vad har ni för favoritdiskant/diskanter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-06 21:56

aisopos skrev:Vad tror du om denna?

God portion presens.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-06 22:03

snygg citering ... :lol:

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-10-13 21:38

Bremendiskanten verkar intressant. Sätt upp mig på ett par reservdelar med. Ägg funkar tyvärr inte för mig och jag är lite för hårdnackad självbyggare för att vara i målgruppen

Transmission Audio-diskanterna är mina favoriter med, även om de knappast har rak frekvensgång...
...tycker Erik

Användarvisningsbild
lennartj

Bremen_HF26-X04-TiCu

Inläggav lennartj » 2012-10-14 19:02

aisopos skrev:
petersteindl skrev:
Naqref skrev:Scan-Speak D2608 är rätt så trevlig. Sen finns det några kineser som verkar ytterst sympatiska.

Vad tror du om denna?

Bild

Så kommer produktionsexemplaren vara.

Mvh
Peter

Ser riktigt imponerande ut. Inga hyss ens riktigt högt upp i frekvens, det är nog till att så långt känna sig toknöjd.
Häftigt med ett fs på 550Hz tillsammans med den utsträckningen uppåt.

Jag får väl ställa mig mitt i körsången här ... "VILL ha!!!".

En del "tyckare" säger att Scan-Speak 8545 är bäst som rent baselment och helst inte bör användas över 700 Hz.

@Peter:
Hur är det med effekttålighet och dist i Bremen_HF26-X04-TiCu nere vid 700 Hz? Hur brant skulle jag behöva dela när drivningen inte är kraftigare än 25 W klass-A (från rör)?

@zapanasta:
Åter till topic, ovanstående diskantelement har ju ingen av oss hört ännu.
Vifa D25AG-35-06 är ett förträffligt diskantelement som dessutom var mycket prisvärt när det producerades.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2012-10-15 04:28

Seas millennium T25CF002
Scan-speak revelator D2905/9900
Elac-diskanten. Motion transferhistorien. Jet heter den nog på Elac-språk.
Utan någon inbördes ordning..
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-12 14:30

jonasp skrev:...Jag är övertygad om att utförandet är viktigare än principen.

Delar den uppfattningen helt.

Däremot finns det förstås hopplösa fall, det vill säga sådana
diskanter som inte kan räddas av utförandet.

För att det skall bli rätt måste allt vara rätt. Typ.

Men det finns flera, en hel del faktiskt, kombinationer som blir
mer än skapliga.

Det är lite som matvaror tycker jag. En bra råvara ger möjlighet
till ett bra resultat, men garanterar det inte. Och för olika råvaror
så behövs det olika recept för att slutresultatet skall blir excellent.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-11-12 15:10

Här har jag några till favoriter,luxor använde sig av dom här ibland och nu har jag stoppat i ett par i mina 8071 lådor :) (Ps,filtren är desamma till både luxor och audax)

Mkt trevligt ljud i dessa tycker jag,detaljrika men blir inte vassa för det...

Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-12 16:17

Den där var ju populär en gång i tiden. Men jag är tveksam till om den kan hävda sig mot modernare konstruktioner. Själv är jag väldigt nöjd med denna som bl. a. sitter i Skruttens 9LAEH som jag byggde för några år sedan och som jag också valt till min egen 3-vägs-konstruktion tillsammans med ScanSpeak 10F. Seas 22TAF/G.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Bremen_HF26-X04-TiCu

Inläggav petersteindl » 2012-11-12 16:40

lennartj skrev:
aisopos skrev:
petersteindl skrev:
Naqref skrev:Scan-Speak D2608 är rätt så trevlig. Sen finns det några kineser som verkar ytterst sympatiska.

Vad tror du om denna?

Bild

Så kommer produktionsexemplaren vara.

Mvh
Peter

Ser riktigt imponerande ut. Inga hyss ens riktigt högt upp i frekvens, det är nog till att så långt känna sig toknöjd.
Häftigt med ett fs på 550Hz tillsammans med den utsträckningen uppåt.

Jag får väl ställa mig mitt i körsången här ... "VILL ha!!!".

...
@Peter:
Hur är det med effekttålighet och dist i Bremen_HF26-X04-TiCu nere vid 700 Hz? Hur brant skulle jag behöva dela när drivningen inte är kraftigare än 25 W klass-A (från rör)?

...

Jag delar denna diskant vid 2 kHz med 12 dB/oct. Dessutom använder jag 2 st per högtalare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-12 18:03

petersteindl skrev:
Jag delar denna diskant vid 2 kHz med 12 dB/oct. Dessutom använder jag 2 st per högtalare.

Mvh
Peter

Jag kan ju villigt erkänna att jag inte kan ett skit om sånt här, men hade det inte vart än mer intressant att se mätningar som även visar dist vid olika nivåskillnader när man visar såna här kurvor?

Samt även se om kurvorna ändrar sig vid dessa, snackar jag goja så säg till :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-12 18:06

Till
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-11-12 18:17

Här har vi ett par diskanter som jag gillar ljudet i ochså :)

Nån skrev att moderna diskanter nog är bättre än dessa jag rabblat upp,på vilket sätt då undrar jag?

Man ser ingen skillad om man tar isär en diskant från 70 talet och en nutida,föressten.Läste nånstans på nåt forum att en av dom bästa domediskanterna som tillverkats var nåra celeston från sent 60tal :)

Om det stämmer eller inte vet inte jag,kanske nån annan härinne har bättre koll..

Bild
Senast redigerad av zapanasta 2012-11-12 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-12 18:17

NiklasF skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jag kan ju villigt erkänna att jag inte kan ett skit om sånt här, men hade det inte vart än mer intressant att se mätningar som även visar dist vid olika nivåskillnader när man visar såna här kurvor?

För mig är det intressantast att mäta distorsion på hela högtalaren inklusive delningsfilter. Då bör man också beakta att mätningen skall vara relevant i jämförelse med andras mätningar på sina högtalare. Dessutom är det inte så lätt för de allra flesta att dra vettiga slutsatser då element mäts för sig och utan delningsfilter. Jag har naturligtvis distorsionsmätningar på alla Bremenelement.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-11-12 18:22

Tycker om diskanter som inte gör ngt väsen av sig.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-12 18:32

petersteindl skrev:
NiklasF skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

För mig är det intressantast att mäta distorsion på hela högtalaren inklusive delningsfilter. Då bör man också beakta att mätningen skall vara relevant i jämförelse med andras mätningar på sina högtalare. Dessutom är det inte så lätt för de allra flesta att dra vettiga slutsatser då element mäts för sig och utan delningsfilter. Jag har naturligtvis distorsionsmätningar på alla Bremenelement.

Mvh
Peter

Så man undviker att posta dessa pga att 99% av oss ändå tolkar dom galet?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-12 19:20

NiklasF skrev:
petersteindl skrev:
NiklasF skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Så man undviker att posta dessa pga att 99% av oss ändå tolkar dom galet?

Jag har valt att inte publicera mer mätkurvor av högtalarelementen ännu. Det är Bremens IP. Efter första serieproduktionen av de första 1 000 högtalarelementen är klar så gör vi en hel del mätningar. Då får vi se vad som jag väljer att publicera.

Mvh
Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi