Ja, att mäta på den här lådan visades sig vara allt annat än lätt men mer om det längre ner....
Tänkte först visa lite bilder på hur bygget forskrider. Alla lådorna 'är i dagsläget lackade och klara, återstår att slipa o måla de "diskantnäsor" jag byggt nu i veckan.
Första "diskantnäsan" klar
Tillverkningen av näsorna inleddes med att fräsa ut hålen för diskanterna innan bitarna kapades.
Gersågade till diskantbafflarna med 45 gradersvinklar.
Bafflarna limmade o resten av pusselbitarna uppsågade. Bara insexnyckeln som fattas, IKEA släng dig i väggen!
Provmontering
Alla diskantnäsorna är i dagsläget limmade men arbetet med att slipa och måla dessa får vänta lite pga de initiala mätresultaten. Inte helt omöjligt att diskantnäsorna måste byggas om och jag vill inte lägga för mycket jobb innan jag vet detta.
De initiala mätningarna var inte muntra då diffraktioner mm från den lilla lådan och diskantnäsan gör att det inte går att hantera som vilken tvåvägare som helst. Jag inser nu att detta blir betydligt mer komplicerat än vad jag räknat med.
Det jag har mest problem med såhär i början är att hitta en första angreppspunkt eller rättare sagt att bestämma mig för vad som ska vara designaxel. Oavsett hur man mäter är ju minst ett av elementen riktade mer eller mindre bort från micken. Eventuellt skulle man kanske kunna säga att det finns två designaxlar, en för varje diskant. Efter lite funderingar känns det sistnämnda som ett rimligt alternativ som kommer att undersökas närmare nästa mätsession.
Gårdagens övningar renderade i en del mätningar som kanske kan vara av intresse.
Diskantmätning Nollriktning är 90 grader mot "näsan", dvs diskanterna är riktade 45 respektive -45 grader horisontellt.
Röd kurva, frifältsmätning där diskantnäsans effekt tydligt framgår (dippen vid 1.7-1.8 kHz).
Svart kurva, mätning inklusive väggstöd. Effekten av diskantplaceringen mildras något men det ser inte helt kul ut ändå!
Grön kurva, här testade jag med att fasvända den ena diskanten. Resultatet ser betydligt trevligare ut men det ska nämnas att denna kurvan är smoothad med 1/6 oktav (övriga är inte smoothade). Det här är kanske ett intressant alternativ men tyvärr sjunker nivån rejält pga urfasning längs ett stort område.
Boomermätningar. Horisontell nollriktning som tidigare, 90 grader mot näsan. Vertikala nollriktningen = 90 grader mot boomerbaffeln.
Röd kurva, frifältsmätning där det tydligt framgår att drivern sitter placerad mitt på en liten baffel. Jag borde få faktiskt.se:s strut att sätta på huvudet ett tag framöver, alternativt två veckors semester för att jag inte tänkte på detta när jag valde lådform
Nu är lådorna ju byggda, lackade och klara så det blir till att leva med detta helt enkelt.
Svart kurva, väggstödet mildrar diffraktionseffekterna en del (framförallt dippen runt 2kHz). Samtidigt blir det också tydligt att jag inte kommer från urfasningen vid 500Hz (från bakväggen).
Kurvan är skarvad vid 800Hz, under detta har jag använt andra inställningar i JustMLS som medger bättre upplösning vid låga frekvenser. Trots detta visar JustMLS inte riktigt verkligheten runt 100Hz, åtminstone inte om man jämför med Tombstone som visar samma nivå vid 100 som vid 1000Hz. Det går också att höra att redan vid 100Hz eller strax däröver är det "fullt drag". Baffelsteget lär inte bli speciellt stort tack vare den väggnära placeringen.
Det får bli lite funderande nu innan jag mäter nästa gång. Denna initiala mätning har satt lite myror i huvudet på mig och nästa tillfälle måste bli lite bättre planerad. Helt klart är att detta projektet är väldigt annorlunda jmf med de två- och trevägskonstruktioner jag gett mig på tidigare.