MagnusÖstberg skrev:Du har alltså ingen aning om hur ljudet med de elementen fungerar utan kupéeffekten?![]()
![]()
Nåja, lycka till!
Jo det fungerar alldeles utmärkt

Moderator: Redaktörer
Svante skrev:ftorsell skrev:Ha ha ja kan ju välja att köra 220 volt uppbyggda steg eller 12volts uppbyggda steg vilket det är saknar totalt betydelse om ja är oklar
Varför inte jämföra och välja det som passar mina behov bäst?
Jag har nog förstått att ja inte kan välja 220 steg då dom inte presterar
Efter mina önskemål om man nu inte köper steg för 50000 eller mer st
Sedan kommer nästa problem ja kommer köra typ 8-10 st steg till min anläggning. Så även om ja skulle hitta 220 steg skulle aldrig strömmen räcka så ja tycker inte ja tänker fel utan ser bilsteg som ända alternativ
På det märker man ju att köra med batteri drift har massa fördelar mot
Att köra steg uppbyggda för 220 men har ni någon bättre lösning
Lyssnar ja gärna?
Förstår jag dig rätt när jag tror att du menar att det finns mindre strömresurser i ett vägguttag än i ett bilbatteri, och att det får till följd att ett batterimatat bilslutsteg kan leverera mer ström än en vägguttagsanslutet hifisteg?
KarlXII skrev:ftorsell skrev:Hernn med dessa idéer har ja känt många år och litar helt på honom
Var det samma herre som byggde dina förra burkar? Blev du nöjd?
ftorsell skrev:Svante skrev:ftorsell skrev:Ha ha ja kan ju välja att köra 220 volt uppbyggda steg eller 12volts uppbyggda steg vilket det är saknar totalt betydelse om ja är oklar
Sedan kommer nästa problem ja kommer köra typ 8-10 st steg till min anläggning. Så även om ja skulle hitta 220 steg skulle aldrig strömmen räcka så ja tycker inte ja tänker fel utan ser bilsteg som ända alternativ
Lyssnar ja gärna?
Förstår jag dig rätt när jag tror att du menar att det finns mindre strömresurser i ett vägguttag än i ett bilbatteri, och att det får till följd att ett batterimatat bilslutsteg kan leverera mer ström än en vägguttagsanslutet hifisteg?
Helt rätt med min batteri bank kommer ja kunna få ut 11500w i en timme
Med strömavbrott iförsig måste ja mata ström då via Ups till cd och försteg med laddarn har jag till gång till 12900w
Och en peak effekt på runt 168.000w ta det ur väggutaget![]()
Detta är räknat på 20st batterier
Svante skrev:Förstår jag dig rätt när jag tror att du menar att det finns mindre strömresurser i ett vägguttag än i ett bilbatteri
NiklasF skrev:LypsylateX skrev:ftorsell skrev:Ja det är bättre kontroll det finns mer kraft ljudet är mer detaljerat
Ljudet släpper från högtalarna på ett trevligt sätt
Där prickade du nog varenda hifi-floskel som finns, men undantag för att det tydligen inte blev ett "bråddjup i basen".
Låter dom om du inte har hört skillnaden mellan olika steg eller försteg?
Kanske inte ens mellan olika högtalare?
Bara för att dessa mäter spikrak så behöver inte "flosklerna" uppfyllas.
Svante skrev:ftorsell skrev:Svante skrev:ftorsell skrev:Ha ha ja kan ju välja att köra 220 volt uppbyggda steg eller 12volts uppbyggda steg vilket det är saknar totalt betydelse om ja är oklar
Lyssnar ja gärna?
Helt rätt med min batteri bank kommer ja kunna få ut 11500w i en timme
Med strömavbrott iförsig måste ja mata ström då via Ups till cd och försteg med laddarn har jag till gång till 12900w
Och en peak effekt på runt 168.000w ta det ur väggutaget![]()
Detta är räknat på 20st batterier
Ok, skönt att du pratar om watt och inte ampere i alla fall.
Följdfrågan blir då: Varför?
PS. Kan du inte försöka hänga på ett g på alla ja?
Beakungen skrev:Herregud. Var på konsert för några dagar sedan. Där mättes det upp runt 120db i topparna med db-mätare. Det var helt enkelt för högt.
Vad jag vet så blåser du hörseln med ljudtryck över 125db.
Så då ställer jag mig den stilla frågan. Är det ett engångsintresse? Vill man inte kunna spisa en platta när man fyller 50 också utan att man är komplett döv?
Jag gillar att spela högt. Gör det ganska ofta också. Men har nog aldrig varit uppe i de extrema ljudtrycken. Jag försöker bespara min hörsel lite iaf
ftorsell skrev:Ni som vill är välkomna att lyssna när det är klart om det finns intresse
LypsylateX skrev:NiklasF skrev:LypsylateX skrev:ftorsell skrev:Ja det är bättre kontroll det finns mer kraft ljudet är mer detaljerat
Ljudet släpper från högtalarna på ett trevligt sätt
Där prickade du nog varenda hifi-floskel som finns, men undantag för att det tydligen inte blev ett "bråddjup i basen".
Låter som om du inte har hört skillnaden mellan olika steg eller försteg,
kanske inte ens mellan olika högtalare just när det kommer till dessa "floskler"?
Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg, alls. Kan du formulera om dig? (Jag är seriös. Jag begriper inte.)
Jag la för övrigt ingen värdering i vad han upplevde, bara att det där är ofta återkommande floskler i de sammanhang vi rör oss. Precis som frun-som-hör-att-det-låter-bättre-fast-hon-är-i-ett-annat-rum.
Edit: Rent generellt kan jag säga att jag tror det kan vara ett fantastiskt roligt projekt, som jag gärna följer. Sen har jag kanske lite svårt att förstå att man är beredd att lägga sådana ofantliga summor... men det gäller även för valfri Ino större än pi60. Men alla har naturligtvis inte samma ekonomiska realitet som jag har.
ftorsell skrev:Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...
jag kommer bara köra horn låda till subbarna men horn är inge skoj i diskant området då det lätt blir galet vasst
MagnusÖstberg skrev:ftorsell skrev:Ni som vill är välkomna att lyssna när det är klart om det finns intresse
Absolut, galna system gillas.
Men din centerlösning ger jag inte så mycket för, den är nog inte min kopp te
MagnusÖstberg skrev:ftorsell skrev:Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...
jag kommer bara köra horn låda till subbarna men horn är inge skoj i diskant området då det lätt blir galet vasst
Okunskap![]()
PetterPetterssons hornlösning är silkeslen och högupplöst
NiklasF skrev:Nu kanske det fungerar bättre, såg att ett "Som" var ett "Dom" i det tidigare inlägget och jag formulerade mig på annat sätt nu.
DrFunk skrev:Jag tycker personligen att du bör överväga att köpa batterierna på Biltema eller begagnade blyackumulatorer. 250 € för ett bilbatteri är INTE ok.
Vad gäller testen av slutsteg och den minskade konrörelsen med extra mkt bas så tror jag att förklaringen står att finna i specen för steget i fråga:
1450,00 EUR
Verstärker Performance - Line
2/1 Ch. Amp. 1 x 2200W RMS/2 Ohm Brücke
2 x 500 W RMS / 4 Ohm Stereo, regelbare 24 dB high / low pass Filter 1 Ohm stabil, 18 dB Bass Bost / 45 Hz, 12 dB Subsonicf. 10-100 Hz Bandpassfilter, Line out, L/B/H 600x251x55 mm.
Kanske man kan sammanfatta tråden med att ftorsell försöker ta bilstereoupplevelsen till vardagsrummet. Jag tycker att det verkar som om han håller på att lyckas
Lycka till![/b][/url]
DrFunk skrev:Jag tycker personligen att du bör överväga att köpa batterierna på Biltema eller begagnade blyackumulatorer. 250 € för ett bilbatteri är INTE ok.
Vad gäller testen av slutsteg och den minskade konrörelsen med extra mkt bas så tror jag att förklaringen står att finna i specen för steget i fråga:
1450,00 EUR
2 x 500 W RMS / 4 Ohm Stereo, regelbare 24 dB high / low pass Filter 1 Ohm stabil, 18 dB Bass Bost / 45 Hz, 12 dB Subsonicf. 10-100 Hz Bandpassfilter, Line out, L/B/H 600x251x55 mm.
Kanske man kan sammanfatta tråden med att ftorsell försöker ta bilstereoupplevelsen till vardagsrummet. Jag tycker att det verkar som om han håller på att lyckas
Lycka till![/b][/url]
ftorsell skrev:DrFunk skrev:Jag tycker personligen att du bör överväga att köpa batterierna på Biltema eller begagnade blyackumulatorer. 250 € för ett bilbatteri är INTE ok.
1450,00 EUR
Lycka till![/b][/url]
Men är det slutna batterier då på biltema?
Dom får ju inte lämna ifrån sig gaser och sådant när dom står inom hus?
MagnusÖstberg skrev:Det är ju bara en låda, så det är väl nyttigt att prova.
Jag ser mängder av problem ljudmässigt, men det skall bli intressant att uppleva det.
ftorsell skrev:Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...
DrFunk skrev:ftorsell skrev:DrFunk skrev:Jag tycker personligen att du bör överväga att köpa batterierna på Biltema eller begagnade blyackumulatorer. 250 € för ett bilbatteri är INTE ok.
1450,00 EUR
Lycka till![/b][/url]
Men är det slutna batterier då på biltema?
Dom får ju inte lämna ifrån sig gaser och sådant när dom står inom hus?
Det finns en variant som skall vara helt tät men den är dyrare.
Nattlorden skrev:ftorsell skrev:Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...
Jag menade inga små piezoskrikare, jag menade horn som du kan kliva in i.
ftorsell skrev:såg du pris prestanda på batteriet?
dom ja kikat på är 48 ampere och klämmer ur sig 700amper vid 11.5 volt
så dom är grymma men inte gratis
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster