Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 19:03

MagnusÖstberg skrev:Du har alltså ingen aning om hur ljudet med de elementen fungerar utan kupéeffekten? 8O :D

Nåja, lycka till!

Jo det fungerar alldeles utmärkt :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 19:11

Svante skrev:
ftorsell skrev:Ha ha ja kan ju välja att köra 220 volt uppbyggda steg eller 12volts uppbyggda steg vilket det är saknar totalt betydelse om ja är oklar
Varför inte jämföra och välja det som passar mina behov bäst?
Jag har nog förstått att ja inte kan välja 220 steg då dom inte presterar
Efter mina önskemål om man nu inte köper steg för 50000 eller mer st
Sedan kommer nästa problem ja kommer köra typ 8-10 st steg till min anläggning. Så även om ja skulle hitta 220 steg skulle aldrig strömmen räcka så ja tycker inte ja tänker fel utan ser bilsteg som ända alternativ
På det märker man ju att köra med batteri drift har massa fördelar mot
Att köra steg uppbyggda för 220 men har ni någon bättre lösning
Lyssnar ja gärna?

Förstår jag dig rätt när jag tror att du menar att det finns mindre strömresurser i ett vägguttag än i ett bilbatteri, och att det får till följd att ett batterimatat bilslutsteg kan leverera mer ström än en vägguttagsanslutet hifisteg?

Helt rätt med min batteri bank kommer ja kunna få ut 11500w i en timme
Med strömavbrott iförsig måste ja mata ström då via Ups till cd och försteg med laddarn har jag till gång till 12900w
Och en peak effekt på runt 168.000w ta det ur väggutaget :D
Detta är räknat på 20st batterier :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 19:13

Ni som vill är välkomna att lyssna när det är klart om det finns intresse
:wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 19:21

KarlXII skrev:
ftorsell skrev:Hernn med dessa idéer har ja känt många år och litar helt på honom

Var det samma herre som byggde dina förra burkar? Blev du nöjd?

Ja det var det och ljudet var totalt annorlunda när vi lyssna med bilstegen
Det var även då ljudet släppte från högtalarna så grymt nice och basen vart
Grymt trevlig.
Och samme herre varna mig för att det skulle bli för lite mid kontra bas
Men då gav ja fan i att lyssna på honom :D
Och han hade även då rätt men som sagt nu bygger ja så det ska finnas
Möjlighet att justera allt till en bra nivå med bättre element samt renare effekt :wink: och denna gång lyssnar jag på herrn :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-12 19:27

ftorsell skrev:
Svante skrev:
ftorsell skrev:Ha ha ja kan ju välja att köra 220 volt uppbyggda steg eller 12volts uppbyggda steg vilket det är saknar totalt betydelse om ja är oklar
Sedan kommer nästa problem ja kommer köra typ 8-10 st steg till min anläggning. Så även om ja skulle hitta 220 steg skulle aldrig strömmen räcka så ja tycker inte ja tänker fel utan ser bilsteg som ända alternativ
Lyssnar ja gärna?

Förstår jag dig rätt när jag tror att du menar att det finns mindre strömresurser i ett vägguttag än i ett bilbatteri, och att det får till följd att ett batterimatat bilslutsteg kan leverera mer ström än en vägguttagsanslutet hifisteg?

Med strömavbrott iförsig måste ja mata ström då via Ups till cd och försteg med laddarn har jag till gång till 12900w

Ok, skönt att du pratar om watt och inte ampere i alla fall.

Följdfrågan blir då: Varför?

PS. Kan du inte försöka hänga på ett g på alla ja?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-11-12 19:49

Herregud. Var på konsert för några dagar sedan. Där mättes det upp runt 120db i topparna med db-mätare. Det var helt enkelt för högt.

Vad jag vet så blåser du hörseln med ljudtryck över 125db.

Så då ställer jag mig den stilla frågan. Är det ett engångsintresse? Vill man inte kunna spisa en platta när man fyller 50 också utan att man är komplett döv?

Jag gillar att spela högt. Gör det ganska ofta också. Men har nog aldrig varit uppe i de extrema ljudtrycken. Jag försöker bespara min hörsel lite iaf :wink:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-11-12 20:09

Svante skrev:Förstår jag dig rätt när jag tror att du menar att det finns mindre strömresurser i ett vägguttag än i ett bilbatteri

Det har han väl ändå väldigt rätt i?

Även det sämsta av bilbatterier kan kräma ur sig betydligt mer effekt under en kort tid än ett 16A-uttag. Eller tänker du på något annat sätt än jag gör?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-11-12 20:13

NiklasF skrev:
LypsylateX skrev:
ftorsell skrev:Ja det är bättre kontroll det finns mer kraft ljudet är mer detaljerat
Ljudet släpper från högtalarna på ett trevligt sätt

Där prickade du nog varenda hifi-floskel som finns, men undantag för att det tydligen inte blev ett "bråddjup i basen".

Låter dom om du inte har hört skillnaden mellan olika steg eller försteg?
Kanske inte ens mellan olika högtalare?

Bara för att dessa mäter spikrak så behöver inte "flosklerna" uppfyllas.

Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg, alls. Kan du formulera om dig? (Jag är seriös. Jag begriper inte.)

Jag la för övrigt ingen värdering i vad han upplevde, bara att det där är ofta återkommande floskler i de sammanhang vi rör oss. Precis som frun-som-hör-att-det-låter-bättre-fast-hon-är-i-ett-annat-rum.

Edit: Rent generellt kan jag säga att jag tror det kan vara ett fantastiskt roligt projekt, som jag gärna följer. Sen har jag kanske lite svårt att förstå att man är beredd att lägga sådana ofantliga summor... men det gäller även för valfri Ino större än pi60. Men alla har naturligtvis inte samma ekonomiska realitet som jag har.
Senast redigerad av LypsylateX 2012-11-12 20:18, redigerad totalt 1 gång.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 20:17

Svante skrev:
ftorsell skrev:
Svante skrev:
Lyssnar ja gärna?

Ok, skönt att du pratar om watt och inte ampere i alla fall.

Följdfrågan blir då: Varför?

PS. Kan du inte försöka hänga på ett g på alla ja?

jag ska jobba på det :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-12 20:18

Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 20:26

Beakungen skrev:Herregud. Var på konsert för några dagar sedan. Där mättes det upp runt 120db i topparna med db-mätare. Det var helt enkelt för högt.

Vad jag vet så blåser du hörseln med ljudtryck över 125db.

Så då ställer jag mig den stilla frågan. Är det ett engångsintresse? Vill man inte kunna spisa en platta när man fyller 50 också utan att man är komplett döv?

Jag gillar att spela högt. Gör det ganska ofta också. Men har nog aldrig varit uppe i de extrema ljudtrycken. Jag försöker bespara min hörsel lite iaf :wink:

som sagt 142db musik har jag lyssnat på i bil men kort tid då man fick små ryckningar i ögon locken reflex ryckningar det galna är att det lät bra med :D
men även om det är högt med 142db tror jag knapt även att med min galna strömkraft och effekt kommer nå till 142 db i rummet men 130db
bör gå blir det mer är det ju ballt :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 20:28

ftorsell skrev:Ni som vill är välkomna att lyssna när det är klart om det finns intresse

Absolut, galna system gillas.

Men din centerlösning ger jag inte så mycket för, den är nog inte min kopp te :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 20:29

Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...

jag kommer bara köra horn låda till subbarna men horn är inge skoj i diskant området då det lätt blir galet vasst :wink:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-12 20:29

LypsylateX skrev:
NiklasF skrev:
LypsylateX skrev:
ftorsell skrev:Ja det är bättre kontroll det finns mer kraft ljudet är mer detaljerat
Ljudet släpper från högtalarna på ett trevligt sätt

Där prickade du nog varenda hifi-floskel som finns, men undantag för att det tydligen inte blev ett "bråddjup i basen".

Låter som om du inte har hört skillnaden mellan olika steg eller försteg,
kanske inte ens mellan olika högtalare just när det kommer till dessa "floskler"?

Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg, alls. Kan du formulera om dig? (Jag är seriös. Jag begriper inte.)

Jag la för övrigt ingen värdering i vad han upplevde, bara att det där är ofta återkommande floskler i de sammanhang vi rör oss. Precis som frun-som-hör-att-det-låter-bättre-fast-hon-är-i-ett-annat-rum.

Edit: Rent generellt kan jag säga att jag tror det kan vara ett fantastiskt roligt projekt, som jag gärna följer. Sen har jag kanske lite svårt att förstå att man är beredd att lägga sådana ofantliga summor... men det gäller även för valfri Ino större än pi60. Men alla har naturligtvis inte samma ekonomiska realitet som jag har.

Nu kanske det fungerar bättre, såg att ett "Som" var ett "Dom" i det tidigare inlägget och jag formulerade mig på annat sätt nu.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 20:33

ftorsell skrev:
Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...

jag kommer bara köra horn låda till subbarna men horn är inge skoj i diskant området då det lätt blir galet vasst :wink:

Okunskap :D

PetterPetterssons hornlösning är silkeslen och högupplöst :)
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 20:34

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:Ni som vill är välkomna att lyssna när det är klart om det finns intresse

Absolut, galna system gillas.

Men din centerlösning ger jag inte så mycket för, den är nog inte min kopp te :D

är det diskanten du ogillar i center lösningen?
hellst skulle jag gjort en annan center med ljudtransparant duk men
den jag kollade på som var en av dom bättre tyckte jag tappa för mycket
skärpa i bilden så då tänkte vi pröva denna lösning
bo bengtsson var även han skeptisk till diskant lösningen och ville
att vi gjorde en liggande båge att montera diskanterna i
men enligt våran uträkning ska det inte bli spotlight ljud från center
efter 2m håll och jag kommer sitta 3-4 m bort blir det inte bra bygger
vi om den men av kostnads själ vill vi prova innan vi ändrar något :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 20:38

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:

Okunskap :D

PetterPetterssons hornlösning är silkeslen och högupplöst :)

som sagt det jag lyssnat på har inte varit kul i horn
väg hur högt spelar petter med sina horn med bra ljudkvalite då?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 20:40

Det är ju bara en låda, så det är väl nyttigt att prova.

Jag ser mängder av problem ljudmässigt, men det skall bli intressant att uppleva det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-11-12 20:49

NiklasF skrev:Nu kanske det fungerar bättre, såg att ett "Som" var ett "Dom" i det tidigare inlägget och jag formulerade mig på annat sätt nu.

Ah. Jodå, visst har även jag upplevt de saker som han skriver i somliga sammanhang. Men saker kan mycket väl vara floskler även om de är sanna. 8)

En helt annan diskussion som inte har med ämnet i denna tråd att göra är att dessa floskler tyvärr ofta dyker upp i sammanhang som t.ex. bitreducerande komprimering (t.ex. mp3) fast det alls inte är så en sådan reducering "ska" upplevas. Alltså vill jag tänka mig att de tidigare nämnda flosklerna är ofta återkommande i placebosammanhang. Även hos mig.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-11-12 21:08

Jag tycker personligen att du bör överväga att köpa batterierna på Biltema eller begagnade blyackumulatorer. 250 € för ett bilbatteri är INTE ok.

Vad gäller testen av slutsteg och den minskade konrörelsen med extra mkt bas så tror jag att förklaringen står att finna i specen för steget i fråga ;) :

1450,00 EUR
Verstärker Performance - Line
2/1 Ch. Amp. 1 x 2200W RMS/2 Ohm Brücke
2 x 500 W RMS / 4 Ohm Stereo, regelbare 24 dB high / low pass Filter 1 Ohm stabil, 18 dB Bass Bost / 45 Hz, 12 dB Subsonicf. 10-100 Hz Bandpassfilter, Line out, L/B/H 600x251x55 mm.

Kanske man kan sammanfatta tråden med att ftorsell försöker ta bilstereoupplevelsen till vardagsrummet. Jag tycker att det verkar som om han håller på att lyckas :)

Lycka till![/b][/url]

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 21:58

DrFunk skrev:Jag tycker personligen att du bör överväga att köpa batterierna på Biltema eller begagnade blyackumulatorer. 250 € för ett bilbatteri är INTE ok.

Vad gäller testen av slutsteg och den minskade konrörelsen med extra mkt bas så tror jag att förklaringen står att finna i specen för steget i fråga ;) :

1450,00 EUR
2 x 500 W RMS / 4 Ohm Stereo, regelbare 24 dB high / low pass Filter 1 Ohm stabil, 18 dB Bass Bost / 45 Hz, 12 dB Subsonicf. 10-100 Hz Bandpassfilter, Line out, L/B/H 600x251x55 mm.

Kanske man kan sammanfatta tråden med att ftorsell försöker ta bilstereoupplevelsen till vardagsrummet. Jag tycker att det verkar som om han håller på att lyckas :)

Lycka till![/b][/url]

Ja så kan man se på det :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 22:00

DrFunk skrev:Jag tycker personligen att du bör överväga att köpa batterierna på Biltema eller begagnade blyackumulatorer. 250 € för ett bilbatteri är INTE ok.

1450,00 EUR

Lycka till![/b][/url]

Men är det slutna batterier då på biltema?
Dom får ju inte lämna ifrån sig gaser och sådant när dom står inom hus?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 22:06

Ja vill bara säga att jag inte heller var speciellt på att köra bilsteg innan
Peter kom förbi och bara ville prova och se hur bilsteget stod sig mot mina Rotel :D och efter det har ja inte känt bytet som ett problem :D
Bara tyckt att det var kul och annorlunda :wink: och att det lät bättre vart
Ja först bara irriterad av men man går ju olika vägar för att nå olika mål
Ibland blir det bra ibland blir det mindre bra :P

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-11-12 22:21

ftorsell skrev:

1450,00 EUR

Lycka till![/b][/url]

Det finns en variant som skall vara helt tät men den är dyrare.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 22:26

MagnusÖstberg skrev:Det är ju bara en låda, så det är väl nyttigt att prova.

Jag ser mängder av problem ljudmässigt, men det skall bli intressant att uppleva det.

ja det är ju här det är så spännande man kan ju se fel i allt men i verkligheten behöver man ju inte höra felen även om dom är mätbara
ja tycker mätningar är totalt ovesäntligt bara det låter bra när man lyssnar
på musik eller tittar på film :)
Jag med flera andra har väl lyssnat på jätte dyra högtalare förstärkare med grymma mät prestanda men när det kommer till vad örat hör har ju många sådana dyra fina saker vart mindre kul att lyssna på sedan
om det är rummets fel eller utrustningen är ju ovesäntligt :wink:
mitt mål är att kunna spela musik och film på ett sätt mina öron
och kropp gillar och sedan vad det är för utrustning eller är för märke
på prylarna är jag inte speciellt intresserad av bara det återigen
finns glädje i att lyssna i timtal :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-12 22:28

ftorsell skrev:

Jag menade inga små piezoskrikare, jag menade horn som du kan kliva in i.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 22:29

DrFunk skrev:
ftorsell skrev:

1450,00 EUR

Lycka till![/b][/url]

Det finns en variant som skall vara helt tät men den är dyrare.

såg du pris prestanda på batteriet?
dom ja kikat på är 48 ampere och klämmer ur sig 700amper vid 11.5 volt
så dom är grymma men inte gratis :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-12 22:35

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:

Jag menade inga små piezoskrikare, jag menade horn som du kan kliva in i.

oki ja vi kikade lite snabbt på visaton horn som skulle låta grymt bra
men det kräver mer av filter och att få det lira bra ihop med övriga systemet
så nu kör vi aktifvt vilket ja vet av egen erfarenhet blir väldigt rent
och lätt att ställa in
så stora horn får ja inte plats med på det är dom säkert galet dyra
då bara visaton hornet ligger på 5000st +driver och filter och det kan man inte gå in i :D
högtalarna vi bygger nu är ju inte speciellt djupa det är bara bashornen
som har lite djup men men det får plats :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-11-12 22:39

Har provat att bygga tappade horn enligt beskrivning. Det var inte imponerande alls faktiskt. Rent ut sagt uruselt :oops:

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-11-12 22:41

ftorsell skrev:såg du pris prestanda på batteriet?
dom ja kikat på är 48 ampere och klämmer ur sig 700amper vid 11.5 volt
så dom är grymma men inte gratis :D

Eftersom jag inte är särskilt ha på vilka prestanda ett bilbatteri brukar ha så säger mig 700 A vid 11,5 V absolut ingenting :) Biltema specar andra prestanda (CCA = "Cold Cranking Amperes", den ström som batteriet ger ifrån sig vid -18 grader och 7,2 V).

Köp några olika och mät själv vetja du kan ju spara några tusenlappar om du har tur.

EDIT: Du menar 48 amperetimmar (Ah). Det betyder att batteriet klarar av att lämna ifrån sig 48 ampere under en timme. Det är ingenting märkvärdigt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi