Vad är High End ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 12:58

Sanny_X skrev:Jorma

På vilket sätt "låter" kabeln sämre för att man har mer "plast" runt dem? Man behöver väl inte öka avståndet mellan ledarna (om det är det som är problemet) för att man har mer "isolering" runt kabeln?

Off Topic men sök på dielectricum så hittar du svaret.
En länk har du här:

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/dielectricum

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-03 13:17

Det står hur en isolator fungerar i en kondensator, kan i och för sig vara intressant.
Det jag undrade över var hur extra isolering runt en befintlig kabel (alltså inte runt enskilda ledare) försämrar kabelns egenskaper. Att den blir tyngre, svårare att böja och klumpigare verkar ju (för den kundkretsen) snarast vara en fördel.

Lägger man på tillräckligt mycket måste man ju få "inbyggda" cabel-lifters, eller? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 15:55

Sanny_X skrev:Det jag undrade över var hur extra isolering runt en befintlig kabel (alltså inte runt enskilda ledare) försämrar kabelns egenskaper.
Lägger man på tillräckligt mycket måste man ju få "inbyggda" cabel-lifters, eller? :wink:

Det försämrar ljudet och mer tar jag inte upp här om detta.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-03 17:35

Så först fick jag en (felstavad) länk till hur isolatorer fungerar i en kondensator, och sen inget svar alls. :? :?:

Jag har full förståelse för att folk har annat att göra än att svara på frågor på forum, men här gällde det en följdfråga på ditt påstående.

Om nån annan vet skulle jag vara tacksam för svar, då jag inte hört talas om detta tidigare. Gäller det t.ex om man drar kablarna i VP-rör också?

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-03 18:05

Riskerar man då också få olika ljud beroende på vilket golvmaterial dina kablar ligger på? Och i så fall, vad rekomenderar du ägarna till dina kablar att ha under dem?

Nädu jorma. Nu tror jag allt att du pratar strunt. Men du får gärna tala om hur du kommit fram till och hur du säkerställt dina slutsatser. Så är jag inte sämre än att jag kan ändra ståndpunkt.

(inte för att jag tror du bryr dig om vad jag tycker, men det kanske finns fler (som du bryr dig om) som tycker som jag tills du förklarat hur du menar)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-03 18:24

lasselite skrev:Riskerar man då också få olika ljud beroende på vilket golvmaterial dina kablar ligger på?

Absolut. Vad ska man annars med kabellyftare till? Gäller förståss ALLA kablar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 19:08

Sanny_X skrev:Så först fick jag en (felstavad) länk till hur isolatorer fungerar i en kondensator, och sen inget svar alls. :? :?:

Hur du bär dig åt att klicka på länken jag lade ut vet jag inte men med min dator fungerar det fint och det är mycket länkar till sidor om dielectricum på den sidan. Försök inte att ändra stavningen i länken. Den är riktig. Jag har inte stavat ihop den utan klippt in den från den sida som den länkar till. :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-03 19:23

Detta får jag:

Word not found in the Dictionary and Encyclopedia. Did you mean:
dielectric

Och på "dielectric " står det om isolatorer i kondensatorer.

Men strunt i det, vad menar du egentligen? Vad blir sämre av mer isolering utanpå kabeln? Får man samma påverkan av att dra kablarna i rör, kabellist eller liknande?

Om du säga nåt om golvets inverkan på kabeln är det också ok. :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-09-03 20:03

Jo precis. Dielektrikum heter det väl på svenska och dielectric på engelska så mycket riktigt fungerar ju inte länken. Dock var det ju förbryllande med hänvisning till att man fick info om en isolator...

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 20:54

Thomas_A skrev:"Hitills har dom accepterat min förklaring och i Japan var det tom. mycket positivt att jag förklarade det på detta sätt."

Att folk svarar positivt i Japan betyder inte att de har accepterat det, att vara negativa eller säga nej gör de väldigt, väldigt sällan. :wink:

Jag vet rätt väl hur Japaner fungerar och vet också att Ja betyder inte att dom accepterar. Ja betyder i Japan att jag har hört vad du har sagt. Men om en första beställning efter denna förklaring ger mig jobb i flera månaders jobb så tror jag inte annat än att dom var mycket positiva. Och nu en andra beställning på nästan lika mycket som kom i början på veckan kan jag heller inte tolka annat än att dom är mycket positiva.

Jag tog reda på hur Japaner fungerar genom att bjuda hem frugans pensionerade ex.chef på middag. Han har varit chef för Volvo inköp i Japan och bott ett antal år där så han hade en hel del goda råd om Japan och hur man tolkar Japaner.

Min Japanska distributör har bott och läst på ett Amerikansk universitet i 6 år så när han kom hit på besök och bodde i min gäststuga i 3 dagar blev det ändå inte så mycket användning för Japanlektionen då Japanen visste bättre hur vi fungerar och var tydlig att påpeka att ja från hans sida betydde ja, men han sa också att när jag kommer till Japan så ska jag inte tolka det så. Han kommer att gå igenom en del med mig när jag åker till Japan innan vi reser runt för att besöka butiker, så att jag inte gör bort mig för mycket inför butiksägarna.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-03 21:42

Japanerna avklarade, bara sakfrågan kvar?

(om du inte vet är det ok, säg det bara) :wink:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 22:00

Sanny_X skrev:Japanerna avklarade, bara sakfrågan kvar?

(om du inte vet är det ok, säg det bara) :wink:

Ämnet tar för lång tid och om du läser det oavnstående om Japaneran så sitter jag och jobbar på den första delen av beställningen som ska iväg på måndag. Jag har kört till sent på kvällarna hela veckan och jobbar fortfarande ikväll och det blir nog lika sent imorgon kväll och har alltså inte tid att sitta här på långtjöt.

Det är dessutom inte ämnet i denna tråden. Och sedan tror jag inte att du kommer att vilja förstå så tråden misstänker jag kommer att bli en långtradare.

Vi tar det en annan gång och utgångspunkten får isåfall bli vad du har för kunskaper innan i ämnet. Är du helt nollställd så kan jag tyvärr inte ge dig den utbildning som du behöver.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-03 22:06

Kommer jag inte att vilja förstå?

Jag har gått 4-årig teknisklinje, svagström. Det var ju några år sen, men resonemanget ska jag nog förstå. Jag vill ju förstå principen, inte räkna ut något exakt resultat.

Vad har du själv för utbildning?

Edit: Det är helt ok att skicka pm om detta är fel form.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-04 02:23

Sanny_X skrev:Kommer jag inte att vilja förstå?

Jag har gått 4-årig teknisklinje, svagström. Det var ju några år sen, men resonemanget ska jag nog förstå. Jag vill ju förstå principen, inte räkna ut något exakt resultat.

Vad har du själv för utbildning?

Edit: Det är helt ok att skicka pm om detta är fel form.

Jag PM,ar när jag får tid över.
Min utbildning är styr och reglerteknik i grunden och påbyggnad med diverse utbildning som jag har fått av dom företag som jag har varit anställd har varit framförallt inom elektronik, el och mekanik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-04 02:34

PM i all ära, men jag tror nog frågan kan intressera många.

Så här är det:

Ett dielektrikum är "något som befinner sig mellan två olika elektriskt laddade poler". Dielektrikat utsätts alltså för ett elektriskt fält, som potentiellt skapar rörelser på molekylä/atomär nivå i dielektrikat. Detta ger intrinsiska laddtillstånd i själva materialet med viss historik, som potentiellt återverkar på framtidens laddtillstånd, och eventuellt som konsekvens därav på den elektriska signalen (beroende på impedansförutsättningarna i omgivningen) i bästa fall (när dielektriskt linjära material används) i överensstämmelse med hyggligt enkla linjära ekvationer.

Dielektriska material kan vara av många olika slag och de kan i vissa fall som antytts påverka den elektiska "ljudsignalen" lite olika. (Därmed inte per automatik påstått hörbart.)

I "high end-sfären" (här inte menat i betydelse av "den insatta sfären", utan snarare åsyftande den high end kultur som vuxit fram som en funktion av en salig blandning av myter, förväntningar men också ibland fragment av kunskap, hos både tillverkarna och intressenterna för apparaterna) har det utbildats någon sorts extremt överförenklad bild av verkligheten där man tror att bra dielektrika = låg dielektricitetskonstant. :o
(Lägst dielektricitetskonstant hittar vi hos vakuum, men luftens är praktiskt taget lika låg. Fasta solidämnen ger för det mesta från dubbla konstanten och uppåt.)

Vi är framme vid första qvintessansfrågan:
Vad är bra - låga eller höga dielektricitetskonstanter?

I själva verket måste man som vanligt vända sig till vetenskapen, i detta fall inom fysikämnet, för att kunna bedöma vad "bra" innebär i olika applikationer. :P

När det gäller kablar bör man börja med att skilja på kvantitetsegenskaper (hur mycket eller lite) och kvalitetsproblem (hur dåligt/fel).

Kvalitetsproblemen är primärt de olinjäriteterna hos dielektrikat man kan observera sett ur ett dielektriskt perspektiv + olinjäriteterna hos dielektriskat sett ur ett mekaniskt perspektiv. Dessa båda kan generera distorsion, vilket är dåligt sett ur alla synvinklar som ryms inom den återgivningsinriktade idén. Subjektivister som inte lägger några återgivningsfilosofiska aspekter på musikspelningen kan dock självklart gilla även distorsion.

Kvantitetsegenskaperna är pimärt de egenskaper som styr dielektrikats linjära parametrar. Oavsett parametrar är alltså kvaliteten hög.

Det går inte att generellt säga att en dielektricitetskonstant är kvantitativt sämre för att den har ett värde, än om den haft ett annat. Inte heller priset på materialet som används som dielektrika, indikerar dess kvalitet i generella sammanhang. Det hela beror på applikation.

Detsamma gäller dielektriska förluster. Så länge de är linjära är de inte en kvalitetsfråga, utan en om kvantitet - vilket värde passar applikationen bäst?

Med ord kan man dock manipulera de som inte är djupt insatta i ämnet. :( Säger man exempelvis att ett "dielektrika har renare egenskaper", så kan det låta som om konsekvensen är att det kommer att låta renare, men det betyder bara att den grej som innehåller dielektrikat kommer att bete sig mera som en "ren kondensator". Sådana kan ingå i illa resonerande strukturer, och kan vara förfärligt dåliga i vissa sammanhang. Rena komponenter kan behöva i vissa noggranna filter (RIAA-steg till exempel) men i den allra flesta fall är de faktikt en risk snarare än en tillgång.

En dielektriskt "smutsig" kondensator emellertid, är bättre dämpad och beter sig som massor av parallell- och seriekopplade motstånd och kondensatorer, och ge mindre elekartade resonanser (tillsammans med externa induktanser) och även mjukare avrullning än en "ren kondensator".

Ett intressant samband som finns mellan många dielktrikums egenskaper är att dielektricitetskonstant och dielektriska förluster ofta följer varandra en smula. Det gör att man i impedansanpassade HF-krävande kabelsammanhang ofta hittar de ur lasthänseende bästa dielektrikerna i de med låg konstant - eftersom de renderar lägsta möjliga parallell-kapacitans och förlust vid en given kabellängd.

Sista frasen är bra att ta fasta på - att skaffa en dyr kabel med "fint dielektrika" (enligt myten) som är 50% längre än en billig kabel som man bara kan klippa till den längd man behöver - är ett bra sätt att slänga pengar i sjön. Detta oaktav viss esoteriska resonemang som faktiskt även de drar i samma riktning. Mer om det strax.

I högtalarkabelsammanhang (väsentligt lägre bandbreddskrav än för till exempel antennkablar) är de dock ofta bättre att sikta på grav missanpassning (många gånger lastimpedansen inom audioområdet) och hyggligt stora dielektriska förluster, således att reflekterade energin skall bli minimal och Q-värden så låga som möjligt. Detta kan kanske verka kontraproduktivt, eftersom en kabel som utnyttjat ett lågförlustigare dielektrika hade motsvarat en något kortare kabel, men om högtalaren inte försetts med en konjugatlänk som absorberar högfrekvent reflekterad energi är den beroende av att förluster förefinnes i kabeln, om förstärkaren inte skall lida för illa (och som resultat därav förlora i välljud).

De flesta olika plaster som används i kablar har i det närmaste försumbara kvalitetsproblem, men givetvis skiljaktigheter med avseende på de kvantitativa egenskaperna. Det gör att de i undermåliga konstruktioner (i synnerhet om de drivs illa, läs: -Används i samband med undermålig elektronik) kan skilja sig åt hörbart.

Ett material som är förhålladevis illa ryktat i "high end-sammanhang" är PVC, som dock har två mycket bra egenkaper som dielektrika i högtalarkablar:

1. Det är ett segt material med stumma (väldämpade) mekaniska egenskaper.

2. Det är ett material med dielektriska förluster tillräckliga för att hjälpa till att dämpa potentiella problem från reflektioner i kabeländan vid typsikt HF-missanpassad avslutning (= för bruk tillsammans med >99% av marknadens högtalare).

En kabel av samma längd med försedd med PTFE eller PP som dielektrika, kan dock bli en marginellt lättare last för den drivande förstärkaren om kabeln i högtalaränden utförs med en extremt låginduktiv zobel, på några hundra ohm.

Allt som allt är dessa problem i storleksordningen 1/100 - 1/1000 av de dominerande felen i majoriteten av de hifi-anläggningar jag stött på.
Man kan alltså med visst stöd i förnuftet argumentera att diskussioner om valt dielektrika är relevanta om de primärt inbegriper jakt på förändringar om en kostnad på 1/100 - 1/1000 av de kostnader, som de som dominerar anläggningens problem betingar att åtgärda.

I varje fall om man med sina åtgärder och ekonomiska insatser vill få så stor återgivningsåterbäring som möjligt.

Reservation: Detta ämne är avsevärt mycket mera komplicerat än jag gjort gällande i det ovanstående, för jag har bara, av utrymmesskäl, skapat lite på ytan. Man kan ju i kabelsammanhang, trots att det är audiofrekvenser, arbeta mycket med helt andra kabelimpedanser än de i audiosammanhang normala, och då ändrar sig förutsättningarna väsentligt. Grundprincipen om vilka storleksordningar felen yttrar sig är dock intakta.

Vh, iö

- - - - -

PS. Dielektrikum med påtagliga olinjäriteter (alltså potentiella kvalitetsproblem om de används på fel sätt) hittar vi i till exempel elektrolytkondensatorer och keramiska X7R-material. Dessa dielektrikor har dock sin plats, eftersom de medger byggen av kondensatorer som har mycket stor "kapacitans*spännings-produkt", trots litet format.

Allt handlar om applikation.

Kondensatorer med de ovanstånde typerna av dielektrika kan med fördel användas utan distorsionproblem (i mindre grad än om samma summa pengar investerats på en "bättre" kondensator faktiskt) om de används i intelligent dimensionerade konstruktioner, där applikationerna renderar minimal signalspänning över kondensatorn, eller kanske på en plats inom återkopplingsslinga.

Lite förenklat kan man säga att det i de flesta sammanhang är som så att det inte är signaldistorsionen (mätt i %) över en kondensator som bör vara främsta minimeringspost - utan istället de spektrala ful-gubbarnas absolutbelopp! 10% distorsion över en 10 000 uF kondensator kan därför vara hundrafallt bättre än 0,01% distorsion över en alternativ 100 nF kondensator i samma position. Det är inte alltid självklart för den som inte förstår fysiken.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-04 04:10

Hänger du fortfarande med efter Öhmans skrapande på ytan Sanny_X så fortsätter jag med lite djupare insikt i vad det handlar om så småningom.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-04 09:31

Jorma skrev:Hänger du fortfarande med efter Öhmans skrapande på ytan Sanny_X så fortsätter jag med lite djupare insikt i vad det handlar om så småningom.

Det inlägget ser vi fram emot, Jorma! :lol:

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-04 10:40

Jorma skrev:Hänger du fortfarande med efter Öhmans skrapande på ytan Sanny_X så fortsätter jag med lite djupare insikt i vad det handlar om så småningom.

Kör hårt! Max är redo!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-04 11:15

Jag är också med. Framför allt är jag intresserad av i vilken storleksordning ett dielktrikum på ca 3-5 mm avstånd till ledaren påverkar den samma. Ett räkneexempel ger pluspoäng :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-04 11:33

Tack! Detta var verkligen nåt att "bita i". Ska läsa igenom noga, antagligen flera gånger. Verkligen hyggligt.

Jorma

För egen del ska jag först sätta mig in i det Öhman skrivit (och förstå det), men om du har nåt att tillägga så gör gärna det. Det verkar ju på det stora intresset bäst att du skriver här och inte på PM. Kul att vi är fler som är intresserade!

EDIT: Det kanske är bäst att dela av detta i egen tråd, så vi inte förstör Mike34s grundtråd?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-04 11:50

Ett dielektrikum är "något som befinner sig mellan två olika elektriskt laddade poler".

Men då gäller väl detta inte "ytterhöljet" utan snarare kapslingen runt de enskilda ledarna? Min grundfråga var ju hurivida extra kapsling runt "hela kabeln" försämrar ljudet.

Som exempel; att man lindar in EKK-kabel i eltejp. (billigt exempel)
Kommer då EKKn att "låta sämre"?

Det som gjorde att jag frågade var ju Jormas:

"Jag har förklarat för dom att med en massa plastmaterial eller annat så får vi en tjock imponerande kabel, men den kommer att tappa i ljudkvalitet."

Vad är det som "tappas"?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-09-04 12:13

Ser verkligen fram mot fortsättningen. Jorma jag/vi väntar på dina uttalade kunskaper i ämnet 8) .

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-04 12:38

Sanny_X skrev:Ett dielektrikum är "något som befinner sig mellan två olika elektriskt laddade poler".

T.ex. ledaren i en högtalarkabel och omgivningen. Det finns ju en spänningspotential däremellan också. Inte bara mellan ledarna i kabeln. Men eftersom spänningpotentialen mellan ledare A och B i högtalarkabeln i förhållande till omgivningen torde vara likartat har jag svårt att se hur det skulle spela någon större roll. Det primära när det gäller isolationsmaterial i en högtalarkabel borde rimligen vara att erhålla vettiga egenskaper mellan ledarna. Höljet runt om, så att säga, borde väl ha som främsta funktioner att hålla ledarna på plats, skydda ledarna från omgivningen rent fysiskt samt ge kabeln ett snyggare utseedne och kanske även få den mer lätthanterlig. Den som är rädd för att få in HF-störningar i sin högtalarkabel kan ju köra med skärmade kablar, där skärmen avleds till nåt lämpligt ställe (det klart! Det vore ju jävla dumt av avleda den till något olämpligt ställe!) .

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-04 12:43

:D

Tänkte inte på laddningen i omgivningen, men är inte den försumbar i förhållande till den mellan ledarna? :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-04 12:49

Sanny_X skrev:Ett dielektrikum är "något som befinner sig mellan två olika elektriskt laddade poler".

Men då gäller väl detta inte "ytterhöljet" utan snarare kapslingen runt de enskilda ledarna? Min grundfråga var ju hurivida extra kapsling runt "hela kabeln" försämrar ljudet.

Som exempel; att man lindar in EKK-kabel i eltejp. (billigt exempel)
Kommer då EKKn att "låta sämre"?

Det som gjorde att jag frågade var ju Jormas:

"Jag har förklarat för dom att med en massa plastmaterial eller annat så får vi en tjock imponerande kabel, men den kommer att tappa i ljudkvalitet."

Vad är det som "tappas"?

Om det är rundstrålande poler så kommer det elektriska fältet inte bara att finnas vinkelrätt mellan polerna, utan även runtomkring dem. Jämför med hur filspån ordnar sig kring en stavmagnet. Så även tjockleken på "dielektrikat" runt om ledarna, och inte bara mellan dem, borde inverka.

Om det ör hörbart vete tusan dock; jag har insett att jag knappt hör skillnad på olika cd-spelare ens. :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-04 13:14

Sanny_X skrev::D

Tänkte inte på laddningen i omgivningen, men är inte den försumbar i förhållande till den mellan ledarna? :?

Jo, rimligen. Men jag kom på också, att drar du en ström genom en ledare får du ju ett magnetfält runt den. Och det fältet är inne i ytterhöljet. Och då spelar materialet viss roll. Större inverkan med ökande frekvens, skulle jag tro. Men frekvenserna vi håller på med är ju låga, så frågan är vilken inverkan det har för oss. Skillad försåss om man håller på med någon radar eller nåt...

Edit: Mitt inlägg blev nästan samma som rhenrics... Nåja...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-04 13:52

Sanny_X skrev::D

Jag skulle tro att det som spelar roll är den s k potentitalskillnaden, dvs skillnaden i spänning och polaritet. Och har ledningen en (relativt) hög spänning medan omgivningen inte har det så påverkar det.
Om vi tar ett "kraftigare" exempel: du har i regel i din kropp en försumbar spänning/laddning, men om du tar i en bar/skalad elkabel hemma så kommer du uppleva en potentialskillnad (och kanske sen inget mer om du har otur...).
Mundus Vult Decipi

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-04 16:25

Jorma skrev:
Sanny_X skrev:Jorma

På vilket sätt "låter" kabeln sämre för att man har mer "plast" runt dem? Man behöver väl inte öka avståndet mellan ledarna (om det är det som är problemet) för att man har mer "isolering" runt kabeln?

Off Topic men sök på dielectricum så hittar du svaret.
En länk har du här:

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/dielectricum

Hej, som skapare av den här tråden så tycker jag definitivt att man i detalj kan diskutera ett exempel på High End.
Dina kablar kan ju vara en bra början.
Förklara gärna hur du gjort jämförelser av olika material och hur och vilka egenskaper som varit avgörande i valet av de komponenter som du valt till din produkt.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-09-04 19:28

Kanske kanske kan arta sig till en bra tråd det här. Vore ju kul om folk håller inne på allt otrevligt så kanske det kan bli än mer intressant än det redan är. Tack IngOehman också för ett mycket innehållsrikt inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-04 22:37

Lasselite skrev:Jag är också med. Framför allt är jag intresserad av i vilken storleksordning ett dielktrikum på ca 3-5 mm avstånd till ledaren påverkar den samma. Ett räkneexempel ger pluspoäng :)

Avståndet till ledaren är ingen entydig information för att kunna bedömma effekten av dielektrikats inverkan. Det som bestämmer inverkan är energin i fältet som dielektrikan innesluter. Den påverkas i en parledare (vanlig högtalarkable) väldigt mycket av i vilken riktning dielektrikat finns. Mellan ledarna är påverkan exempelvis mycket större än utanför. Dessutom påverkar faktiskt dielektrikan i sig även energin, eftersom dielektrik med högre dielekticitetskonstant ökar laddningsenergin som "lånas" från musiksignalen (drivs kabeln av en kvalificerad förstärkare tillför den oftast den extra laddningsenergi som behövs, således att den inte behöver lånas märkbart från nyttosignalen).

När det gäller dielektrika som befinner sig i ett parallellt fält är faktiskt avståndet till endera polen en faktor som inte inverkar. Dielektikat kan i det fallet placeras varsom helst med samma inverkan. Utan för endera pol är förhållandet ett helt annat, och effekten av dielektikat avtar dramatiskt med avståndet. I regel med sådan hastighet att man bör vara mera bekymmrad om armeringsjärn än om dielektiska egenskaper från objekt som är mer än 1 cm från kabeln.

Jo, begreppet mellan är ju relativt. Om två städer ligger med 50 mils avstånd från varandra och man drar ett streck mellan dem så befinner man sig precis mitt emellan städerna om man står på linjen, halvvägs.

Om man tar ett steg åt valfritt håll är man fortfarande mellan städerna, men inte precis mitt emellan längre. Åker man 10 mil, till exempel tvärs, är man fortfarande mellan städerna, men i ännu mindre grad än nyss.

Detsamma gäller i fysikens värld, specifikt avseende kablar och dielektrikum. Man är "i någon grad" mellan ledarna, var man än är! Men "utanför ena polen" är mindre emellan än på samma avstånd till båda polerna, men bredvid kabeln, vilket i sin tur kan vara extremt mycket mindre emellan än just mitt emellan.

I det specifika fallet kan man få en uppfattning om "hur mycket emellan" man är, genom att mäta fältstyrkan i olika punkter.

Som du antyder är effekten av omgivande materials dielektriska egenskaper väldigt mycket mindre än inverkan av det material som finns mellan ledarna.

Å andra sidan är inverkan av materialet mellan ledarna större ju närmare det är mellan + och - ledaren. Det kan lura vissa obetänsamma kabeltillverkare att öka avståndet mellan ledarna, men då går man i sin egen fysikokunskapsfälla. För i samma manöver ökar man även induktansen, vilket är den parameter man är beroende av för att kunna kortsluta bort effekterna av dielektrikat! Dessutom ökar lastberoende i diskanten om man ökar avståndet mellan ledarna.

Sanny_X skrev:Som exempel; att man lindar in EKK-kabel i eltejp. (billigt exempel) Kommer då EKKn att "låta sämre"?

Nu är ju inte "eltejp" ett helt entydigt exempel :wink: , men eltejp är för det allra mesta av just PVC (plus diverse mjukmedel). Eftersom redan ytterisoleringen är PVC, och dessutom mycket tjockare, kommer näppeligen en eltejpslindad EKK att kunna skiljas från en som inte är det. Men vill man veta säkert för man förstås blindtesta. :wink:

Min gissning är dock att påverkan är mindre än 1/10 000 av detektionsgränsen...

Sanny_X skrev:Det som gjorde att jag frågade var ju Jormas:

Jorma skrev:Jag har förklarat för dom att med en massa plastmaterial eller annat så får vi en tjock imponerande kabel, men den kommer att tappa i ljudkvalitet.

Vad är det som "tappas"?

Ja, det där får förstås Jorma förklara. Jag vet ju inte specifikt vad det är han tänker på, men fysiken kan jag redogöra för:

Jag kan börja med att säga en sak, nämligen att det faktiskt inte finns något entydligt svar som kan stödjas av fysiken. :o Beroende på omständigheter kan påverkan nämligen slå åt motsatta håll.

Min erfarenhet säger att oddsen är bättre för att plasten (pratar nu uteslutande om den utanför kabeln, inte den mitt mellan ledarna) faktiskt gör mer nytta än skada. Oftast alltså.

Om kabeln svävar fritt i luften gör plasten ingen dielektrisk nytta, tvärtom en skadar minimalt. Men troligen gör den en större mekanisk nytta (den dämpar resonanser och håller dessutom ledarna på konstant avstånd från varandra, således att man slipper få dess kapacitans och indukatans modulerad av musiksignalen).

Om kabeln ligger på ett betonggolv och har råkat hamna precis ovanför ett osannolikt ytligt armeringsjärn i golvet - längs hela kabens sträckning (det gäller att ta i om vi skall hitta ett relevant problem! :wink: ), så är det faktiskt tänkbart att man får hörbar inverkan, men har bara kabeln ett plasthölje som lyfter den några mm så blir det bättre.

I verkligheten ligger den förstås dessutom, glädjande nog, på en >15 mm tjock heltäckningsmatta i alla seriösa musiklyssnarens lyssningsrum. 8)

Avslutningsvis vill jag ännu en gång påminna om att denna diskussion hanterar frågor som typiskt är 100- till 1000-faldigt mindre viktiga för välljudet än de påtagligt inverkande problemen i en normal anläggning. De senare är ju för det mesta extremt hörbara, och borde stå i tur att hanteras med >hundra gånger högre prioritet.

Vh, iö

- - - - -

PS. Vill man åstadkomma en kabelkonstruktion som är helt immun mot dielektrikat utanför kabeln så gör man den perfekt rotationsymmetrisk. En sådan kabel har nämligen INGET elektriskt fält utanför. (På 1/samma sätt man kan roa sig med att beräkna hur en planet med jordens storlek och massa, men all massa förpassad till planetens yta, kommer att bete sig. Nämligen identiskt med jorden gravitationsmässigt utanför, men uppvisa gravitationsfrihet omedelbart innanför det tunna ytlagret och detsamma överallt inuti! :P )

(Bygg en så'n nu! :P Slarti! :wink: )

En sådan kabel kan därför kläs med vad man vill, sett ur ett signalöverföringsperspektiv nota bene, inte ur ett stör-/instrålningsperspektiv, där ytterligare nya regler gäller :o .
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-06 04:58, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi