o resten
grön:takreflex, gångväg ~5m
vit direktljud, gångväg 1.50m
en o samma mätning men gatead för att få fram dessa kurvor. såg ut som två diskreta pulståg så det var enkelt
...
från tråden
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5503
*lagt till info vid mls-bilden
PappaBas skrev:@Lindroos. Man ser exakt samma tendenser i alla mätningar oavsett hur de är mätta.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster